• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

F

F.d. 3660

Guest
Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar)

Gasol och LPG motorgas ar samma sak det vill säga propan. Det finns dock en mycket stor skillnad och det är sättet att fylla samt kostnaden för fyllning. LPG motorgas tankas på en bensinstation över större delen av Europa precis som man fyller bensin men det förutsätter att man har en motorgastank i stället för en Gasoltub. Ett exempel på en godkänd tank (storleken är identisk med P11 Gasol och därmed en perfekt ersättare) finns på http://www.gpc.se/motorgas/ men tyvärr finns det ingen som för närvarande engagerat sig i försäljning och import. Jag har använt den tank jag refererar till under många år och även medverkat till certifieringen samt kontakter med svenska myndigheter (för detaljerad information se den refererade länken). Är det någon som känner sig manad att "ta sig an projektet" så hör gärna av Er så kan jag hjälpa till med kontakter. Vad jag förstår har den tyska företaget Wynen-Gas börjat sälja samma LPG tank men naturligtvis med ett stort pålägg (gastankarna kostade inte speciellt mycket vid leverans från Polen). Det är mycket stora fördelar att använda motorgas:
  • Det går att fylla på en ”halvfull” tank och bara betala för det man fyller vilket medför att man alltid kan börja resan med en full tank.
  • Det går att fylla LPG tanken i de flesta länder.
  • Det är betydligt billigare fylla LPG än att byta en Gasol flaska.
  • En elektrisk givare inne i bilen visar exakt hur mycket gas som finns i tanken.
Om LPG börjar användas i allmän omfattning så finns förutsättning för nya tankställen vid större kampingplatser och hos kampingföretag. Låt oss hoppas att några eldsjälar tar sig an ”projektet”. Jag använder också LPG tanken i trädgårdsvärmaren så det är bara att värma sig till en ringa kostnad.
Om de som finner LPG intressant skriver några rader så kanske det kan leda till något positivt, det vill säga engagemang.
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Kanske läge att uppmärksamma texten i inlägg nummer 39: "Det är viktigt att komma ihåg att det är ABSOLUT FÖRBJUDET att tanka LPG motorgas i en Gasolflaska även om det är exakt samma gas (propan). Det finns flera anledningar till detta men den viktigaste är säkerhetsrelaterad nämligen att det måste finnas en automatisk avstängningsventil som garanterar att man inte fyller mer än 80%..."

Det är ju inte så kul med sprängd flaska :swoon: .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

En Stako eller Wynen tankflaske er en gasstank med automatisk avstenging ved 80%.

Dette emnet og flere tilhørende er meget grundig diskutert i Promobil Januar 2008 (kom i posten i dag.
 
F

F.d. 29779

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

fråga till dig JAndersB
Hur stor fast tank har du och vad var totalkostnaden för denna installation, är intresserad att göra detta och funderar på en 90l tank. Hoppas att du kan ge ett svar.
MVH
MrDick
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Att fylla vanliga flaskor har ju diskuteras kors och tvärs tidigare. Det är ju just sådant, kanske inte helt optimalt ur säkerhetssynvinkel, agerande som strular till det för oss som i alla fall försöker uppfylla de säkerhetsmässiga aspekterna, speciellt om en olycka skulle ske.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Det är ett intressant ämne med LPG i våra gasoltankar. Speciellt som vi är hutlöst utnyttjade av dem som säljer gasol genom flaskbyte.

Några frågor kvarstår emellertid.

Finns det automatisk avstängning på våra vanliga gasolflaskor? Senast jag tankade fri vikt i XXXXX, så konstaterades: det blev visst ett kilo för mycket, men det gör inget.

Är det lagligt att tanka på lösa speciella tankar i stil med Stako och Wynen? Det har inte riktigt framgått.

Nu börjar ju tankställen med LPG byggas och blir allmänt tillgängliga. De kommer också att bli obemannade, så kontrollen av personal försvinner. Men med personal så torde skillnaden mellan en mack och honom i XXXXXX, inte vara så stor.

