• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin gamla kartor

Status
Stängd för vidare inlägg.

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Jag uppdaterade till senaste kartversionen på min 2589 LMT sent i våras. På våra resor i Norge drabbades vi av ett par vägavgifter som hade kunnat undvikas men den nybyggda sträckningen fanns inte med men låg mycket nära och man hamnade ovillkorligen på avgift. Helt klart gammal gammal kartinformation. På E22:an genom Skåne fanns inte "ny sträckning" som i alla all är mer än årsgammal. Jag kontaktade Garmin support som skylde på att uppdateringen förmodligen gått snett. Efter flera kontakter både per telefon och e-post där de hela tiden pratade bredvid problemet landade det i att jag faktiskt hade den ny kartan. Nu skyller de i stället på HERE som är deras kartleverantör.De tyckte att jag skulle kontakta HERE det ville inte de.Jag är kund hos Garmin inte hos HERE. När inte ens europavägnätet är uppdaterat hur står det då till resten. Kan någon där ute tipsa om navigation med aktuella kartor och vettig ruttberäkning. Snabbaste ger att man väljer motorvägar och håller högsta tillåtna hastighet, ibland med många mils omväg för att vinna ett par minuter.Kortaste skall vi inte tala om för då kanske vi inte alls kan komma fram.Gammal bilist som jag är har jag alltid en färsk kartbok från Motormännen i bilen men tyvärr leder den inte mig till bensinstationen och annat jag behöver.
 

fatbob111

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25160
Medlemskap
2022
Hej, Jag upptäckte detta på E22 oxå, Har en Garmin Camper 760. Har haft problem med felaktiga hastigheter under resan norrut och in i Norge, gjorde då en ny uppdatering (den tidigare var i våras) men märkte ingen skillnad. Tyckte det fanns en del felaktigheter på hastigheterna i Tyskland oxå. Har oxå en riktig karta som vi kollar på innan avfärd mot nya mål. kanske inte så färsk men den har funkat. Mot slutet så blev jag så misstänksam på GPS:en så vi dubbelkollade med Google maps så att vi kunde se att vi hade ungefär samma sträcka att köra.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Jag är inte imponerad av Garmins kartor men problemet kanske inte är att allt inte blivit rätt från början utan för att det är för "svårt" att anmäla fel så att de kan rätta dem. Säger jag som inte ens försökt att anmäla ett fel. För fel, det finns. Det vanligaste är att vägen ursprungligen gick i en sväng förbi några hus men är idag rak. Garmin tycker ofta att jag ska ta den där svängen förbi husen. Vissa vägar har fel "storlek" inmatad, så ibland tycker Garmin att jag ska svänga av den stora vägen för att istället följa en gammal ko-stig. Eller ber mig vända för att den antingen inte kan se den nya vägen jag kör på eller att den är felkodad som grusväg. Jag tycker trots detta att det funkar överlag bra att använda Garmin (har inte testat någon annan GPS förutom appar) och om man bara är lite vaken och inte köper allt GPS:en föreslår så brukar det bli bra. I städer brukar den vara klockren.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.765
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Der er mange grunde til at sidste nye kort i Garmin ikke viser enkelte vejafsnit, ikke viser korrekt hastighedsgrænse, ikke viser korrekt højde på broer, ikke viser korrekt bredde på veje.

For det første er det ikke altid at vejmyndighederne i de enkelte lande indberetter korrekt og hurtigt nok til det register, som de forskellige kortudbydere henter deres oplysninger fra.

Here er leverandør til flere GPS og kortsystemer, men aftalerne med de forskellige producenter af GPS enheder kan være forskellige.

Selv om jeg opdaterer kort 3 til 4 gange om året, hver gang Garmin tilbyder et nyt kort så har jeg har tit fundet fejl i Garmins seneste kort, men på Here's kort på nettet er oplysningerne korrekte.

Lige nu har vi en 1 år gammel motorvejsstrækning lige hvor jeg bor, som er med i det kort som Garmin leverer, men ikke i det kort som Mazda leverer til min personbil. Og det er Here der er grundlaget begge steder. På Here's kort er den sidste motorvejsstrækning, som først indvies den 26. september 2018 allerede indtegnet, men ikke med på hverken Garmin eller Mazda.

Here bygger også på at brugere kan indberette fejl og mangler, men deres indberetningssystem er meget svært at anvende. Det vil derfor afholde mange fra at hjælp med opdateringen.

Min Garmin enhed har en funktion, som indsender ruteoplysninger til Garmin, når jeg tilslutter enheden til en PC, men om det er noget der bliver brugt ved jeg ikke.

Jeg er ikke helt klar over om det passer, men TomTom har en funktion, hvor de automatisk opsamler ruter hos brugerne, men om de bruger det til at korriger kort med ved jeg ikke.

For mig at se, er der kun at blive ved med at skrive til Garmin/og eller Here, når vi finder fejl. Kun på den måde kan vi presse leverandørerne til at levere kvalitet.

Men: Uanset hvilket system man bruger, så er det altid tilladt at gøre brug af de skilte der står langs vejene. Her vil det altid være angivet om det er betalingsvej, om det er motorvej, og i hvilken retning man skal køre for at nå sit bestemmelsessted. Det var jo det system vi brugte før GPS blev opfundet, og da kom vi altid frem. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen