• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gällande Husbilar och dess problem med garantier etc.

F

F.d. 24290

Guest
"tagit bort inlägget då jag uppenbarligen uttryckte mig på ett felaktigt sätt vilket gjorde att fel fokus gavs den här tråden."
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Gällande FIAT och dess problem!

Hej NLundberg

Tanken slog mig, om 50% var Fiat o 50% var exempelvs Ford
hur hade det sett ut då.:confused:
Nu kommer diskutionen igång:D

Han som längtar efter semester:music-icon:
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Gällande FIAT och dess problem!

Ja du ingen aning faktiskt men man kan ju gissa.

saken är ju mer den att en stor del av problemet ligger hos den väldigt bångstyriga general agenten.

Jag ringde ju själv till Ford och frågade hur de ställde sig kring min husbil med garantier, service etc. Och fick svaret ford som ford du är lika välkommen som de andra.

Min lokala ford handlare sa samma sak. han sa även att blir det ett garanti fel under de första två åren så behöver han inte ens kontakta min husbilshandlare för det har ford centralt koll på.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Gällande FIAT och dess problem!

Hej Lundberg, har sett dina inlägg tidigare och jag undrar lite över all din smutskastning på Fiat husbilarna?
Säljer du Ford bilar eller vill du köpa en Fiat och försöka prata ner andrahandsvärdet?

Tycker det verkar märkligt med all energi du lägger på detta....

Har läst om mycket allvarliga problem här på forumet som gällt nya Ford och Renault också, men jag tycker inte att det är konstigt. Detta drabbar ju tyvärr alla bilmodeller ibland.

Att det finns fler klagomål på Fiat än andra är väl inte så konstigt, dels består ju fortfarande den största delen av husbilsparken av Fiat chassie och dels, vilket jag kan hålla med om varit ett problem, är att det varit lite skifte i genaralagenturen.

Själv har jag nu en bil på nyaste Fiat chassiet och jag är supernöjd. Tyst, ekonomisk och med bra kraftresurser. Det är f.ö. min 5:e husbil på Fiat chassie.

Den är också importerad av mig och jag har absolut inte haft några problem med garantiåtaganden varken på denna eller tidigare bilar på verkstaden här i Sverige.

Att det blev Fiat på husbilen är för min del bara slump, jag väljer först vilken funktion jag vill ha på bodelen, vilket för mig är det viktigaste på husbilen.

När det gäller personbil, då är det ju bilen i sig som är viktigast och där har jag ingen Fiat.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Gällande FIAT och dess problem!

Hej.

Klart att Fiat har problem. Det har alla bilmärken och alla fel är ett problem...

Man bör noga beakta att Fiat är det största märket och jämför man antal fel med något annat bilmärke och ställer det i förhållande till antal sålda bilar så kommer nog Fiat i en mycket god dager när det gäller lastbilssidan.

Fiat hade aldrig varit så stora som de är om inte deras bilar är konkurrenskraftiga.

Jag vill också framhålla att jag är mycket nöjd med min lokala Fiatverkstad. Recalls och övriga garantiärenden har skötts på ett mycket bra sätt! Allt (det är inte mycket) har fixats utan kontakt med husbilsförsäljaren. Det har skötts professionellt och mycket smidigt.

Jag upplever att det stora problemet är att det finns en bo och bildel. Här är det faktiskt så att det är den som har sålt husbilen som ska ta det totala ansvaret. Det kommer att ta tid innan branschen har lärt sig hantera detta.

/Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Gällande FIAT och dess problem!

NLundberg, mmmm 120 inlägg som intresserad och fortfarande inte medlem, är det pga kostnaden eller vad?

Betr sakfrågan Fiat, utan att göra någon djupdykning i ämnet så tror jag inte det är eller har varit fler verkliga fel på Fiatchassier än på andra leverantörers chassier. Däremot har Fiats "chassier" länge dominerat marknaden för husbilspåbyggnader och därigenom blivit mest kända (kärt barn?).
För min egen del har jag övervägande positiva erfarenheter av Fiat som påbyggnadschassie, jag tycker inte heller att Fiats verkstäder/serviceorganisation är sämre än sina konkurrenter (självklart kan undantag förekomma men de är ju inte regel).

