• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Sverigeresa 2020

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 23 söndag.

Det blev förmodligen ingen nattfrost. Men kl 3.30 var det endast 2 grader ute.

Går upp vid femtiden för första frukost.
I en annan tråd skrev ,Mossberg att han hade passerat Trappstegsforsen för att det fanns ingen plats kvar.

Så jag tänkte att det är bäst att vara tidig där. Lämnar Stekenjokk kl 5,50. Kör sakta genom det fina landskapet, men fotar inget.

Kommer fram till Trappstegsforsen efter ca 50 min.
Denna tidiga tid vill jag inte köra fram till "första parkett". Kanske väcker någon i de sju HB som har sovit här.
Backar istället in till första lediga yta vid vägen.

Blir det trångt så har jag därmed lätt att dra iväg, utan att behöva vända bilen.

Skriver detta på tel. Behöver öva på att använda den. Fotona är exponerade med tel. Ikväll skriver jag på laptopen.

Visa bilaga 195442
Sitter på bästa platsen för fm fika.

Visa bilaga 195443

Det är förmodligen dålig mottagning med Tele 2 här, för det tar lång tid att laddaner ett foto.

Fortsättning följer, senare.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej Tommy!
Bilder som jag tar med tel laddar jag upp direkt här i tråden.

Har ett "två i ett" abonemang hos Teke 2. Ingen Wifi eller Rauter i HB.

Foton från kameran måste jag föra över till laptopen innan jag kan ladda upp i tråden.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Söndag del 2

Fotona är tagna med min kamera och på kvällen överförda till laptopen.

Börjar med några morgonbilder från Stekenjokk.

Trappstegsforsen 002.JPG Trappstegsforsen 004.JPG

Kör till Trappstegsforsen. Här är en smal bro. Endast en vägskylt om avsmalnande väg, inget om vem som skall släppa fram den andra.
(med anledning av en dispyt i en annan tråd från Norge om en kollision)

Trappstegsforsen 007.JPG Trappstegsforsen 010.JPG

Kommer fram till Trappstegsforsen redan före 07.00. Går runt och fotar. Många exponeringar blir det.

Trappstegsforsen 015.JPG Trappstegsforsen 017.JPG Trappstegsforsen 023.JPG
Lyckades att få in tre liggande bilder i rad på laptopen. Ni som läser på mobiltelefon får förmodligen alla tre under varandra. Så brukar det bli i min egen telefon.

Parkeringen ifrån andra sidan älven. Min HB står längst bort till höger i bild. Vill inte stå för nära andra. Går hellre en längre sträcka med min solstol.

Trappstegsforsen 021.JPG

Några bilder i motljus.

Trappstegsforsen 028.JPG Trappstegsforsen 027.JPG

På fm sitter jag i min solstol med solen i ryggen och ser ut över forsen, fikar och läser min bok. Bild i förra inlägget.

Efter lunch hemma sitter jag utanför min bil i solen och läser. Några bromsar hälsar på. Jag viftar bort de. De är envisa och tar upp fajten.
Envisa är bara förnamnet. Jag mördar några stycken men det kommer flera. Det blir svårt att läsa. Går in vid 16 tiden.
Kollar om jag har internet och TV. TV 4 har jag inte haft möjlighet till på över en vecka. Svar nej. Så jag kör vidare efter middagsmålet.

Stannar till vid en stor grusplan söder om Stalon. Här har jag både TV (dock ej TV 4) och internet. Stannar över natten. Åker vidare till Vilhelmina i morgon bitti.

Trappstegsforsen 031.JPG

Körde 8,2 mil Endast 4 374 steg.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 24 måndag 6 / 7

Lämnar Stalon tidigt för färd till Vilhelmina.

Blir lite överraskad av att få se ett gäng Tranor till höger om vägen.

