• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gammalt Elektrolux kylskåp med problem

Enroth

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Österåker
HBK-Nr
24362
Medlemskap
2022
Hej
Köpte en gammal Burstner (Ducato) -92 och försöker få ordning på allt ;)

Jag har problem med kylskåpet - det funkar kanon på 230v, och det går fort.

Gasol-lågan tänder fint, men det blir inte kallt alls. Gjorde rent munstycke, avgasrör och så, lågan brinner blått utan störningar och det blir varmt i röret.

Skulle prova 12v, men där är det avbrott (lampan tänds inte), så där blir det annan felsökning...

Är det någon som har nåt förslag? Jag har läst om att vända skåp, men hur får man loss det? Och är det verkligen så, när skåpet lirar 100% på 230v?

Tack på förhand
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: gammalt elektrolux kylskåp problem

Om skåpet fungerar på 230 V, är det med största sannolikhet inte något fel på själva kylslingan. Att "vända" skåpet gör då inte någon skillnad.

Troligaste felet är, att du inte väntat tillräckligt länge. I äldre kdylskåp kan det ta MYCKET lång tid innan det blir kallt vid gasoldrift.

Pålle
 

Enroth

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Österåker
HBK-Nr
24362
Medlemskap
2022
Sv: gammalt elektrolux kylskåp problem

Tack för svar!

Tänkte samma sak, så jag lät det bli kallt ordentligt på 230v, och gick sen över till gasol över natten. 20 grader i skåpet på morgonen :(

Hrm
 

Sommerbo

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Gällstad
HBK-Nr
10580
Medlemskap
2024
Hej Enroth! Jag har haft samma problem som du. Jag hittade ett Dansk klipp på youtub der man blåser skorstenen ren för rost flager.
Detta klippet är inte det samma som jag så men gubben visar hur man blåser rent i skorstenen. Du behöver nog inte att ta ut kyl skåpet som han gör. på mitt kyl skåp kom jag åt ute ifrån.
Hoppas du får ordning på kylan i sommar värmen Hälsningar Alf & Annika

https://www.youtube.com/watch?v=gHHR86AXBho&t=461s
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: gammalt elektrolux kylskåp problem

Jag har också en -92:a med liknande kylskåp, det fungerar verkligen bra på alla 3 lägena, men när det gäller 12 volt så måste ju motorn gå ( antar att du vet ) samt att man får kolla så att knappen för 12 volt verkligen tänds, den vill glappa eller om den är lite oxiderad, efter den tänds brukar det inte vara nåt problem.

Som de säger tidigare, om 230 fungerar skall gasol också fungera, alla 3 värmarna sitter på samma ställe, tänk på att 12 volt enbart är för körning och inte lika effektiv som de 2 andra.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: gammalt elektrolux kylskåp problem

Hur har du det med ventilationen bakom skåpet?
En liten fläkt kan göra underverk.
Det gäller ju att få bort värmen som alstras av lågan.
Hur har du rengjort röret? Flaskborste?
 

Enroth

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Österåker
HBK-Nr
24362
Medlemskap
2022
Sv: gammalt elektrolux kylskåp problem

Tack för svar och tips!

- bra ventilation (allt är borttaget just nu ;) ), ingen fläkt dock
- rör och brännare rengjort
- 12v drar 120w, så det lär jag inte starta utan motorn, då blir det inte mycket kvar till lyse efter en stund ;)
 

Enroth

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Österåker
HBK-Nr
24362
Medlemskap
2022
Sv: Re: gammalt elektrolux kylskåp problem

Hej Enroth! Jag har haft samma problem som du. Jag hittade ett Dansk klipp på youtub der man blåser skorstenen ren för rost flager.
Detta klippet är inte det samma som jag så men gubben visar hur man blåser rent i skorstenen. Du behöver nog inte att ta ut kyl skåpet som han gör. på mitt kyl skåp kom jag åt ute ifrån.
Hoppas du får ordning på kylan i sommar värmen Hälsningar Alf & Annika

https://www.youtube.com/watch?v=gHHR86AXBho&t=461s

Tack, ytterligare en video på detta. Jag hittade en annan som beskrev typ samma sak. Där lärde jag mig hur man rengör brännare utan att skada.
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: gammalt elektrolux kylskåp problem

