• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gamla gasolslangar

Det är beteckningen på slangen som står på bilden inte tillverkningsdatum:
6.3mm High Pressure Hose BS 3212:1991 Type 2 heter slangen
Datum står på annan plats
Okej, det förklarar saken. Hittade dock ingen annan beteckning på slangen som verifierar tillverkningsdatum.
 
Ej importerad utan levererad av Hymerhandlare 2010. Jag köpte den begagnad 2020. Bifogar bild på slangens märkning. Svag text.
Jag bytte mina 3st slangar när de var ca. 13år (utgår ifrån att de var nya 2004) de så mycket sämre ut än din slang.
 

Bilagor

  • 2017-05-14 13.11.50.jpg
    2017-05-14 13.11.50.jpg
    1,3 MB · Visningar: 44
Jag är kanske ute på djupt vatten här men när en hade båt så gällde att så länge det inte var några synliga sprickor på gasolslangen så fanns det ingen anledning att byta. Allt enligt en "auktoriserad" varv. Jag hade båt i 12 år och bytte aldrig gasolslang då det inte fanns några sprickor.
Är det inte som så att när slanggummit åldras så blir det skört och ytan börjar visa sprickor och att det är då det är dags för ny slang?
 
Kanske en smula från ämnet men: finns det någon/några undersökningar eller rapporter som visar vad som oftast orsakar bränder i husvagnar och husbilar. Vore intressant att veta om det är gasolfel, elfel eller något annat.
 
Allt gummi åldras ju och jag har i alla fall stor respekt för gasolhanteringen. Har efter en säsong noterat betydligt högre gasolåtgång på min ”nya” husbil jämfört med föregående trots identiska förbrukare-kylskåp,spis och värmare. Hade därför börjat misstänka läckage. Slangarna hårda och styva men kan ju också blivit något fel i kopplingarna. Byter båda och så får framtiden utvisa vad som var fel.
 
Allt gummi åldras ju och jag har i alla fall stor respekt för gasolhanteringen. Har efter en säsong noterat betydligt högre gasolåtgång på min ”nya” husbil jämfört med föregående trots identiska förbrukare-kylskåp,spis och värmare. Hade därför börjat misstänka läckage. Slangarna hårda och styva men kan ju också blivit något fel i kopplingarna. Byter båda och så får framtiden utvisa vad som var fel.
Ett väldigt enkelt och effektivt sätt att testa ev läckage är att stänga av alla förbrukare, därefter stäng på flaskan. Efter ett dygn eller några dygn, testa att tända spisen. Tänder den fanns gasol kvar och hade inte läckt ut. Tänder den inte har du ett läckage.
 
Nu ny fråga-kan en duo-control bli för gammal? Har fortf inte fullt fungerande gasoltillförsel. Tex stängs Truman av efter ett tag trots gasol i flaskorna.
 
Vi har haft båt i många år med gasol, kyl o spis. Tuben stod på akterdäck.
Gasolslangarna åldrades där solen lyste på dom. Blektes och sprickor på
ytan. Där solen inte kom åt var slangarna som nya.
 
Vi har haft båt i många år med gasol, kyl o spis. Tuben stod på akterdäck.
Gasolslangarna åldrades där solen lyste på dom. Blektes och sprickor på
ytan. Där solen inte kom åt var slangarna som nya.
Fast det är väldigt svårt förr solstrålar att leta sig in i gasol utrymme på husbilar men däremot ska man byta regulator med jämna mellanrum
 
Det är ju lite skillnad på tryck i slangarna också. Om regulatorn sitter direkt på tuben så har man ju inte mer än 30mbar tryck i någon slang.
Med duokontroll m.m. så har man ju tubens tryck i första slangen fram till automatiken, som brukar vara några kilo eller mer, och uppåt 14 kilo i stark värme har jag läst. (Bar och Kilo/cm² ungefär samma.)
Efter regulatorn så är ju trycket bara 30millibar d.v.s. ca. 0,030 Kilo. Ungefär som när man med munnen blåser försiktigt i ett grovt sugrör.
De grova slangarna är ju mycket till för att skydda mot yttre våld och inte så mycket till för att hålla, i alla fall det låga gasoltrycket inne.

M.v.h. JANKRO.
 
Ej importerad utan levererad av Hymerhandlare 2010. Jag köpte den begagnad 2020. Bifogar bild på slangens märkning. Svag text.
Den har väl stått olåst på något serviceställe/camping o så såg luffaren sin chans. Det är nog inte fel att checka gasolskåpet innan sängdax. Gasol/koloxid varnare om ni har så ni får frisk luft. Man kanske skulle ha gasoltuben bakpå.
 
Den har väl stått olåst på något serviceställe/camping o så såg luffaren sin chans. Det är nog inte fel att checka gasolskåpet innan sängdax. Gasol/koloxid varnare om ni har så ni får frisk luft. Man kanske skulle ha gasoltuben bakpå.
Jag åker imorgon till gasolfirman GGM i V Frölunda för översyn och byte av DuoControl
 
Tillbaka
Toppen