• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Funderingar över kompakt och totalbantad husbil för två.

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Funderingar över kompakt och totalbantad husbil för två.

Jo det stämmer ju, men fördelen med ett absorbtionsskåp är att det går mycket snålt på gas, som det ju oftast finns relativt gott om i campingfordon, medan ström är hårdvaluta speciellt på vintern. Vi kör t.ex. alltid vårt kylskåp på gas, jag förstår inte varför man skall krångla med el överhuvudtaget? :wink:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Funderingar över kompakt och totalbantad husbil för två.

Jo det stämmer ju, men fördelen med ett absorbtionsskåp är att det går mycket snålt på gas, som det ju oftast finns relativt gott om i campingfordon, medan ström är hårdvaluta speciellt på vintern. Vi kör t.ex. alltid vårt kylskåp på gas, jag förstår inte varför man skall krångla med el överhuvudtaget? :wink:

Och jag förstår inte varför man krånglar med Gas och 230V
Mitt komressorkylskåp går dygnet runt året runt
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Funderingar över kompakt och totalbantad husbil för två.

Jag uppfattade det som att trådskaparen inte skulle ha gasol i bilen, förutom ett tvålågigt gasolkök med engångspatroner. Om man har ont om utrymme är det lämpligt att rationalisera bort en skrymmande gasolflaska.

Jag har nyligen bytt upp mig från en termoelektrisk kylbox till en kompressorbox. Det är en vansinigt stor skillnad i strömförbrukning och värmeutvckling dem emellan.

Den termoeletriska boxen fungerar hjälpligt med lite trix och om man kör ganska många timmar varje dag. Man får se till så kylboxen har kylts ner innan man kopplar in den i bilen. Jag brukade också frysa en 1,5 l vattenflask som rullades in i en tidning för att avge kyla under lite längre tid. Mitt 70 A/h bodelsbatteri 40W solpanneler gick uteslutande åt att hålla igång termo-kylboxen när man inte körde. Trots att batteriet var full-laddat innan resan påbörjades stängde batterivakten av termo-boxen under tidig morgon, även om man hade kört ganska många timmar under dagen. Om man ville stå still lite mer fick man se till att kunna bli inkopplad på 220v så termo-boxen kunde gå konstant utan att belasta bodelsbatteriet, samtidigt som batteriet kunde laddas upp fullt. På detta sätt har jag lyckats hålla mat något så när kall under mina resor mellan Sverige och Spanien. Termo-boxen får dock svårt att orka med när den sydliga sommarvärmen värmer upp bilen till svettiga temperaturer. Dessutom eldar termo-boxen på värmen ytterligare och det blir väldigt varmt runt kylboxen.

Kompressorkylboxen är bättre isolerad, drar mycket lite ström i jämförelse med termo-boxen och den producerar inte mycket värme heller. Kompressor-kylboxen gör livet i bilen så mycket enklare och nu kan man låta dator och annat belasta bodelbatteriet mer.
 
Senast redigerad av en moderator:
I

Ice-Man

Guest
Sv: Funderingar över kompakt och totalbantad husbil för två.

Pröva att vintercampa någon gång så förstår du! :)

Du menar att han ska köra och campa i Sverige i Juni? :)

Själv är jag mycket nöjd med mitt val att sätta in ett 24V kompressorskåp. Drar ruskigt lite ström (i alla fall sett i förhållande till min batteribank) samtidigt som jag slipper oroa mig över explosiv gas (som jag inte är förtjust i).
Nu har jag ju inte precis en kompakt och totalbantad husbil som tråden avser, men jag hade troligen satsat på ett litet kompressorskåp om jag befunnit mig i det läget, men då mest av utrymmesskäl.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Funderingar över kompakt och totalbantad husbil för två.

Pröva att vintercampa någon gång så förstår du! :)


Det är på vintern man campar , Sommaren är det för varmt.
Kompressorkylskåpet drar väldigt lite 75W på 24V 80 på 12V. Påslaget Ca 10-12 minuter / timman.

Med en solpanel på 250W och en batteribank på över 240Ah så behövs det inte mycket sol. Bilen kan stå en vecka utan sol och ändå har batterierna inte laddats ur. Att stå mer än en vecka utan att starta tror jag inte att många gör. I en "vanlig" husbil blir nog detta för tungt med 2 stora batterier bara för kylskåpet , men med en buss kan man ha denna lyxen, att slippa att tänka på energiförbrukning av kylskåpet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Funderingar över kompakt och totalbantad husbil för två.

Du får prova vinter häruppe i fjällen någon gång, så förstår du, elförbrukningen flerdubblas p.g.a. mer och längre belysning, värmen på hela dygnet, mera TV mm. Samtidigt gör en horisontell solpanel i stort sett ingen nytta p.g.a. solens branta infallsvinkel. Annars tycker jag att kompressorkylskåp och boxar är alldeles utmärkta produkter, har en box i min båt t.ex. :)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Funderingar över kompakt och totalbantad husbil för två.

Det skulle vara roligt att åka upp till dessa breddgrader och ha skoj i snön.

Det kommer på framtiden, i vitner så skall det i alla fall bli Sierra Nevada så att barnen får se snö.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Funderingar över kompakt och totalbantad husbil för två.

I min förra lilla Isuzu (4,25 meter lång) hade jag termoelektriskt 40 liter kylskåp.
Visst var drar dylika mkt ström men dels hade den en funktion som gjorde att den gick för fullt när man körde och hade laddning (smöret blev förvisso lite hårt) och sen drog den inget förrän temperaturen steg till typ 6-8 grader. När det ingen laddning fanns (=bilen avstängd eller ingen 220) begränsades strömförbrukningen till max 1,5 A.
Nackdelen med det var att när det var ordentligt varmt steg tempen i skåpet till uppåt 10-12 grader.

För att ytterligare minimera strömförbrukningen hade jag kopplat ett kylluftintingag fram o kofångaren och ett utsläpp på bilens sida så det termoelektriska kylaggregatet fick maximal kylning både vid körning o stillastådende.

Med 2st 75Ah fritidsbatterier och 25W solpanel stod vi i 5 dygn i London i värmebölja utan laddning men som sagt lite varmare än önskvärt i kylen.

Dessa kylskåp finns inte att köpa i dag. möjligen själva kylelementet om man vill bygga själv.

I nya bilen blir det dock kompressorskåp. Skall bli intressant att se hur det funkar i praktiken och med både mer än dubbla generatorkapaciteten, dubbla batteribanken o 100W solcell borde jag kunna stå rätt många dagar utan ström hoppas jag.:)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Funderingar över kompakt och totalbantad husbil för två.

Jag kan bara instämma i att kylskåp med peltierelement ska man inte ha om man inte ligger med 220v.
Eftersom de går konstant så surrar fläkten konstant och det blir oljud.
Strömförbrukningen och kyleffekten är riktigt dålig. Men det absolut sämsta är att det blir varmt så fort strömmen stängs av till skillnad från en vanlig kylbox. Komplett odugligt alltså!
 

lecvip

HBK Intresserad
Inlägg
34
Kommun
Ängelholm
Sv: Funderingar över kompakt och totalbantad husbil för två.

Hej och tack för alla tips och råd och erfarenheter!!!
Jockes tips om kylskåp med separerad kompressor är spikad för min del.
Har varit i kontakt med solcellsleverantör och räknat ut mitt elbehov för att driva de saker jag vill ha tillgång tilll (kylskåp, kaffekokare, LEDbelysning och ett par TV/datortimmar per dag) innebär att mitt minibygge behöver, som minst, en solcell på 170W på taket och ett batteri på 100Ah för att klara behovet under de ljusa årstiderna i Sverige.

Har dessutom delvis skrotat min första skiss på inredning.

Har skissat vidare och förstår att jag måste komma åt batteri/240V/kompressor-lådan när jag behöver vilket gör att jag måste ha den placerad centrerad bakom förar-och passagerarplats. Detta även för att enkelt kunna kontrollera laddningsmätare mm utifrån med en enkel blick från under markisen. Dessutom kommer jag inte ifrån att jag -för att komma åt kylskåp och vatten på ett bekvämt sätt -måste kunna vika undan sängen från sidodörren.
Och då kan man ju lika gärna göra en enkel dinett av sängen att använda vid busväder. Fast utan att behöva bädda om...man bara rullar bak hela bäddmadrassen med lakan och täcke och allt till en glad rulltårta som hålles på plats med kardborreband. Enkel förstaskiss på den bifogas (olka färger på dynorna för att se hur dom hamnar). Fler skisser kommer efterhand.
Tack alla så länge.
Mvh UffeB
 

Bilagor

  • vikbar-sang-OK.jpg
    vikbar-sang-OK.jpg
    99,8 KB · Visningar: 3

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Funderingar över kompakt och totalbantad husbil för två.

Hade en liknade lösning i min förra Isuzu.

Sängen, som gick över hela bilens bredd (150cm) fäldes ihop till en soffa längst bak i bilen. Bakom ryggstödet och framför bilens baklycka rullades bäddmadrass (tunn) ihop tillammans med täcken o´kuddar. Bäddning var klar på sekunder. För att inte täcken m.m. skulle ramla ur när luckan öppnades hade jag gjort ett isolerad tygbit (fulld med typ liggunderlag) som satt monterat på en stång (löstagbar) tvärs över bakluckan och sen hölls tyget fast under madrassen. Slapp då även komma åt kall bakluckeplåt då vi sov med huvudet bakår i bilen.

För att soffan skulle ta minimalt plats gjorde jag ryggstödet dubbelledat = ligglängd på 190 cm trotts att soffan satt allra längst bak i bilen. Hoppas du förstår hur jag menar.

Utmed bilens sidor hade jag monterat vinkeljärn som soffa/säng m.m. stödde på.

BAkifrån kom man åt utrymmet under sängen och det gick även att fälla upp själva sitsen och komma åt den vägen. Använde man bilen som flyttbil tog man bort det isolerade skynket tvärs bakluckan och lastade kylskåp m.m. på sängen i nedfält läge.

Skall se om jag har kvar några gamla skisser på det, tyvärr har jag inga bra kort och bilen har gått till bilarnas himmel vid detta laget.
 
Toppen