• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Funderingar på hund!

turri

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Örebro
HBK-Nr
5424
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på hund!

Hej, Jag slår ett slag för Finsk lapphund en väldigt trevlig och social hund.

Peter
 

Bilagor

  • 110213-7.jpg
    110213-7.jpg
    62,1 KB · Visningar: 0
F

F.d. 8863

Guest
Sv: Funderingar på hund!

En liten fundering. Welsh Corgi?

Säkert en fin och gullig ras (fast grannen har en, och den är allt annat än gullig mot andra hundar oavsett storlek och kön. Men jag hävdar att det är mycket Husse och Matte som skapar hundens mentalitet).

Min tanke gäller rasens rätt korta ben. Hoppar den själv in i Husbilen, eller skall den lyftas varje gång.
Jag skulle inte välja en ras med korta ben.

Själv har jag haft egen uppfödning på Dansk-Svensk Gårdshund (Skåneterrier, Råttehund).
En terrier men med ett behagligare humör än Jack Russel.
Jag har utan problem lärt den låta bli katter. Främmande katter kan t o m komma fram och nosa på honom.
Han älskar att åka alla slags bilar(husbilar. Och jag behöver inte låsa bilen, då han praktiskt taget går igenom rutan med visade tänder om någon främmande tar i dörren.
Han är i år 14 år och still going strong.

Bilden ovan från TravelMaster Malmö är nästan en avbild av vår Jens, men Jens har lite mer brunt på kroppen.
Rasen kan vara både två och trefärgad
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 924

Guest
Sv: Funderingar på hund!

Jag håller helt med om att det är ägaren som till stor del formar hundens beteende. I fel händer kan den gulligaste lilla valp bli en veritabel mördarmaskin. Vi har tyvärr erfarenhet av detta då en av våra avelshannar blev överfallen av en Gråhund och en Golden Retriever och skadades så illa att vi tvingades avliva honom. Ingen av dessa raser är känd för aggresivitet mot andra hundar men med fel ägare blev resultatet förödande.
Visst har Corgin och Västgötaspetsen korta ben men det hindrar dem inte från att hoppa över meterhöga hinder. Att hoppa in i en bil är inga problem alls.
Det finns en rolig förklaring till varför Corgin har så korta ben. Den är en boskapsvallare som driver boskapen genom att nafsa korna i hasorna. Sådana vallare kallas Heelers. En ko som blir nafsad i hasorna sparkar gärna bakut och det gäller för hunden att snabbt trycka sig mot marken för att inte träffas av klövarna. En långbent hund hinner inte ner snabbt nog och blir till slut ihjälsparkad. Det innebar att man avlade på kortbenta vallare och därför är Corgin kortbent men har ändå mycket starka ben. Vi bifogar en bild när vår Goofy (Långben, döpt av vår svärdotter från Göteborg) tar ett språng ner i vattnet på sin favoritbadplats.
 

Bilagor

  • Goofyhopp.jpg
    Goofyhopp.jpg
    23,6 KB · Visningar: 510
S

Stråken

Guest
Sv: Funderingar på hund!

En Dansk Svensk Gårdshund är perfekt för er, men den tcker om att sitta i knät. Den skäller inte och är pigg och alert.
Stråken.
 

Bilagor

  • 2012-01-11 103.JPG
    2012-01-11 103.JPG
    1,8 MB · Visningar: 0

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på hund!

Tack för era bidrag!.

Från början var jag ganska säker på att valet ej skulle omfatta vissa raser, av en eller annan anledning, exempelvis hantering, utseende, färg, pälsvård,motion etc.
Fortfarande anser jag att Schäfern i mångt o mycket är svårslagen.
Men för mig och min hustru är den numera ej aktuell.
Även dansk-svensk gårdshund har för oss båda varit inaktuell. Tills nu. När vi för
100 gången går igenom vårt samlade "hundarkiv". Nyfikenheten på denna ras börjar ta sin form. Propotionerna på hunden tilltalar oss. Precis som hos Pinschern, Dvärgschnauzern mm. Åter ser vi framemot kommande hundutställning i Malmö. Det löser kanske vår beslutsvånda.

mvh
Fincan
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på hund!

Hej
Nu har vi funderat färdigt. Jackie blir vår nya följeslagare i HB:n framöver. Hon var 9 veckor i går.
Mamman är en Mix av Jack Russel och Chihuahua.
Pappan är en renrasig Yorkshire Terrier.
Klas
 

Bilagor

  • Jackie.jpeg
    Jackie.jpeg
    29,7 KB · Visningar: 5

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på hund!

funderingarna fortsätter och nu är dem inne på mellanpudel, brunfärgad hade vi
tänkt oss. Och inte dessa utställningsklippningar utan "vanliga" lammklippningar (tror jag det kallas) skall se ut som en "riktig" hund!
Hundutställningen den 17 mars i Malmö, är nu närmsta målet.

mvh
Fincan
 
F

F.d. 9058

Guest
Sv: Funderingar på hund!

Tack för era bidrag!.

