• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Går det att få den 3:e vaccinationen i Spanien?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Har nu försökt två gånger på vårdcentralen i Torre del Mar. Har tyvärr fått nej båda gångerna.
Måste ha ”Registration in census” eller på tyska ”Registrierung der Volkszählung”. En adress på
en camping godkänner man inte.

Goda råd emottages tacksamt.
Du är välkommen att ringa mig:
Spansk mobil: 616 367459
Svensk mobil: +46 709 316366

Så skall vi se om jag kan hjälpa dig.

Tommy
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Bennyja, refererar till vårt samtal i förmiddags, har nu hittat information från Hälsovårdsmyndigheten i Andalucia.

Nu erbjuder man 3 dosen utan tidsbokning, typ drop in, för de som är fyllda 70 år, på olika platser från och med idag, fram till den 19 december.

När det gäller Almuñécar så är det på fredag mellan 09.00 - 13.30.

AGS Sur de GranadaAlmuñécarCentro de Salud de AlmuñécarViernes de 09 a 13:30 h

Här finns inte någon speciell information om vad som gäller eller inte för tillfälliga besökare.

Tommy
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tja, var det så enkelt? Marianne åkte till Alfas vårdcentral vid tolvtiden, kom hem 45 minuter senare och berättade att vi har fått vaccin-tid ikväll 18:15. Vilken service! Tack Tommy för den tråden, den var vägledande i vår planering med att få vår 3:e spruta i Spanien, kanon!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tja, var det så enkelt? Marianne åkte till Alfas vårdcentral vid tolvtiden, kom hem 45 minuter senare och berättade att vi har fått vaccin-tid ikväll 18:15. Vilken service! Tack Tommy för den tråden, den var vägledande i vår planering med att få vår 3:e spruta i Spanien, kanon!
…och nu (ahora) är det gjort! Fantastiskt fin service från att man kom in, fick sittplats i väntan och blev väl omhändertagen sv två trevliga engelsktalande tjejer. Hade vi inte redan fått influensavaccin, vi kunde fått det också.
Vi saknar fortfarande Spanskt mobilnummer (nästa projekt) och i så fall hämtar vi utskrift på vilken vårdcentral vi vill, om 2 dagar!
Tack Spanien, man känner sig verkligen välkommen och ompysslad.
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Har nu försökt två gånger på vårdcentralen i Torre del Mar. Har tyvärr fått nej båda gångerna.
Måste ha ”Registration in census” eller på tyska ”Registrierung der Volkszählung”. En adress på
en camping godkänner man inte.

Goda råd emottages tacksamt.
Samma sak för oss. Ett imponerande intyg från campingen att vi är här 5 mån dög inte. Ska vara ett registreringsintyg från kommunen som är svårt att få.
Var också till "drop in" vaccineringen norr El Ingenio, men eftersom vi inte var inlagda i sjuksystemet så blev det nej. Dom hänvisar till hälsocentralen (Centro Salud) för registrering men där blev det ju nej.
Hoppas dom släpper in turister senare om det nu är brist på vaccin i Torre del Mar (ej bekräftat).
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Vi gick till en lokal hälsocentral vid ställplatsen la Ribera och fick tider för vaccinering mot influensa och covid nr 3. De ville se pass och det blå kortet. Så nu är vi fullvaccinerade. Men vi vet inte hur och när vi kan hämta hem covidpasset än.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vi gick till en lokal hälsocentral vid ställplatsen la Ribera och fick tider för vaccinering mot influensa och covid nr 3. De ville se pass och det blå kortet. Så nu är vi fullvaccinerade. Men vi vet inte hur och när vi kan hämta hem covidpasset än.
I vilken la Ribera befinner ni er, det finns ett antal i Spanien? Intressant att få veta i vilken provins man har den generösa attityden.

Tommy
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Samma sak för oss. Ett imponerande intyg från campingen att vi är här 5 mån dög inte. Ska vara ett registreringsintyg från kommunen som är svårt att få.
Var också till "drop in" vaccineringen norr El Ingenio, men eftersom vi inte var inlagda i sjuksystemet så blev det nej. Dom hänvisar till hälsocentralen (Centro Salud) för registrering men där blev det ju nej.
Hoppas dom släpper in turister senare om det nu är brist på vaccin i Torre del Mar (ej bekräftat).
”Registrering hos kommunen” tror jag handlar om ”Padrone” registrering vilket inte alls är svårt att få. Kommuner vill gärna ha många registrerade för att själva ska kunna få årliga ”bidrag”…

Be campingen skriva på ett papper att ni brukar semestra hos dom under vinter halvåret, tag era pass och besök kommunhuset. Bör inte vara några problem att få Padrone intyg (gäller i 3 månader). Ett besök på vårdcentralen (med pass, Padrone och era blå FK kort) borde bana vägen till lokala SIP-kort och vaccinering. Det fungerade för oss i Alfas del Pi.
 

Ann & Uffe

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14694
Medlemskap
2024
Vi har fått vår tredje spruta i Vera på en driven in med 300m bilkö.
Vi bor på camping i Palomares och tillhörande vårdcentral är Centro Salud Cuevas del Almanzora där vi registrrade oss och fick en bokning för vaccination dagen efter i Vera
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det är la Ribera vid san Javier och som ligger vid norra delen av Mar Menor. På kartan så verkar det vara Murciaregionen.
Tack, Santiago de la Ribera som platsen heter ligger mycket riktigt i Provinsen Murcia, som alltså har en generös och enkel modell för oss besökare.

För att få Covidpasset krävs det åtminstone här i Valenciaregionen att man har ett spanskt mobilnummer och jag tror att samma sak gäller i hela Spanien. Det har troligen inte och då kan du istället gå till Centro Salud, och få det utskrivet på papper.

Vi har fått vår tredje spruta i Vera på en driven in med 300m bilkö.
Vi bor på camping i Palomares och tillhörande vårdcentral är Centro Salud Cuevas del Almanzora där vi registrrade oss och fick en bokning för vaccination dagen efter i Vera
Det bekräftar att även provinsen Almeria har en generös och enkel modell för oss turister för att få den 3’e vaccinationen.

Det verkar vara i Andalucia som man har problem, kanske man har brist på vaccin?

Kanske någon i Andalucia kan uppdatera det senast från den provinsen.

Tommy
 

ArneF

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14141
Medlemskap
2024
Tack, Santiago de la Ribera som platsen heter ligger mycket riktigt i Provinsen Murcia, som alltså har en generös och enkel modell för oss besökare.

För att få Covidpasset krävs det åtminstone här i Valenciaregionen att man har ett spanskt mobilnummer och jag tror att samma sak gäller i hela Spanien. Det har troligen inte och då kan du istället gå till Centro Salud, och få det utskrivet på papper.


Det bekräftar att även provinsen Almeria har en generös och enkel modell för oss turister för att få den 3’e vaccinationen.

Det verkar vara i Andalucia som man har problem, kanske man har brist på vaccin?

Kanske någon i Andalucia kan uppdatera det senast från den provinsen.

Tommy
Hej Tommy och tack för hjälpen med drop-in vaccineringen! Vi vaccinerades idag i Isla Cristina av en lika effektiv som vänlig personal. Vi hade med de dokument som anges i den här tråden. Covid-intyget hämtas från nätet om några dagar. Allt tog 40 minuter. Tack igen!!
 

Bilagor

  • 5BE4A65E-167A-4994-BA58-1A751FA6D491.jpeg
    5BE4A65E-167A-4994-BA58-1A751FA6D491.jpeg
    2,4 MB · Visningar: 3

Krister&AnnChristin

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Robertsfors
HBK-Nr
14178
Medlemskap
2024
Tack, Santiago de la Ribera som platsen heter ligger mycket riktigt i Provinsen Murcia, som alltså har en generös och enkel modell för oss besökare.

För att få Covidpasset krävs det åtminstone här i Valenciaregionen att man har ett spanskt mobilnummer och jag tror att samma sak gäller i hela Spanien. Det har troligen inte och då kan du istället gå till Centro Salud, och få det utskrivet på papper.


Det bekräftar att även provinsen Almeria har en generös och enkel modell för oss turister för att få den 3’e vaccinationen.

Det verkar vara i Andalucia som man har problem, kanske man har brist på vaccin?

Kanske någon i Andalucia kan uppdatera det senast från den provinsen.

Tommy
I Santa Pola behövs inget spanskt mobilnummer. Fick tredje sprutan igår och QRkoden idag.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Jag bor i Andalusien och besökte vårdcentralen , det var jättekö av stökiga Engelsmän. Väntade 1 timme och tog kön.
Hade skrivet ner alla uppgifter och kopia på alla handlingar. Den sura damen pekade bara på en skrivelse på väggen att det var tolk som gäller. När jag protesterade så pekade hon en gång till. Andra i kön skakade på huvudet.Körde till nästa kommun och här var det ett trevligare bemötande och de berättade att det var bara att boka via ett centralt nummer.

Ringde detta nummer och talade med en trevlig Spanska som kopplade in en trevlig tolk. Spanskan skulle skriva in och boka , men tyvärr bröts samtalet.
Nästa dag fick jag Spanska grannar som kunde servat med samtalet. Men vi tog nytt beslut efter att ha läst att vissa fick vänta långt in in januari på tid och att det verkar som det är svårt att få in utländska vaccinbevis i det Svenska systemet.
Bokat i Sverige på egna vårdcentralen 4 januari.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Trött jag blir… Skrev ett lååångt svar men när jag jag skall publicera något idag så måste jag ladda om sidan och då försvinner min text. Förstår inte varför, aldrig hänt tidigare!

Har inte tid att skriva allt igen, men du skall börja här om du är i Valencia regionen:

Lycka till

Tommy
 

Elisabeth&Jan

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Linköping
HBK-Nr
14439
Medlemskap
2024
6DD8E290-33D6-496C-B4D0-CFC193F2720D.jpegNu har vi fått tid för 3:e sprutan i Fuengirola
Vi står med hb på den stora marknadsplatsen och därifrån är det c:a 200 meter till vårdcentralen där vi fick fylla i en blankett för att som jag tolkar det registrera oss där. Sen vill dom ha papperskopia på blå försäkringskortet och passet, det gjorde vi snett över gatan från vc i en ” paperia”. Sen ska jag tillägga att vi flugit till Malaga och för att komma in i Spanien den vägen så var vi tvungna att fylla i en hälsodeklaration med bifogat covidpass, och det gjorde vi digitalt så vi kanske fanns i systemet för det gick fort på vc när det väl hände något. Dom vill ha ett spanskt telefonnummer också och vi sa att vi bodde i hb på marknadsplatsen.
 

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
Trött jag blir… Skrev ett lååångt svar men när jag jag skall publicera något idag så måste jag ladda om sidan och då försvinner min text. Förstår inte varför, aldrig hänt tidigare!

Har inte tid att skriva allt igen, men du skall börja här om du är i Valencia regionen:

Lycka till

Tommy
Ok , Tommy vila dig och skriv gärna resten sedan , vi väntar tålmodigt. Men om jag förstår texten och symbolerna rätt så gör man enligt följande:
1. Få en 3:e vaccination.
2. Hämta certifikatet på anvisad plats ( hälsocentral ) efter någon dag.
3. Skanna in QR koden på certifikatet med din mobil.
4. Klart , ett Spanskt covid pass finns nu i din mobil ( förhoppningsvis ).

En fråga jag då ställer mig är om mobiltelefonen MÅSTE ha ett Spanskt mobilabonnemang om för att detta skall fungera ???
// Bosse i Santa Pola med bokad vaccinationstid 7/1 2022.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det svåra bomaud är punkt 3! Man kan inte skanna hur som helst, måste göras med ”hem” scanner, t.ex. genom ”Kry covidbevis” (Vaccinationspass | Läs mer och hämta beviset | Kry) annars är det bara en massa krypterade koder. Väl inne på deras hemsida, se bilaga nedan, väljer man ”ladda upp fil” vilket leder till att man får öppna kamera och tar en bild. Bilden kommer sen att sparas i ”plånbok” på iPhone (vet ej hur detta blir på android). Öppna sen ”plånboken” och klicka på bilden med QR koden… detta har jag sedan sparat i meddelandet till mig själv så slipper jag leta efter ”plånboken” jag inte är van vid. Lycka till… ; )

1639671924427.png
 
Toppen