Tranor Vilhelmina Ren Sorsele 006.JPG Tranor Vilhelmina Ren Sorsele 007.JPG

Kommer fram till Cirkel K vid 7,30 - tiden. Tankar först vatten därefter diesel. Sen går jag in i butiken, för jag har fått ett mail att de bjuder på kaffe och smörgås efter att man har tankat. Jag är nämligen med i deras klubb. Tankar normalt på Preem eftersom de har det lägsta priset med hjälp av vår HBK - rabatt. Men det var länge sedan som jag såg en Preem - station här uppe.

Det är inga kunder inne denna tidiga timme. Så kvinnan bakom disken har tid att prata. Hon tar själv en kopp.

Jag vet sedan lång tid att de inte tjänar några stora pengar på bensin och diesel. Men att det var så dåligt hade jag ingen aning om. Tre öre per liter är avansen. Inte undra på att butikerna ser ut som de gör. Med alla tidningar, livsmedel och mat. Idag fick jag i 51 liter diesel vilket ger 1,53 i vinst på min diesel. Undrar vad vattnet kostar dem. Har alltid resonerat som så att "får jag inte tanka vatten - så tankar jag inte heller någon diesel".

Nu är det över två år sedan som jag sålde min villa. Om jag kommer ihåg rätt, ( har inga gamla fakturor med mig) så betalade jag ca 10 öre per kubikmeter för vattnet i Tyresö kommun. (kan även vara en gammal siffra, hade villan i 34 år). Så mina ca 75 liter vatten måste rymmas inom dieselmarginalen, för tankstället.

I Tyskland och en del andra länder vet jag att det brukar kosta en euro för 100 liter vatten, för oss. I Portugal fick jag betala två euro för att tömma och tanka vatten, hände en gång.

Efter kaffet åker jag till Turistinformationskontoret. Där var det bra parkeringsmöjligheter = många alternativa långa platser.
Utanför huset har de satt upp ett tält, där man kan gå in och hämta en mängd olika info-broschyrer.

Bestämmer mig för att gå till den gamla "kyrkstaden". Som jag hade fått tips om, här i tråden. På vägen dit ser jag en märklig skyltning om deras parkeringsmöjligheter. Först en skylt om parkering förbjuden sedan en om besöksparkering. Hur tänkte tjänstemannen här?

Tranor Vilhelmina Ren Sorsele 010.JPG Tranor Vilhelmina Ren Sorsele 012.JPG

Jag går in bland de gamla husen. En del är gjorda med "stocktimmer". "Kyrkstaden" uppstod på 1840 - talet. Folket i området, som hade långt att färdas till kyrkan behövde någonstans att sova vid besöket, som ofta varade några dagar. Nu finns det ett tjugotal hus kvar, efter att stan har brunnit två gånger.

Tranor Vilhelmina Ren Sorsele 017.JPG Tranor Vilhelmina Ren Sorsele 018.JPG

Går vidare och kommer fram till museet. Som tyvärr är stängt nu på morgonen, öppnar inte förän kl 11.00. Framför huset ser jag denna staty. Det är den välbekanta "LapLisa" i naturlig storlek. Hon måste ha varit väldigt kort.

Tranor Vilhelmina Ren Sorsele 022.JPG Tranor Vilhelmina Ren Sorsele 023.JPG Tranor Vilhelmina Ren Sorsele 024.JPG

Promenaden går vidare i uppförsbacken. Ända bort till den nya kyrkan. På 1800- talet brann den första.

Tranor Vilhelmina Ren Sorsele 026.JPG Tranor Vilhelmina Ren Sorsele 025.JPG

Kyrkan är bygd av trä. Meddetsamma inne i den västra delen, under tornet finns en serveringsdel. Framme vid koret är "knäbänken" täckt med renskinn.

Tranor Vilhelmina Ren Sorsele 033.JPG Tranor Vilhelmina Ren Sorsele 031.JPG

Efter kyrkobesöket går jag 200 meter, upp i skogen, till en uppförd sameby, för att visa turister hur vissa samer lever / eller har levt.

