• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gör skit för andra!

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Gör skit för andra!

Det känns ju som det här är en fråga för folk med för mycket fritid.

Självklart inte tömma på asfaltsplaner, men i övrigt sunt förnuft !

"Frihet i husbil" blir snarare "camping vid tömningsplatser", i varje fall i de norra delarna av landet.

Peter :)

Kan man ha för mycket fritid :D
Tar inte åt mig i det här fallet för jag har för lite av den varan...
men
i have dream

"Frihet i husbil med tillgång till tömningstationer"
en lösning för alla med för mycket frihet...

Bosse
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Gör skit för andra!

Först och främst ser jag inte detta som en gnälltråd. Tycker nog de flesta, t o m jag :), har en hygglig ton i inläggen. Det är nyttigt och intressant att diskutera det här. Min förhoppning är att allt fler vaknar och vill göra rätt.

Ju fler vi är som försöker göra rätt, ju mindre märks de andra!

:-/<rister
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Gör skit för andra!

Det är verkligheten Ludde kommer med inte argument,undrar om du har varit i
Norrland och tömt ditt grå vatten som du säger dig göra?

Japp, det har jag. Det är några år sedan men det blir förmodligen verklighet till våren igen! Sen är jag inte riktigt lika mycket vildmarksräv som Ludde, det är helt klart!

:-/<rister
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Gör skit för andra!

I helgen stod vi i Rydebäck, det var 5 husbilar.
På eftermiddagen i lördags körde en liten husbil med HBK märket därifrån med gråvattnet rinnade efter sig.

Ingen bra reklam för oss husbilsåkare, och just i Rydebäck av alla ställen?


Den här skittråden handlar om ett fall i sydsverige Rydebäck där en "medlem" bar sig klantigt åt.
Inte hur vi tömmer uppe i permafrosten.
Vi skall inte skaffa oss ett rykte som miljöbovar i onödan...ryktet...

Sen kan man tycka att det är en gnälltråd...
Kossor bajsar på åkrarna...
Oljespill på vägarna...
Stor miljöpåverkan vid vintillverkning i Moseldalen...:D
Vi har prioriterat extrakassetter och plats för bag-in-box...;)

Bosse
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Gör skit för andra!

Kul tråd det här. Vi har ju ett bra debatklimat kan man säga.
Själv håller jag nog med Anders Bohman. Givetvis tömmer jag gråvatten på avsedda platser när de finns. Svartvatten tömmer jag alltid på "rätt" ställe men ibland har det blivit orimligt långt att köra varför gråvatten tömts på någon dränerad plats utan åskådare. Hemma gör jag det på gräset och där ser det inte ut att skada. Som allergiker använder vi alltid goda miljöval och oparfymerade rengöringsprodukter varför jag svårligen ser mig som någon större miljöbrottsling vid de fall jag tömt gråvatten utanför avsedda platser. Att köra tiotals mil extra är miljömässigt självmål och det kommer jag aldrig att göra. Jag tror att många ser på denna fråga som jag gör och de som är helt fria från "synd" får väl kasta sten som de vill Det kommer alltid att finnas mijötallibaner men de får bli saliga efter sin fasson.
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Gör skit för andra!

Undrar om det inte är många, som tror att ett reningsverk, är en förintelsestation.
Jag tror att varenda partikel som kommer dit, blir kvar på moderjord, i någon form.
Men det är bara vad jag tror.:cool:
bosse b

Ekeby våtmark - Sveriges största anlagda våtmark

Håller med dig.

Här där jag bor centrala Hisingen har vi bara ETT avloppsrör i gatan så dit går både avlopp (skit) och dagvatten (regnvatten) Och när det regnar en del här så släps avloppsskiten ORENAT förbi Ryaverken rätt ut i Havet.
Va verket tycker det kostar för mycket att lägga ner dubbla rör i gatan.
Så när du tror att det renas så kan det vara så att det går orenat rätt ut i havet.

Mvh Bert
 
T

Teddi

Guest
Sv: Gör skit för andra!

kan väl aldrig vara fel att diskutera detta,,hög prioritet,,
ja skratta när ja såg hur mycke de blev,,tom i natt:p

denna policy efterfrågade jag själv efter för nåra veckor sedan,,vips,,kom på plats samma dag,,
om vi ska ha bättre acceppstans i framtiden från allmänheten så kanske det inte finns plats för dessa klavertramp,,
sedan en klar fördel att det tas upp här utav oss själva,,hej svejs:D
allmänheten kan ju inte skriva här,, istället gör dom det via media ock då slår de tillbaka på oss själva med större kraft,,
ja kan medge att det är betydligt lättare att tömma toan än gråvatten,,men å andra sidan kan man göra det på samma ställe som eva påstod,,
 

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023
Sv: Gör skit för andra!

Hej !
Jag tömmer också gråvattnet på min egen tomt och känner mej verkligen bekväm med det.
Med tanke på att det just nu går 54 nötkreatur i omedelbar närhet av vårt hus och dom skiter och pissar ju runt stugknuten.Och grannen kör ju sina runder med svämmtunnan lite då och då med 20kubik varje gång. men va är det att gnälla över vi vill ju ha mjölk och kött eller hur.

Så va är lite gråvatten.

Reviera
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Gör skit för andra!

På tal om skittråd, man saknar inlägg från dem som har toakvarn som maler till gråvattentanken, där måste väl uppstå större problem att hitta tömningsmöjligheter eller hur löser ni detta?
Vår själv intresserad av att installera en sådan men ser att jag får större problem att tömma då allt blir svartvatten.
Så min fråga till er, upplever större problem eller hur löser ni det?

Hade Lars
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Gör skit för andra!

Uppfinningsrikedomen och argumenten för att inte tömma på avsedd plats är väldigt stor. Att vi hade så här stora problem trodde jag inte.

Det är klart att "lite gråvatten" i jämförelse med kratursuppfödning inte är någon större miljöpåverkan. Eller i jämförelse med reningsverk som kör skiten rakt ut i havet. Eller infiltration på den egna gruslagda uppfarten, eller en nödtömning på "lämplig" plats i fjällen, eller i jämförelse med oljespill som följer regnvattnet, osv. Men de här argumenten används flitigt som försvar av dem som tömmer mitt ibland oss. Det vi ser och läser om hela tiden. Det kan väl ingen undgå att se som ett problem!

Därför är argumenten som framförs här till skada för husbilskollektivet. Vi måste ta ett kollektivt ansvar för det här och sluta bagatellisera. För att husbilismen ska bli tagen på allvar. Att tömma på avsedd plats är inte förhandlingsbart. Punkt slut.

:-/<rister

PS...Miljötaliban.., det var faktiskt lite kul Bestliner! :D
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Gör skit för andra!

Det är bland annat den här problematiken som gör att vi alltid står på bekväma och välordnade campingplatser och då och då på andra platser, som också har den rätta utrustningen. Jag tror också, att fler och fler beslutsfattare inom stat och kommun inser nödvändigheten att på olika sätt "se till" att detta sköts på rätt sätt.

"Att visa förtroende är nog bra och trevligt, men kontroll är bättre!" Och behövs på många områden för en god miljövård. Alla bäckar små . . . . . .
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Gör skit för andra!

Jag är ledsen Ludde, men du fortsätter bara att ge gråvattenskolkarna goda argument. Gör inte det!

:-/<rister
Nja, det håller jag inte med om, tycker snarare det är bättre att det kommer upp i dagsljuset att det inte är möjligt att följa dessa policyregler till punkt och pricka, då är det väl bättre att lära folk hur man gör på bästa sätt istället för att det släpps ut på helt fel platser.

Jag tycker det är fel att man ska hålla tyst och låtsas som det regnar....:rolleyes:...dubbelmoral lär det lätt bli när de mest högljudda gråpoliserna ska åka till Norrlands inland på husbilssemester...

