• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gör skit för andra!

D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Gör skit för andra!

Det stora problemet är att det inte finns tömningsstationer överallt, tänk om det fanns en i varje kommun tror ni problemet var löst då. Svaret är Nej för många gör som de vill ändå. När jag började åka husbil för 4 år sedan hade jag ingen aning om att man inte fick tömma gråvatten var som helst. Men tack vare Ludde som upplyst mej och andra så fattar jag lite bättre. Men jag är inte renlärig och kör inte 15 mil extra för att tömma utan letar upp ställe där det gör minst skada.

Kan någon tala om för mej var det inom en radie på 10 mil finns en tömningsstation. Jag bor i Löddeköpinge i Skåne. Jag har ännu inte hittat någon.

Det finns värre saker i vår värld som skadar miljön, men där har nästan ingen synpunkter. Men för lite gråvatten river man upp himmel och jord.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Gör skit för andra!

Kan någon tala om för mej var det inom en radie på 10 mil finns en tömningsstation. Jag bor i Löddeköpinge i Skåne. Jag har ännu inte hittat någon.

Det finns värre saker i vår värld som skadar miljön, men där har nästan ingen synpunkter. Men för lite gråvatten river man upp himmel och jord.

Har inte järnkoll på var Löddeköping ligger men här hittar du möjlighet till tömmning på rastplatser om du skaffar en mobil gråvattentank att tömma i först. Finns på hjul för en billig penning på Biltema. Blir tanken full , tappa i lilla tanken och töm på lämpligt ställe. Lätt som en liten plätt ;)



Bosse
 

Bilagor

  • 37-119_s.jpg
    37-119_s.jpg
    13,8 KB · Visningar: 436
Senast ändrad:
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Gör skit för andra!

Tycker nog att hitta latrintömnigställen är ett mycket större problem. Vart förvara en mobil tank?
Tommy R
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Gör skit för andra!

Har inte järnkoll på var Löddeköping ligger men här hittar du möjlighet till tömmning på rastplatser om du skaffar en mobil gråvattentank att tömma i först. Finns på hjul för en billig penning på Biltema. Blir tanken full , tappa i lilla tanken och töm på lämpligt ställe. Lätt som en liten plätt ;)



Bosse

Ta en titt här, en extra kasset även för latrinet och du har nya möjligheter att tömma på.
Har aldrig upplevt varken tömmninga av grå/latrin som ett problem...

Bosse
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Gör skit för andra!

Vem tömmer ut färskvatten????

Tömmer ofta ur färskvattentanken, speciellt om det varit
varmt ute för att hålla bättre kvalitet på denna. Efter denna
hysteri med "jagande" av spillvattenskvättare här på forumet
får man sköta även denna del med färskvattnet med försiktighet.
Häggen i ett regnskvättande Umeå
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Gör skit för andra!

Nu ramlade poletten ner....
Förstår nu tidigare diskussioner om övervikt.:rolleyes:
Extratankar.
// Janne
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Gör skit för andra!

Det känns ju som det här är en fråga för folk med för mycket fritid.

Vad är nästa steg, motionera för täckta motorvägar med dagvattenavlopp så att inte regnet sköljer ner olja, salt, spolarvätska etc ner i dikena ?

Självklart inte tömma på asfaltsplaner, men i övrigt sunt förnuft !

"Frihet i husbil" blir snarare "camping vid tömningsplatser", i varje fall i de norra delarna av landet.

Peter :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Gör skit för andra!

Allt i detta ämne handlar ju egentligen om en blandning av miljötänk samt vanligt hederligt BONDFÖRNUFT, eller hur?

Så här funkar iaf vi.

Vi skulle aldrig någonsin tömma vare sig färskvatten eller nåt annat så att nån ser det, för kan gemene man se skillnad på vad det är för vatten som strömmar ut?

Nää, använd de tillgängliga tömställena (grå och ev. friskvatten) så långt det går!
Hittar man inga "lagliga tappställen" så får man väl blanda sitt miljötänk med sunt bondförnuft och undvika att reta allmänheten.........Helt enkelt att vara lite smidig och smart!

Skall jag vara riktigt ärlig så tror jag att de flesta funkar så här oavsett vad de skriver;)

Svartvatten finns det absolut inga undantag för :mad:,

Var lite streetsmart och tänk på vårat rykte som husbilsåkare!

Anders
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Gör skit för andra!

När jag var i Moseldalen för inte så länge sedan så fick jag se att gubbarna smög iväg med behållare som innehöll både det ena och det andra och tömde det i Mosel! Dock ej i dagsljus! Detta skedde på en ställplats med all möjlig service! Det var folk från olika länder så problemet är inte specifikt svenskt på något vis!

Jappe
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Gör skit för andra!

Jag blir faktiskt bedrövad av det här eviga urskuldandet med att andra produkter belastar miljön mer än mitt gråvatten. Att det skulle vara upp till var och en att lösa spillvattenfrågan efter sitt samvete eller sitt sunda förnuft. Sunt förnuft är nog bra men det är oerhört naivt att tro att det kan ersätta miljöbalken. Det är ett bara ett sätt att döva det egna dåliga samvetet. Då är det ärligare att säga att jag struntar i miljön och behöver därför inte följa miljöbalken!

Förutom miljöbelastningen försämrar man också synen på husbilister från övriga samhällets sida och reducerar därmed förutsättningarna för den förståelse vi alla vill ha och som vi hade tjänat på. Exempelvis för utbyggnad av ställplatser.

Det finns personer som struntar i regelverk i olika utsträckning. Ibland kallas det för brottslighet, ibland för överträdelser och ibland för underlåtelse. Det gemensamma är att man bryter mot demokratiskt beslutade regelverk. Man sätter sig över sina medmänniskor eller sin omgivning för egen ekonomisk eller praktisk vinning.

Det finns alltid de som begår grövre brott eller överträdelser än vad jag gör..., men det urskuldar aldrig mina!

:-/<rister
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Gör skit för andra!

Nu har aldrig Yala Bosse haft några problem med sina tömningar. Hur kan andra ha problem när inte han har det?
Tommy R
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Gör skit för andra!

Krinil, Sjögren m.fl.

Jag har en extra kassett till toan. Vi klarar oss i ungefär 6-8 dagar innan vi måste tömma kassetterna. Under vår resa genom Norrland i somras var det aldrig något problem, för någon gång under en vecka passerade vi alltid en rastplats eller camping där vi kunde tömma.
Färskvatten i Norrland fanns överallt, vi tog vatten från fjällbäckarna och fyllde på.
Gråvattentanken däremot blir full på bara ett par dagar med disk och dusch för fyra personer.
Att skaffa ytterligare kassetter är väl en möjlighet men inte riktigt rimligt, visserligen har vi stort garage, men inte så stort att vi även har plats för det.
Dessutom kör vi då olagligt eftersom det blir övervikt.

Ska man följa dessa rekommendationer angående tömning av gråvatten på tömningsstationer innebär det att vi är starkt begränsade att åka till områden med vild och vacker natur som exempelvis Norrland.

Jag några frågor till alla er som menar att man måste bege sig till en tömningsstation för att göra sig av med gråvattnet.

Hur långt är det rimligt att köra extra för att tömma gråvattnet vid en tömningsstation innan själva bilkörningen i sig har större påverkan på miljön än att tömma gråvattnet på en väl dränerad yta i naturen?

Hur hade ni lagt upp er rutt om ni hade rest till Norrland för att vandra, fiska och uppleva naturen?


Är gråvattentömningen en såpass viktig fråga för er att ni helt enkelt avstår att åka till områden där det inte finns möjlighet att tömma utan att en omväg på tiotals mil krävs?

Kan tillägga att i södra Sverige har vi inte haft några problem med att hitta tömningsstationer utefter våra resrutter.Jag pratar om Norrland, norra Norge och norra Finland nu och vill gärna att ni svarar på dessa frågor.

/Ludde
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Gör skit för andra!

Nu har aldrig Yala Bosse haft några problem med sina tömningar. Hur kan andra ha problem när inte han har det?
Tommy R

Ja du, det undrar jag med toggu, berätta för mig vad ligger problemet...
jag blir nyfiken!
Gör inte en lätt sak svårare än den är...
har man intresse av att miljön går före lättja, då är det ett litet problem.
Sen har den här frågan stötts o blötts i åtskilliga trådar utan att det har gått in hos en del att HBK faktiskt har en miljöpolicy och att bollen ligger på oss medlemmar att driva frågan lokalt om vi vill förbättra för all nomader på vägarna.

Bosse
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Gör skit för andra!

Ja du Bosse nu kanske det finns dom som använder sin bil på annat sätt än att åka mellan olika tömnings stationer.
Tommy R
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Gör skit för andra!

Krinil, Sjögren m.fl.

Jag har en extra kassett till toan. Vi klarar oss i ungefär 6-8 dagar innan vi måste tömma kassetterna. Under vår resa genom Norrland i somras var det aldrig något problem, för någon gång under en vecka passerade vi alltid en rastplats eller camping där vi kunde tömma.
Färskvatten i Norrland fanns överallt, vi tog vatten från fjällbäckarna och fyllde på.
Gråvattentanken däremot blir full på bara ett par dagar med disk och dusch för fyra personer.
Att skaffa ytterligare kassetter är väl en möjlighet men inte riktigt rimligt, visserligen har vi stort garage, men inte så stort att vi även har plats för det.
Dessutom kör vi då olagligt eftersom det blir övervikt.

Ska man följa dessa rekommendationer angående tömning av gråvatten på tömningsstationer innebär det att vi är starkt begränsade att åka till områden med vild och vacker natur som exempelvis Norrland.

Jag några frågor till alla er som menar att man måste bege sig till en tömningsstation för att göra sig av med gråvattnet.

Hur långt är det rimligt att köra extra för att tömma gråvattnet vid en tömningsstation innan själva bilkörningen i sig har större påverkan på miljön än att tömma gråvattnet på en väl dränerad yta i naturen?

Hur hade ni lagt upp er rutt om ni hade rest till Norrland för att vandra, fiska och uppleva naturen?


Är gråvattentömningen en såpass viktig fråga för er att ni helt enkelt avstår att åka till områden där det inte finns möjlighet att tömma utan att en omväg på tiotals mil krävs?

Kan tillägga att i södra Sverige har vi inte haft några problem med att hitta tömningsstationer utefter våra resrutter.Jag pratar om Norrland, norra Norge och norra Finland nu och vill gärna att ni svarar på dessa frågor.

/Ludde

Jag är ledsen Ludde, men du fortsätter bara att ge gråvattenskolkarna goda argument. Gör inte det!

:-/<rister
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Gör skit för andra!

Jisses är det radioaktivt avfall vi pratar om?

Jag tömmer mitt på den grusade garageuppfarten vi har hemma efter en helgutflykt.

Jag tömmer med på min egen tommt,hoppas att jag inte får halva klubben på mig nu.
Skall vi vara riktigt miljömedvetna skall man nog inte köra alls med husbilen det är ju trots allt bara ett nöje.

Mvh Bert
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Gör skit för andra!

Vad är detta för en gnälltråd egentligen? De flesta klarar väl av att sköta sådant här utan problem och de som inte gör det skiter i vad andra tycker, oavsett! Jag tror att sådana här skittrådar uppkommer när husbilssäsongen är över och abstinensen sätter in och man inte vet riktigt vad man ska skriva om här på forumet.

Så tag fram husbilarna ur ladorna och garagen och upptäck tjusningen med husbilslivet även på hösten, vintern och våren! Eller gör som jag och många andra: åk till Spanien och Portugal på vintern!

Jappe
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Gör skit för andra!

Att ni orkar det är ju bara nästan rent vatten.

Har för några veckor sen måst tvätta skor o matta i bilen efter att stigit på gräsmattan bredvid bilen, o det var inget gråvatten utan rent skit luktade så jag har obehag ännu av det.

Sen satt på jag en rastplats o titta på 6 st kossor som vada i sjön o uträtta även sina behov dit så det bara plaska.

Detta bara för några veckor sen mellan Trelleborg o Umeå under 3 dygn när vi var på hemväg från Europa.

Gärna skulle ja ha sett gråvatten i stället.

Leif
 
Toppen