• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fyllning av gasol vid LPG stationer

F

F.d. 7569

Guest
Vet någon om man

1. kan fylla svenska gasoltuber vid europeiska LPG stationer,

2. där svenska flaskor med europaadapter kan återfyllas,

3. där tyska flaskor kan bytas?

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Fyllning av gasol vid LPG stationer

Kejo,
är det inte lite galet att få folk att tro att man själv skall tanka vanliga
gasolflaskor utan fyllstopp med hjälp av denna adapter vid en LPG-mack.

Det kan ju bli en gigantisk smäll om man gör fel och fyller på för mycket.
Det är dessutom förbjudet.

Adaptern är säkert bra att ha med sig för att få hjälp med fyllning på en
gasstation, med utbildad personal, om de saknar lämplig adapter.
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Fyllning av gasol vid LPG stationer

Hejsan
Jag uppmanar på intet sätt folk att köpa denna, det är upp till var och en.
Jag är lika okunnig jag på detta, får dom sälja sånt om det är olagligt?
Hur fungerar ett fyllstopp?
Sitter det inte en säkerhetsventil på flaskan så att det inta skall hända något?
Finns det någon i klubben som är duktig på detta?
MVH KEJO 20
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fyllning av gasol vid LPG stationer

Jag vet inte exakt hur fyllstoppet funkar i tankflaskor men i princip är det en flottör som flyter upp och stänger fynningsventilen när flaskan blivit fylld till 80%. Jämför med vattencisternen i en toalettstol, ungefär samma princip.

Att adaprar får säljas kan te sig konstigt men jag antar att de skall kunna köpas för att ha med till utlandet när våra svenska flaskor skall fyllas hos en gasolfirma. De kan också användas för att anpassa tankflaskorna till olika tankningssystem i olika länder.

Fasta tankar och tankflaskor i sverige har ett system och exempelvis tyskland har ett annat system med andra munstycken för tankning.

Säkerhetsventilen är bara till för att släppa ut ett eventuellt övertryck som blir om flaskan blir för varm eller det är för mycket gas i flaskan. Men att släppa ut litervis med flytande gasol är antagligen inte så lyckat.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Fyllning av gasol vid LPG stationer

Innan man fyller en flaska så skall man väga den först. Sedan kollar man vad det står för TARAvikt på flaskan.

Sedan när flaskan är FULL skall den väga Taran + t.ex. 11kg om det är en P11.
Är det en PK 10 blir det TARAN + 10 kg. O.S.V.

1kg "gasol" innehåller c:a 2,38 liter vid 20gr.

Det står i regel hur många liter flaskan skall rymma vid 80% fyllningsgrad.
En PK10 rymmer cirka 24liter.

Efter att man fyllt flaskan skall den kontrollvägas.

Är det för mycket så skall man släppa ut "gasol" tills vikten överrensstämmer med ovanstående sätt att räkna.

Det som är MYCKET allvarligt är om man LÄGGER flaskan ner. Då ökar trycket väldigt mycket.

Kolla hur Takläggare gör när dom skall ha ut det sista ur flaskan. Jo, dom lägger ner dom och på så vis får dom ut dom sista dropparna.

Lägger man ner en flaska i ett oventilerat rum och flaskan är fylld till mer än 80% kan det hända otrevliga saker.
(Man skall ALLTID förvara Flaskor med Gasol STÅENDE i ett VÄL ventilerat rum)

Allt ovanstående som jag nu har skrivit om har berättats för mig från en känd "Gasolfirma" i Göteborg.
MVH / Kurt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fyllning av gasol vid LPG stationer

Det finnes på siden hos Wynen en knapp for å få mesteparten av informasjonen på engelsk.

Wynen var først ute med en løsning på brukerfyllbare flasker som passer inn i gasskassene, selv om det hele tiden har vært Stako i Polen som har produsert tankene de selger.
 
F

F.d. 1572

Guest
Sv: Fyllning av gasol vid LPG stationer

Det tycks nog vara lagligt överallt i europa att fylla gasol till sin egen gasflaska. I tyskland säger man det vore förbjudet, men det finns inte någon lagparagraf där. Inte heller i Sverige.
Det är enkelt att väga flaskan och räkna hur mycket man skall tanka. 1 liter gasol väger ca. 500 gr.
Helt enkelt tankar man 22 liter gasol i normal tom gasflaska. Om det finns ngt kvar i flaskan måste man bara veta tara. Normalt är taran i 11 kg gasflaska 10,0-10,4 kg. Väger flaskan till exempel 14 kg då tankar man bara 16 liter gasol.
Man borde veta några faktor; är det tillåten, eller olagligt atta tanka själv. Hur mycket väger en full gasolflaska ( som är färdigt fylld till 80% av totalvolym). Hur mycket väger tomflaskan.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fyllning av gasol vid LPG stationer

I Norge og i Tyskland så er det forbudt på tankstasjonene å fylle på tanker (flasker, tuber) som ikke er festet permanent i kjøretøy. Lovlige tanker skal ha automatisk fyllstopp ved 80% full tank. Lovendringen kom i Tyskland for ca. et år siden, i Norge kom forskriften (lovspesifikasjonen) samtidig med at det ble åpnet for gasdrevne kjøretøyer.

Kontrollen av om forbudet etterleves er stort sett overlatt til betjeningen på stasjonene - men ved stikkprøver kan tillatelsen til å ha gassfylling inndras hvis det foregår systematiske brudd.

I Tyskland skal det nå være en dekal på tanken om at den har fullstopp på 80% for at det skal være lov å fylle, dette mangler de eldre rød Wynen tankflaskene slik at en kan bli stoppet fra å fylle enkelte steder.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Fyllning av gasol vid LPG stationer

Captainkidd, du får nog läsa på lite bättre på regelverket för så viktiga saker som detta handlar om och som är till för att undvika olyckor när vi hanterar brandfarliga gaser och vätskor

I Sverige ÄR det INTE tillåtet att fylla gasolflaskor på Motorgasstationer enligt gällande regelverk utfärdat av Räddningsverket och Arbetsmiljöverket (AMV) tidigare Arbetarskyddsstyrelsen (ASS)

citat från SÄIFS 2004-4 sidan 14
"Bestämmelserna i 15 § ASS föreskrifter (AFS 1998:7) om gasflaskor innebär att
gasflaska inte får fyllas vid motorgasanläggning."
slut citat

läs mer om tankflaskor på följande tråd där det diskuterats ingående och grundligt
http://www.husbilsklubben.se/forums/t22923-3/

Anders
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Fyllning av gasol vid LPG stationer

Nu har vi också fyllt gas i Freiburg i södra Tyskland. Svensk flaska, P11 och ingen adappter behövde plockas fram. 12 euro för tom flaska.

Här är adressen:

Badische Flussiggas GmbH
Rampenstrasse 9
79106 Freiburg Im Breisgau
Tel 0761-509701

GPS: N48 00 48.0 E07 50 43.0   
Gunnar får jag din hjälp med att utöka HBK:s utländska gasollistan?

Sven-Åke
 
Senast redigerad av en moderator:
A

ALF443

Guest
Sv: Fyllning av gasol vid LPG stationer

Kejo,
är det inte lite galet att få folk att tro att man själv skall tanka vanliga
gasolflaskor utan fyllstopp med hjälp av denna adapter vid en LPG-mack.

Det kan ju bli en gigantisk smäll om man gör fel och fyller på för mycket.
Det är dessutom förbjudet.

Adaptern är säkert bra att ha med sig för att få hjälp med fyllning på en
gasstation, med utbildad personal, om de saknar lämplig adapter.


Hej Peter!
Det var ett mycket bra inlägg!
Förra året tipsade du mig om LPG flaskor tillverkade i aluminium hos ALUGAS i Tyskland. Nu har jag installerat två stycken ALUGAS flaskor med LPG påfyllning och den omtalade säkerhetsventilen. Jag har tankat både i Tyskland och i Spanien och det har fungerar alldeles utmärkt.
Tack ska du ha Peter:singing-icon:

Hälsar Henry
 
Toppen