• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fultankning gasol

jmp57

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
15898
Medlemskap
2024
brukar betala 28:- kr/kg hos fyllarna fick betala 349 hos Byggmax i förra veckan när jag bytte bort min gamla flaska utgångsdatum
2022 mot en med utgångsdatum 2025så skillnaden var inte så stor som jag förväntade mig avser en PC10
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Fast jag undrar om namnet på tråden är inte missvisande eller vad menas med fultankning gasol,det är väl ingen som fultankar gasol utan helt lagligt i alla fall i utlandet.Det gör dåligt smak i munnen ..det är nästan som att man blir kriminell förklarad eller har jag missuppfattad !
Ja du har missuppfattat. Jag skapade tråden för att få igång en diskussion om folk som tankar gas med adapter från högtryckspumpar som tydligen var fallet med den tragiska olyckan i Stockholm när en dog och en blev allvarligt skadad (jag vet inte hur status är för den allvarligt skadade)
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Ja du har missuppfattat. Jag skapade tråden för att få igång en diskussion om folk som tankar gas med adapter från högtryckspumpar som tydligen var fallet med den tragiska olyckan i Stockholm när en dog och en blev allvarligt skadad (jag vet inte hur status är för den allvarligt skadade)
Oki,men finns det verkligen så många som tankar sådan gas ...har inte läst om flera olyckor .Men vi som tankar helt lagligt gasol(LPG)med lagliga adaptrar har åkt dit i vissa inläggen efter trådens skapande .
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
För de som har tankflaskor för lpg, finns Gasolstationen i Östra Karup utanför Båstad.
Under öppet tider går det att byta flaskor och när stationen är stängd är det självtankning för lpg kunder. Dygnet runt.
När jag tankade mina tankflaskor i maj låg priset på 15 kr lit.
När jag tankade hos Orlen i Polen för lite över en vecka sedan var priset 2,70 zloty per lit.
I centrala Polen låg priset på 2,25 zloty.
1 zloty är ungefär 2,20 kr.

Tankflaskor är absolut inget jag ångrar att jag utrustat bilen med.

Krister
 

Andeel

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
32956
Medlemskap
2024
För de som har tankflaskor för lpg, finns Gasolstationen i Östra Karup utanför Båstad.
Under öppet tider går det att byta flaskor och när stationen är stängd är det självtankning för lpg kunder. Dygnet runt.
När jag tankade mina tankflaskor i maj låg priset på 15 kr lit.
När jag tankade hos Orlen i Polen för lite över en vecka sedan var priset 2,70 zloty per lit.
I centrala Polen låg priset på 2,25 zloty.
1 zloty är ungefär 2,20 kr.

Tankflaskor är absolut inget jag ångrar att jag utrustat bilen med.

Krister
Gasol / LPG Tankflaska LPG 10kr/ltr, påfyllning gasolflaska 28kr/kg=14kr/ltr
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja du har missuppfattat. Jag skapade tråden för att få igång en diskussion om folk som tankar gas med adapter från högtryckspumpar som tydligen var fallet med den tragiska olyckan i Stockholm när en dog och en blev allvarligt skadad (jag vet inte hur status är för den allvarligt skadade)

Att fylla sina gasol -flaskor/-tankar på detta livsfarliga sätt med Biogas (lbg/lng) är svårt att diskutera, eftersom det mej veterligen bara finns ett fall, och då med tragiska följder, det kommer alltid med en rejäl explosion, då blir ordet "fultankning" lite fel,
ungefär som att ladda rakt in i en bergvägg i 120km/h med husbilen och kalla det för att "fulkrocka".

