• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gällande Husbilar och dess problem med garantier etc.

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.266
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Med anledning av vilket chassi man väljer, Fiat eller annat.

Jag ser chassit som den viktigaste komponenten i en husbil.
Jag har dock inte köpt husbil än, men jag tittar inte på bilar med andra chassin än MAN, Mercedes eller Iveco.

Konstruktionen på bodelen är mycket viktig, dock på andra plats efter chassiet.
För bodelen duger endast Alu/skum/alu uppbyggnad enligt mitt förmenade, trä och regelfritt.
Då kan man välja på Niesman, Charthago, Concorde eller Phoenix.

Ovanstående krav på kvalitet/utförande kan bero på en "yrkesskada" jag långsamt ådragit mig efter 30 år som tekniker hos en biltillverkare. :D

//
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Med anledning av vilket chassi man väljer, Fiat eller annat.

Hej, de fyra märken du räknar upp, finns där verkligen inte en endaste regel i plast eller trä. Nilsman
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Med anledning av vilket chassi man väljer, Fiat eller annat.

Håper jeg forstår svensk rett, men jeg kan bekrefte at de fire merkene bygger på samme prinsipp: inget tre i selve husets konstruksjon. Det er sandwichen av hellimt plate og harde isolasjonsplater som bærer hele huset.
Alle 4 benytter nå marin plywood som innside og en armert epoxy plate som underside i undre gulv - men for noen av merkene er det også aluplater i gulvkonstruksjonen. Plasten er der for å hindre galvanisk forvitring av metallene - rammen under er stål.

Wintercamper - et riktig lastebilchassi har sine fordeler, men også Iveco sitt Daily chassi i 6 tonns klassen er bra. Det er ca. 1 tonn lettere enn det letteste 7.5 tonn chassiet og nesten 2 tonn lettere enn MAN med 6 cyl motor. Niesmann fra 2008 og Hymer fra 2009 har Iveco Daily med luftfjæring på alle fire som en mulighet (samme produksjonslinje i Polch).
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Gällande FIAT och dess problem!

Hej Tommy.Trevligt att se du också anlitar Borås Bilhall när du har problem med din Fiat.Jag har bara goda erfarenheter av dom.Tack vare skriver du.Blir det många resor dit?

Att äga en fiat är många gånger bekymmersamt.Tänk bara så många som har haft haveri på sina växellådor ofta utomlands och långt ifrån "Borås Bilhall".Kontaktproblem med bränsleinsprutningen,kallras på passargerarsidan,Läckande huvudbromscylinder,läckande vindrutor med rostskador som följd,sönderfrusen generator,fastfrusen kamrem,fastfrusna torkaraxlar och alla dessa "recalls"och dåliga lås lätt att bryta sig in i, bara för att nämna några problem. Allt detta och mer därtill går att läsa om på våran hemsida. Många av felen är allvarliga och kostsamma.Att bodelsbyggarna använder sig av Fiat beror väl på att den är billigast.

Jag kan inte så mycket om datorer och hemsidor men kan man inte på något sätt dela upp den så att alla som har bekymmer eller vill tipsa om hur man kan undvika eller åtgärda felen själv,och en annan sida där alla frälsta Fiat ägare kan uttrycka sin belåtenhet med sin Fiat?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.266
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Gällande Husbilar och dess problem med garantier etc.

knugrone,
tack din kompletterande info.
Iveco och Mercedes 4-6 tons chassin är absolut med på min
shoppinglista. Jag har tyvär inte de resurser som krävs för att köpa
en ny(are) bil av nämnda fabrikat.
Men jag lägger mycket hellre 7-8 hundra tusen på en några år gammal Phoenix/Concorde med MAN sexa, än en ny bil med "framhjulsdrift" för samma pris.

//
 
Senast ändrad:

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Gällande FIAT och dess problem!

göte27;

Hej ! Precis som andra med X250-chassit så fick jag probelm med läckage. P.g.a. detta blev det en del garantifel att åtgärda. Vindrutetorkarmotor, oljetryckskontakt, tätning av kamdrev m.m. Det blev en del resor dit p.g.a. det. Borås bilhall fixade allt på bästa sätt samt gav mig värdefulla tips inför framtiden. Jag har dessutom monterat innerskärmar m.m. så resorna till Borås bilhall har inte bara varit för att åtgärda fel. Sedan en lång tid tillbaka så är allt åtgärdat bl.a. recalls. Nu är jag en mycket nöjd FIAT-ägare. En fantastisk husbil enligt min mening..... Jag hör inte till de som tycker att allt man själv äger och har är det bästa. Just nu är jag missnöjd med SAAB 95:an och etanolåtgången som ett tag låg på nästan 1,5 tack vare AC:n som gick på högtryck i sommarvärmen, men det är en annan historia.
 
Toppen