A och O är säkerheten. Det har inte riktigt framgått vad, förutom överfyllnadsskydd, som är skillnaden mellan de olika flaskorna. Störst risk torde väl vara att man spiller gasol utanför.

Nu till min okunnighet: varför 20% ofyllt? Är det inte så att detta behövs bara för att få en gasfas överst som kan skickas ut i slangarna (istället för vätska). Kan vätska komma igenom tryckregulatorn?

Med ökande kunskap så borde vi snart kunna komma fram till något både billigt och säkert.

NN
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

MrDick
Min installation kostade ca €1400 inklusive påfyllningsanslutning (med viss ombyggnad) av befintlig wynen tankflaska. Dock fick jag bara plats med en 36 liters tub pga. Al-Ko-chassi. Priset nästan det samma med en mycket större tank.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

till Riviera
"Nu börjar ju tankställen med LPG byggas och blir allmänt tillgängliga. De kommer också att bli obemannade, så kontrollen av personal försvinner. Men med personal så torde skillnaden mellan en mack och honom i XXXXXX, inte vara så stor"

de tankställen som byggs nu, och som du sannolikt noterats kommer att byggas i Båstad inom den närmaste tiden, är Fordonsgas vilket inte är detsamma som Motorgas
Fordonsgas är naturgas eller biogas, i båda fallen handlar det om metangas
Motorgas är gasol, som består av propangas
gaserna skiljer sig markant åt genom sin kokpunkt vilket innebär att de har olika tryck vid samma temperatur, en bil avsedd för Fordonsgas har man ett tryck på ca 180bar i tankarna, i en bil avsedd för Motorgas har man ca 8bar i tankarna vid samma temperatur
detta innebär att om man försöker tanka en Motorgasflaska eller en gasolflaska på en Fordonsgasmack kommer tanken/flaskan med största sannolikhet att sprängas på grund av det höga trycket
givetvis är de båda systemen utrustade med olika slags kopplingar som inte passar till varandra, men det är ju fullt möjligt att tillverka adaptrar vilket vore fullständigt förödande för den som försöker använda dessa

detta är ytterligare ett skäl till min inställning att man ska överlåta fyllning av gasolflaskor till dom som behärskar tekniken och känner till reglerna för detta
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

De adaprar som hör till Alugas, Wynen m.fl tankbara flaskor är exakt samma som om man hade en bil med motorgas.
Det innebär att man inte utsätter sig för större risk att tanka en fyllstoppflaska än att tanka
en bil med gasdrift.

Skönt att höra från CarthagoAnders att det inte finns någon risk för att förväxling kan ske.
 
F

F.d. 3660

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Som påpekats av flera och i flera inlägg så skall man ABSOLUT INTE fylla Gasolflaskor själv vid LPG-tankstationer ty det är varken tillåtet eller lämpligt på grund av att Gasolflaskan saknar automatiskt överfyllnadsskydd som stoppar vid 80%. Det fungerar dock alldeles utmärkt och är fullt tillåtet och mycket lätt att fylla en godkänd LPG-flaska (eftersom det uppenbart råder osäkerhet så skickar jag ytterligare en gång en länk som utförligt klargör hur det fungerar se http://www.gpc.se/motorgas/lpg.doc ). Jag har haft möte med svenska myndigheter för att noggrant kontrollera att alla krav är uppfyllda och sedan har jag använt de godkända LPG tankarna (se ut som en vanlig P11 Gasolflaska men med LPG påfyllnadsventil och säkerhetsventil). Det är ungefär lika lätt och säkert att fylla LPG-flaskan som att fylla bensin i bilen (LPG tankning är väl utprovat och det finns mängder med bilar som dagligen tankar) och jag rekommenderar det varmt. Det är lättare att tanka LPG än att byta en Gasolflaska (se bifogade bilder). Jag hoppas att det dokument jag refererar till skall undanröja alla missförstånd. Jag hoppas att jag inte bidragit till att någon med hjälpa av adapter försöker att olagligt fylla LPG i en Gasolflaska. Jag har inte kontrollerat om Alugas har ett godkännande men jag tror att Wynen köper de flaskor som jag specificerade och lät tillverka i Polen och i så fall är de godkända (detta är mycket viktigt).
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Alugasflaskorna är precis lika godkända som Wynenflaskorna. Det enda som skiljer, är att de
är utförda av korrisionsbeständigt material och väger hälften så mycket, dessutom är de billigare.

