• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fultankning gasol

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Undrar om gasolautomaten tar mina plastburkar som ” har gått över tiden”?
Det ska inte vara något problem, har inte bytt en ”för gammal” själv.
Men upplever inte automaten som supersmart.
Man ställer in flaskan på en tom plats i karusellen.
Och plockar ut en fylld i ett annat fack.
Då datummärkningen sitter på olika ställen, och inte någon scanningsbar kod - lär det gå bra.

Däremot har jag fått ut flaskor med ”kort tid kvar”, efter att ha bytt in ”10-åringar”.
Men de har jag hunnit återbörda tomma, innan tiden gått ut.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Undrar om gasolautomaten tar mina plastburkar som ” har gått över tiden”?
Ursäkta Gert8 för mitt sena svar men vore jag dej skulle jag testa.
Om inte annat så borde automaten känna av om tuben gått ut och föreslå någon annat förslag tex byte.
Läs gärna på info på platsen eller på deras hemsida.
Mvh Tony
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Men när dom fyller så ställer dom dina flaskor på vågen och det är vågen som avgör när den slår ifrån, den mekanism är i min Alugas flaska så det är inget märkvärdigt
Jag har missat detta men allting kan hänga sig, som jag skrev om min gamla bil och tankmätaren. Vad händer om mekanismen hänger sig och inte slår ifrån? Själv vet jag att det ska gå max 44 liter i mina 2 flaskor och jag tankar varje gång den ena är slut, inte så svårt egentligen. Jag vet ju att det brukar gå åt 22+ ngn liter när jag tankar, håller full uppsikt för om det skulle springa i uppåt 30 liter så är ngt fel.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Jag har missat detta men allting kan hänga sig, som jag skrev om min gamla bil och tankmätaren. Vad händer om mekanismen hänger sig och inte slår ifrån? Själv vet jag att det ska gå max 44 liter i mina 2 flaskor och jag tankar varje gång den ena är slut, inte så svårt egentligen. Jag vet ju att det brukar gå åt 22+ ngn liter när jag tankar, håller full uppsikt för om det skulle springa i uppåt 30 liter så är ngt fel.
Det är väl beprovad
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Är det inte så, att i priset ingår byte av "utgången" flaska mot "godkänd". Åtminstone om man byter manuellt. Tror för övrigt inte att automaten kan läsa datum, och fyllarna bryr sig inte.

Jag har blivit vägrad att få fyllt mina svenska flaskor både i Tyskland och Sverige för att datumen för ny provtryckning hade passerats med någon vecka. Däremot fick jag dem utbytta i Sverige mot fyllda utan problem.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
913
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Jag har blivit vägrad att få fyllt mina svenska flaskor både i Tyskland och Sverige för att datumen för ny provtryckning hade passerats med någon vecka. Däremot fick jag dem utbytta i Sverige mot fyllda utan problem.
Det är ju så det skall fungera. En av anledningarna till att det är dyrare att byta än att fylla
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag brukar normalt lämna in mina flaskor på fyllning.
Men ibland är det kris när man ska iväg och man står med 4-5 tuber med en slatt i varje.
Då ställer jag den tuben som ska användas på en våg (krönt) och tömmer över slattarna.
Har jag tur blir det en full flaska (vilket är 80% eller snarare mängden som står stämplad på flaskan).
Förfarandet är sådant som varje kyltekniker får lära sig....

Snackade lite om detta med den lokale gasolfyllaren.
Han såg inga som helst problem med detta.
Huvudsaken var att man höll sig till vikterna stämplade på flaskan och inte var i närheten av tändkälla.
Helt enkelt sunt förnuft.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag brukar normalt lämna in mina flaskor på fyllning.
Men ibland är det kris när man ska iväg och man står med 4-5 tuber med en slatt i varje.
Då ställer jag den tuben som ska användas på en våg (krönt) och tömmer över slattarna.
Har jag tur blir det en full flaska (vilket är 80% eller snarare mängden som står stämplad på flaskan).
Förfarandet är sådant som varje kyltekniker får lära sig....

Snackade lite om detta med den lokale gasolfyllaren.
Han såg inga som helst problem med detta.
Huvudsaken var att man höll sig till vikterna stämplade på flaskan och inte var i närheten av tändkälla.
Helt enkelt sunt förnuft.
O.T.
Min "privata" kyltekniker hade även med sig hink som fylldes med varmvatten, när han "servade" mina gammelbilar med R12, misstänker att man får vara rädd om varje gram där. :cool:
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Jag hade alltid tyska flaskor och då byte jag dom på tyska byggmarknader som Hornbach ,sist kostade P11 ca.15€ det var i Braunschweig ,så det är våra skatter som fördyrar bytena
Priset har gått upp i Tyskland. Bauhaus i Lübeck tog för en vecka sedan 23,95€ för byte av P11, men fortfarande lägre pris än i Sverige.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Priset har gått upp i Tyskland. Bauhaus i Lübeck tog för en vecka sedan 23,95€ för byte av P11, men fortfarande lägre pris än i Sverige.
Bauhaus har alltid varit dyra, men som sagt Hornbach eller varuhuset Famila dom har /hade också bra priser 19,90 €för byte
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Även Hornbach 23,95€. Kanske också Familia har höjt priset? Hittar inget pris från dem på nätet.
EEBE3492-C800-4177-AB82-16972C53BBC9.jpeg
 

jmp57

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
15898
Medlemskap
2024
Är det inte så, att i priset ingår byte av "utgången" flaska mot "godkänd". Åtminstone om man byter manuellt. Tror för övrigt inte att automaten kan läsa datum, och fyllarna bryr sig inte.
där jag får mina flaskor fyllda kolla dom varje gång flaskans datum, senast sa dom ifrån att denna flaskan får du byta nästa gång får vi inte fylla den
utgångsdatum 2022
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
där jag får mina flaskor fyllda kolla dom varje gång flaskans datum, senast sa dom ifrån att denna flaskan får du byta nästa gång får vi inte fylla den
utgångsdatum 2022
Hej, ja de som fyller flaskor är för det mesta väldigt noga med att inte fylla utgångna flaskor och åker du dit så får du förmodligen betala en avgift och får en annan fylld flaska. Men enklast är ju då att åka till Byggmax, Bauhaus eller någon och byta flaskan mot en fylld med bra datum på. I deras system ingår väl att de ibland får en som måste kollas och det ingår utan extra avgift.
Jag har nog börjat att åka till ex. Byggmax och byter varje gång, just nu vet jag inte men förut var det t.o.m. billigare än att fylla.
Problemet kan ju vara om man har ex. Gasolfyllarnas egna flaskor som inte går att byta in någon annan stans.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen