• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Fylla olja eller inte?

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Fick ett felmeddelande i displayen att nivåindikeringen för oljenivå inte funkar. Idag efter några minuters körning funkade displayen igen och visar nu oljenivå något under min. nivå samt anmodan att fylla 1 liter olja.

För två veckor sedan fick jag ock meddelande att fylla 1 liter olja, Nivån låg då på min och efter fyllning av 1liter olja på maxstrecket. Har sedan dess kört ca 50 mil.

Kollade med serviceverkstaden och fick svar att han skulle inte fyllt på mer olja. Det är en Mercedes Sprinter från 2021 som gått 3 700 mil.

Hur ska man göra? Lutar det åt något fel på nivåindikeringen och att även den olja jag fyllde för 2 veckor sedan var fel. Jag saknar verkligen en vanlig hederlig oljesticka, då hade jag inte behövt fundera. Har bokat tid på verkstad, men vi behöver ju köra först hem och sedan ta oss till verkstaden.
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Om du skruvar själv eller kan få det utfört billigt, tappa ur all olja i ett helt rent kärl.
Notera/mät hur mycket du fyller tillbaka och jämför med oljevolymen som står i instruktionsboken.

Då vet du om oljenivåmätaren ljuger eller inte, och behöver inte gissa, eller lita på gissningar i detta forum.
Tyvärr inte väldigt osäkert sätt. Tappar du ur olja via avtappningen för oljebyte är det inte alls säkert att du får ur alla olja. En viss mängd blir kvar i filtret och några deciliter kan bli kvar i övrigt i motorn.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tyvärr inte väldigt osäkert sätt. Tappar du ur olja via avtappningen för oljebyte är det inte alls säkert att du får ur alla olja. En viss mängd blir kvar i filtret och några deciliter kan bli kvar i övrigt i motorn.
Det rör sig om någon deciliter i filtret ,så det är inget problem att använda den metoden, ofta står det i manualen hur mycket olja man skall fylla utan filterbyte.
Men är det inget synligt läckage fyll inte mer olja då kan man få andra problem.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Problemet är att bilen måste stå absolut i våg för att den ska kunna mäta rätt. Står du bara lite ojämt så får du fel värde.
Troligtvis stod du lite snett vid första meddelandet för att sen stå mer rakt nästa gång. Tänk oxå på att givaren inte sitter mitt i motorn utan på någon sida vilket gör att värdet lättare blir fel vid lutning åt ett visst håll.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Problemet är att bilen måste stå absolut i våg för att den ska kunna mäta rätt. Står du bara lite ojämt så får du fel värde.
Troligtvis stod du lite snett vid första meddelandet för att sen stå mer rakt nästa gång. Tänk oxå på att givaren inte sitter mitt i motorn utan på någon sida vilket gör att värdet lättare blir fel vid lutning åt ett visst håll.
Bilen berättar i klartext om den lutar för mycket när man gör en avläsning av nivån!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej jag har läst att många köper en oljesticka till ett flertal bilar med denna fantastiska nya uppfinning som inte går att lita på.
I vanlig ordning så är det oftare fel på kontrollenheten än det den skall kontrollera.
Jag vet inte om Mercedes transportbilar fortfarande har kvar ett plomberat hål som kan ta hand om en oljesticka, för motormodellen är ju rätt ny, men det verkar i alla fall önskvärt att det skulle finnas.
Tyvärr så är väl många bilar dessutom programmerade att gå in i limpmod om inte felmeddelandet om oljenivån går bort i rimlig tid.

M.v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Då var den finessen kanske bättre förr, i min gamla Hymer så finns stickan kvar, samt nivåmätaren funkar klockrent fortfarande efter 19år, den börjar att säga till när det ryms att fylla på 1L, nästa besked kommer när det ryms 1,5L, lägre än så har jag inte kört, totala volymen är 9L på den.

Håkand har du kollat upp kontaktstycket på givaren?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Då var den finessen kanske bättre förr, i min gamla Hymer så finns stickan kvar, samt nivåmätaren funkar klockrent fortfarande efter 19år, den börjar att säga till när det ryms att fylla på 1L, nästa besked kommer när det ryms 1,5L, lägre än så har jag inte kört, totala volymen är 9L på den.

Håkand har du kollat upp kontaktstycket på givaren?
Ja men snälla du.......... Så länge får väl inget fungera nu för tiden utan att gå sönder. Själva oljenivån håller sig väl ok. i de flesta nyare motorer, så då måste man väl fixa till nödvändig reparation och service av underliga kontrollenheter som bangar ur i stället.

Med dagens teknik och ca. 130 års utveckling så skulle förmodligen en modern bil klara sig med en normal service vart femte år, kamremsbyte efter 20.000mil och och storservice efter 40.000mil eller 10 år.......... men vilka verkstäder och biltillverkare skulle kunna överleva på det.

Ja, jag vet att jag låter lite pessimistisk, men..... M.v.h. JANKRO.

Inte illa menat men man kan undra.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Följer de serviceintervaller som bilen påkallar, antar att Mercedes har intervaller som är för långa så att de ”bekar igen”.
Jag har haft flera bilar utan oljesticka i många år,inga problem, har aldrig jag fyllt någon olja mellan servicearna,kör max 1500 mil.
Låt verkstan titta på detta så löser det sig, många här verkar sakna en oljesticka att slabba med,det gör inte jag.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
509
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Jag har haft flera bilar utan oljesticka i många år,inga problem, har aldrig jag fyllt någon olja mellan servicearna,kör max 1500 mil.
Låt verkstan titta på detta så löser det sig, många här verkar sakna en oljesticka att slabba med,det gör inte jag.
Skulle aldrig köpa en bil utan oljesticka när man vet hur otillförlitlig elektroniken är på bilar......Det skadar inte att öppna huven och kolla lite av varje vid tankning!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Skulle aldrig köpa en bil utan oljesticka när man vet hur otillförlitlig elektroniken är på bilar......Det skadar inte att öppna huven och kolla lite av varje vid tankning!
Ska du köpa en ny bil blir det inte mycket att välja på! men elbilar har inte oljesticka tror jag.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Ja men snälla du.......... Så länge får väl inget fungera nu för tiden utan att gå sönder. Själva oljenivån håller sig väl ok. i de flesta nyare motorer, så då måste man väl fixa till nödvändig reparation och service av underliga kontrollenheter som bangar ur i stället.

Med dagens teknik och ca. 130 års utveckling så skulle förmodligen en modern bil klara sig med en normal service vart femte år, kamremsbyte efter 20.000mil och och storservice efter 40.000mil eller 10 år.......... men vilka verkstäder och biltillverkare skulle kunna överleva på det.

Ja, jag vet att jag låter lite pessimistisk, men..... M.v.h. JANKRO.

Inte illa menat men man kan undra.
Risk för OT nu men jag håller med dig Jankro. Jag har beställt en BMW I4 M50 (Elbil). När jag hade min andra BMW inne på service för några veckor sedan passade jag på att fråga vilka intervaller I4:an ska servas med. "Ja det är samma som alla modeller, en gång per år eller 3000 mil". Jaha, vad gör man på en sån service? frågade jag. "Jo det är kupéfilter och man tittar på bromsarna". Snacka om hittepå.
 
Toppen