• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Funderingar över kompakt och totalbantad husbil för två.

lecvip

HBK Intresserad
Inlägg
34
Kommun
Ängelholm
Hej alla husbilsintresserade!

Vi köpte vår första husbil i början av 2000-talet.
En Ford transit MK1 V6 bensinare 1978 års modell med hemmasnickrad påbyggnad inkl alkov.
Jag och frun sov i den bäddbara dinetten och våra två pojkar delade säng uppe i alkoven i några år.
Vi har fortfarande denna Transit kvar, fast nu stillastående, parkerad på en verkstad.
Barnen flyttade hemifrån för ett par år sedan och nu är det bara jag och frun samt två hundar kvar här hemma.

För två år sedan köpte vi därför istället en begagnad Pözzl 2 win av 2006 års modell att använda som campingfordon.
Den är ju mindre och smidigare att både köra och parkera.
Dessutom drar den ju bara hälften så mycket diesel som Transiten drar bensin per mil...och jag använder den som min dagliga bil till och ifrån jobbet.

Nu känner jag att vi är ute i campingsvängen alldeles för lite för att försvara ägandet av denna Pössl. Även om den är liten och smidig som campingfordon känns den onödigt stor som vardagsbil...

Därför har jag tankar på att köpa en Ford transit Connect i hög/lång modell och bygga min egen pyttelilla "husbil" istället. För att använda dagligen men även som plåttält de gånger vi känner att det drar i campingtarmen och vi vill ut till friheten igen.

Har suttit och funderat många gånger över de små utrymmena som det egentligen är i en husbil -när kök, toa/dusch, dinette och säng är på plats finns det ju bara minimalt med svängrum kvar i bilen. Även i de stora modellerna är den fria ytan procentuellt liten i föhållande till det totala utrymmet, tycker jag. tänkte därför på om man verkligen behöver alla dessa utrymmeskrävande "standard"inredningar för min och min hustrus del. Eller om vi kan komma ner i storlek på bil genom att helt enkelt skippa inredningen. Viktigt är att påpeka att vi inte campar vintertid -det är sen vår, sommar och tidig höst vi är ute -och oftast bara max en vecka i taget. Därför klarar vi oss med lägre standard.
Visst -egentligen kunde vi väl bara köpa en herrgårdsvagn, slänga in två sletna madrasser, packa det nödvändigaste i några ICA-kassar och dra iväg -men lite lyx och flärd vill man ju ha...:)

Började därför att punkta upp vad det är som just jag och min hustru egentligen behöver när det kommer till campingbiten genom att pricka av hur vi använt oss av de två befintliga husbilar vi ägt under åren.
Tyckte att det var kul att se vad man kunde banta bort :) och vad som var ett måste att ha kvar.
I princip sover vi ju faktiskt bara inne i bilen...och skular där om det ösregnar.

Sååå...vad blev då kvar?
Och kan man lösa det i en Connect?

Jo...

Bekväma sängar -en god natts sömn är halva semestern.
Tänkte köpa och modifiera riktigt bekväma sängar med resårbotten och bäddmadrass att passa i bilen.
Choppa av sidorna på sängarna så att dom börjar ända uppe vid resårerna -blir ca 10-15 cm höga.
Sängarna kommer att fylla upp hela golvytan i lastdelen. Ingen plats för varken dinette, toa eller kök...

El -använder vi dagligen
Tänkte montera en solcell modell större på taket, batteri och enbart 12V-uttag i bilen (inkl en st konverter 12-240V).
Samt 240V intag tillsammans med batteriladdare att användas om det behövs (molnigt, regnigt väder) och inte solcellen laddar som den skall.
Elen blir en fast installation och kommer att huseras i större låda bakom förarplatsen.

Kylskåp -öl skall vara kalla.
Tänkte bygga eget välisolerat kylskåp med locket till en termoelektrisk kylbox som kylaggregat. Skulle hellre ha ett kompressordrivet kylskåp, men plats saknas förmodligen för det. Fungerar det inte får man väl göra om -göra rätt.

Stuvutrymme -mycket saker blir det...
Hela golvet kommer att ha en lådkonstruktion som bas som sedan sängarna skruvas fast i (total höjd ca 40cm).
Den konstruktionen skall fastgöras i befintliga lastöglor i bilen.
Totalt 2 lådor -en låda som går att dra ut genom bakdörrana och en genom sidodörren.
I den bakre lådan skall bord och stolar, grill mm förvaras (ev blir hälften av bredden på konstruktionen lådlös där bak och bord och stolar förvaras direkt mot lastgolvet -vet inte riktigt). I främre lådan förvaras kläder, skor, handdukar mm.
Inne i bilen kommer överskåp upp under taket som kan hysa glas, tallrikar, mm.

