• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gammal Mercedes 508 ombyggd till husbil för att övervintra norr om polcirkeln

Beelzebus

HBK Intresserad
Inlägg
39
Kommun
Gotland
Byggde om vår husbil för ett år sedan och övervintrade förra vintern norr om polcirkeln vilket gick bra, men hade problem med att starta den gamla diesel motorn när det blev -27 =).
Min fråga är följande har någon något bra förslag på hur jag kan "värma upp" eller hålla motorn varm när det är -20?

GLAD HALLOWEEN!
 
F

F.d. 22252

Guest
På en del äldre fiat 80-tal 2,5l diesel satt det en dieselvärmare vid luftintaget som tände med glödstift och sprutade varmluft direkt in i motorn.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.712
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Dieselvärmare eller motorvärmare, antingen insticksvärmare eller slangvärmare. Då krävs 240v antingen stolpeuttag eller elverk. Eller värmeväxlare som tegelrygg föreslår
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Förr i tiden tände man på o eldade under motorn innan start. Prova med grillen eller några marschaller, tänd inte eld på hela bilen bara. Hålla motorn varm hela tiden är nog ingen bra idé. Värmepistol på insuget i några minuter funkar oxå om du har el vill säga,
 
R

RobbeS

Guest
Har du ingen el och ingen möjlighet att med bilens egna resurser hålla värmen i bilen så får du nog göra som försvaret och elda under motorn eller starta motorn varannan timme för att hålla den varm. Det finns en anledning att norrlänningar undviker fricamping vid 25 graders kyla.
 

Gunnarsson

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Några tips
- Gissar att du har syntetiskt motorolja.
- Motorfilt att lägga runt motorn
- I alla fall för i tiden var det ok att använda startgas inom försvarsmakten.
- Även fyrfat användes, men det eldades upp en del bilar.
- Denna värmare har jag provat flera gånger, funkar bra men då måste du fixa snabbkoplingar till kylsystemet.

1604220661444.png
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Byggde om vår husbil för ett år sedan och övervintrade förra vintern norr om polcirkeln vilket gick bra, men hade problem med att starta den gamla diesel motorn när det blev -27 =).
Min fråga är följande har någon något bra förslag på hur jag kan "värma upp" eller hålla motorn varm när det är -20?

GLAD HALLOWEEN!

De flesta dieslar är lite kinkiga att starta i -27 grader, inget konstigt med det.
En dieselvärmare är ett alternativ, själv har jag en Webasto som värmer motor samt cockpit, jag startar alltid den ifall utetemp. är under +10 grader före start av motorn.

Här har du några ex. på begagnade värmare Dieselvärmare | Köp dina begagnade bildelar här
sen finns det även vattenburna kinakopior till ett överkomligt pris.


Vi närmar oss kallstartsäsongen, ett litet smakprov ;-)


Här har du lite knep på kallstart ifall bilen stått still läänge :)

 
Senast ändrad:

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.705
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
När jag hade stuga i Gustava ovanför Hagfors där vi var på jul var ofta över 30 gr eftersom jag var från Göteborg hade jag ingen motor värmare och fler försök med grannen gick inte men bussen kom förbi och drog mig genom byn flera varv så gick den i gång sen fick jag gå ut o starta mitt i natten tills kylan släppt
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Byggde om vår husbil för ett år sedan och övervintrade förra vintern norr om polcirkeln vilket gick bra, men hade problem med att starta den gamla diesel motorn när det blev -27 =).
Min fråga är följande har någon något bra förslag på hur jag kan "värma upp" eller hålla motorn varm när det är -20?

GLAD HALLOWEEN!
Hej !
På 1970 talet var vår familjebil en Mercedes 220 D.Vi hade vår stuga i Västerbottens inland, utan tillgång till ström. Temperaturen var vid juletid ofta -35 och lägre.
För att få bilen att fungera vid sträng kyla, förvarades alltid startbatteriet inomhus bredvid öppenspisen. under bilen placerade jag ett gammalt tvålågigt primuskök på en bakplåt. Den ena lågan värmde oljetråget och den andra växellådan. Lågan anpassades så att den inte kom i kontakt med vare sig motor eller växellåda. Motortemperaturen kontrollerades med oljestickan. Efter ca en timma monterades batteriet och det var aldrig problem att starta bilen.
BBa
 

Henrik & Ingela

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Vara
HBK-Nr
28757
Medlemskap
2024
Varför detta? Jag säger som GIOVANNI, militärt användes startampuller som innehåller eter, precis som startgas.
Jag har alltid fått höra av min farbror som har skruvat med dieselmotorer hela sitt liv att det inte är svårt att ta död på en motor med startgas,
Därför skrev jag som jag gjorde i ren väl vilja, allt hänger väll på hur mycket som används och när man ger upp.
Se den länkade youtube filmen
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har alltid fått höra av min farbror som har skruvat med dieselmotorer hela sitt liv att det inte är svårt att ta död på en motor med startgas,
Därför skrev jag som jag gjorde i ren väl vilja, allt hänger väll på hur mycket som används och när man ger upp.
Se den länkade youtube filmen

Det vore intressant att veta vad för kvalifikationer de som har gjort filmen har, för att veta om tillräckliga kunskaper finns, och om det handlar om våra europeiska dieselmotorer som ju är ganska högtrimmade i jämförelse med t.ex. amerikanska traktormotorer, vilket filmen såg ut att handla om?
 
Senast ändrad:
Toppen