• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Funktion värmeväxlare

Bilgrun

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Piteå
HBK-Nr
3701
Medlemskap
2024
Hej!
Undrar om någon i klubben kan förklara hur vår värmeväxlare fungerar? Vilken knapp ska vi slå på om vi vill att värmen i husbilen ska värma motorn? Och tvärtom?
Använder inte husbilen just nu men det är ju bra att veta till våren. Vi har en helintegrerad LMC -14 med vattenburen Aldepanna. Växlaren sitter vid dinetten bakom förarstolen.
Kanske ngn som har en likadan kan förklara?
Hälsning bilgrun
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    573,3 KB · Visningar: 180

BengtCassman

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2098
Medlemskap
2024
Sv: Funktion värmeväxlare

Hej på Er!
Först Grattis till en fin husbil ! Vi har en likadan -12a.
Värmeväxlaren fungerar enl.följande:
Knappen som sitter till vänster i bild är till bosterfläkten som blåser varmluft från Aldepannan genom gallret framåt vid förarsidan,det är två fläkthastigheter som du kanske har märkt.
Det finns en motsvarande knapp vid fotutrymmet på passagerarsidan som ger värme till defrostermunstyckena på instrumentbrädan .
Knappen som du har till höger i bild går till cirkulationspumpen till värmeväxlaren och används när man vill värma motorn,dock måste man ställa upp tempen på pannan så att den går kontinuerligt.
När man kör med bilen så behöver man inte trycka på någon knapp, utan bara ställa önskad innertemperatur på Aldepannans display som vanligt,då värms systemets vatten och även varmvattsberedaren upp utav värmeväxlaren.
Hur bra som helst!
Hoppas det klarnar något.

Hälsningar
Bengt
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Funktion värmeväxlare

Jag har en fråga på samma ämne? Jag har just köpt en husbil med Alde värme, som har värmeväxlare. den har även en cirkulationspump för motorsidan. Har förstått att den är till för att värma motorn innan start och inte behövs för cirkulation när motorn är igång, utan då sköter motorns egen cirkulationspump saken.

Stämmer detta, eller använder ni cirkulationspumpen även för värme från motorn till bodelen?
 

BengtCassman

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2098
Medlemskap
2024
Sv: Funktion värmeväxlare

Jag har en fråga på samma ämne? Jag har just köpt en husbil med Alde värme, som har värmeväxlare. den har även en cirkulationspump för motorsidan. Har förstått att den är till för att värma motorn innan start och inte behövs för cirkulation när motorn är igång, utan då sköter motorns egen cirkulationspump saken.

Stämmer detta, eller använder ni cirkulationspumpen även för värme från motorn till bodelen?

Se mitt tidigare svar .
/ Bengt
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Funktion värmeväxlare

Jag har en fråga på samma ämne? Jag har just köpt en husbil med Alde värme, som har värmeväxlare. den har även en cirkulationspump för motorsidan. Har förstått att den är till för att värma motorn innan start och inte behövs för cirkulation när motorn är igång, utan då sköter motorns egen cirkulationspump saken.

Stämmer detta, eller använder ni cirkulationspumpen även för värme från motorn till bodelen?

På vår Carthago fungerar det så som du beskriver.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Funktion värmeväxlare

Jag förstår att man även måste ha cirkulationspumpen igång för värmen. Men i vilket läge? se bild.
 

Bilagor

  • panel.png
    panel.png
    167,3 KB · Visningar: 928

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Sv: Funktion värmeväxlare

Jag har en fråga på samma ämne? Jag har just köpt en husbil med Alde värme, som har värmeväxlare. den har även en cirkulationspump för motorsidan. Har förstått att den är till för att värma motorn innan start och inte behövs för cirkulation när motorn är igång, utan då sköter motorns egen cirkulationspump saken.

Stämmer detta, eller använder ni cirkulationspumpen även för värme från motorn till bodelen?

Det stämmer då har man den pumpen av
Tommy
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Funktion värmeväxlare

Jag tänkte mer i vilket läger knappen till cirkulationspumpen ska vara.
Läget 1 enligt bild så utnyttjar cirkulationspumpen panelens termostat har jag förstått.
Läge 2 utnyttjar går den hela tiden.
 

Bilgrun

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Piteå
HBK-Nr
3701
Medlemskap
2024
Sv: Funktion värmeväxlare

Tack Bengt för svaret!
Nu klarnade saker o ting, nu vet vi hur vi ska göra. Fattar även vad knappen vid passagerarsätet har för funktion, det har vi verkligen undrat över. Tur att det finns dom som kan och att de vill dela med sig!
Vi är jättenöjda med bilen, den är lättkörd, lätt att bo i och varm o skön.
Tack än en gång/Bilgrun
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Funktion värmeväxlare

Det er normalt egen bryter for motorsirkulasjonen, men det er en fordel om en velger en innstilling slik at sirkulasjonen i bodelen er i gang også.
 

skalleskalle

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Skellefteå
Sv: Funktion värmeväxlare

Hej på Er!
Först Grattis till en fin husbil ! Vi har en likadan -12a.
Värmeväxlaren fungerar enl.följande:
Knappen som sitter till vänster i bild är till bosterfläkten som blåser varmluft från Aldepannan genom gallret framåt vid förarsidan,det är två fläkthastigheter som du kanske har märkt.
Det finns en motsvarande knapp vid fotutrymmet på passagerarsidan som ger värme till defrostermunstyckena på instrumentbrädan .
Knappen som du har till höger i bild går till cirkulationspumpen till värmeväxlaren och används när man vill värma motorn,dock måste man ställa upp tempen på pannan så att den går kontinuerligt.
När man kör med bilen så behöver man inte trycka på någon knapp, utan bara ställa önskad innertemperatur på Aldepannans display som vanligt,då värms systemets vatten och även varmvattsberedaren upp utav värmeväxlaren.
Hur bra som helst!
Hoppas det klarnar något.

Hälsningar
Bengt
Hej! om man har en webastovärmare kan man värma upp bodelen samt varmvattenberedaren samtidigt som man värmer motorn? Men då blir en webasto på 5 kw kanske lite för liten. Men skulle det fungera?
 
Toppen