När jag skriver adaprar menar jag att man måste anbringa det munstycke som passar ihop
med påfyllningspistolen, inte någonting för att gå runt gällande lagstiftning.

Om man skall kunna fylla sin LPG-flaska i hela Europa så måste man ju kunna anpassa
den till de olika ländernas system. Mig veterligt finns 3 olika system. Jag antar att man
måste göra samma sak med en gasbil vid färd i Europa.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

ja du har rätt Peter, om man köper en gasbil för Motorgas (LPG) får man eller får skaffa sig adaptrar som passar i de olika ländernas pumpmunstycken
Fordonsgassystemen är däremot standardiserade i Europa och där behövs ingen adapter för tankning i olika länder

på Düsseldorfmässan förra hösten (2006) såg jag en holländsk tillverkare av flaskor i rostfritt stål med vikt ungefär som en kompositflaska, kan vara ett alternativ till alu-flaskor
ska försöka se om jag kan hitta tillverkaren och en länk till deras hemsida
 
Senast ändrad:

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

hittade en länk till tankadaptrar på e-bay
Autogas Adapter Füllarmatur Gastank 981 100 bei eBay.de: Reisemobil- Caravan-Teile (endet 23.12.07 17:14:26 MEZ)

och här är en länk till en dansk firma som säljer rostfria gasolflaskor
Leightweight cylinder in stainless steel - Cylindric Denmark A/S

7kg tomvikt för en P11 är ju en ganska låg vikt som väl matchar alu- och kompositflaskorna för den som jagar vikt

6,7kg väger AGAs PC10 kompositflaska enligt deras egna uppgifter
Kompositflaska - Produkter > Gasol > Gasolflaskor |
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3660

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Kommentar till Peter: ”Alugasflaskorna är precis lika godkända som Wynenflaskorna”. Det är möjligt men jag har inte lyckas hitta informationen. Jag sökte också uppgift om Alugas hade en godkänd 80% stoppventil men jag lyckades inte finna informationen (jag såg ingen LPG påfyllning på deras bilder men det är kanske löst på annat sätt). Det är korrekt att Wynen är alltför dyra på grund av högt påslag (jag vet vad tankarna kostade från Polen). En adapter behövs för vissa länder men det följer med en sådan och den fick jag utan extra kostnad. Det var någon annan som föreslog att fylla LPG i vanlig Gasolflaska.

Eftersom jag ofta tillfrågas om man kan köpa LPG-flaskor i Sverige så skickade jag e-brev till Biltema och föreslog att dem att ta upp LPG tankar i programmet (jag har föreslagit att kontrollera med Stako i Polen och även Alugas). Jag är dock osäker på om Biltema är rätt företag men det vore onekligen praktiskt om man slapp importera själv när jag nu behöver ytterligare en.
 
F

F.d. 3660

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Det är definitivt en fördel med rostfria gasflaskor men för att kunna tanka dem med LPG- motorgas i Sverige så måste de vara försedda med en separat påfyllnadsanslutning och ett automatiskt stop för 80% fyllning (se http://www.gpc.se/motorgas/lpg.doc). Jag är osäker på om de rostfria flaskorna har godkänd påfyllnadsventil. Jag anser att det vore synnerligen bra om Husbilsklubben kan övertyga någon importör att marknadsföra någon typ (rostfri, aluminium eller stål) av godkänd och certifierad flaska i Sverige annars är risken stor att bensinmackar med LPG nekar tankning.
 
Toppen