Jag misstänker att "fultankning" innebär att man tankar lpg själv i en "vanlig" flaska som ej är tänkt att fyllas på dessa lpg-stationer.
Att flera här har fasta tankningsbara gasol -flaskor/-tankar som man fyller på själv, har inget med "fultankning" att göra, enligt mej.
Sen varför folk skriver här vad de betalar för sina vanliga gasolflaskor, fattar jag nada av. :msn_weird:
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Att fylla sina gasol -flaskor/-tankar på detta livsfarliga sätt med Biogas (lbg/lng) är svårt att diskutera, eftersom det mej veterligen bara finns ett fall, och då med tragiska följder, det kommer alltid med en rejäl explosion, då blir ordet "fultankning" lite fel,
ungefär som att ladda rakt in i en bergvägg i 120km/h med husbilen och kalla det för att "fulkrocka".

Jag misstänker att "fultankning" innebär att man tankar lpg själv i en "vanlig" flaska som ej är tänkt att fyllas på dessa lpg-stationer.
Att flera här har fasta tankningsbara gasol -flaskor/-tankar som man fyller på själv, har inget med "fultankning" att göra, enligt mej.
Sen varför folk skriver här vad de betalar för sina vanliga gasolflaskor, fattar jag nada av. :msn_weird:
Det fattar jag med,men i vissa inlägg har det förekommit som att vi som tankar med godkända adaptrar skulle vara likvärdiga med "fultankning" det var det jag vänder mig mot
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, har det någonsin framkommit varifrån dessa adaptrar kommer, eller är det ett för känsligt ämne att nämna i svenska nyheter.
Det måste ju vara någon som tillverkar dem och säljer dem någonstans (i övriga Europa verkar det som).
Är de ö.h.t. användbara till något vettigt neråt Europa, eller är de enbart till för att lura ovetande in i elände.
Försöka att bara fylla lite lagom med "högtrycksgas" i en vanlig gasoltub verkar ju väldigt vanskligt även för den mest snåle eller kanske tyvärr fattigaste gasolanvändaren.

M.v.h. JANKRO.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Gängtyp och stigning är väl kända?
Då är det ”bara” att svarva mellanstycken,
som passar till ”hyllprodukterna”.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag Googlade och hittade färdiga CNG påfyllningmunstycken, med utvändig och invändig gänga i andra änden.

Så, allt finns att köpa på nätet för att kunna spränga sig själv och omgivningen.

Jag lämnar inte någon mer info eller länkar, då detta är så allvarligt ämne, samt idiotens mamma alltid är gravid.
 

Mats C

HBK Medlem
Inlägg
268
Kommun
Götene
HBK-Nr
4927
Medlemskap
2024
De adaptrar som Zlatko avser i inlägg 54 uppfattar jag som sådana man behöver för att i olika länder tanka LPG till fast tank eller tankflaska. Ingen annan användning av dessa adaptrar bör förekomma.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Gängtyp och stigning är väl kända?
Då är det ”bara” att svarva mellanstycken,
som passar till ”hyllprodukterna”.
Jag Googlade och hittade färdiga CNG påfyllningmunstycken, med utvändig och invändig gänga i andra änden.

Så, allt finns att köpa på nätet för att kunna spränga sig själv och omgivningen.

Jag lämnar inte någon mer info eller länkar, då detta är så allvarligt ämne, samt idiotens mamma alltid är gravid.

Ja, jag kan nog göra sådana själv om behov fanns, t.o.m. i ett stycke.
Men frågan är ändå "Är de ö.h.t. användbara till något vettigt" och det är därför de finns och tillverkas.
Även om rätt kopplingar med enbart gänga i andra änden finns, förhoppningsvis för att kunna tillverka något vettigt och användbart. Men varför finns eller tillverkas just adaptern som används till det här. Är det för att kunna snåltanka "lagom med" högtrycksgas i en gasolflaska och de som sysslar med det är medvetna om vad de gör, eller är det någon j.... som har lurat på dem ski... .

Hur skall man säga.... Skuldbördan hamnar ju på helt olika personer, om den som sysslar med det är medveten om idiotin och faran bara för att då kunna tanka billigt eller inte, eller tror den som fyller att det är svensk vanlig "gasol" som behöver en adapter och därmed måste ha blivit lurad av någon som sålt ski... till stackarn.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen