• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Funderingar på hund!

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på hund!

Hej vi har en dvärgschnauzer som alltid är med oss både på arbetet och på husbilsfärder. När det är dags att köra går hon in i sin bur och ligger tyst och stilla tills bilen stannar, då blir hon ivrig och vill komma ut. Underbar hund att ha med sig.

Tankarna går hit och dit, träffade några snälla grannar som bestämt avrådde oss från welshterrier.
Rottweiler kommer absolut ej på fråga!
(har nämligen ytterliggare en granne som har en skylt vid sin dörr " dont mind the dog, beware of the owner"

Däremot, kanske en dvärgschnauzer.
Får man fråga, var ni har köpt eran dvärgschnauzer?

mvh
Fincan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.805
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Funderingar på hund!

Varför inte en pudel? Viss pälsvård, men fäller inte, de flesta med pälsdjursallergi tål dom, pigga och gladlynta, experter på att umgås med människor skrev någon?!
Efter två härliga storpudelhanar finns en viss erfarenhet! :)
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Funderingar på hund!

Hej.

Har en Beardedcolli som är 9 år (hoppiga och skälliga rasen) och har precis fått "Alice" omplacerings Briard 4 år som jag måste säga är en mycket trevlig hund.

Briarden är en Fransk vallhund med en del vaktinstinkt. Lämnar ogärna sin flockledare och ärmån om sin flock. Pälsen kan bli problem om man inte har tid (lika så för Beardisen).

Alice är en ganska liten tik, vikt 28 kg.

Lycka till, Peter,Fuzzy och Alice
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Funderingar på hund!

Vår egen Nalle är en helt underbar kille ,en ras som inte många känner till:
Amerikansk CockerPoo. Googla på Cockerpoo så hittar du klubben och där kan du få veta en hel del.
MVH Gunilla
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25030

Guest
Sv: Funderingar på hund!

En glad tax förlänger livet.

Säg tax och jag blir lyrisk.
 
F

F.d. 11265

Guest
Sv: Funderingar på hund!

Säger bara "fransk bulldog", den har "allt" och lite till. Nackdel är priset. Har man haft en
vill man inte ha nå´t annat. Vi har haft 1 cavaljer och 5 "frallor". Just nu 2 tikar, 1 och 10
år.

Frallor är underbara, stor hund i litet format, inte mycket pälsvård, möjligtvis sämsskinn.
Vill ni ha modell "lite"större, som är lugna och trevliga, kan jag varmt rekomendera Dogue de bordeaux, inte mycket som slår dom, jag har haft 3 Boxrar innan, dom är det motor i, om man nu vill ha det,.
rekomenderar er att titta ut några raser och sen åka till uppfödare och hälsa på vuxna hundar, ev gå på hundutställning och prata med hundägare.
Lycka till med ert val.:yes:
 

Bilagor

  • IMG_2152.JPG
    IMG_2152.JPG
    3,2 MB · Visningar: 0
F

F.d. 14470

Guest
Sv: Funderingar på hund!

:)Ja det är svårt att välja ras på hunden,men ni har ju haft den finaste rasen redan.
Vi har en Schäfertik som heter Buffy (the vampire slayer) döpt av våra söner i dag
21 o 24 år,vi måste säga att vi håller med att hon kräver mycket motion(ca 3 tim/dag).
men hon älskar att åka husbil.
Buffy är först vid husbilen och undrar vart skall vi åka nu?
Vi sa den finaste rasen hoppas att ni förstår för vi är ju part i mål.
hoppas att ni hittar rätt och inte ångrar er, för det finns något som heter Schäfer.
MVH Lollo o Robban från götet.:):)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Funderingar på hund!

Men ni ville ju inte ha en sänghund!
De schäfrar vi haft har varit inbitna sänghundar. Så även denna ståtliga hane från slutet av 70-talet, vilken inte heller misstyckte om det blev lite trångt.

img764.jpg

aake
 

goran52

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Hörby
HBK-Nr
5307
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på hund!

Hej
Vår dvärgscnnauzer kommer från Tinghofs kennel i Rögla utanför Ystad.
Hon är varken dum eller skällig.hon är mycket lättlärd, duktig i lydnad och att spåra vilket vi tränar ofta.
Ytterligare en fördel är att de inte fäller, skönt att slippa hundhår överallt.

Hälsningar från Ebbas matte o husse:dog:
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Funderingar på hund!

Efter att ha haft Cavalierer i många år kan jag intyga att det är en mycket trevlig ras som passar utmärkt för husbilsliv. Det får plats 5 stycken i en 7-meters bil.
Men, dom kräver hårvård och fäller gör dom - i perioder men det skiftar mycket från hund till hund.

Vi har träffat på skälliga Cavalierer men det är nog mer frågan om uppfostran än ett karaktärsdrag hos hunden. Våra har inte varit skälliga och den vi har kvar nu är det definitivt inte. Säger nästan aldrig någonting

Men nu blir det byte av ras till en Perro de Agua Espanol, dvs en spansk vattenhund. Mycket trevlig och otroligt läraktig ras. Men den skall ha någonting att göra, också mentalt. Den fäller ingen päls men man klipper ner den ca 2 ggr om året och den ska inte kammas eller borstas.

Det blir en spännande sommar.
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Funderingar på hund!