Hei! Har du sjekket at det kommer 12 v fram til skapet? At det ikke er en sikring som har sagt takk for seg? Mvh! alfb
 

Enroth

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Österåker
HBK-Nr
24362
Medlemskap
2022
Sv: gammalt elektrolux kylskåp problem

Hei! Har du sjekket at det kommer 12 v fram til skapet? At det ikke er en sikring som har sagt takk for seg? Mvh! alfb

Jadå, 12v till gaständningen kommer fram så fint, och skåpet tänder. Det blir dock inte kallt...

12v lampan för kylning tänds dock inte, men driften på 12v väntar jag med att felsöka, jag kommer inte använda 12v drift i alla fall
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Sv: gammalt elektrolux kylskåp problem

I skorstenen ska det hänga en lågspridare. Kolla så att den inte försvunnit :)

Den ska sprida värmen sidledes där till stigarröret. Saknas den går värmen rakt upp i skorstenen.
 

Enroth

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Österåker
HBK-Nr
24362
Medlemskap
2022
Sv: gammalt elektrolux kylskåp problem

I skorstenen ska det hänga en lågspridare. Kolla så att den inte försvunnit :)

Den ska sprida värmen sidledes där till stigarröret. Saknas den går värmen rakt upp i skorstenen.

Ja men SÅ kan det vara, inte hänger det nåt där inte! Hur ser en sådan ut, och var kan man få tag i en sån tro? Når man den uppifrån eller nerifrån?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: gammalt elektrolux kylskåp problem

Hejsan en liten fundering bara. På en 92'a så kan det vara lite gränsfall på modell av kylskåp... Ställer du storleken på lågan med ett vred till gasolen, eller har du en termostat som ställer om lågan mellan liten pilotlåga när/om kylskåpet kommer ner i rätt kyla och och slår till och ger stor låga när termostaten kallar på mer kyla.
Funderingen är om du har full låga antingen du nu får vrida upp storleken med ett vred själv, eller om en termostat sköter om det.
Du har väl den "runda" brännaren antar jag, och vid full låga så skall den vara ca. fem, sex cm. hög. på fullt ös, men det måste vara mörkt när man kollar höjden för lågan syns väldigt dålig om det är ljust ute.

Låga1.JPG

M.v.h. JANKRO
 

Enroth

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Österåker
HBK-Nr
24362
Medlemskap
2022
Sv: gammalt elektrolux kylskåp problem

Hejsan en liten fundering bara. På en 92'a så kan det vara lite gränsfall på modell av kylskåp... Ställer du storleken på lågan med ett vred till gasolen, eller har du en termostat som ställer om lågan mellan liten pilotlåga när/om kylskåpet kommer ner i rätt kyla och och slår till och ger stor låga när termostaten kallar på mer kyla.
Funderingen är om du har full låga antingen du nu får vrida upp storleken med ett vred själv, eller om en termostat sköter om det.
Du har väl den "runda" brännaren antar jag, och vid full låga så skall den vara ca. fem, sex cm. hög. på fullt ös, men det måste vara mörkt när man kollar höjden för lågan syns väldigt dålig om det är ljust ute.

Visa bilaga 125827

M.v.h. JANKRO

Det är ett vred på högersidan upptill, vrida själv alltså, och det är den runda brännaren, japp

ok, jag ska kolla på låghöjden när det är mörkt, nu blev det lite sent.