Vatten -används hela tiden -inte minst till morgonkaffet :)
Tänker bygga in en enkelt urtagbar färskvattendunk (ca 10l) i ett skåp uppe vid taket och låta det rinna ur kranen av sig själv -utan pump.
Under skåpet en liten rund vask och under den ett litet skåp för gråvattendunk ( ca 5l).
Enkelt att hämta nytt vatten och tömma när det behövs.
Vasken behövs för att kunna skölja både mat och händer eller för att diska något smått.
Vattenskåpet uppe skall även ha plats till tandborste, tvål och schampoo mm.

Markis -ett absolut måste.
Det är ju utanför bilen man träffar alla underbara människor!Och det är där solen lyser när den är på gott humör!

Tvålågigt spritkök kommer att inhandlas för att ha som reserv om vi tröttnar på att grilla (kök under markisen).

Detta är planen. I teorin borde det fungera. Om det funkar i praktiken blir man väl varse...


Läste ju Wire72s gamla tråd som jag tyckte var fantastisk och nu följer jag Bengtics tråd som är lika rolig att läsa!!!
Finns det ännu fler som är inne på att bygga kompimerade fordon som campingbilar?
Jag hoppas att jag kommer så långt att även jag kan starta en byggtråd framåt våren :)

Tack för ordet.

UffeB
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Funderingar över kompakt och totalbantad husbil för två.

Roligt att du är inne på samma funderingar, jag å min minimalistiska sida är inne i slutfasen som drabbats av förseningar, verkar som om testresan blir inställd och kroatien blir testen direkt.
Jobbar lite med elen men det är som du säjer och som jag förstått att man måste ha ett regnskydd /solskydd. Har planer på att skära sönder ett tält och skapa ett enkelt tältskydd.
Har också varit inne och tittat i div fordon med samma resultat. Det har endast varit prislappen som varit "JÄTTE" stor innerutrymmet har varit upptaget av div. utrustning som finns i en normal lägenhet och därför har utrymmet varit väldigt litet. lastutrymme för diverse fyrhjulingar cyklar osv. som förmodligen inte används så mycket. toalett dusch garderober har tagit resten så levnadsutrymmet har varit litet. Speciell hänsyn har tagits till att man ska kunna var helt ensam och ostörd i dessa utrymmen som om man egentligen vore någon annanstans än i en husbil. Behöver man inte ett dussin sängplatser så kan man strunta i den fula överbyggnaden över hytten och spara deciliter på bränsle. Har lite svårt att förstå att: ibland kommer barnbarnen och hälsar på och då behöver vi platser för dom så då köper vi en mycket större husbil än vi egentligen vill ha och behöver. Det är alltså något fel i hur man tänker och ingen kan ändra det så länge man säljer bra.
Ska man bygga något eget för två personer så får man nog titta på hur stor del sängen och köksdelen tar och en minigarderob. Allt annat är lyx och inte nödvändigt, el och vatten måste man ha och förvaring under sängen.
jag tycker det största problemet är toalett ja / nej och kylskåp, .
Toalett har jag hittat något väldigt enkelt med hopfällbar pall med en plastpåse för nödfall.
man ska nog ha kompressorskåp har ju själv bara termoelektriskt och man kan nog inte köra länge med det utan extra el.
Man kan nog få till en bil som inte ger cellskräck om man inriktar sig på utrymme i första hand och inte faller för marknadens lösningar som de visar med specialfoton av specialkameror.
Tror att fler kommer att följa wire och mej i spåren och skapa sina vinterprojekt till nästa år för att kunna dra iväg på snabba veckoresor med godtagbar boendestandard. Finns ju flera här som har erfarenhet av sådana projekt och vet hur man gör.Tror många har råd att skaffa ett projekt i form av en billig bil och bygga på i vinter, min kostade 21000kr och bilen jag sålde fick jag mer för det är en caddy diesel -03. Ursäkta om jag skrivit för mycket men det här är viktigt.
 

lecvip

HBK Intresserad
Inlägg
34
Kommun
Ängelholm
Sv: Funderingar över kompakt och totalbantad husbil för två.

Jag strök kök, dinette, toa/dusch och gasol eftersom:

Kök: Tror att vi använt köken sammanlagt 3-4 ggr under alla år. Det har varit i nödläge för att koka vatten, ägg eller kaffe när vi inte haft ström tillgängligt. Vi älskar att grilla en bit lax eller ett köttstycke på kvällen och äter vanligtvis någon form av kall sallad till -alltifrån melon till potatis. Detta beror såklart på att vi inte är ute så länge åt gången. Hade våra resor varat veckovis behöver man såklart ett rejält kök.

Dinette: Dessa har vi bara använt ca 2-3 ggr.På grund av de trånga utrymmena fick vi helt enkelt inte plats två vuxna och två barn för att sitta inne och äta middag utan att mata varandra av misstag :). Trångt och bökigt och knappt plats för tallrikar o glas.
Däremot under färd fungerade det för en snabb fika.
Vi satt/sitter hellre ute under markisen där det är gott om plats för oss och ett litet sidebord. Och ofta så letar vi upp en trevlig restaurang i närheten som får både stå för maten och disken ett par av kvällarna... Återigen -vid längre färder (och stor bil) är en dinette förmodligen jättebra.

Toa/dusch: Vi har aldrig duschat i husbilen under alla dessa år. Och toabesöken har begränsats till absoluta nödfall ett par gånger. 9 gånger av 10 kör vi in på en camping för övernattning. De toaletter och duschar som finns där är mycket bekvämare och enklare att använda.
Vid fricamping är jag inne på samma ide som Bengtic -en toaring på ben och en spade :). Duschningen blir en svartmålad pumpflaska (typ besprutning) som får ligga på taket och bli ljummet under dagen för att sedan med hjälp av trycket forsa ut genom en slang med duschhandtag.

Gasol: Som sagt -köken har varit sparsamt använda, vi behöver inget rinnande varmvatten och uppvärmningen har heller aldrig varit igång eftersom vi är säsongscampare (varma årstiden). Kniper det så är Connecten utrustad med Eberspächer som jag förmodar kan ställas in med termostat. Så gasol är inte heller något som är nödvändigt för oss.
Då slipper man husera flaska mm. Spritköket tar väldigt liten plats och en patron brinner i 10 tim.

Man går kanske ner lite i "bekvämlighet" på detta sätt -men jag tror inte att just vi kommer att sakna det som fattas jämfört med vår Pössl.

Jag hoppas på att med den minimala bilen få en lämpligare storlek på vardagsbil -och som rullar på med acceptabel dieselförbrukning men som ändå skall kännas bra när vi kör ut och campar. Har glömt att säga att hela sängsektionen skall vara lätt uttagbar om man behöver utrymmet för att köra "skit" :). Vid färd får hundarna selas i bakre regionen och på natten ligga i sina korgar i förar/passagerarsätena har jag tänkt.

Tack så länge för respons!
Bengtic -Kroatien låter härligt!:)

UffeB
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Funderingar över kompakt och totalbantad husbil för två.

Det finnes endel kompressor kylboksar (noen kan brukes som frys også) - mest kjent er Waeco CoolFrost serien fra 12 til 110 liter ( litt dyre men bra) fläkten er det som lager mest ljud. Flere billigere tas inn av firma som Harald Nyborg og det hender ÖB har enstaka modeller.
 

lecvip

HBK Intresserad
Inlägg
34
Kommun
Ängelholm
Sv: Funderingar över kompakt och totalbantad husbil för två.

Hej Knut och tack för tips!
Skall kolla dessa. Kanske finns ett i "min" storlek vilket hade varit kalas!
De kompressordrivna kylskåp jag hittills hittat har varit för djupa. Därav min tanke att köra termoelektriskt ( hade tänkt koppla det till någon form av timerinställt relä av/på var 5e minut dels för att sänka watt/h och dels för att på det sättet ha någon form av kontroll på kylan).

mvh
uffeB
 

Goofy

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
7668
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar över kompakt och totalbantad husbil för två.

Vi har en VW Caddy Life Tramper, gas/bensin-bil som vi köpte ny i Tyskland, fanns ej att köpa i Sverige. Den har tält som man hänger på bakluckan, sänginsats så det blir som en sovalkov med gardiner för, bord o 2 stolar till. Vi köpte ett kompressor-kyl som fick plats under sängen - mycket praktisk. Dessutom har vi 2 st vädringsfönster som vi fäster på sidodörrarna. Efter en tid köpte vi ett större tält och sydde på sluss vid sidorna och gjorde ett stort genomskinligt fönster mitt fram på tältet.

Vi har varit i Estland, Lettland, Litauen och nere i Kroatien 2 ggr och den har funkat perfekt.

Bifogar några foto med nya tältet, men skickar gärna fler om ni mailar till oss

Vi har nu köpt en Burstner husbil och funderar på att köpa en mindre personbil VW Up när den kommer som gasbil.

Så våran fina Tramper är till salu så småningom om någon är intresserad.

När man inte har sänginsatsen i så har de perfekt lastutrymme och vi behövde bara en bil.
 

Bilagor

  • Tramper.JPG
    Tramper.JPG
    176,3 KB · Visningar: 20
  • Trampertält.JPG
    Trampertält.JPG
    428,2 KB · Visningar: 11
  • Tramper 0.JPG
    Tramper 0.JPG
    435,1 KB · Visningar: 17
  • Tramper 2.JPG
    Tramper 2.JPG
    601 KB · Visningar: 12
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Funderingar över kompakt och totalbantad husbil för två.

Kylskåp -öl skall vara kalla.
Tänkte bygga eget välisolerat kylskåp med locket till en termoelektrisk kylbox som kylaggregat. Skulle hellre ha ett kompressordrivet kylskåp, men plats saknas förmodligen för det. Fungerar det inte får man väl göra om -göra rätt.

Ville bara tala om att det finns kompressorer till kylboxar som inte behöver sitta i direkt anslutning till kylbox/skåp.
Jappe har det i sin husbil och jag har några såna funderingar som ligger i min sprängfyllda pipeline med idéer. :)

mvh jocke
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Funderingar över kompakt och totalbantad husbil för två.

Hej Knut och tack för tips!
Skall kolla dessa. Kanske finns ett i "min" storlek vilket hade varit kalas!
De kompressordrivna kylskåp jag hittills hittat har varit för djupa. Därav min tanke att köra termoelektriskt ( hade tänkt koppla det till någon form av timerinställt relä av/på var 5e minut dels för att sänka watt/h och dels för att på det sättet ha någon form av kontroll på kylan).

mvh
uffeB

Thermoelektriska kylceller har den nacktdelen att dom drar väldigt mycket ström. Ett kmpressorkylskåp har den högsta verkningsgraden.
Jag kör ett 140l endast med en solpanel och batteri.
 

lecvip

HBK Intresserad
Inlägg
34
Kommun
Ängelholm
Sv: Funderingar över kompakt och totalbantad husbil för två.

Ville bara tala om att det finns kompressorer till kylboxar som inte behöver sitta i direkt anslutning till kylbox/skåp.
Jappe har det i sin husbil och jag har några såna funderingar som ligger i min sprängfyllda pipeline med idéer. :)

mvh jocke

Tusen tack för det tipset jocke!
Hade ingen aning om detta och har inte sett det tidigare. Det innebär ju faktiskt att man kan designa kylskåpet själv i de mått som krävs för att passa i bilen och ändå få kompressorns fördelar vad gäller förbrukning av ström och stabil verkningsgrad! Detta var till stor hjälp i min planering!

UffeB
 

lecvip

HBK Intresserad
Inlägg
34
Kommun
Ängelholm
Sv: Funderingar över kompakt och totalbantad husbil för två.

Thermoelektriska kylceller har den nacktdelen att dom drar väldigt mycket ström. Ett kmpressorkylskåp har den högsta verkningsgraden.
Jag kör ett 140l endast med en solpanel och batteri.

Hej Juan!
har följt ditt fina bygge från början. Imponerande.
jo jag vet att thermoelektiska kylceller drar mer, men hade en ide om att få ner förbrukning och kunna styra kyleffekten via ett tidsstyrt relä som slog av och på med jämna mellanrum när man står still (full ös när man kör så att det blir kallt -sen relä när man står still).

Men Jockes tips ovan samt att du klarar att köra ditt stora kylskåp på en solcell är goda nyheter. Jag beräknar kylutrymmet jag behöver till ca 35l.
Detta måste jag kanske ändra när jag provpackat och mätt...
Håller på att rita/skissa lite på mått mm -men vet ju sedan gammalt att det stämmer i de flesta fall bättre på pappret än i verkligheten :)


mvh
UffeB
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Funderingar över kompakt och totalbantad husbil för två.

Man kan ju tycka att det borde bli billigare med att stänga av och sätta på kylskåpet med ett tidur, men faktum är att det blir tvärt om.
Orsaken till detta är at vi pratar om 2 olika energier

1 Arbetsenergin

2 Underhållsenergin.

Den största mängden av energi används för at få kylskåpet till önskad energi.
D.v.s du sätter på kylen och in med massa varma öl som skall kylas.
Det kan ta ett par timmar att få ned temperaturen till Ca2- 4º. När väl kylen har nått denna låga temperatur så stänger termostaten av kylen.
Den sätter inte igång igen förän temperaturen stigit. Temperaturen stiger på grund av förluster i isolering eller att du öppnar och tar en öl.Kylen går en liten stund och stänger sedan av. Min kyl går Ca 3 minuter var 10e minut, om man inte öppnar dörren. (75W kompressor.)

Vill man nu spara på batterier så är det lämpligt att lägga in matvarorna innan man startar bilen och skall köra och låta maten kylas under tiden man kör . Skall man stanna enlängre tid kan det vara lämpligt att lägga in kylklampar, det finns dom som fryser redan vid 4º. Dessa ger en bra tröghet i kylskåpet

Jag har jobbat hårt med detta för att jag vill ha mat i kylen som alltid är kall och slippa planera och tömma kylen efter varje resa. Att kunna bara säga Kom så åker vi. Utan att spilla en massa tid med att packa och köpa mat.
I dit fall med en liten kompakt bil så har du inte så stort kylskåp och kanske kan kompletera med en vindgenerator. I Afrika finns det tusentals solkylskåp.
 

lecvip

HBK Intresserad
Inlägg
34
Kommun
Ängelholm
Sv: Funderingar över kompakt och totalbantad husbil för två.

Har gjort en första skalenlig skiss över hur jag sett inredningen i huvudet
-med förbättringen att använda kompressorn till kylskåpet skild från skåpet enligt Jockes tips (då kan man, förmodar jag, göra ett "liggande" kylskåp och därmed minska höjden och istället öka längden på det -eller?).
Eldelen är ju en fast installation bakom förarsätet och så är även överskåpen inkl vattendelen samt kylutrymmet/kylskåpet.
Sängen/förvaringsdelen skall gå att lätt ta bort när plats behövs för annat som måste fraktas i lastutrymmet och under tiden camping inte är aktuellt.
Men det blir säkert förändringar/förbättringar när man väl har bilen hemma och kan mäta ordentligt på plats.
Kanske kan man få krypa runt i en Connect hos Fordhandlaren i Ängelholm innan köp och mäta ordentligt. Man undviker ju gärna att slå i skallen i något skåp när man yrvaket sätter sig upp på morgonen :)...
Känns skönt att kunna diskutera med er byggexperter innan man sätter igång ;)
Tänkte senare göra detaljskisser på varje "del" av inredningen och lägga upp här och förhoppningsvis få lite feedback på det, så att jag har ritningar klara när det väl är dags att börja med byggnationen.

Edit: Har nu sett på Youtube att det finns "fabriksbyggda" connect att köpa!!?
Fast där, som vanligt, skall "allting" vara med -på bekostnad av sängbredd, flytta runt allting, konvertera dinette till säng mm mm. Men väldigt tjusigt gjort.



Tack på förhand för ev synpunkter så här långt.
Mvh
UffeB
 

Bilagor

  • Connect_skiss_liten.jpg
    Connect_skiss_liten.jpg
    189,5 KB · Visningar: 46
Senast ändrad:
K

Kyros-2

Guest
Sv: Funderingar över kompakt och totalbantad husbil för två.

Som ett appropå till små husbilar/campers:


För ett par år sedan sviktade min sambos hälsa och vi fick avveckla vårt 22 år långa husbilsliv. Finns nostalgiskt beskrivet i albumet “22 års husbilsliv” på Facebook:


https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1546331974364.2073425.1116970556&type=3&l=5dd8c6e67d


Själv ville jag inte helt lämna det nomaderande livet (trots 76 år) och inredde min personbil. De fem första bilderna i albumet “Jylland, Sept 2010” visar detta:


https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1474289413345.2066357.1116970556&type=3&l=d14681794e


Året därpå sydde jag ett sidotält till min lilla mini-camper: Bilderna nr 7 och 8 i albumet “Campingtur Holland, Apr-Maj, 2011”:


[FONT=Times New Roman, serif]https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1667051752283.2082324.1116970556&type=3&l=a09053ecb9[/FONT]


[FONT=Times New Roman, serif]Nu har hälsan hjälpligt återvänt, mini-campern är avvecklad och en ny husbil väntar oss i höst, en Kyros-2.[/FONT]

Kyros-2 / LS & BK
 

lecvip

HBK Intresserad
Inlägg
34
Kommun
Ängelholm
Sv: Funderingar över kompakt och totalbantad husbil för två.

Gratulerar till återvunnen hälsa och fortsatt härligt nomadliv! :)
Mycket vackra bilder du länkat till.
EDIT: Glömde skriva att jag tycker att din planlösning är en av de enklaste och snyggaste jag sett i en normal personbil. Känns mycket genomtänkt.

Mvh
UffeB
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Funderingar över kompakt och totalbantad husbil för två.

Detta är en mycket intressant tråd med många sunda och praktiska inlägg och synpunkter! Jag har länge funderat i liknande banor men frugan vill inte vara med på någon sådan minimalistisk linje.

Så vi fortsätter med att använda vår stora husbil med allt den har av "onödigt stort och tungt" resp i mindre och mindre omfattning.

Lycka till ni andra klartänkta!
 

sfors

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Västerås
HBK-Nr
20097
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar över kompakt och totalbantad husbil för två.

Jag är inbiten seglare (som just nu bor i Schweiz) som funderar på att skaffa en husbil. I segelbatsvärlden har man undantagslöst kyl som öppnas ovanifrån. Man kan då använda utrymmet optimalt och har minimala förluster eftersom kylan inte "rinner ut" vid öppnande av luckan.
Många som har eftermonterat kyl i en äldre segelbåt bygger lådan helt själv med skivor och kylagregat (finns många olika typer) Kompressor är ett måste och kan placeras en bit bort. Kolla in vad tex Hjertmans (finns pa nätet) har i sortimentet.
Man kan även ha en ASU funktion som helt automatiskt drar på maxeffekt när det finns hög laddningsspänning för att utnyttja det fakum att all energi inte kan användas för att ladda batterierna. I min segelbåt drar kompressorkylen i medel 0,6A över dygnet (om jag nu minns rätt) vilket drar knappt 15 Ah från batteribanken, vi brukar kunna klara oss flera dagar till sjöss utan att köra motorn. Vi använder inte solcell, laddar aldrig via 240V utan all laddning kommer från motorn.

I vår förra segelbåt använde vi under 5 sommrar en liten kompressorkyl fabr Isotherm på 26 liter som stod på golvet (Hjertmans artikel 4792-26) som kostade ca 4000kr, kanonbra.

Jag har inga som helst kopplingar till Hjemans mer än att jag brukar handla båtprylar hos dem då priserna är mycket bra.
 
Senast ändrad:
I

Ice-Man

Guest
Sv: Funderingar över kompakt och totalbantad husbil för två.

Det innebär ju faktiskt att man kan designa kylskåpet själv i de mått som krävs för att passa i bilen och ändå få kompressorns fördelar vad gäller förbrukning av ström och stabil verkningsgrad! UffeB

Det finns en färdig lösning här: Isotherm kylskåp 42L - CR 42 följer de mått som blivit standard i tusentals båtar, med volymen 42 liter och frysfack på
Kompressorn är löstagbar (inom 1,5m) och minskar ju djupet en del. 0,6A medelförbrukning på 12V.
Kanske finns billigare någon annanstans och kanske har någon redan länkat till ett dylikt.

Absorbtionsskåp kan man glömma om man inte ligger VÄLDIGT mycket på vägarna, Bengtic (m.fl. givetvis) har ju på sin resa konstaterat att det funkar dåligt: http://www.husbilsklubben.se/forums/t59042-7/#post481021
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.782
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Funderingar över kompakt och totalbantad husbil för två.

Nu blandar du väl ihop absorbtionsskåpen med thermoelektriska kylboxar/skåp? :)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Funderingar över kompakt och totalbantad husbil för två.

Nu blandar du väl ihop absorbtionsskåpen med thermoelektriska kylboxar/skåp? :)

Det vanligaste i campingfordon (åtminstone historiskt sett) är absorbtionskylskåp som går på gasol/12V/230V. De billigaste kylboxarna är thermoelektriska (alltså peltierelement), men det finns även absorbtionsboxar.
Både absorbtions- och thermoelektriska kylskåp/boxar drar förhållandevis massvis med ström (dålig verkningsgrad) jämfört med ett kompressorskåp i samma storlek.
 
Toppen