• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fultankning gasol

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
De adaptrar jag hittat är till för att bygga CNG installationer, vad jag förstår.
Alltså inget konstigt med komponenten/adaptern i sig.
Ett CNG system är ju byggt av något, om detta något används för ett annat syfte (göra det möjligt att fylla CNG i LPG tuber) så kan nog inte komponentleverantören lastas.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
De adaptrar jag hittat är till för att bygga CNG installationer, vad jag förstår.
Alltså inget konstigt med komponenten/adaptern i sig.
Ett CNG system är ju byggt av något, om detta något används för ett annat syfte (göra det möjligt att fylla CNG i LPG tuber) så kan nog inte komponentleverantören lastas.
Nej, det måste ju få finnas prylar och delar till olika saker utan att den som tillverkar delarna kan hängas om någon gör något galet eller t.o.m. något olagligt av komponenterna. Jag tycker att så länge komponenten/anpassningarna är lösa och just till för att bygga något vettigt med så är det ju naturligtvis helt ok. och skall ju/måste helt enkelt få finnas.
Men just en adapter blir det ju inte förrän man sätter samman två olika komponenter så man kan sammankoppla två enheter med olika anpassningar eller gängor. Ibland för att det helt enkelt inte är samma standard i olika länder på samma saker, som t.ex. gasoltubers anslutningar för gasol.(Ett ämne som EU inte verkar orka gräva i.)
Här har ju någon satt samman två anpassningar och byggt en adapter för två helt olika ämnen/gaser som blir livsfarlig, och då kommer ju frågorna som jag nämner i förra inlägget.

Är adaptern bra/motiverad för att finnas till något vettigt, men används på fel sätt.
Är användaren medveten om vad hen håller på med.... Kanske i så fall av snålhet.
Eller är det en stackars oförstående användare helt upplurad av någon oförståelig anledning av en säljande tillverkare av adaptern, och då av någon outgrundlig anledning :confused:.
Och varför skulle någon tillverka, sälja och påstå något i stil med " En sådan här adapter måste du ha för att fylla dina gasoltuber med gasol i Sverige" till en helt ovetande köpare.

M.v.h. JANKRO.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
(Ett ämne som EU inte verkar orka gräva i.)
Att EU "inte orkar gräva i det" beror nog främst på att problemet är ytterst litet litet, sett till den totala mängd gasol som säljs.

Gasol används ju främst lokalt. Svenska P11-används främst av exempelvis svenska takläggare, spanska 11 kg-flaskor används främst i spanska kök os.s.v.

Det är endast en del av de gränsöverskridande husvagns- och husbilsåkarna som skulle vara betjänta av en EU-standard.

Pålle
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja att få någon standard på så sätt är nog inte många intresserade av och alldeles för mycket ombyggnad och kostnad, men kanske en verklig softvariant med "godkända adaptrar" som alla länder/fyllare känner till, och att det är helt ok./tillåtet men ändå frivilligt att använda.
Då borde chansen öka betydligt att kunna få gasol fylld, än som nu bara på fyllarens ansvar och intresse eller hur man skall säga.
Kanske även skulle ha lite effekt på problemet som den här tråden mest handlar om.

M.v.h. JANKRO.
 

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
Att EU "inte orkar gräva i det" beror nog främst på att problemet är ytterst litet litet, sett till den totala mängd gasol som säljs.

Gasol används ju främst lokalt. Svenska P11-används främst av exempelvis svenska takläggare, spanska 11 kg-flaskor används främst i spanska kök os.s.v.

Det är endast en del av de gränsöverskridande husvagns- och husbilsåkarna som skulle vara betjänta av en EU-standard.

Pålle
Jag håller med dig men är ändå förvånad att det inte standardiserats. EU brukar ju vara experter på att styra upp allt som kan ses som ett hinder för fri handel. Det är svårt att konkurrera med olika standarder.. men som sagt är väl för lite pengar i det hela.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det kan också vara så att man inte ser det som ett handelshinder eftersom gasol, som jag skrev i mitt förra inlägg, främst används lokalt.

Pålle
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
det vi tycker är självklart kanske inte alltid är så självklart för andra ? varför tankar folk diesel i vattentanken ? osv finns otaliga ex som vi tycker är självklart ! men Shit Happens och kan hända den mest erfarne !
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
finns alltid den mänskliga faktorn ! " du kan ju tanka fel bränsle i bilen ell ? "
Att tanka bensin i en dieselbil, eller tvärtom, kräver i många fall inte några speciella åtgärder och då kan man skylla på "den mänskliga faktorn".

För att tanka CNG i en LPG-tank krävs att man använder en "ful-adapter", och då kan man knappast skylla på "den mänskliga faktorn".

Pålle
 
Senast ändrad:

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
du tankar bensin i en dieselbil ell tvärtom ! det är väl inte så konstigt händer varje dag folk tankar fel ell ? kanske inte du ell andra från Hbk men alla är ju inte så kunniga som många här på forumet ! sen vad beträffar gas så händer det ju trots allt en del olyckor och för det mesta är det fel handhavande ell okunskap ! det är ju fan inte fel på gasen !
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
367
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
du tankar bensin i en dieselbil ell tvärtom ! det är väl inte så konstigt händer varje dag folk tankar fel ell ? kanske inte du ell andra från Hbk men alla är ju inte så kunniga som många här på forumet ! sen vad beträffar gas så händer det ju trots allt en del olyckor och för det mesta är det fel handhavande ell okunskap ! det är ju fan inte fel på gasen !
Köpte ny bil till frugan för några år sedan. Hon har alltid kört bensinare men den här gången blev det en diesel. Första gången den skulle tankas gjorde jag det, tyvärr blev det fel med bärgning till verkstad som följd. Vanans makt är stor.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
du tankar bensin i en dieselbil ell tvärtom ! det är väl inte så konstigt händer varje dag folk tankar fel ell ? kanske inte du ell andra från Hbk men alla är ju inte så kunniga som många här på forumet ! sen vad beträffar gas så händer det ju trots allt en del olyckor och för det mesta är det fel handhavande ell okunskap ! det är ju fan inte fel på gasen !
Men för att tanka bilen behöver väl man inte vara kunnig utan vara observant vad du gör för tillfället. Och det är det samma om du tankar LPG ingen kunnighet där heller utan rätta grejor för endamållet.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Här kommer inslag som är OT, men ändå!
Om gasolen känns för dyr så kan man väl tillverka själv?

Dessutom löser man ju två problem om man som råvara använder sina egna fekalier!
 
Toppen