• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Fulladda" inte elbilen, fulcampa, tjuvcampa inte.....

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Nu börjar orden komma även för elbilar som skall laddas.
Dvs ord liknande de som man lancerar för att få folk att skämmas om man övernattar med husbilen utan att betala campingplats. Dvs fulcampa, tjuvcampa och allt ved det kan heta.
På SVT TEXT kan man läsa en nyhet som säger att man skall inte "tjuvladda" sin elbil.
det skulle då vara tjuvladdning att ladda bilen hemma, från ett vägguttag. Man bör ladda i en stolpe där strömmen är tre ggr dyrare tycker man.
Väldigt stark ord, som skall få folk att skämmas över att inte betala för en riktig laddplats.
Det går alldeles utmärkt att ladda hemma om man ställer in laddströmmen till vad vägguttaget är avsett för hemma under carporten, eller skaffar en sk laddbox med trefas.
Lika väl som det går att parkera för natten med husbilen där det bara finns en blå P skylt.

De fula ordens krig.....

Roysan
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Nu börjar orden komma även för elbilar som skall laddas.
Dvs ord liknande de som man lancerar för att få folk att skämmas om man övernattar med husbilen utan att betala campingplats. Dvs fulcampa, tjuvcampa och allt ved det kan heta.
På SVT TEXT kan man läsa en nyhet som säger att man skall inte "tjuvladda" sin elbil.
det skulle då vara tjuvladdning att ladda bilen hemma, från ett vägguttag. Man bör ladda i en stolpe där strömmen är tre ggr dyrare tycker man.
Väldigt stark ord, som skall få folk att skämmas över att inte betala för en riktig laddplats.
Det går alldeles utmärkt att ladda hemma om man ställer in laddströmmen till vad vägguttaget är avsett för hemma under carporten, eller skaffar en sk laddbox med trefas.
Lika väl som det går att parkera för natten med husbilen där det bara finns en blå P skylt.

De fula ordens krig.....

Roysan
Varför skulle jag skämmas om jag parkerar på parkeringen och inte på svindyra ställplatser eller campingplatser,gratis är gott dom som vill betala får gärna göra det jag gör det inte .
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
På SVT TEXT kan man läsa en nyhet som säger att man skall inte "tjuvladda" sin elbil.
det skulle då vara tjuvladdning att ladda bilen hemma, från ett vägguttag. Man bör ladda i en stolpe där strömmen är tre ggr dyrare tycker man.
Väldigt stark ord, som skall få folk att skämmas över att inte betala för en riktig laddplats.
Tjuvladdning från vägguttag, det är väl om man "lånar" grannes utan att fråga...
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.274
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det har med elsäkerhet att göra men har du kablar som klarar belastningen så ska det inte vara problem. Risken är ju att huvudsäkringarna går. Hemma har jag ju bara 10 Amp som max till de vanliga eluttagen men 16 Amp till 400 V och 20 Amp huvudsäkringar. Det har hänt att huvudsäkringarna har gått när det varit kallt och spis och värme varit i gång för fullt, då skulle laddningen klara många Amp.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Experten: ful-ladda inte bilen. "utdrag av texttv"
Undrar vad biltillverkarna säger som levererar laddare som det går att
ställa in på rätt sätt när användaren bränner ner huset pga att dom inte läst manualen. "hoppsan" säger dom nog."

Verkligen dumt att säga och citera på detta sätt.
TextTv, Journalister mfl har inte en aning om hur det fungerar. Dom letar bara efter sina scoop.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja ett vanligt vägguttag är gjort för en viss maxeffekt.
Då ställer man in bilens laddare så att det laddar med max den ström väggkontakten medger, Konstigare är det inte.
Men ställer man in fel så vägguttagaren blir varmt så....
Men nu var det ordet "fúlladdning" som får mig att tänka på hur man skapar fula ord om de som nattparkerar utan att betala 300 kr på en campingplats.
Det bör vi givetvis inte skämmas för, det gör ju även vanliga bilar och långtradare, men genom att använda orden skapar man ett sorts negativt tyckande om husbilar som fulcampar.....