Tranor Vilhelmina Ren Sorsele 037.JPG Tranor Vilhelmina Ren Sorsele 043.JPG Tranor Vilhelmina Ren Sorsele 042.JPG

Därefter går jag tillbaka till museet. Ser att nu är dörren öppen. Så jag går in. Kvinnan som hälsar mig välkommen har bara bott här i ett år, kommer ifrån Solna. Hon tröttnade på all trängsel och stress där. Det är flera ideella föreningar som ansvarar för museet, som ägs av kommunen. Entré 50 kr.
Jag går runt en god stund. Här finns föremål från 10 000 år sedan och framåt. Tog som vanligt många foton.

Tranor Vilhelmina Ren Sorsele 059.JPG Tranor Vilhelmina Ren Sorsele 060.JPG Tranor Vilhelmina Ren Sorsele 070.JPG

Ett rum är helt tillägnat LappLisa.

Hela fm som jag har vandrat har det duggregnat. Det blev 4 000 steg här i Vilhelmina. Äter lunch hemma innan jag kör vidare till Sorsele.


I centrala Sorsele ser jag en rastplats och p - plats för lastbilar och bussar. Långa p - rutor är uppmålade. Här blir det bra att stanna för natten. Finns även WC.

Tar en promenad mot centrum. Upptäcker att jag bara får stå fyra timmar. Men jag ser en stor öppen yta på andra sidan ån. Går tillbaka till bilen för att köra dit. Här är det en besöksparkering för hembygdsgården. Jag går runt i området och fotar lite.
En speciell trägubbe.

Tranor Vilhelmina Ren Sorsele 091.JPG

Ser nu vid 22 tiden att gasen är slut. Att lpg gasen skulle ta slut var jag förberedd på eftersom den har en nivåvisare. Men min duokontroll skall ju koppla över till den vanliga P 11:an. Måste nu gå ut och vad som är fel. Har jag glömt att öppna reservflaskans huvudkran är problemet snart åtgärdat. Annars finns en extra flaska i garaget att ta fram.

Körde20,2 mil och gick 6,45 km hitttils blev det 8602 steg. 95 exponeringar 20 är här publicerade, som är maxgränsen som tur är.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 25 tisdag 7 / 7

I går kväll gick jag ut och kontrollerade gasflaskan. Huvudkranen var öppen. Tryckte in den gröna slangbrottsventilen igen plus den andra lilla knappen. Gick in och kontrollerade att allting fungerade igen. Men en kort stund senare så var det slut på gas igen. Det är ju så att kylskåpet behöver inte lika högt tryck som värmepaketet. Men nu var lpg och den spanska flaskan tömda, båda två. Den spanska flaskan satt jag in i Spanien i februari eller mars. Den har används bara korta stunder när lpg flaskan har varit tom-

Lpg hade räckt i 12 dygn denna gång. Mycket beroende på att det har varit förhållandevis varmt på nätterna och att jag har lagat mat på elplattan, trots att jag hela tiden fricampar. Solcellerna på taket och att jag kör varje dag, i stort sett, gör ju att batteriet är fullladatt nästan jämnt.

Tar som vanligt det lugnt på morgonen. Åker den smala och kurviga grusvägen fram till Skansnäs för att försöka att hitta en bra plats vid sjön, som heter Nedre Gautsträsket vid Sorsele och Storvindeln närmare Skansnäs. Genom dessa sjöar rinner Vindelälven. Väger går på södra sidan om älven.

Denna smala, backiga och kurviga väg har en hastighetsbegränsning som är lika hög som den fyrfiliga planfria motorvägen "Essingeleden" i Sthlm.

Halvön v Sorsele 007.JPG

Ser en smal avtagsväg mot älven och en öppen yta med utsikt över sjön samt ytterligare en avtagsväg. Kör förbi för att se om jag kan hitta något finare. Vägen är en återvändsväg - så jag har ju en möjlighet att undersöka dessa alternativ på tillbakavägen.

På långt håll ser jag tre renar som kommer gående i bredd på vägen. Jag stannar och inväntar djuren. Får se om de möjligen går ner i naturen på sidan när de närmar sig. Men det gör de ej.

Halvön v Sorsele 001.JPG Halvön v Sorsele 004.JPG


Vänder bilen när vägen upphör, som allmän väg vid Skansnäs. Efter ca en mil på tillbakavägen kör jag in på den smala "skogsvägen" mot sjön.
Uppe vid grusvägen ser jag en villa. Men inga ytterligare hus utefter skogsvägen ner till sjön. Vägen blir endast två hjulspår med gräs i mitten innan jag kommer ända ner till sjön Storvindeln. Ca tre mil väster om Sorsele. Här tar vägen slut på en liten halvö.

Perfekt!!!!!!

Inga andra bilar eller människor. Här kan det bli fint att stanna några dagar.

Halvön v Sorsele 008.JPG

Fortsättning följer.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 25 del två.

När jag har parkerat går jag runt bilen för att se mig omkring.
Tar fram mitt campingbord och stolar ifrån garaget.
Monterar uppbordet o h går inför att laga lunch.

Fint och soligt väder, dock ej speciellt varmt. Lunchen äter jag ute med den vackra utsikten över sjön.

Till vänster om bilen ser jag en lite vattensamling. Går fram och konstaterar att skorna sjunker ner i marken och vatten stiger upp.

Kommer ihåg att i morgontv sa de att det är riskför regn idag och imorgon.

Tänker att det är bäst att vända bilen innan marken blir ännu vattensjukare. Vill kunna köra snabbt härifrån om det blir ösregn.

Jag är övertygad om att det går att vända bilen idag om jag backar ut i den vattensjuka marken men ej ut i själva vattensamlingen. Bilen är framhjulsdriven och bör kunna göra detta så länge som frmhjulen är på stenig fast mark.

Vänder bilen och går tillbaka för att kolla hur det ser ut i hjulspåren. Bakvagnen hade bara sjunkigt någon centimeter. Oberationem gick bra, fick naturligtvis göra några omtag.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 26 onsdag 8 / 7

Idag är jag "hemma" hela dagen på min halvö. Det är mulet större delen av dagen, men vill trots det ej starta bilen. Natten har inte varit rolig, p.g.a. alla knott som har gjort mig sällskap i sovrummet. Några har varit så närgångna att jag har varit tvungen att mörda de. Vilket ibland har medfört att det blod som de har lyckats suga ur mig har hamnat på lakanet.

Efter första frulle går jag ut till garaget för att ta fram en burk insektsmedel. Sprayar några sekunder i mitten på varje rum. Vänta i 20 min för att se om de fortfarande lever. Vilket några få fortfarande gör.

Tar fram dammsugaren och suger in alla knott, både döda och levande. Därefter läger jag de blodstänkta lakanen och örngotten i handfatet, för att åtminstånde lösa upp något blod. Tar fram min torkställning ifrån garaget för att torka lakanen under dagen.

När jag sitter och äter kommer två män och en pojke, gående, hit till "min" halvö. Vi pratar en stund med behörigt avstånd förstås. Den ene av männen säger att för några veckor sedan så var Vindelälven så hög att marken där jag nu står var under vattenytan.

Till efterrätt äter jag lite egentillverkad veganglass, som tillverkades häromkvällen.

På em tar jag en promenad i skogen.

Hittar dessa konstiga markeringar på träd och stenar i närheten av vattenlinjen.

Trädmarkeringar 001.JPG Trädmarkeringar 005.JPG

Tar fram en nyckel och skrapar försiktigt på den gulaktiga markeringen. Liksom ett fint "pulver" rasar ner på marken. Jag undrar om det ev kan vara märken efter "högvatten". Är det någon här som har en idé?

Ser även en träd med en utväxt.

Trädmarkeringar 004.JPG

Sitter ute en stund men går snart in p.g.a. alla närgångna knott. Tar in lakanen och sätter in möblerna i garaget igen.
Nu vid 17 tiden, när jag sitter här och skriver så börjar det att regna.

I morgon åker jag till Jokkmokk. Är det någon av er läsare som är där? Jag tycker det är roligt att träffa er , naturligtvis med anbefallt avstånd.

Idag har jag inte startat motorn.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 27 torsdag 9 / 7

Igår kväll var det en otrolig mängd knott hemma. Jag dödade efterhand som de kom i min närhet. Sprayade anti-insektsmedel, som fick verka i 20 min innan jag vädrade. Det hjälpe för stunden. Trots att jag hade insektsdörren resp takluckorna för så kom det tydligen in igen. Vilket ledde till att jag tog fram en kort handduk och slog de som jag kom åt. Det höll jag på med en mycket lång tid. Jag tror att jag lyckades få död på alla.

Natten var utan knottproblem. Tack och lov för det.

När jag skulle koka mina frukostägg så la 220 v av efter en kort stund. Jag går till displayen och kollar. Endast 18 % batterikapacitet kvar. Det blev tydligen för lite för att konvertera från 12 v till 220 v. Så det var bara att koka färdigt med hjälp av gasen.

Jag parkerade på tisdag vid 11. tiden, då var det soligt och naturligtvis hade jag 100 % batteri = 130 Ah i bodelsbatteriet av litiumkvalité. Eftersom det laddar på bra under körning. Har således lagat 2 luncher, 2 middagar och 2 + 2 thevatten samt dammsugit, laddat laptopen och sett på TV. Igår var det dessutom mulet hela dagen, i stort sett. Så jag är ändå nöjd med min solcellsanläggning och bodelsbatteriets kapacitet.

Jag lämnar platsen tidigt, trots att det var soligt. Men ville komma bort ifrån knotten. Synd att jag inte kunde vara kvar några dagar till.

Kanske 500 meter skogsbilväg fram till den smala grusvägen. Tre mil fram till Sorsele. Stannar för att låta renen gå fram som den behagar.

Jokkmokk 001.JPG Jokkmokk 003.JPG Jokkmokk 006.JPG

Jag får plats med tre bilder i bredd på min laptop. Hur det blir på en "padda" vet jag ej. På min tel kommer bilderna under varandra.
Jag kör sakta fram mot renen som inte är ett minsta rädd. Den fortsätter att gå framför bilen en stund innan den viker av till naturen.

Jokkmokk 008.JPG Jokkmokk 010.JPG

Vid Sorsele svänger jag in på E 45:an för färd mot Jokkmokk.

På ett ställe springer en räv tvärs över vägen i så hög fart att jag inte hinner få upp kameran. Synd.

Utefter vägen ser jag en mängd vita fina blommor. Det händer flera gånger. Har inte sett något liknande tidigare. Är tvungen att stanna på en p-plats för att undersöka. Det visar sig inte vara några blommor. Är det någon här som vet vad det är för en växt?

Jokkmokk 012.JPG Jokkmokk 014.JPG

Det ser ut som många vita "trådar" som är sammanblandande.

En stund senare är det en ren som går sakta fram på E 45:an mot mig omedelbart framför en Pb1. Jag stannar för att fota.

Jokkmokk 018.JPG Jokkmokk 020.JPG Jokkmokk 021.JPG

Renen går en lång stund framför bilen Går ut till höger och in igen. Naturligtvis går renen till slut in i naturen, så att vi kan köra vidare.

På E 45:an mellan Sorsele och Arvidsjaur finns det många små p -platser vid vägen men ingen rastplats. Vidare till Jokkmokk finns det två rastplatser med WC.

Jag kör in till Arvidsjaur för att handla. På Storgatan finns det gott om p-platser utan målade rutor. Man får stå i två timmar. Hinner att handla och laga lunch. Idag såg jag att ICA hade Pitepalt. Köpte en förpackning på 300 gram. Eftersom jag är nyfiken av mig så ville jag prova.

Innehöll nästa 80 % potatis och 20 % sidfläsk övrigt förmodligen "kemiska" medel med E nr. Potatisen var mycket kompakt. Gillade inte konsistensen. "Ons in a life time".

Kör vidare till Jokkmokk där jag hittade en lång p-plats på ICA:s kundparkering. Gatan var målad med korta rutor, där vill jag helst inte stå eftersom alla hjulen inte för plats i en och samma ruta. Kan ge parkeringsböter. Klockan är nu 15 och dax för fika. Går in på City konditoriet.

Promenerar runt lite efteråt för att se om jag kan hitta en bra nattplats. Svar nej. Åker ut ur stan och tar in på vägen till Kvikkjokk.

Efter några minuter ser jag en stor öppen yta, med några husvagnar. Kör in och parkerar för natten med en fantastisk fin sjöutsikt genom vindrutan.

Jokkmokk 030.JPG Jokkmokk 031.JPG Jokkmokk 039.JPG

Nu när jag är i fjällvärlden så har jag inte internet - täckning hela tiden. T-ex. vid Trappstegsforsen fanns det inte för Tele 2.
När jag fortsätter till Kvikkjokk så kan det hända att jag inte kan skriva här på några dagar. Så bli inte oroliga.

Körde 27,4 mil
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Vilka härliga fotografier, och vilken fin skildring av er resa! Även för, tillika för så många andra, blev det Hemester I år...För vår del blev det Halland, men det värkar som att
Vildmarksstigen är den som levererar denna tid på året
Ha en fortsatt fin resa! Vi följer den, som vanligt!

Ewa & Jocke

Från ett något ostadigt Hjo.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Vilka härliga fotografier, och vilken fin skildring av er resa! Även för, tillika för så många andra, blev det Hemester I år...För vår del blev det Halland, men det värkar som att
Vildmarksstigen är den som levererar denna tid på året
Ha en fortsatt fin resa! Vi följer den, som vanligt!

Ewa & Jocke

Från ett något ostadigt Hjo.


Tack Ewa och Jocke!

Ja, Trappstegsforsen är verkligen magnifik.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 28 fredag 10 / 7

Vaknade vid 04 - tiden. Hör, av smattret på taket, att det regnar ute. Ligger och "drar" mig en timme. Försöker att låta bli att gå upp tidigare.
Ibland klarar jag inte av det. Mycket märkligt! Har ju inga tider att passa. Tidigare, när jag hade villan och DN brukade jag hämta tidningen vid fyra. Ville läsa de "färska" nyheterna innan de blev ålderstigna! Men det var nog fyra år sedan. Det har faktiskt hänt någon enstaka gång att jag har legat ända till kl 06 och några minuter till.

Tar det som vanligt lugnt på morgonen och hoppas på att regnet skall upphöra. De sa på TV att det var risk för "skurar". Tänker vänta för att se om det blir läge för att ta fram solstolen och boken. På lokal-TV såg det ut som uppehållsväder vid Jokkmokk. Så varför regnar det??

Dessa meteorologer gör väl aldrig "fel". De säger ju att det är "risk för" eller "kan bli"! Det är väl alltid risk för / möjligen / förmodligen!

Ja ja, det går ju ingen nöd på mig, som alltid är hemma. Oberoende var jag än är.

När det slutade att regna gick jag ut med soporna. På denna stora rastplats, liksom många andra, finns det bara en behållare för "färdsoppor".

Det är märkligt i dessa klimattider. Rikspolitiker m.fl. säger ju att vi skall tänka på klimatet och det som vi vanliga medborgare enkelt kan göra är att sopsortera. Jag tror att det var i Svenstavik, några mil söder om Östersund, som jag kunde lämna ifrån mig mina källsorterade sopor, på därför avsedd plats, i gröna container. Därefter har jag åkt i många mil. Kört in i samhällen stora och små, men ej sett en enda grön container för källsortering. Så idag betraktade jag äggkartonger, glas, plåt och plast som "färdsoppor".

Vilket i och för sig är sant. De har ju blivit soppor under min resa.

Här borde de styrande ändra sig! Det är likadant på andra rastplatser som jag har besökt utefter större vägar som E 4, E 18 och E 20 mellan Stockholm och Linköping eller Uddevalla.

Efter lunch börjar jag fundera på om jag skall stanna en natt till eller åka till Kvikkjokk. Tänker gå på Kungsleden en timme eller två.

Går ut och går en sväng här. Det är mycket vackert när jag tittat ut över vattnet, Vajgajavrre.

Sätter mig på min "ryggsäcksstol" och läser en stund. Är lite kyligt att sitta still. Går in och bestämmer mig för att köra till Kvikkjokk.

Svänger ut från rastplatsen, efter att ha ställt in gps:en. Upptäcker att jag kör på E 45:an. Skrev tydligen fel igår. Rastplatsen ligger strax före avtagsvägen till Kvikkjokk, sett ifrån Jokkmokk.

Efter en kort stund på den mindre vägen ser jag ånyo ren som promenerar på asfalten.

Kvikkjokk 001.JPG

Rullar sakta fram och till slut ger den sig in i naturen.

Det blir flera renar efter ytterligare en bit.

Kvikkjokk 004.JPG Kvikkjokk 005.JPG

Det blir många tillfällen för att fota renar, för de har inte bråttom att lämna vägen.

Det blir några mil utefter älven. Vacker utsikt med både vatten och fjäll, ibland med lite snö.

Kvikkjokk 007.JPG

Trafiken är så gles att det är inga problem att stanna på själva vägen för att fota.

Efter tre - fyra mil blir vägen smalare, endast fyra meter vid en bro och kanske fem meter efter bron.

Kvikkjokk 010.JPG

Efter bron kan jag möta en personbil men ej en buss eller lastbil utan att svänga in på en av de många M - platserna som finns efter vägen.

Kvikkjokk 011.JPG

Blir lite förvånad när jag ser skylten Köpenhamn på denna väg till Kvikkjokk.

Kvikkjokk 015.JPG

Vägen slutar vid en jättestor parkering vid Kvikkjokks fjällstation. Här är det ett 50 - tal personbilar, inga HB.

Hittar en p-plats i ett hörn. Ville inte ställa mig mitt på plan. Går ut och fotar lite och orienterar mig.

Kvikkjokk 017.JPG Kvikkjokk 021.JPG Kvikkjokk 020.JPG

Hör att det "brusar" bakom mig. Går in en bit i skogen och ser vatten. Går fram till älven som här forsar fram.

Kvikkjokk 023.JPG Kvikkjokk 024.JPG Kvikkjokk 026.JPG

Alltid fascinerande med att skåda vattnet framfart.

När jag återvände hem så hade knotten invaderat. De kommer förmodligen in genom takluckornas ventiler, som ej går att stänga. Det är friskluftsintag som alltid skall vara öppna. Men knotten är mindre än myggor och lyckas alltså att forcera hindret.

Så nu blir det krig igen. Här gäller det att slå sig fram. Dödar några stycken och sen startar jag bilen och åker tillbaka till rastplatsen vid E 45:an i närheten av Jokkmokk, där jag sov natten till idag, utan knottproblem.

Tråkigt, detta med alla knott. Hade tänkt sova här och vandra på Kungsleden i morgon. Jag fick i alla fall gå 25 meter på leden.

Kl 19.30 är jag tillbaka på rastplatsen. Nu räknar jag till 12 HB. I morse var det bara några få. Här blir det fullt krig. Vill inte ha en enda levande knott kvar när jag så småningom skall sova.

Lagar en sen middag, tittar på rapport och sen en dvd film.

Körde 22,8 mil
 
Toppen