• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Går det att få den 3:e vaccinationen i Spanien?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Har idag från två medlemmar fått samma fråga, ”kan vi som turister/besökare i Spanien, på något sätt få den 3:e vaccinationsdosen i Spanien?

Har Googlat frågan och inte fått något absolut nej, men vad jag fått fram i officiella handlingar och spansk press är:

Hälsovårdsdepartementet har avtalat med de 17+2 autonoma regionerna att ge en tredje vaccindos till personer över 70 år och personer med försvagat immunförsvar, från och med den 25 oktober. Beslutet att erbjuda det till alla färdigvaccinerade över 70 år är inte enhälligt. Enligt El País röstade tolv autonoma områden för förslaget, fem lade ned sina röster och Madrid samt Galicien röstade emot.
Källa: El Pais

Med den informationen i ryggen, känner jag mig ganska säker på att svaret på frågan är nej. Tyvärr är att det inte möjligt att få den 3:e vaccinationen i Spanien, om man inte är skriven i landet.

Tommy

22NOV21
P.S. Har ändrat rubriken på notisen eftersom vi har en medlem som fått den 3:e sprutan Coronavaccinationen i Spanien. Sedan har SirMcLain färska nyheter från Maspalomas där utländska besökare fått den 3:e vaccinationen.

Det betyder dock inte att det gäller hela Spanien, de 17 autonoma regionerna avgör själva frågan.

Tommy
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Tror svaret är njä!

Verkar vara möjligt om man går till Centro de Salud och är övervintrare med N.I.E nr, spansk mobil, och en adress. Officiellt bevis på Vaccinering (Covidpass). Men man måste i så fall vara på tur enl. vaccinationsprogrammet som gäller i regionen.

Så hanterades turisterna för 1 och 2:a sprutan här i Maspalomas tidigare i år. Har man fått 1 & 2 redan i Spanien kommer det nog automatiskt ett SMS. Det finns ett intresse att vaccinera långliggare för att minska smittspridningen. Kommer nog att klarna till årsskiftet.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi fattas 20 dagar för att uppnå kravet på 6 månader efter andra covid-19 dosen. Detta hindrar oss att ta 3:e dosen här hemma innan vi åker söderut, men på måndag tar vi i alla fall influensa sprutan. Först ville jag inte ha någon influensa vaccin, men sen tänkte jag, vem vill hamna på lasarettet i Spanien just pga influensan?
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Vi fattas 20 dagar för att uppnå kravet på 6 månader efter andra covid-19 dosen. Detta hindrar oss att ta 3:e dosen här hemma innan vi åker söderut, men på måndag tar vi i alla fall influensa sprutan. Först ville jag inte ha någon influensa vaccin, men sen tänkte jag, vem vill hamna på lasarettet i Spanien just pga influensan?

Tidsintervallet mellan dos 2 och dos 3 ändrat till 5 månader så har ni inte hunnit köra söderut så kan ni ta den​

 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Vet inte om Ni läste detta i senaste SK sydkusten?FAQ CORONAKRISEN Hej! Svenskt pensionärspar boende över vintern i San Javier - kan vi få den tredje sprutan här eller måste vi åka hem till Sverige? Helene 2021-11-10 19:27:18 Helene, ta kontakt med din lokala vårdcentral här i Spanien. Hur det fungerar i Murciaregionen vet jag inte. I Valenciaregionen har långtidsturister som är 70+ börjat få covid- och influencavaccin. Gunnar 2021-11-11 15:52:35 Hej vi är vinterboende i ciudad quesada (valenciaregionen) innebär detta att vi kan gå till vår vårdcentral och få, eller betala för en 3e dos covidvaccin? Mvh Ann Ann 2021-11-11 16:39:41 Ann, det är gratis! Inklusive influensavaccin. En i varje arm. De som är 70+ håller på nu. Gunnar 2021-11-12 11:55:57 Inga problem i Baskien! Min gamla mamma kommer hit på vinterbesök och får bägge sprutorna på vårdcentralen här när hon vill. Gratis, givetvis! Helena
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025

Tidsintervallet mellan dos 2 och dos 3 ändrat till 5 månader så har ni inte hunnit köra söderut så kan ni ta den​

Tyvärr, vi hann åka innan och läste detta på SVT Play i Tyskland, det får bli till våren istället. Nu strosar vi längs Frankrikes kust och letar efter pärlor vi missat under tidigare resor. Just nu, 13 - 14 november är det stor Harring (sill) festival med fisk grillning i alla kuststäder, alla Fransmännen är ute och firar i lååånga köer:

1636876678613.jpeg
 
Senast ändrad:

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Jag har fått både min tredje corona och infulensa sprutan, utan något större krångel.
Värden på ställplatsen ringde till den lokal VC och bokade en tid, pass, blå kort och batch nummer på de två dosser jag fått i Sverige ville man ha. 11 dagar efter sprutorna kan jag ladda ner mitt nya Spanska coronapass här.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
På den svenskspråkiga tidningen Sydkustens internetsajt, www.sydkusten.es, som riktar sig till spanienskandinaver, kan man idag läsa artikeln, Tredje vaccindos för icke fastboende i Spanien


Tommy
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Kanon Tommy!
Vi är inställda på att ta vår 3:e dos i Albir/Benidorm vilket vi tror kommer att gå vägen då allt annat har fungerat. Gäller att acceptera språkbarriären och anstränga sig ”lite” i ”mañana” landet. Köerna i Spanien respekteras lika om inte bättre än hemma och personalen brukar för det mesta vara vänlig och hjälpsam. Nu är vi inte ”på plats” på ett tag, Bretagne vill inte släppa oss vidare, men om ca 160 mil är vi i åter i värmen och står i nå’n vaccinations kö.

1637674789302.jpeg
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sådäja, då har jag fått tid för min 3:e Covid-vaccination, som blir redan på torsdag kl 13.06, vid vårdcentralen här i gamla stan i Altea.

Det var en ganska enkel procedur, som jag Inte drar när den inte är relevant för de flesta, eftersom vi redan tidigare var inskrivna i kommunen och hos hälsovården här.

Två saker att nämna.
- Arkilles nämner ovan i sitt inlägg att man ville ha batchnummer på doserna han fått i Sverige. Dessa uppgifter fanns på den där lilla handskrivna lappen jag hade i samband med vaccinationerna, men som jag sedan slängde. Lite orolig att man skulle fråga efter det, men det gjorde man aldrig.
- Däremot saknade man datumet på när jag fått min första vaccination, en uppgift som inte finns på det svenska Vaccinationsbeviset. Där står datumet för nummer 2/2, men det räckte tydligen inte. Nu hade jag det i min almanacka och det skrevs in för hand. Ett gott råd ha det datumet med dig.

Känns skönt att få det fixat nu och här.

Tommy
 
Senast ändrad:

vissan

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
8394
Medlemskap
2022
Hur går man tillväga för att få den tredje dosen som man fått i Spanien registrerad i Covidbeviset som man får i Sverige?
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Hur går man tillväga för att få den tredje dosen som man fått i Spanien registrerad i Covidbeviset som man får i Sverige?
Om du lämnat underlag på dina svensska vaccineringar här i spaninen får du dem i ditt "Nya Spanska Coronapass" som då berättar om ditt vaccinstatus, det räcker ju med ett Coronaspass. När vi kommer hem kan vi säkert visa upp vårt Spanska Coronapass på vår vårdcentral och få sprutorna registeredade om det skall behövas. Se inlägg 9. Corona passet är ju ett "EU pass" så var det är utfärdat har ju ingen betydelse.
 
Senast ändrad:

Master

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sådäja, då har jag fått tid för min 3:e Covid-vaccination, som blir redan på torsdag kl 13.06, vid vårdcentralen här i gamla stan i Altea.

Det var en ganska enkel procedur, som jag Inte drar när den inte är relevant för de flesta, eftersom vi redan tidigare var inskrivna i kommunen och hos hälsovården här.

Två saker att nämna.
- Arkilles nämner ovan i sitt inlägg att man ville ha batchnummer på doserna han fått i Sverige. Dessa uppgifter fanns på den där lilla handskrivna lappen jag hade i samband med vaccinationerna, men som jag sedan slängde. Lite orolig att man skulle fråga efter det, men det gjorde man aldrig.
- Däremot saknade man datumet på när jag fått min första vaccination, en uppgift som inte finns på det svenska Vaccinationsbeviset. Där står datumet för nummer 2/2, men det räckte tydligen inte. Nu hade jag det i min almanacka och det skrevs in för hand. Ett gott råd ha det datumet med dig.

Känns skönt att få det fixat nu och här.

Tommy
Alla detaljer om sprutan finns på 1177 min journal/mina vaccinationer, datum, batch, vilken arm och vem som gav sprutan.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Nu handlade inte mitt svar om huruvida jag kunde läsa min journal eller inte utan mitt svar på ”Master” om att man kunde se sina vaccinationer på 1177, och det kan man inte om man är bosatt i Region Stockholm. Så där kan man inte få veta datum, batch nummer, ej heller i vilken arm man har fått sprutan:)
 
Toppen