Vår Brownie, en korsning mellan Schäfer och Labrador, är den bästa vän jag någonsin haft. Hon följde mig alla steg på jobbet, på fritiden, i trafiken, åkte cykelkärra, var till och med mig på någon gudstjänst i kyrkan och nästan alltid utan koppel. Stanna, det kommer en bil, när vi gick i trafiken. Hemma i trädgården pratade jag med henne om var jag skulle gräva o.s.v. och hon la huvudet på sned. När hon var bortlånad till son & sonhustru när vi var i sydeuropa gick hon hem för att söka reda på husse. Under 13 år var hon min ständiga följeslagare. Mvh Matts Torebring
 

Bilagor

  • brownie.jpg
    brownie.jpg
    45,5 KB · Visningar: 442

evelynlindstrom

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
6963
Medlemskap
2021
Sv: Funderingar på hund!

Hej

Vi har en dvärgsnauzer med namnet Zigge, världens bästa goaste lilla hund.
Väldigt följsam snäll och bara finns till, han gör inte mycket väsen av sig.
Vi har haft flera sorter, men det här är nog den lättaste sorten.
Han fäller inget hår. Men behöver klippas ibland.
Skulle det bli en till hund senare, så blir det samma sort.
Vi har en svart o silver, min släkting blev förtjust i vår och köpte en vit.
Perfekt storlek för husbilen. Zigge älskar att åka husbil.:spinny::spinny:
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Funderingar på hund!

Ja, det finns många härliga hundar. Oh vad vi saknar vår Storpudel Alex. Han blev tyvärr bara 8,5 år pga epilepsi.

Storpudeln är en trevlig ras o vi har haft 2 st svarta på rad. Skulle även kunna tänka mig en mellanpudel, kanske mer hanterbar storlek vid denna ålder o i husbil. En pudel fäller ej men tyvärr dyr då det kommer till pälsvård dvs om man inte kan klippa själv. Våra har alltid varit lammklipta, enkelt o praktiskt.

Kan på det varmaste rekomendera en sån här:yes:
 

Bilagor

  • Mars 2007 001.jpg
    Mars 2007 001.jpg
    513,3 KB · Visningar: 1
F

F.d. 17442

Guest
Sv: Funderingar på hund!

Hej!

Jag har en staffordshire bull terrier,
den rasen stämmer hyfsat bra in på era önskemål!

* mellanstor till mindre/ är ca 35-45 cm hög
* ej mycket pälsvård/ borsta av nån gång i veckan
* lite till lagom motion
/ ligger gärna på sofflocket nån dag men hänger lika gärna med i skogen
* hane eller tik, ingen aning/ tik är lättare, alternativ kastrerad hanhund
* ingen "knähund"/ fast den älskar att vara nära o tättintill
* ingen ras inriktad på jakt
/ ej jakthund men kan jaga smådjur som ekorre o hare om de springer framför nosen
* ej så "skällig"/ skäller ytterst lite, men talar *kvittrar* ibland

En lagom stor o robust hund som är mkt människokär och vill vara med på allt!
de är dock inte alltid lika vänliga mot andra hundar i vuxen ålder, pga rasens bakgrund...



MVH
Mia
 

Bilagor

  • snarkaddi.jpg
    snarkaddi.jpg
    56,3 KB · Visningar: 0
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Funderingar på hund!

Hej!

Jag har en staffordshire bull terrier,
den rasen stämmer hyfsat bra in på era önskemål!

.........
En lagom stor o robust hund som är mkt människokär och vill vara med på allt!
de är dock inte alltid lika vänliga mot andra hundar i vuxen ålder, pga rasens bakgrund...


MVH
Mia


Det kan jag i och för sig tycka är lite problematiskt - vi föredrar nog hundar som kan umgås med andra hundar utan genetiskt betingade problem. Sen accepterar vi åxå att en del hundar bara inte tål varandra - fast det beror då mera på personligheter och revirhävdande än på rasbetingade skillnader.

Vi har en storpudel som är en underbar nybörjarhund - intelligent, social och oehört lättlärd - lär sig i och för sig lika gärna bus som sådant vi vill att hon ska lära sig.....
Gå in på pudelklubbens hemsida för mera info.
 
F

F.d. 924

Guest
Sv: Funderingar på hund!

Hej, har haft många raser men är numera helt såld på Welsh Corgi Cardigan. Det är en kreatursvallare, mycket lättlärd, hänger med på allt, kan gå lös i skogen utan att jaga,lagom storlek och vill man inte jobba med den är den nöjd ändå bara den får vara med familjen. Lycka till:yes:
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Funderingar på hund!

Nu är vi också där och har fastnat för en Cavalier King Charles Spaniel.
Söker en blenheim tikvalp och har fått en del tips.
Jag har haft hund tidigare och känner mig mogen för hela processen en gång till.
V-backen ;)
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Funderingar på hund!

För den som söker något annorlunda kanske den dataintresserade linjen av Wet Coated Retriever kan vara ett alternativ :D

(PS : jo det är en Flat Coated Retriver...)
 

Bilagor

  • IMG_0184.jpg
    IMG_0184.jpg
    1,7 MB · Visningar: 0
  • IMG_0106.jpg
    IMG_0106.jpg
    1,6 MB · Visningar: 3
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Funderingar på hund!

hej janne,,e de inte en #flat# som bara råkar vara #wet#?? eller en till retriverras månntro??
 
Toppen