Hej alla husbilsintresserade!
Vi köpte vår första husbil i början av 2000-talet.
En Ford transit MK1 V6 bensinare 1978 års modell med hemmasnickrad påbyggnad inkl alkov.
Jag och frun sov i den bäddbara dinetten och våra två pojkar delade säng uppe i alkoven i några år.
Vi har fortfarande denna Transit kvar, fast nu stillastående, parkerad på en verkstad.
Barnen flyttade hemifrån för ett par år sedan och nu är det bara jag och frun samt två hundar kvar här hemma.
För två år sedan köpte vi därför istället en begagnad Pözzl 2 win av 2006 års modell att använda som campingfordon.
Den är ju mindre och smidigare att både köra och parkera.
Dessutom drar den ju bara hälften så mycket diesel som Transiten drar bensin per mil...och jag använder den som min dagliga bil till och ifrån jobbet.
Nu känner jag att vi är ute i campingsvängen alldeles för lite för att försvara ägandet av denna Pössl. Även om den är liten och smidig som campingfordon känns den onödigt stor som vardagsbil...
Därför har jag tankar på att köpa en Ford transit Connect i hög/lång modell och bygga min egen pyttelilla "husbil" istället. För att använda dagligen men även som plåttält de gånger vi känner att det drar i campingtarmen och vi vill ut till friheten igen.
Har suttit och funderat många gånger över de små utrymmena som det egentligen är i en husbil -när kök, toa/dusch, dinette och säng är på plats finns det ju bara minimalt med svängrum kvar i bilen. Även i de stora modellerna är den fria ytan procentuellt liten i föhållande till det totala utrymmet, tycker jag. tänkte därför på om man verkligen behöver alla dessa utrymmeskrävande "standard"inredningar för min och min hustrus del. Eller om vi kan komma ner i storlek på bil genom att helt enkelt skippa inredningen. Viktigt är att påpeka att vi inte campar vintertid -det är sen vår, sommar och tidig höst vi är ute -och oftast bara max en vecka i taget. Därför klarar vi oss med lägre standard.
Visst -egentligen kunde vi väl bara köpa en herrgårdsvagn, slänga in två sletna madrasser, packa det nödvändigaste i några ICA-kassar och dra iväg -men lite lyx och flärd vill man ju ha...
Började därför att punkta upp vad det är som just jag och min hustru egentligen behöver när det kommer till campingbiten genom att pricka av hur vi använt oss av de två befintliga husbilar vi ägt under åren.
Tyckte att det var kul att se vad man kunde banta bort
och vad som var ett måste att ha kvar.
I princip sover vi ju faktiskt bara inne i bilen...och skular där om det ösregnar.
Sååå...vad blev då kvar?
Och kan man lösa det i en Connect?
Jo...
Bekväma sängar -en god natts sömn är halva semestern.
Tänkte köpa och modifiera riktigt bekväma sängar med resårbotten och bäddmadrass att passa i bilen.
Choppa av sidorna på sängarna så att dom börjar ända uppe vid resårerna -blir ca 10-15 cm höga.
Sängarna kommer att fylla upp hela golvytan i lastdelen. Ingen plats för varken dinette, toa eller kök...
El -använder vi dagligen
Tänkte montera en solcell modell större på taket, batteri och enbart 12V-uttag i bilen (inkl en st konverter 12-240V).
Samt 240V intag tillsammans med batteriladdare att användas om det behövs (molnigt, regnigt väder) och inte solcellen laddar som den skall.
Elen blir en fast installation och kommer att huseras i större låda bakom förarplatsen.
Kylskåp -öl skall vara kalla.
Tänkte bygga eget välisolerat kylskåp med locket till en termoelektrisk kylbox som kylaggregat. Skulle hellre ha ett kompressordrivet kylskåp, men plats saknas förmodligen för det. Fungerar det inte får man väl göra om -göra rätt.
Stuvutrymme -mycket saker blir det...
Hela golvet kommer att ha en lådkonstruktion som bas som sedan sängarna skruvas fast i (total höjd ca 40cm).
Den konstruktionen skall fastgöras i befintliga lastöglor i bilen.
Totalt 2 lådor -en låda som går att dra ut genom bakdörrana och en genom sidodörren.
I den bakre lådan skall bord och stolar, grill mm förvaras (ev blir hälften av bredden på konstruktionen lådlös där bak och bord och stolar förvaras direkt mot lastgolvet -vet inte riktigt). I främre lådan förvaras kläder, skor, handdukar mm.
Inne i bilen kommer överskåp upp under taket som kan hysa glas, tallrikar, mm.
Vatten -används hela tiden -inte minst till morgonkaffet :)
Tänker bygga in en enkelt urtagbar färskvattendunk (ca 10l) i ett skåp uppe vid taket och låta det rinna ur kranen av sig själv -utan pump.
Under skåpet en liten rund vask och under den ett litet skåp för gråvattendunk ( ca 5l).
Enkelt att hämta nytt vatten och tömma när det behövs.
Vasken behövs för att kunna skölja både mat och händer eller för att diska något smått.
Vattenskåpet uppe skall även ha plats till tandborste, tvål och schampoo mm.
Markis -ett absolut måste.
Det är ju utanför bilen man träffar alla underbara människor!Och det är där solen lyser när den är på gott humör!
Tvålågigt spritkök kommer att inhandlas för att ha som reserv om vi tröttnar på att grilla (kök under markisen).
Detta är planen. I teorin borde det fungera. Om det funkar i praktiken blir man väl varse...
Läste ju Wire72s gamla tråd som jag tyckte var fantastisk och nu följer jag Bengtics tråd som är lika rolig att läsa!!!
Finns det ännu fler som är inne på att bygga kompimerade fordon som campingbilar?
Jag hoppas att jag kommer så långt att även jag kan starta en byggtråd framåt våren
Tack för ordet.
UffeB
Vi köpte vår första husbil i början av 2000-talet.
En Ford transit MK1 V6 bensinare 1978 års modell med hemmasnickrad påbyggnad inkl alkov.
Jag och frun sov i den bäddbara dinetten och våra två pojkar delade säng uppe i alkoven i några år.
Vi har fortfarande denna Transit kvar, fast nu stillastående, parkerad på en verkstad.
Barnen flyttade hemifrån för ett par år sedan och nu är det bara jag och frun samt två hundar kvar här hemma.
För två år sedan köpte vi därför istället en begagnad Pözzl 2 win av 2006 års modell att använda som campingfordon.
Den är ju mindre och smidigare att både köra och parkera.
Dessutom drar den ju bara hälften så mycket diesel som Transiten drar bensin per mil...och jag använder den som min dagliga bil till och ifrån jobbet.
Nu känner jag att vi är ute i campingsvängen alldeles för lite för att försvara ägandet av denna Pössl. Även om den är liten och smidig som campingfordon känns den onödigt stor som vardagsbil...
Därför har jag tankar på att köpa en Ford transit Connect i hög/lång modell och bygga min egen pyttelilla "husbil" istället. För att använda dagligen men även som plåttält de gånger vi känner att det drar i campingtarmen och vi vill ut till friheten igen.
Har suttit och funderat många gånger över de små utrymmena som det egentligen är i en husbil -när kök, toa/dusch, dinette och säng är på plats finns det ju bara minimalt med svängrum kvar i bilen. Även i de stora modellerna är den fria ytan procentuellt liten i föhållande till det totala utrymmet, tycker jag. tänkte därför på om man verkligen behöver alla dessa utrymmeskrävande "standard"inredningar för min och min hustrus del. Eller om vi kan komma ner i storlek på bil genom att helt enkelt skippa inredningen. Viktigt är att påpeka att vi inte campar vintertid -det är sen vår, sommar och tidig höst vi är ute -och oftast bara max en vecka i taget. Därför klarar vi oss med lägre standard.
Visst -egentligen kunde vi väl bara köpa en herrgårdsvagn, slänga in två sletna madrasser, packa det nödvändigaste i några ICA-kassar och dra iväg -men lite lyx och flärd vill man ju ha...
Började därför att punkta upp vad det är som just jag och min hustru egentligen behöver när det kommer till campingbiten genom att pricka av hur vi använt oss av de två befintliga husbilar vi ägt under åren.
Tyckte att det var kul att se vad man kunde banta bort
I princip sover vi ju faktiskt bara inne i bilen...och skular där om det ösregnar.
Sååå...vad blev då kvar?
Och kan man lösa det i en Connect?
Jo...
Bekväma sängar -en god natts sömn är halva semestern.
Tänkte köpa och modifiera riktigt bekväma sängar med resårbotten och bäddmadrass att passa i bilen.
Choppa av sidorna på sängarna så att dom börjar ända uppe vid resårerna -blir ca 10-15 cm höga.
Sängarna kommer att fylla upp hela golvytan i lastdelen. Ingen plats för varken dinette, toa eller kök...
El -använder vi dagligen
Tänkte montera en solcell modell större på taket, batteri och enbart 12V-uttag i bilen (inkl en st konverter 12-240V).
Samt 240V intag tillsammans med batteriladdare att användas om det behövs (molnigt, regnigt väder) och inte solcellen laddar som den skall.
Elen blir en fast installation och kommer att huseras i större låda bakom förarplatsen.
Kylskåp -öl skall vara kalla.
Tänkte bygga eget välisolerat kylskåp med locket till en termoelektrisk kylbox som kylaggregat. Skulle hellre ha ett kompressordrivet kylskåp, men plats saknas förmodligen för det. Fungerar det inte får man väl göra om -göra rätt.
Stuvutrymme -mycket saker blir det...
Hela golvet kommer att ha en lådkonstruktion som bas som sedan sängarna skruvas fast i (total höjd ca 40cm).
Den konstruktionen skall fastgöras i befintliga lastöglor i bilen.
Totalt 2 lådor -en låda som går att dra ut genom bakdörrana och en genom sidodörren.
I den bakre lådan skall bord och stolar, grill mm förvaras (ev blir hälften av bredden på konstruktionen lådlös där bak och bord och stolar förvaras direkt mot lastgolvet -vet inte riktigt). I främre lådan förvaras kläder, skor, handdukar mm.
Inne i bilen kommer överskåp upp under taket som kan hysa glas, tallrikar, mm.
Vatten -används hela tiden -inte minst till morgonkaffet :)
Tänker bygga in en enkelt urtagbar färskvattendunk (ca 10l) i ett skåp uppe vid taket och låta det rinna ur kranen av sig själv -utan pump.
Under skåpet en liten rund vask och under den ett litet skåp för gråvattendunk ( ca 5l).
Enkelt att hämta nytt vatten och tömma när det behövs.
Vasken behövs för att kunna skölja både mat och händer eller för att diska något smått.
Vattenskåpet uppe skall även ha plats till tandborste, tvål och schampoo mm.
Markis -ett absolut måste.
Det är ju utanför bilen man träffar alla underbara människor!Och det är där solen lyser när den är på gott humör!
Tvålågigt spritkök kommer att inhandlas för att ha som reserv om vi tröttnar på att grilla (kök under markisen).
Detta är planen. I teorin borde det fungera. Om det funkar i praktiken blir man väl varse...
Läste ju Wire72s gamla tråd som jag tyckte var fantastisk och nu följer jag Bengtics tråd som är lika rolig att läsa!!!
Finns det ännu fler som är inne på att bygga kompimerade fordon som campingbilar?
Jag hoppas att jag kommer så långt att även jag kan starta en byggtråd framåt våren
Tack för ordet.
UffeB