Är det någon som vet om långtradarna betalar för att stå på olika platser, och över natten.
det finns ju trafikverkets rastplatser som anänds, de kostar inget.
Större beninstationer kan ha en stor yta för långtradare, betalar dom?

I Karlstad, Mariebergskogen finns i alla fall 24 timmars husbilsplatser, som inte kostar ngt, men har ingen service då. Man bygger nu fler sådana platser.
De som ändå parkerar vid bussplatserna, och på gräset kan få böta.....
Trevligt att Karlstad gör så här!!


Roysan
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Är det någon som vet om långtradarna betalar för att stå på olika platser, och över natten.
det finns ju trafikverkets rastplatser som används, de kostar inget.
Större bensinstationer kan ha en stor yta för långtradare, betalar dom?
Olika på olika stationer, vissa tar betalt, andra är gratis.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
I Motala parkerar långtradare på gatorna som inte trafikeras och det är gratis. Dom måste ha vilopauser så det är ok
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
I Motala parkerar långtradare på gatorna som inte trafikeras och det är gratis. Dom måste ha vilopauser så det är ok
så du menar det är legalt att ställa sig var som helst och hur som helst bara för att de måste ha vilopaus ? uträttar de sina behov i hytten ? eller lägger de en kabel på gatan ? som du kommer med din husbil och tar hand om ? jag förstår ! men tycker inte det är ok men kanske är ensam om det ? jag vill inte ha hundägare husbilister ell yrkeschaufförer som uträttar sina behov varken utanför min gata ell min dörr ! finns avsedda platser för detta även om de kanske kostar pengar !
 

BengtR

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29219
Medlemskap
2024
Nu börjar orden komma även för elbilar som skall laddas.
Dvs ord liknande de som man lancerar för att få folk att skämmas om man övernattar med husbilen utan att betala campingplats. Dvs fulcampa, tjuvcampa och allt ved det kan heta.
På SVT TEXT kan man läsa en nyhet som säger att man skall inte "tjuvladda" sin elbil.
det skulle då vara tjuvladdning att ladda bilen hemma, från ett vägguttag. Man bör ladda i en stolpe där strömmen är tre ggr dyrare tycker man.
Väldigt stark ord, som skall få folk att skämmas över att inte betala för en riktig laddplats.
Det går alldeles utmärkt att ladda hemma om man ställer in laddströmmen till vad vägguttaget är avsett för hemma under carporten, eller skaffar en sk laddbox med trefas.
Lika väl som det går att parkera för natten med husbilen där det bara finns en blå P skylt.

De fula ordens krig.....

Roysan
I husbilen finns i princip allt som finns i ett vanligt boende. Jag vill inte betala för en campingplats när jag har allt jag behöver i bilen Rester som sopor och latrin slängs på tillåtna ställen. Varför skulle det vara fult att stå där det är tillåtet? Handlar det om avundsjuka? Då säger jag: lägg av!
Så länge man håller sig till reglerna är det inte fult, det är en rättighet. De som vill betala får gärna göra det, men gnäll inte på mig som stannar enligt gällande regler.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.274
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ett vanligt schukouttag är inte gjort för långvariga strömuttag som t.ex en elbil drar dag efter dag i kanske 8-10 timmar. till slut glappar fjädrarna i uttaget som ska knipa mot stickproppens stift , med värmeutveckling som följd.
De brukas ju under vintercamping. 16 Amp klarar ju tex en Alde på 3 KW
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.274
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det är väl ganska sällan den drar 3 Kw kontinuerligt?
Beror väl lite på temp. Själv har vi inte campat under -5 men då har vi haft luftburen Truma utan el. Jag skulle däremot tro att om det ligger kring -20 så får nog värmen jobba ganska hårt. Om en anslutning är gjord för 16 Amp så bör den väl klara det kontinuerligt? Jag vet faktiskt inte men det vore ju konstigt om det finns CE godkännande och det inte kan efterlevas.
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.725
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
De brukas ju under vintercamping. 16 Amp klarar ju tex en Alde på 3 KW
Ska man få lasta ett schukouttag med 16A krävs det korta matarledningar ,det brukar inte finnas på campingar , normalt är det dom blå Cee-uttagen där och dom är byggda för att ha en högre kontinuerlig last
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
så du menar det är legalt att ställa sig var som helst och hur som helst bara för att de måste ha vilopaus ? uträttar de sina behov i hytten ? eller lägger de en kabel på gatan ? som du kommer med din husbil och tar hand om ? jag förstår ! men tycker inte det är ok men kanske är ensam om det ? jag vill inte ha hundägare husbilister ell yrkeschaufförer som uträttar sina behov varken utanför min gata ell min dörr ! finns avsedda platser för detta även om de kanske kostar pengar !
Det är ingen som uträttar sina behöv utanför, har aldrig set att dom har gjort detta och husbilister ännu mindre. Vi har ju allt i bilen som behövs tror jag i alla fall vi med gamla bilar,dom nya har kanske inte det
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
så du menar det är legalt att ställa sig var som helst och hur som helst bara för att de måste ha vilopaus ? uträttar de sina behov i hytten ? eller lägger de en kabel på gatan ? som du kommer med din husbil och tar hand om ? jag förstår ! men tycker inte det är ok men kanske är ensam om det ? jag vill inte ha hundägare husbilister ell yrkeschaufförer som uträttar sina behov varken utanför min gata ell min dörr ! finns avsedda platser för detta även om de kanske kostar pengar !

Det här ser mer ut som de rykten om vad husbilar som inte betalde för campingplats, utsattes för på en del ställen där det vr populära HB platser för natten. det talades om HB som tömde sina septitankar i hamnen etc. Dvs skapat skitsnack.
Vem som spred sådana rykten kan man förstås spekulera i.......
Detta händer inte helt enkelt, varken av lastbilschaufförer eller husbisfolk som skiter på gatan.
Däremot festfolket som skall hem efter midnatt från centrum och krogarna kanske.
Men ryktets makt är stark, varför folk tror på sånt är en bra fråga .....
Varför man delar sådana rykten och okontrollerade saker är även det en bra fråga

Att proffschaufförer lagstadgat måste ha vilotid efter vissa timmar betyder inte att någon upplåter platser åt dem.
De får allt liksom HB ägare hitta platser själv.

Roysan
 
Senast ändrad:

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Det här ser mer ut som de rykten om vad husbilar som inte betalde för campingplats, utsattes för på en del ställen där det vr populära HB platser för natten. det talades om HB som tömde sina septitankar i hamnen etc. Dvs skapat skitsnack.
Vem som spred sådana rykten kan man förstås spekulera i.......
Detta händer inte helt enkelt, varken av lastbilschaufförer eller husbisfolk som skiter på gatan.
Däremot festfolket som skall hem efter midnatt från centrum och krogarna kanske.
Men ryktets makt är stark, varför folk tror på sånt är en bra fråga .....

Att proffschaufförer lagstadgat måste ha vilotid efter vissa timmar betyder inte att någon upplåter platser åt dem.
De får allt liksom HB ägare hitta platser själv.

Roysan
Jag tycker att långtradar chaffisar har större rätt att utnyttja platserna för dom transporterar viktigt gods ,utan dom stannar Sverige,utan HB stannar inte Sverige men vi får kanske bättre luft utan partiklar .Men det är annan femma !Och jag är inte miljöpartist.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
HELT KLART Zlatko, långtradarkillarna gör ett bra jobb, sköter sig bra, men jag inse att de kan ha problem att hitta viloplatser, men de verkar veta var det finns sådana.
Hr utanför Kil finns trafikverkts rastplats, Norsälven där kanske det står 5 - 10 långtradare, även någon HB som övernattar.
Däremot kan det inte var nödvändigt att stå med motorn på i timmar.

Men nu kom vi nog lite utanför tråden, och det jag tänkte på när jag startade tråden, dvs ordkriget.

Rosyan
 
Toppen