Jag tycker överhuvudtaget inte att det är bra att medlemmar använder forumet som en angiverisida och hänger ut andra medlemmar genom att noga beskriva tid och plats för händelsen. Då har syftet med forumet kantrat rejält. Naturligtvis är det jättebra med en miljöpolicy, men jag tycker det är fel när medlemmar här på forumet sedan använder den som vapen för att dölja sitt eget inte alltid perfekta beteende, vilket ingen egentligen klarar att leva upp till till 100%

Använd istället policyn som en vägledning till hur vi ska bete oss. Jag tycker framförallt att det är av största vikt att bete oss bra på ställplatser och andra platser där allmänheten ser oss, både före och efter vi har varit där.
Inga sopor kvar, ingen tömning av gråvatten och inga hundskitar där risken att någon vuxen eller barn trampar i det.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Gör skit för andra!

Först miljötaliban och nu högljudd gråpolis. Undrar om inte det är en befordran! :D

...jag förstår ditt tänk Ludde. Du värnar definitivt om miljön och tror gott om dina "medhusbilister". Du tycker inte heller man ens ska beskriva dylika händelser här. Jag ser det inte på samma sätt.

Vi vill trots allt rätt lika men har olika tankar kring hur vi ska nå dit.

:-/<rister
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Gör skit för andra!

Gråvannet er kun ett estetisk problem, og intet miljø problem. Meget hurtig nedbrytbart i naturen, og da kan det dufte "mindre elegant" en kort periode, mao estetisk problem.

Derimot er diesel motoren en miljøsynder av første klasse. Faktisk skulle diesel motoren være forbudt om vi virkelig skulle være miljø venner.

Vi bør uansett påse å tømme gråvann korrekt, slik omgivelsene våre ønsker, for å skape positivitet rundt husbil holdet. Men om jeg er alene i skogen og gråvann tanken må lettes..... ......, med god samvittighet om at gråvannet blir tatt hånd om av mikro organismer lokalt der vannet ble drenert i skogen.

;)
 
T

Teddi

Guest
Sv: Gör skit för andra!

se det på detta sätt!! kök-dusch-tvättställ,,tre ställen som så småningom leds till en tank,,i princip alla har detta,,om inte tanken funnits,,ja då hade inte problemet det heller,,
alltså från bygget--till köpare,,de finns ju en medvetenhet här,,det skall tas om hand,,skippa tanken annars,,

i övrigt blir det annars som tråden handlar om,,

GÖR SKIT FÖR ANDRA eller
FÖRDÄRVA FÖR ANDRA, sak samma,,:(

från en moralmiljötalibanaktivist,,:D
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Gör skit för andra!

se det på detta sätt!! kök-dusch-tvättställ,,tre ställen som så småningom leds till en tank,,i princip alla har detta,,om inte tanken funnits,,ja då hade inte problemet det heller,,
alltså från bygget--till köpare,,de finns ju en medvetenhet här,,det skall tas om hand,,skippa tanken annars,,

i övrigt blir det annars som tråden handlar om,,

Skulle man inte göra ren tanken med jämna mellanrum så skulle den slamma igen...
"Tanken slår mig" att en del följer med vid tömmning på avsedd plats...

oxså en moralmiljöpissaimissisipiaktivist :D
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Gör skit för andra!

Hej!
Klart att man skall sköta sig, jag försöker så gott jag kan och vill aldrig medvetet göra någon annan "generad" el. orsaka problem, men att vara 100% kan ibland vara svårt att nå, även jag har släppt ut gråvatten på grusplan när "nöden inte haft någon lag" dessutom tömt toan i en bajamaja när det har varit "på håret" upp till kanten...detta utan att jag som sagt "stört" någon annan och har sköt det "snyggt".
Tänk på alla som tvättar sina bilar på uppfarten till huset eller bonden som spolar sin traktor efter att han spridit ut grispiss på åkrarna..är detta miljötänk??

Skulle jag bli uthängd här på forumet för detta skulle jag inte mer betalt in någon 100 lapp för fortsatt medlemskap, värre saker kan man nog hitta på för att bli utesluten.

Mvh
Pilot
 
Toppen