• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Går det att få den 3:e vaccinationen i Spanien?

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
Det svåra bomaud är punkt 3! Man kan inte skanna hur som helst, måste göras med ”hem” scanner, t.ex. genom ”Kry covidbevis” (Vaccinationspass | Läs mer och hämta beviset | Kry) annars är det bara en massa krypterade koder. Väl inne på deras hemsida, se bilaga nedan, väljer man ”ladda upp fil” vilket leder till att man får öppna kamera och tar en bild. Bilden kommer sen att sparas i ”plånbok” på iPhone (vet ej hur detta blir på android). Öppna sen ”plånboken” och klicka på bilden med QR koden… detta har jag sedan sparat i meddelandet till mig själv så slipper jag leta efter ”plånboken” jag inte är van vid. Lycka till… ; )

Visa bilaga 219183
Visste väl att man kunde lita på dig Ranko
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ok , Tommy vila dig och skriv gärna resten sedan , vi väntar tålmodigt. Men om jag förstår texten och symbolerna rätt så gör man enligt följande:
1. Få en 3:e vaccination.
2. Hämta certifikatet på anvisad plats ( hälsocentral ) efter någon dag.
3. Skanna in QR koden på certifikatet med din mobil.
4. Klart , ett Spanskt covid pass finns nu i din mobil ( förhoppningsvis ).

En fråga jag då ställer mig är om mobiltelefonen MÅSTE ha ett Spanskt mobilabonnemang om för att detta skall fungera ???
// Bosse i Santa Pola med bokad vaccinationstid 7/1 2022.
Ja jag tackar också Ranko, för just nu känner jag att jag är ute på tunn is. Fram till punkten 3 är det inga problem.

Eftersom jag själv har spansk mobil, som man åtminstone krävde när jag fick sprutan om man ville ha certifikatet digitalt. Det var enkelt.

Fick det till min spanska mobil, allt bra. Men när jag scannar QR-koden med min svenska mobil, som du föreslår i punkten 3… ja då blir resultatet det här;
A906E700-D82D-4305-BE91-F981150AE8FB.jpeg
En massa helt obegriplig kod för en kille från Norrland.

Men visst har jag nu certifikatet även i min svenska mobil, tog helt enkelt en bild som jag sparade i mobilen.

Det enklaste är väl att gå till Centro de Salud, som du säger och få en papperskopia på certifikatet, när man inte har en spansk mobil och sedan fota det och lägga det i mobilen.

Tommy
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Kanske ett litet tips i mörkret...,

Jag tänkte hämta hem Covidpasset till mobilen igår, visserligen här hemma i Svedala,
men det strulade iallafall. Frågade barnbarnet som var på besök, ja vad har man annars dessa intelligenta varelser till?
Inga problem farfar, sa grabben, "Du ska ladda ner en app, skaffa ett Freja eID och ha i mobilen"
Det är det nya sättet att identifiera sig med hjälp av mobilen och dessutom mycket enkelt sätt hantera sitt Covidpass.

Motvillig som man är mot allt nytt, protesterade jag först . men lät jag mig ändå till slut övertalas.
Laddade ner appen, följde instruktionerna med olika verifieringssteg och en kvart senare var jag klar och
är nu helt övertygad om, att detta är nog helt klart framtiden för att enkelt verifiera sin identitet och dessutom
finns det underliggande fördelar mot t.ex skumma id-kapningar.
Samtidigt är Covidpasset mycket lätt att komma åt och hantera i mobilen.

Är du intresserad av Freja eID och den nya tekniken,
gå gärna in på länken och läs lite först: Vad är Freja eID
 

bennyja

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Varberg
HBK-Nr
9229
Medlemskap
2024
Tack, Santiago de la Ribera som platsen heter ligger mycket riktigt i Provinsen Murcia, som alltså har en generös och enkel modell för oss besökare.

