• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gas og vintercamping - stål eller kompositt?

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Jeg har nå en flaske av hver type i bilen (stålflasken fulgte med bilen, komposittflasken hadde jeg fra tidligere (til gassgrillen på terrassen m.m.)). Har aldri tenkt over at det er forskjeller her, unntatt vekten, men leser flere steder at man ved vintercamping bør bruke stålflasker, uten at det er gitt noen forklaring på hvorfor.

Jeg valgte komposittflaske til grillen hjemme pga vekten, men bør jeg vurdere å skifte til stålflaske for bruk i bobilen om vinteren? Hvilke problemer kan ev. oppstå med kompositt om vinteren?

Takknemlig for svar, tips og forslag! :)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Butan har man inte när man fyller eller byter flaskor i Sverige. Om man vintercampar i Sverige med butan i flaskan så får man naturligtvis problem.
Nej man får inte butan i Sverige på ngn årstid, jag ville bara poängtera detta för de som håller till i söder på sommaren, vilket jag trodde att jag klargjort i mitt inlägg

Edit: Förlåt, det skrev jag i inlägg 12 , borde kanske förtydligat men nu är det gjort iaf.
:)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag värmde min husbil med enbart gasol när den stod hemma. (göra slut på "slattar" i gasolflaskor innan byte)
Det var ca -5/-10 grader.
Jag gick ut och skulle göra något i bilen, upptäckte då att pannan stannat med gasbrist i displayen.

Det var ca 5-10 cm vätska kvar i kompositflaskan.
Där fick jag svar på om detta fenomen är teoretiskt eller faktiskt inträffar.
Allt funkade igen efter inkoppling av en aluflaska med en slatt kvar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hur kallt? Ovan står "temperaturer kring nollan och lägre". Jag har i klarat i alla fall -8 gr C med PK10 utan problem. Men jag inser att det också beror på mängden gas man tar ut.

Som kuriosa kan jag nämna att vi har kolsyrepatroner i kylen för att få ut "bubbelvatten". Häromdagen kom inga bubblor. Jag tog ut patronen. Ventilen hade fastnat så när jag tog ut den åkte gas ut under kanske 15 sek innan jag fick stopp på den. Jag la snabbt patronen ifrån mig eftersom den blev mycket kall och det bildades ett rejält lager is på den. Så när mycket vätska kondenserar blir det rejält kallt eftersom så mycket energi går åt för kondenseringen.

Det är en kombination av flaskans temp. och hur stort flöde man belastar den med sin förbrukning.
Jag kan tänka mej att i en husbil med ett relativt lågt gasflöde så klarar den säkert några minusgrader med kompositflaska, dock så kommer problemet ändå över tid ifall man inte kan värma flaskan.
Jag har testat kompositflaska (i garaget där jag har husbilen +10C) med en gasolkanon, alltså högt gasflöde, då tar det inte lång tid förrän flaskan är isad och trycket blir nästan obefintligt och kanonen levererar knappt någon värme, detta i +10C.
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Jag har kompositflaskor och det fungerar vid - 20 grader.
Det handlar om var flaskorna står, i nästan alla husbilar står flaskorna i halvvarmt utrymme.
I husvagnar däremot står de i ett kallt utrymme.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Ett förtydligande när det gäller begreppen. Vid kondensering bortförs energi (värme) Vid förångning (förgasning) tillförs värme Ångbildningsvärme.
Hur stor värmemängd som krävs varierar mellan olika vätskor.
BBa
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Hej !
Ett förtydligande när det gäller begreppen. Vid kondensering bortförs energi (värme) Vid förångning (förgasning) tillförs värme Ångbildningsvärme.
Hur stor värmemängd som krävs varierar mellan olika vätskor.
BBa
Det är kanske min felaktiga mening du vill förtydliga här. Jag skrev: "Så när mycket vätska kondenserar blir det rejält kallt eftersom så mycket energi går åt för kondenseringen."
Självklart ska det vara:
"Så när mycket vätska förångas blir det rejält kallt eftersom så mycket energi går åt för förångningen."
Precis som du skriver så tillförs värme vid förångningen och den tas från flaskan och luften utanför. Därför blir flaskan kall.

Tack för förtydligandet. Det var först nu jag upptäckte att jag skrivit fel.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har kompositflaskor och det fungerar vid - 20 grader.
Det handlar om var flaskorna står, i nästan alla husbilar står flaskorna i halvvarmt utrymme.
I husvagnar däremot står de i ett kallt utrymme.

Men det är ju inte så att det fungerar med kompositflaskor vid minus 20, för det gör det inte, däremot förvarar du dom vid mycket högre temperatur, troligen över 0 grader.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Jeg ser at det er litt ulike meninger her, så jeg har tenkt å ta en liten prøvetur til helgen. Da får jeg også sjekket at alt annet fungerer som det skal, før jeg (litt OT) drar til Gressvik for åpning av ny bobilparkering neste helg. Noen andre her inne som har booket plass på åpningen?
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
OK, da har jeg tatt helgens første test. -1.2 ute her nå (-0.5 da jeg testet), og kald bil. Koblet over til komposittflasken, og både kjøleskap, Truma og alle 3 bluss fyrte opp og gikk på fullt samtidig. Lot de gå ca 5 minutter før jeg slo av alt igjen og skrudde av gassen. Det er meldt ned mot -6 i natt, så jeg skal kjøre samme testen senere ikveld og se om det fortsatt funker.

Hovedtesten blir i morgen og natt til søndag, da er det også meldt ned mot -6. Da skal jeg fyre opp Trumaen og kjøleskapet mens det fortsatt er lyst og varmegrader, slik at bilen blir varm og kjøleskapet kaldt før kvelden kommer, så får jeg se om det holder gjennom natten.

Merk: Flasken er helt full, vet ikke om det har noe å si for resultatet.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
OK, da har jeg tatt helgens første test. -1.2 ute her nå (-0.5 da jeg testet), og kald bil. Koblet over til komposittflasken, og både kjøleskap, Truma og alle 3 bluss fyrte opp og gikk på fullt samtidig. Lot de gå ca 5 minutter før jeg slo av alt igjen og skrudde av gassen. Det er meldt ned mot -6 i natt, så jeg skal kjøre samme testen senere ikveld og se om det fortsatt funker.

Hovedtesten blir i morgen og natt til søndag, da er det også meldt ned mot -6. Da skal jeg fyre opp Trumaen og kjøleskapet mens det fortsatt er lyst og varmegrader, slik at bilen blir varm og kjøleskapet kaldt før kvelden kommer, så får jeg se om det holder gjennom natten.

Merk: Flasken er helt full, vet ikke om det har noe å si for resultatet.
Ju mera vätska det är i flaskan ju längre håller vätskan temperaturen, jämför en termos.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Merk: Flasken er helt full, vet ikke om det har noe å si for resultatet.
Jo det har det. Du får större yta mot omgivningstemperaturen med full flaska.
Med större yta mot omgivningstemperaturen, kan den nödvändiga energin för att förgasa gasen som krävs spridas ut över den större ytan.
Energin tas ur den minusgradiga luften i gasolskåpet.

Jämförelse, ett element med låg temperatur avger denna temperatur för att värma rummet effektivare än ett litet element med samma temperatur.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Ju mera vätska det är i flaskan ju längre håller vätskan temperaturen, jämför en termos.
Da bilen har stått ubrukt og kald hele tiden vil jeg anta at væsketemperaturen følger utetemperaturen, det er derfor jeg vil ta en ny test senere ikveld. For øyeblikket er det nå -2.8 ute her.

Edit: Hvis flasken er som en termos og holder på varmen, bør den også holde på kulden. Betyr det da at jeg kan utsette testen til i morgen tidlig, mens flasken holder på kulden som var i løpet av natten..?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Egentligen så ska du ju låta den stå på med värme och kylskåp hela natten men använd gärna spisen till att koka kvällsfika och sedan laga frukost på, då får du rättvisande test som visar mera av verkligheten. Propan avger ju gas ner till -42 men i långsammare takt. Låter du tuben stå i -40 så kommer det gå att köra en stund på det som redan är förgasat.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Egentligen så ska du ju låta den stå på med värme och kylskåp hela natten men använd gärna spisen till att koka kvällsfika och sedan laga frukost på, då får du rättvisande test som visar mera av verkligheten. Propan avger ju gas ner till -42 men i långsammare takt. Låter du tuben stå i -40 så kommer det gå att köra en stund på det som redan är förgasat.
Den testen kommer jeg til å ta i Gressvik neste helg, det blir da generalprøven. Bilen er 18 år gammel og ikke vinterisolert, så jeg har ingen planer om å campe midtvinters, men det er greit å vite at det fint kan bli noen minusgrader uten at jeg mister gassen av den grunn.

Tok en ny test nå på morgenen. Har vært -7.4 her i natt, og det var -5.7 da jeg gikk ut og fyrte opp alt sammen. Lot den stå og fyre for fullt i en halvtime, da fikk jeg samtidig testet effekten på Trumaen. I løpet av den tiden steg innetemperaturen til +6, riktignok i kombinasjon med brennerne på komfyren, men det var ikke så ille syns jeg.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Propan avger gas ner till -42, men i långsammare takt. Lämnar man tuben vid -40 går det att köra en stund på det som redan är förgasat.
..
Nja, det stämmer inte riktigt...
-42 grader är korrekt, men vid -40 är det inte tillräckligt med tryck i flaskan för att det ska fungera.
Tryckregulatorn behöver mer tryck från flaskan för att fungera och ge 30 mbar för värme, spis och kyl.
Under -35 grader går det nog inte, kanske behövs -30 om man ska ta ut gasol även för värmen.
Temperaturen ovan gäller för flaskan, som kyls när gasolen kokar (förgasas).
Den omgivande temperaturen behöver vara åtskilliga grader varmare.
(Redigerat)
 
Senast ändrad:

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Se mitt inlägg #22, från verkligheten, praktiskt prov.
Det räcker inte att gasflaskan ger gas nog för att tända en liten låga, det måste förgasas så mycket att trycket inte faller när man driver en värmepanna, kokar på spisen tex.
Er det meg du svarer? Under testen jeg tok i dag tidlig var gassforbruket på maks av hva jeg får til i bilen (unntatt VV-berederen, men den bruker jeg uansett ikke når det er kaldt), og hvis komposittflasken takler dette ved -5 grader er jeg fornøyd med det. Som andre her inne har påpekt bør kanskje testen kjøres over lengre tid, men det får jeg uansett testet neste helg når jeg skal stå fra fredag til søndag.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
..
Nja, det stämmer inte riktigt...
-42 grader är korrekt, men vid -40 är det inte tillräckligt med tryck i flaskan för att det ska fungera.
Tryckregulatorn behöver mer tryck från flaskan för att fungera och ge 30 mbar för värme, spis och kyl.
Under -35 grader går det nog inte, kanske behövs -30 om man ska ta ut gasol även för värmen.
Temperaturen ovan gäller för flaskan, som kyls när gasolen kokar (förgasas).
Den omgivande temperaturen behöver vara åtskilliga grader varmare.
(Redigerat)
Ja även detta är ju rätt och fel. Ofta så räcker det för att tända spis, kyl och värme en liten stund även vid extrem kyla. Det är inte tvunget att det ska vara minst 30 mbar för att förbrukarna ska tända men för att de ska fortsätta att fungera så måste det finna förgasad gasol. Med detta sagt så håller jag med dig i övrigt ;)
 

Kurtzon

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
26152
Medlemskap
2024
Ja även detta är ju rätt och fel. Ofta så räcker det för att tända spis, kyl och värme en liten stund även vid extrem kyla. Det är inte tvunget att det ska vara minst 30 mbar för att förbrukarna ska tända men för att de ska fortsätta att fungera så måste det finna förgasad gasol. Med detta sagt så håller jag med dig i övrigt ;)
Kan man fylla kompositflaskor i Tyskland o Kroatien eller är plåtflaskor bäst där?
 
Toppen