Men som sagt, spridaren saknas vad jag kan se, så felet är nog identifierat i alla fall! Nu gäller det bara att hitta reservdelar :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: gammalt elektrolux kylskåp problem

Nja, även om spridaren saknas så borde det inte göra skillnaden mellan nästan inget och helt ok. bara ev. försämra full verkan lite. Det är inte helt ovanligt att den saknas i en del kylskåp, och om den ens har funnits i alla från början vet jag inte tyvärr.

Om man får tag i måtten så kan man göra en egen spridare. Den är bara tillverkad av en tunn (helst rostfri) tvinnad plåtbit som hänger i en pianotråd från en springa längs upp i skorstensröret.
Låga3.JPG

Om lågan visar sig dålig men allt annat i bilen funkar med full låga så kan du ha ett filter instoppat i gasolröret till kylskåpet. Det ser ut som ett cigarrettfilter och kan vara tilltäppt.
Det kan troligen både sitta i skarven mellan bilens rörsystem och kylskåpets rör, eller också sitta bakom den lilla brickan med att mikroskopiskt hål i som är själva munstycket till brännaren. Den brickan sitter klämd vid skarven mellan röret och det fyrkantiga röret som brännaren är monterat på.
Lossa den kopplingen och var försiktig med brickan/munstycket och pilla inte i hålet med något hårt utan bara blås det rent, för hålet är rektangulärt och får inte skadas det minsta.
Hålet genom det fyrkantiga "röret" fram till brännaren brukar kunna vara fullt med rost som måste bort. Det vanligaste är att man skall få in ett borr som är 1/4" eller i alla fall 6 m.m. hela vägen fram till brännarmunstycket när det är rent.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: gammalt elektrolux kylskåp problem

Kontrollera även vilket gastryck kylskåpet skall ha, är bilen en tyskimport så kan alla gasapparater vara gjorda för 50 mbar tryck i stället för 30 mbar som är vanligt på svenska gassystem.
50 mbar system var ganska vanligt på äldre tyska campingfordon.

Har man då en svensk gasolflaska med svensk 30 mbar regulator så kan 50 mbar gasapparater tappa effekt, det finns en 50 mbar regulator för svenska gasolflaskor.

OBS ! 30 mbar gasapparater FÅR INTE matas med 50 mbar !
 

Nooz

HBK Intresserad
Inlägg
35
Kommun
Trosa
kidnappar tråden lite ursäkta!

Vad är det för extra knapp på kylskåpet? som jag har.bild

Jag har ett gammalt elektrolux kylskåp som bilden visar. Jag har hittat en pdf-manual på nätet.

Men jag har en extra knapp mellan B/vred & C/lampor (som ej syns på bilden) och undra om det är snabbfrysning eller karmvärme eller någon annan funktion på den extra knappen.

Kanske vet någon här vad knappen har för funktion? Knappen har en lampa inn bygd.
 

Nooz

HBK Intresserad
Inlägg
35
Kommun
Trosa
kidnappar tråden lite ursäkta!

Vad är det för extra knapp på kylskåpet? som jag har.bild

Jag har ett gammalt elektrolux kylskåp som bilden visar. Jag har hittat en pdf-manual på nätet.

Men jag har en extra knapp mellan B/vred & C/lampor (som ej syns på bilden) och undra om det är snabbfrysning eller karmvärme eller någon annan funktion på den extra knappen.

Kanske vet någon här vad knappen har för funktion? Knappen har en lampa inn bygd.

svar: någon har satt en fläkt baktill men den fungera inte... termostaten var paj till den
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, svårt att gissa, men på en del äldre bilar med just en extrabrytare så kan du kanske ha en termostat på baksidan av kylskåpet vid något rör eller vid kylflänsarna som slår till om det blir för varmt bakom skåpet eller rören och då startar en fläkt. Fläkten om den finns borde du i så fall kunna se bakom skåpet riktad upp mot den stora kylflänsen. Om du ser en fläkt med en äldre liten elmotor som drivkälla så kan den med stor fördel bytas ut mot en eller kanske två modernare datafläktar som är effektivare och dessutom drar mindre ström.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen