• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gas og vintercamping - stål eller kompositt?

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Jeg har nå en flaske av hver type i bilen (stålflasken fulgte med bilen, komposittflasken hadde jeg fra tidligere (til gassgrillen på terrassen m.m.)). Har aldri tenkt over at det er forskjeller her, unntatt vekten, men leser flere steder at man ved vintercamping bør bruke stålflasker, uten at det er gitt noen forklaring på hvorfor.

Jeg valgte komposittflaske til grillen hjemme pga vekten, men bør jeg vurdere å skifte til stålflaske for bruk i bobilen om vinteren? Hvilke problemer kan ev. oppstå med kompositt om vinteren?

Takknemlig for svar, tips og forslag! :)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
På vintern, med temperaturer kring nollan och lägre, bör du använda stålflaska eller aluminiumflaska. Anledningen är att kompositflaskan inte leder värme så bra och därmed försvårar förångning av den flytande gasen. Enda undantaget skulle kunna vara om flaskan/flaskorna är placerade i ett uppvärmt utrymme vilket jag tror är mycket ovanligt i husbilar.

//Michael, medlem
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
OK, så jeg risikerer at jeg ikke får gassen til å funke overhodet, allerede fra null grader? Flaskene har et eget rom under salongen på den ene siden, men det er godt luftet og har ingen oppvarming, så jeg vil anta at det kan bli minusgrader der selv om det er godt og varmt i bodelen.

Jeg er helt avhengig av gass for oppvarming selv om jeg står på en plass og er tilkoblet 230V, så kanskje jeg bør bytte ut komposittflasken først som sist, når den går tom? Vektmessig har det ingen betydning, jeg har mye å gå på.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Det er vel der det stopper opp for hjernen min tror jeg. Hvis det uansett er minusgrader der gassflaskene står, hvordan vil stålflaskene funke bedre, hvilken varme er det de skal lede bedre, og hvor henter de den varmen fra..?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Vid stora gasuttag, till exempel värme en kall vinterdag så sjunker temperaturen raskt i flaskan och kan hamna under omgivningstemperaturen. Då gäller det att kunna leda in värmen från omgivningen. Även om det är minusgrader ute så är det kanske ännu kallar i flaskan och förgasningen går trögt.

//Michael, medlem
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.255
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det finns även s.k. ståltuber light som har samma fördelar som stålflaskan till vikten av en kompositflaska (ungefär).
Nackdelen är att den måste fyllas på tapp.
Tyvärr är det svårt att byta aluminium-flaskor också så det blir ofta fyllning på dessa flaskor också.
En annan fördel är att dessa rymmer ett kilo mer än motsvarande komposit.

Vi kör en light och en aluminium.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.255
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Takk, dette var helt nytt for meg
Ja gasol är en hel vetenskap, det finns egentligen hur mkt som helst att läsa om det. Den enda fördelen jag ser för komposit jämfört med Alu är att man ser gasolmängden, det lilla alu väger mer ser jag som ingenting. Jag har själv komposit till grillen och brukar använda den på sommaren som allroundflaska men när det går åt höst så åker alu eller stål in.

En sak som är intressant är att om du fyller tuben söderöver eller har spanska flaskor och fyller dem här, då har du troligtvis fått butan i tuben och i sig så funkar det att blanda butan och butan utan problem. Men säg att du har 5,5 kg butan och 5,5 kg propan i din gasolflaska och använder den på vintern, låt säga -10. Då kommer du att ha 5,5 kg butan kvar i tuben när duocontrollen slår över, detta eftersom butan inte förångas under 0 grader C, Intressant även för dem som använder LPG, det gäller att tömma tuberna ordentligt och fylla propan innan vintersäsongen startar, annars så kan man stå med 9 kg kvar i tuben som inte förgasas.

Nu tror jag att det flesta spanienresenärer är medvetna om detta och de är ju knappast i norden under vintersäsong men kan ju vara bra för de som åker ner på sommaren och sedan tänker en vecka i Sälen.

Edit: För kännedom så har vi 2 st11kg alu, 1 st 11 stål och en PC 10, egentligen helt onödigt men när man får en tub extra så tycker jag att det är bra att behålla den. Det är alltid alu och PC som får se sig omkring, stålen är en ren resrvtub och den har fått gjort tjänst vid strömavbrott osv i reservkaminen
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.255
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det finns även s.k. ståltuber light som har samma fördelar som stålflaskan till vikten av en kompositflaska (ungefär).
Nackdelen är att den måste fyllas på tapp.
Tyvärr är det svårt att byta aluminium-flaskor också så det blir ofta fyllning på dessa flaskor också.
En annan fördel är att dessa rymmer ett kilo mer än motsvarande komposit.

Vi kör en light och en aluminium.
Ja det kilot kan vara guld värt en sen kall afton :)
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Den enda fördelen jag ser för komposit jämfört med Alu är att man ser gasolmängden,
Ytterligare en stor fördel är som Bäckis1843 skriver ovan att kompositflaskorna (PK10) går att byta på väldigt många platser medan det är betydligt färre platser som byter Alu-flaskor (PA11). Då återstår fyllning. Och det fungerar ofta men inte alltid. I t ex automater för gasol kan man inte byta PA11 (jag har i alla fall inte sett att det finns i någon automat).

