• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gammal Mercedes 508 ombyggd till husbil för att övervintra norr om polcirkeln

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
På luftrenaren till insuget i min Chevavan med v8 - diesel sitter en skylt med texten NOTICE. Do not use starting fluids immediate engine damage can result.
Det har i allafall fått mig att avstå från att använda startgas.
Åke
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
På luftrenaren till insuget i min Chevavan med v8 - diesel sitter en skylt med texten NOTICE. Do not use starting fluids immediate engine damage can result.
Det har i allafall fått mig att avstå från att använda startgas.
Åke
Det är fullt förståeligt att du har en sådan skylt i din bil, den är ju amerikansk, landet där du kan stämma alla för allt. Om man läser föreskrifterna för en amerikansk produkt, den ena såld i Sverige & den andra såld i USA så är det stor skillnad med fler undvik-grejer i den från USA. Jag har haft flera europeiska bilmärken & aldrig påträffat någon varning att inte använda startgas.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Om du googlar på : starta diesel med startgas, så finns det många svar på frågor varför det är olämpligt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ja, & lika många om att det är OK. Konstigt att inte försvaret har utrett detta, eller det kanske dom har. Dom har ju använt startpatroner med eter i alla sina fordon i alla tider.
 

Beelzebus

HBK Intresserad
Inlägg
39
Kommun
Gotland
Förr i tiden tände man på o eldade under motorn innan start. Prova med grillen eller några marschaller, tänd inte eld på hela bilen bara. Hålla motorn varm hela tiden är nog ingen bra idé. Värmepistol på insuget i några minuter funkar oxå om du har el vill säga,
Ha ha ja dom sa samma sak uppe i Kiruna! Men värmepistol går nog då vi har ett litet elverk ombord i värsta fall =)
 

Beelzebus

HBK Intresserad
Inlägg
39
Kommun
Gotland
Har du ingen el och ingen möjlighet att med bilens egna resurser hålla värmen i bilen så får du nog göra som försvaret och elda under motorn eller starta motorn varannan timme för att hålla den varm. Det finns en anledning att norrlänningar undviker fricamping vid 25 graders kyla.
Ha ha inget är omöjligt! Vi är inte norrlänningar ;) vi är Vikingar!! :p;):p
 

Beelzebus

HBK Intresserad
Inlägg
39
Kommun
Gotland
Några tips
- Gissar att du har syntetiskt motorolja.
- Motorfilt att lägga runt motorn
- I alla fall för i tiden var det ok att använda startgas inom försvarsmakten.
- Även fyrfat användes, men det eldades upp en del bilar.
- Denna värmare har jag provat flera gånger, funkar bra men då måste du fixa snabbkoplingar till kylsystemet.

Visa bilaga 201783
Vi kör Semi syntetisk olja, Cool värmare! men just nu tittar vi på en diesel vattenvärmare =).
 

Beelzebus

HBK Intresserad
Inlägg
39
Kommun
Gotland
De flesta dieslar är lite kinkiga att starta i -27 grader, inget konstigt med det.
En dieselvärmare är ett alternativ, själv har jag en Webasto som värmer motor samt cockpit, jag startar alltid den ifall utetemp. är under +10 grader före start av motorn.

Här har du några ex. på begagnade värmare Dieselvärmare | Köp dina begagnade bildelar här
sen finns det även vattenburna kinakopior till ett överkomligt pris.


Vi närmar oss kallstartsäsongen, ett litet smakprov ;-)


Här har du lite knep på kallstart ifall bilen stått still läänge :)

Ha ha ja det är lite åt det håller det lutar nu diesel vatten värmare =).
 

Beelzebus

HBK Intresserad
Inlägg
39
Kommun
Gotland
Hej !
På 1970 talet var vår familjebil en Mercedes 220 D.Vi hade vår stuga i Västerbottens inland, utan tillgång till ström. Temperaturen var vid juletid ofta -35 och lägre.
För att få bilen att fungera vid sträng kyla, förvarades alltid startbatteriet inomhus bredvid öppenspisen. under bilen placerade jag ett gammalt tvålågigt primuskök på en bakplåt. Den ena lågan värmde oljetråget och den andra växellådan. Lågan anpassades så att den inte kom i kontakt med vare sig motor eller växellåda. Motortemperaturen kontrollerades med oljestickan. Efter ca en timma monterades batteriet och det var aldrig problem att starta bilen.
BBa
Bra lösning =) men vill helst slippa elda under bilen =)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
För många år sedan byggde jag en egen motorvärmare till en personbil.
Jag tog en 12V vattenkokare från Biltema och plockade ur värmespolen.
Spolen monterades i ett kopparrör som gick att trä kylarslangarna över.
Allt gick till en knapp på instrumentbrädan.
Körde den under någon timme innan motorstart och det funkade ypperligt :)
 
Toppen