För att få Covidpasset krävs det åtminstone här i Valenciaregionen att man har ett spanskt mobilnummer och jag tror att samma sak gäller i hela Spanien. Det har troligen inte och då kan du istället gå till Centro Salud, och få det utskrivet på papper.


Det bekräftar att även provinsen Almeria har en generös och enkel modell för oss turister för att få den 3’e vaccinationen.

Det verkar vara i Andalucia som man har problem, kanske man har brist på vaccin?

Kanske någon i Andalucia kan uppdatera det senast från den provinsen.

Tommy
Enligt sidan almunecar.se skulle det gå alldeles utmärkt att boka tid för tredje dosen utan krav på boende eller
padroneregistrering. Vi hyrde en bil och åkte fem personer till Almunecar. Tyvärr var det inte så enkelt som sidan
ville ge sken av. Utan adress var vi inte välkomna.

Har nu bokat tid i Velez Malaga för padroneregistrering på tisdag. Hoppas på så sätt få ett SIP-kort och därefter
vaccin. Fungerar det inte åker jag vidare bort från Andalusien.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
….Har nu bokat tid i Velez Malaga för padroneregistrering på tisdag. Hoppas på så sätt få ett SIP-kort och därefter
vaccin. Fungerar det inte åker jag vidare bort från Andalusien.
bennya! Det viktigaste av allt är att campingen skriver ett vistelse intyg till dig. Skall stå helst att du bott där ”ett tag” och är återkommande besökare. Det öppnar alla dörrar (i alla fall för oss)…
 

bennyja

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Varberg
HBK-Nr
9229
Medlemskap
2024
bennya! Det viktigaste av allt är att campingen skriver ett vistelse intyg till dig. Skall stå helst att du bott där ”ett tag” och är återkommande besökare. Det öppnar alla dörrar (i alla fall för oss)…
Tack! Campingen har skrivit ett intyg men jag ska be dom skriva ett nytt där det framgår att jag är en återkommande
besökare. Var här 2019/2020 så då blir jag ju en återkommande besökare.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tack! Campingen har skrivit ett intyg men jag ska be dom skriva ett nytt där det framgår att jag är en återkommande
besökare. Var här 2019/2020 så då blir jag ju en återkommande besökare.
Rätt bennyja! Passa på och skaffa Padrone oxå nu när du är i farten, det kommer du behöva till lite annat… SIP kort får du på vårdcentralen när du bokar vaccin tid på plats (ej via mobiluppringning).
 

Stig Lifvendahl

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lerum
HBK-Nr
25073
Medlemskap
2024
Uppdaterar tråden med ett dagsfärskt exempel på hur enkelt det nu är att få den 3:e vaccineringen gjord på plats i Spanien, för de som stannar i över en månad.

Det är Stig och Merja som står på en ställplats här i Altea, som idag varit på Vårdcentralen, (Centro de Salud) för att få ett tillfälligt SIP-kort (Spanskt hälsokort) och boka tid för vaccinering om precis en månad.

Det här hade de med sig för att göra bokningen:

Visa bilaga 218869

Skall tilläggas att det här gäller i Valencia regionen. Spaniens 17 autonoma regioner bestämmer själva hur man löser dessa frågor.

Tommy
Tommy,
Idag var det dags för den tredje sprutan men tyvärr ville de inte ge oss den med anledning av att datumet för första vaccinationen saknades när vi satt i väntrummet för tredje vaccinationen.
Vi protesterade och påpekade att med andra sprutan så är den första tagen och ingen hade frågat efter första vaccinationsdatum när vi blev bokade för fyra veckor sedan, med alla begärda dokumentet klara.
Då fick jag tumme upp och OK i receptionen på vårdcentralen Altea när jag frågade om allt var ok för vaccination.
Så icke fyra veckor senare.
Besvikna och arga fick vi lämnar vårdcentralen utan den tredje sprutan. Detta orsakat av för mig byråkratiska skäl, inte medicinska.
 
Toppen