Även stålflaskorna (P11) går att byta på många platser.

Själv kör jag med en PK10 och en PA11. Jag har använt PK10 ner till -8 gr C utan problem. Jag har en plåtis så utrymmet är ju "uppvärmt" men frågan är vilken temp det blir i skåpet eftersom ventilationshålen i botten är ganska stora.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.255
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ytterligare en stor fördel är som Bäckis1843 skriver ovan att kompositflaskorna (PK10) går att byta på väldigt många platser medan det är betydligt färre platser som byter Alu-flaskor (PA11). Då återstår fyllning. Och det fungerar ofta men inte alltid. I t ex automater för gasol kan man inte byta PA11 (jag har i alla fall inte sett att det finns i någon automat).

Även stålflaskorna (P11) går att byta på många platser.

Själv kör jag med en PK10 och en PA11. Jag har använt PK10 ner till -8 gr C utan problem. Jag har en plåtis så utrymmet är ju "uppvärmt" men frågan är vilken temp det blir i skåpet eftersom ventilationshålen i botten är ganska stora.
Ja PK10 är ju aldrig några problem att byta, jag har dock aldrig haft problem att byta PA11 och P11. Jag har aldrig ngn gång bytt i en automat så jag kan tyvärr inte svara på det. En helt personlig känsla som jag har är att automaterna är för utbyte av grilltuben när den tar slut lördag kväll på altanen :) Jag kan ju ha fel så enkelt är det.

När det gäller grillning så är kolgrill det optimala enligt mig men i husbilen så blir det gasol då det är bekvämt och praktiskt. Egentligen enklare att använda ugnen men det blir ju satan varm invärtes och svårare rengöring.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Sant men är det kallt så är PK10 bara barlast ;) Bättre att ta med whisky att värma sig med då :D
Hur kallt? Ovan står "temperaturer kring nollan och lägre". Jag har i klarat i alla fall -8 gr C med PK10 utan problem. Men jag inser att det också beror på mängden gas man tar ut.

Som kuriosa kan jag nämna att vi har kolsyrepatroner i kylen för att få ut "bubbelvatten". Häromdagen kom inga bubblor. Jag tog ut patronen. Ventilen hade fastnat så när jag tog ut den åkte gas ut under kanske 15 sek innan jag fick stopp på den. Jag la snabbt patronen ifrån mig eftersom den blev mycket kall och det bildades ett rejält lager is på den. Så när mycket vätska kondenserar blir det rejält kallt eftersom så mycket energi går åt för kondenseringen.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.255
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hur kallt? Ovan står "temperaturer kring nollan och lägre". Jag har i klarat i alla fall -8 gr C med PK10 utan problem. Men jag inser att det också beror på mängden gas man tar ut.

Som kuriosa kan jag nämna att vi har kolsyrepatroner i kylen för att få ut "bubbelvatten". Häromdagen kom inga bubblor. Jag tog ut patronen. Ventilen hade fastnat så när jag tog ut den åkte gas ut under kanske 15 sek innan jag fick stopp på den. Jag la snabbt patronen ifrån mig eftersom den blev mycket kall och det bildades ett rejält lager is på den. Så när mycket vätska kondenserar blir det rejält kallt eftersom så mycket energi går åt för kondenseringen.
Vi har campat neråt -5 med PK10 utan problem men egentligen så är det bara "tur" det beror på hur mkt gas du tar ut. Propan har en kokpunkt på -42 vill jag minnas och är det varmare än så så kommer den att bilda gas. Butan har en kokpunkt på ca 0 så enkelt är det. Har du butan så är det svårt att få det att funka under plus 5 eftersom omgivningstemperaturen inte räcker till. Det går ju inte att sätta en säker/precis gräns eftersom omgivningstemperaturen i en husbil ändras under dygnet och gasolen tar ju precis åt sig och lagrar värme precis som vatten,

Vad som däremot är ett konkret faktum är att om du har en tub som är 0 grader C med butan i en komposit tub och drar ut 500 gram/timme så kommer det inte att fungera många minuter, är den -2 så kommer inget att hända i eftersom ingen "gas" finns trots att tuben är fylld med gasol, en propantub kommer att fungera en stund eftersom hela gasolmängden kommer att behöva bli nerkyld till -42 innan gasen slutar att kondenseras. Sedan så har komposit ungeför 0 i värmeledningsförmåga en alu eller stål tar värme från omgivningen och så länge omgivningen är "varmare" än - 42 så kommer det att fungera ganska bra. Tar du ut en stor gasolmängd uppemot 1 kg per timme så ger även stål alu upp neremot -30 grader, det finns helt enkelt inte tillräckligt stor yta för den att koka på. Jämför med en simbassäng, har du 50 m2 så blir det mycket dimma men täcker du hela och låter en m2 vara exponerad då är sikten ganska klar.

En välisolerad husbil har mao bättre förutsättningar att klara sig då gasoluttaget blir mindre.
 
Toppen