Om man går till grunden med de flesta av de problem som dyker upp så rör det sig om enskildheter (undantag finns för t.ex nya produkter så är det alltid) som i vissa lägen blir kända för att de drivs hårt.

Betr din enkät(?) med handlare (antar att du menar husbilsditon) så tycker jag att det "luktar lite konstigt", säljare/handlare bör knappast ägna sig åt att sprida skit varken om den egna produkten och än mindre om konkurrenternas produkter, de bör hålla sig till egna produkters styrka/fördelar etc!

Jag ser problemen mot bakgrund av att husbilsbranschen i sig är en relativt "omogen bransch" som fortfarande saknar en hel del vad gäller regelverk om ansvar och mycket mera med böjan hos myndigheter, kunderna själva, handlare, regelverk i samband med köp och serv/garanti, där återstår en hel del som behöver förändras. Husbils"branschen finns kanske kvar i husvagnsbranschen med ena benet och det är ju inte riktigt samma sak?
/ Mvh, Bengt
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Gällande FIAT och dess problem!

Hej kici och Bengt,

Jag betalade in min medlemsavgift den 1 juli men tyvärr så har jag ännu inte blivit registrerad som medlem, vilket är synd för jag ville komma åt vissa medlemssidor bland annat med ställplatser innan vår semester.

Gällande den andra delen så vill jag starkt dementera att det jag håller på med är smutskastning. jag har vagt räknat endast postat 2 ärenden gällande problem med fiat (inkluderat denna). jag har däremot postat betydligt fler där jag skriver att jag är väldigt glad och nöjd att jag valt en ford utav olika orsaker.

det anser jag vara en väldigt stor skillnad!

Gällande handlaren så var det absolut ingen som gjorde någon form av smutskastning. Vi hade allmänna diskussioner kring fördelar respektive nackdelar där vissa berättade att de själva hade upplevt vissa problem som jag nämnde för dem när jag berättade varför jag helst ville ha en ford.

Det jag nämnde till de som orsak var sådant som finns här på forumet.

Varför jag gör det har inte heller något att göra med smutskastning utan att jag som person är sådan att jag vill motivera och vara säker på att de val jag gör är det absolut bästa med de kunskaper jag kan få fram just då.

De kunskaperna har jag främst fått från detta forum eftersom jag inte haft husbil så länge.

Jag är mycket väl medveten om att alla bilar har problem inom vissa områden. Även Ford.

Och nej jag säljer inte bilar alls, men om du behöver ett avancerat IT program för hantering av fakturor eller vill kunna läsa information digitalt från papper så kan ni komma till mig.

Era sjuk papper för de som har det och arbetslöshets kassan, plus p-böter och ägarbyten etc. hanteras bland annat med de program som jag säljer!

En bra bit från bilförsäljning. :wub:
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: Gällande FIAT och dess problem!

Jag har jobbat som säljare under åren jag studerade och jag kan avslöja att de flesta säljare hade hållit med en spekulant som verkade påläst och då speciellt om säljaren har en Ford i lager. Det handlar om enkel psykologi för att skapa förtroende och en bra relation med den potentiella kunden.
Att plocka fram lite dåliga erfarenheter av Fiat kan säkert också de flesta göra eftersom just den modellen är vanlig.

Edit: Såg precis att även du säljer så du känner säkert igen vad jag pratar om. Kanske är det lite annorlunda när man säljer en flera märken som jag gjorde. :wink:

Jag vill med detta inte påstå att Fiat är bättre eller sämre än Ford för det har jag ingen uppfattning om. Jag tror nog båda sorter har sina fördelar, nackdelar och akilleshälar.

Jag upplever inte mitt heller mitt val av Fiat som något problem eftersom jag vet att Fiat är en väldigt vanlig modell (även andra biltillverkare använder ju Fiats skåpbilar under sitt eget namn) som det säkert kommer att finnas reservdelar till om något börjar krångla.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Gällande FIAT och dess problem!