Från början var jag ganska säker på att valet ej skulle omfatta vissa raser, av en eller annan anledning, exempelvis hantering, utseende, färg, pälsvård,motion etc.
Fortfarande anser jag att Schäfern i mångt o mycket är svårslagen.
Men för mig och min hustru är den numera ej aktuell.
Även dansk-svensk gårdshund har för oss båda varit inaktuell. Tills nu. När vi för
100 gången går igenom vårt samlade "hundarkiv". Nyfikenheten på denna ras börjar ta sin form. Propotionerna på hunden tilltalar oss. Precis som hos Pinschern, Dvärgschnauzern mm. Åter ser vi framemot kommande hundutställning i Malmö. Det löser kanske vår beslutsvånda.

mvh
Fincan

Åk till Hässleholm på söndag, Valputställning i Kupolen, 17 st Dansk Svenska Gårdshundsvalpar kommer att visa upp sig där på morgonen (DSG börjar stax innan klockan 10, sedan har du ju alla andra valpar i massor av raser, det är mycket farligt att gå på valputställning när man är ute efter hund!), sedan har du i Malmö allt från Juniorer till veteraner. När vi köpte vår första DSG 1994 så valde vi mellan DSG och Rottweiler, jag älskar fortfarande rottisar med DSG är en stor klok hund i litet format och så lätt att ta med sig överallt, även när man går bort på middagar osv. DSG har mer gener med Pinchern än med Jack Russel, Jack Russel är i mina ögon mer jakt och fart, DSG har också fart men agerar som en större hund.

Vi har nu vår tredje DSG, hon som är på bild i inlägg 93 i denna tråd.
 

Gert och Helen

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9489
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på hund!

Kan verkligen rekommendera pudel. Trevliga, kloka och roliga. Och fäller inte.
Visst behövs pälsvård, men det är bara trevligt. Har alltid haft pudel och har nu 2 st. //Helen
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Funderingar på hund!

Tack för era bidrag!.

Från början var jag ganska säker på att valet ej skulle omfatta vissa raser, av en eller annan anledning, exempelvis hantering, utseende, färg, pälsvård,motion etc.
Fortfarande anser jag att Schäfern i mångt o mycket är svårslagen.
Men för mig och min hustru är den numera ej aktuell.
Även dansk-svensk gårdshund har för oss båda varit inaktuell. Tills nu. När vi för
100 gången går igenom vårt samlade "hundarkiv". Nyfikenheten på denna ras börjar ta sin form. Propotionerna på hunden tilltalar oss. Precis som hos Pinschern, Dvärgschnauzern mm. Åter ser vi framemot kommande hundutställning i Malmö. Det löser kanske vår beslutsvånda.

mvh
Fincan


Vår "Lucky" DSG kom till oss för drygt ett år sedan.... han har redan hunnit med husbilsresa i Europa i somras. Övervägande Kroatien där det var 37+ normaltemp...han fixade allt perfekt! Blev det för varmt lade han sig under husbilen! Badade gärna i Adriatiska Havet! Dansk Svensk Gårdshund är den ultimata "Camphunden" tycker vi som inte har erfarenhet av någon annan ras... :msn_laugh:
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på hund!

Angående brunaktig pudel. Läste någonstans att färgen bleknade samt att bruna pudlar hade ett annat mentalt psyke. Kan detta stämma?
Vi är annars positiva till "färgade" hundar och helst inte vit färgade.

mvh
Fincan
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Funderingar på hund!

Om du ska avla på pudel eller använda den som brukshund finns det mycket att lära om färggenetik respektive mentalitet på Pudelklubben.se och massor av intressanta diskussionstrådar om pudel på Ulrocks.egetforum.se

Pudlar i gemen är trevliga, intelligenta hundar som har lätt för att lära och som kan användas till det mesta. Barnvänliga sällskapshundar som behåller leklusten hela livet. Dom fäller inte hår och är snällare mot allergiker än de flesta andra raser.

Dock kräver dom att man kan och vill ägna ett par timmar i veckan åt pälsvård.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Funderingar på hund!

Det är inte mitt ämne egentligen men jag tillåter mig ändå att ha en synpunkt här! Jag har aldrig haft hund själv men jag har träffat många hundar i mitt liv! Alla pudlar jag har stött på har varit glada, roliga, trevliga, sociala och framförallt intelligenta! Det är en väldig skillnad mot många andra hundraser som mest krånglar och bråkar, skäller och dreglar och ställer till med besvär!

Skulle jag få för mig att skaffa hund idag så hade det säkert blivit en pudel! OCH jag hade inte klippt den så att den hade sett fånig ut!

Jappe
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Funderingar på hund!

...........! OCH jag hade inte klippt den så att den hade sett fånig ut!

Jappe

Klippa måste man - pälsen växer ohämmat och blir en enda stor tova om man inte borstar och klipper regelbundet.

Däremot är det bara pudlar som ska ställas ut som behöver klippas i någon av de "godkända" frisyerna. Ska jag vara ärlig tycker jag också att lejonklippta pudlar ser fåniga ut. (Nu får jag väl ta på mig störthjälmen om jag träffar någon av mina gamla kollegor från tiden i Västra Pudelklubbens styrelse.....)
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på hund!

Skönt att man inte är ensam om att tycka att pudlarna ser egendomliga ut i sina
olika frisyrer. Men smaken är olika, bara man inte gör som modet är i Kina, att spraymåla sina hundar. Vart skall det sluta ?( med människans fåfänga)
Jag har inge som helst erfarenhet av Pudlar men håller med Jappe, att denna ras verkar överlag vara vänligt hanterbar.
Klok som en pudel.
Men...
Kär hund har flera namn.

mvh
Fincan
 
F

F.d. 8895

Guest
Sv: Funderingar på hund!

Hej!

Jag tror att en Engelsk Bulldogg är precis vad som skulle passa Dig. Vår Tage är perfekt husbilshund.

Tomelilla
 
F

F.d. 50079

Guest
Sv: Funderingar på hund!

Ha ha världens goaste är ju schnauzern, sattsa IGEN vet ja....:spinny:
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Funderingar på hund!

Skulle jag få för mig att skaffa hund idag så hade det säkert blivit en pudel! OCH jag hade inte klippt den så att den hade sett fånig ut!

Jappe

Du kanske är spekulant på en sån här så småningom då? :yes::wub: (Ber om ursäkt om bilden blev lite stor)

408019_10150578452964121_624659120_8887431_670624167_n.jpg
 
Toppen