• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fultankning gasol

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Med hänsyn till vad som tyvärr hände och att människoliv gick till spillo så vill jag starta en tråd där detta kan diskuteras fritt, utan påhopp och utan att politik blir inblandat.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
För ett tag sedan så hände det en tragisk olycka där en person dog och en blev allvarligt skadad. En tragedi som kanske kunde undvikas utan större problem. I tråden som skapades efter olyckan har det spekulerats en del och personligen så tycker jag att detta är fel MHT till de inblandade, det är illa nog för de inblandade och deras anhöriga. Därför skapar jag denna tråd där vi kan spekulera fritt om vad kan hända vid "fultankning" . Välkomna med spekulationer och tankar.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag börjar då med vad som jag läst i olika trådar på olika forum.

Det finns adaptrar så att man kan fylla gasoltuber på en gasolmack och att det inte är ngn fara att fylla en tom P(A) 11 med 22 liter gasol så det blir 11 kg som den ska rymma.

Jag vill tillägga att jag aldrig själv skulle göra detta men vill få igång diskussionen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag misstänker att när det går åt helsike vid dylik (vilket det gör förr eller senare, Murphys lag) fyllning så hamnar man i tingsrätten ifall man klarar sig dit.
All fyllning av tryckflaskor utan inbyggd stoppanordning kräver en våg som bryter fyllningen, övriga metoder inklusive den TS nämner är grovt kriminella.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag misstänker att när det går åt helsike vid dylik (vilket det gör förr eller senare, Murphys lag) fyllning så hamnar man i tingsrätten ifall man klarar sig dit.
All fyllning av tryckflaskor utan inbyggd stoppanordning kräver en våg som bryter fyllningen, övriga metoder inklusive den TS nämner är grovt kriminella.
Jag håller fullständigt med dig och det är just det som jag vill diskutera i denna tråd.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag misstänker att när det går åt helsike vid dylik (vilket det gör förr eller senare, Murphys lag) fyllning så hamnar man i tingsrätten ifall man klarar sig dit.
All fyllning av tryckflaskor utan inbyggd stoppanordning kräver en våg som bryter fyllningen, övriga metoder inklusive den TS nämner är grovt kriminella.
Sedan så hamnar du ju inte i tingsrätten så länge Murphy inte infinner sig.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag misstänker att när det går åt helsike vid dylik (vilket det gör förr eller senare, Murphys lag) fyllning så hamnar man i tingsrätten ifall man klarar sig dit.
All fyllning av tryckflaskor utan inbyggd stoppanordning kräver en våg som bryter fyllningen, övriga metoder inklusive den TS nämner är grovt kriminella.
Det finns ju även en annan aspekt och det är ju att stoppanordningen hängt sig, min tankmätere har hängt sig på en "gammal" bil jag hade och den gick inte över kvarts tank men därefter så fungerade den.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det finns ju även en annan aspekt och det är ju att stoppanordningen hängt sig, min tankmäter har hängt sig på en "gammal" bil jag hade.
Var utrustningen besiktad/godkänd enligt tidsschema?

Idag skrotar man oftast flaskor för egenfyllning efter 10år, för dyrt att besikta så billig/gammal utrustning.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag hoppas verkligen ingen försöker "fultanka" en vanlig gasolflaska med gasol, man kan inte lita på flödesmätaren eller någon egen enkel våg, det måste finnas både nödstopp samt inbyggt fyllningsstopp. En gasolflaska får aldrig fyllas mer än till 80%, över det blir den livsfarlig.
Ja du behöver inte lära mig det men folk försöker ju fylla cigarettändare till 100% genom att lägga dem i frysen. Problemet med gasolfyllning måste belysas för att olyckor inte skall ske.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Var utrustningen besiktad/godkänd enligt tidsschema?

Idag skrotar man oftast flaskor för egenfyllning efter 10år, för dyrt att besikta så billig/gammal utrustning.
Ja men vad är besiktningsintervallet på en fast monterad tank idag? Jag vet att det skickas gasolflaskor till Danmark för provtryckning då det är betydligt billigare att trycka dem där.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Ja du behöver inte lära mig det men folk försöker ju fylla cigarettändare till 100% genom att lägga dem i frysen. Problemet med gasolfyllning måste belysas för att olyckor inte skall ske.
"Problemet" finns det sånt ,använder man rätta grejor så finns väl inga problem ,ungefär som att tanka bilen,finns väl inga problem där
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
654
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Nu verkar det ju, äntligen, finnas "gasolmackar" med personal lite här och där i landet. Under högsäsong verkar de även ha ganska generösa öppettider. För mig räcker det med de som finns i Norrtälje, Uppsala, Enköping och Västerås. Jag skulle aldrig ge mig själv in på att fylla en gasolflaska. Vi har 2x PA11 i Nordicen och de räcker hela sommarsäsongen.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Nu verkar det ju, äntligen, finnas "gasolmackar" med personal lite här och där i landet. Under högsäsong verkar de även ha ganska generösa öppettider. För mig räcker det med de som finns i Norrtälje, Uppsala, Enköping och Västerås. Jag skulle aldrig ge mig själv in på att fylla en gasolflaska. Vi har 2x PA11 i Nordicen och de räcker hela sommarsäsongen.
Men du kan inte fylla en vanlig gasolflaska ,det är speciella flaskor med max 80% fyllning och när det är fyllt så slår det ifrån samma som när man fyller bensintank .
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
J

Jag (m.h.a. platspersonal) fyller mina vanliga PA11 flaskor på dessa mackar och betalar i kassan.
Men när dom fyller så ställer dom dina flaskor på vågen och det är vågen som avgör när den slår ifrån, den mekanism är i min Alugas flaska så det är inget märkvärdigt
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
OT.
Jag fyller mina "plastburkar" på Gasolfyllarna i Gävle
och ibland använder jag Gasolautomaten om det krisar.
Bättre att vara säker än att man gör sig eller någon annan illa.
Det får kosta att ha rätt grejor som rätt folk håller koll på.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
OT.
Jag fyller mina "plastburkar" på Gasolfyllarna i Gävle
och ibland använder jag Gasolautomaten om det krisar.
Bättre att vara säker än att man gör sig eller någon annan illa.
Det får kosta att ha rätt grejor som rätt folk håller koll på.
Undrar om gasolautomaten tar mina plastburkar som ” har gått över tiden”?
 
Toppen