Hej seven,

Självklart vet jag att de förstärker mitt intryck av att ford är bra när jag ger dem det rakt i handen!

Men flera av detaljerna kring problem nämnde jag inte utan kom fram under diskussionen så helt okända är de ju inte.

Och jag håller fullständigt med Ford, renult etc. har säkerligen massor av andra kända eller okända problem precis som fiat.

Och många av oss kommer åka flera av dessa bilar utan några som helst problem alls vilket kommer förstärka vårt intryck av en bra bil oavsett märke.

Vad jag ville få fram av diskussionen med detta inlägg var att jag tycker det är konstigt att vi inte kan påverka mer när vi faktiskt handlar väldigt dyra bilar. Sen om det gäller fiat eller ford spelar ingen roll.

Diskussionen kring garantier och import finns ju på alla märken av husbilar!

Så snälla (detta är inte till dig seven) ni som tror att jag för någon kampanj mot fiat behöver inte skriva för det är inte det den här tråden handlar om.

Jag kör själv fiat idag och är ypperligt nöjd med den. Vi har inte haft ett enda problem sen vi köpte den!
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Gällande FIAT och dess problem!

NLundberg:

Kampanj är kanske ett hårt ord men Du har själv författat rubriken.
Trådens överskrift är Gällande FIAT och dess problem!
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Gällande FIAT och dess problem!

Knausen,

Så sant så. Jag har nu redigerat det!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gällande FIAT och dess problem!

Som redan skrivits längre upp i tråden: hur många väljer husbil efter vilket chassi den är byggd på? För min del var det enbart bodelens layout, funktioner, möjligheter till anpassning, ytskiktens utseende mm plus priset som fällde avgörandet över vilken bil det skulle bli. Vilket chassi den var byggd på funderade jag inte på ens.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Gällande FIAT och dess problem!

Hej NLundberg
Mot följande bakgrund hänger i varje fall inte jag med i dina tankesvängar.

Utdrag ur dina inlägg ovan;
1 #, "Som vissa säkert läst så har jag köpt en husbil med Ford som bildel. I mitt sökande efter rätt bil så har jag letat massor av information på nätet och även pratat med många handlare."
9 #, "Jag kör själv fiat idag och är ypperligt nöjd med den. Vi har inte haft ett enda problem sen vi köpte den!"

Fråga; litar du verkligen inte mer på dina egna erfarenheter än på mer eller mindre "tveksamma säljare(?)" som du kanske inte ens känner. Du har ju själv som du skriver (se inlägg 9) goda erfarenheter av Fiat varför skulle dessa erfarenheter då ändras enligt ovan - sakskäl efterfrågas!?

Betr "smutskastning" som du nämner i ditt svar till mig (i inlägg 9) ovan så tror jag nog att du blandar bort korten, jag har överhuvudtaget in använt ordet "smutskastning", rätt ska vara rätt!

Slutsats; jag förstår varken din argumentation eller tillvägagångssätt enligt ovan men det kanske inte är nödvändigt!?
/ Med hälsningar, Bengt
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Gällande FIAT och dess problem!

Hej kicki och bengt,

Jag får be om ursäkt, delen i mitt inlägg till Er om smutskastning var inte menat till Er den var till Rolandn.

Gällande sakskäl så kan jag bara koppla det till det som jag har läst i detta forum om fel på husbilar rent generellt där Fiat leder överlägset vilket har naturliga förklaring då jag sett att de har ca 80% av husbilsmarknaden.

Gällande min egen erfarenhet så kör jag idag en fiat från 2002, de flesta inlägg som jag hittat på detta forum gäller bilar från 2005 och framåt, främst 2007 årsmodeller. Detta kanske jag missade att skriva i mitt första inlägg.

Som bakgrund för alla så när jag letade husbil så var det även för oss en viktig del med bodelen, jag anser dock att den delen som skall föra oss framåt är minst lika viktig.

Som vanligt i forum så blir det två läger och det mesta man skriver missuppfattas då varken sinnesstämning eller rätt uttryck alltid används.

Därav avslutar jag den här diskussionen, om möjligt.

Vidare diskussioner kring hur utmärkta garantier och hjälp man kan få med importerade husbilar oavsett märke kan avhandlas i andra trådar.

Jag är dock benägen att hålla med om att mitt första inlägg här ovan blev för vinklat kopplat till fiat. En enkel förklaring till det är dock att jag bara ställdes inför två val i mitt letande av husbil och det var Ford eller fiat.

Även jag ansåg att det var luddig information från handlaren kring garantier på forden därav att jag tog mig tiden att ringa BÅDE Ford och Fiat för att lyssna på vad de ansåg gällde.
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Gällande FIAT och dess problem!

Fenomenet att kasta skit på det som är populärt är inget nytt. På 70-talet så fick man ideligen höra vilket skämt som dansbandet Flamingo-kvintetten utgjorde. Naturligtvis var man tvungen att själv åka för att höra detta musikaliska skämt. Döm om min förvåning då man uppptäcker att det är så mycket folk i Grand Länghem att man knappt kommer in !!! Konstigt nog fanns det en del personer där som sagt att Flamingo-kvintetten var urusla !!!!!! Samma fenomen verkar ha drabbat husbilsklubben när det gäller FIAT. När man ser inläggen som handlar om att smutskasta FIAT känner man sig genast 50 år yngre. Inte ska vi som uppnått mogen ålder hålla på med sånt här ?!?!? Nåja... Jag hör inte till dem inom husbilsklubben som kunnat vraka och välja bland husbilsmodeller. Mitt krav var att det ska vara möjligt med 7 bäddar i husbilen. Där föll 95 % av alla märken bort. Min lokala handlare kunde erbjuda mig ett billigt alternativ i form av en Ford och ett litet dyrare alternativ i FIAT-modellen. Efter att ha konsulterat de människor som jag litade på valde jag FIAT ! Detta utan att behöva kasta skit på Ford !!!!!
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Gällande FIAT och dess problem!

Om generatorn fryser fast på vintern och man berättar om det, kallar du (Tommy F) det "smutskastning" eller som killen på Fiats verkstad i Tenhult berättade, fastfruset
kamdrev på ett par fiatchassie som skulle till Kabe för påbyggnad.
Tål inte en del medlemmar att man berättar vad vi råkat ut för?
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Gällande FIAT och dess problem!

Jodå ! Jag tål att höra detta tillsammans med de flera tusen andra som hört detta om och om igen !!! Som jag tidigare sagt så bygger allt på de erfarenheter man har fått. Tack vare Borås Bilhall så är jag en mycket nöjd FIAT-ägare !!
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Gällande FIAT och dess problem!

Men, fortfarande fyller inte nyare FIAT mina krav på kvalite eller FIAT's importör mina önskemål om behandling av oss kunder som inte har svensktillverkad, FIAT-baserad husbil.

Jag har Fiat 2005, men nästa bil är inte FIAT 2007 eller senare. Detta baserad på FIATs problem med hårdvara och serviceanda enligt alla dessa trådar på vårt forum.

Jag är mycket tacksam för alla inlägg om alla märken och deras kvalite.

hälsn jyrkla/274
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Gällande FIAT och dess problem!

Jag kan bara beklaga de FIAT-ägare som inte fått den återförsäljare som gjort att de är helnöjda kunder !
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gällande FIAT och dess problem!

Mycket av det som skrivs om Fiat är fel på senaste chassit 250. Det rör sig om fel som borde ha upptäckts innan modellen släpptes. Det verkar vara åtgärdat på -08´orna.

Som jag upplever debatten så är det största problemet den svenska generalagenten som inte tar sitt ansvar. Därmed kommer väldigt många som köpt -07´or i kläm vilket i sin tur skapar en stor portion bad will för Fiat.

Tyvärr är det också så att de som skriver om Fiat är de som har råkat ut för problem. Alla de andra skriver inget och därmed blir det ett mycket snett intryck av Fiats kvalité. Skulle vi som är nöjda med våra Fiatbilar börja skriva liknande trådar som skett om ett visst annat bilmärke så skulle antagligen den tråden bli mycket lång med tanke på mängden Fiatbilar.
 
Toppen