• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fulel

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.530
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej!

Jag var i Indien 2011. Mycket intressant ställe. Inte minst Old Delhi.
Här fanns det mycket Ful-el.
Ibland hade man vara slängt en krok över en blank ledare och tankade ner lite ström. Men i övrigt säkert en intressant felsökning när det börjar krångla. Enligt uppgift var det sällan som strömmen funkade under 24 timmar utan avbrott.
 

Bilagor

  • El i Delhi 3.JPG
    El i Delhi 3.JPG
    441,4 KB · Visningar: 91
  • El i Delhi 2.JPG
    El i Delhi 2.JPG
    439,1 KB · Visningar: 92
  • El i Delhi 1.JPG
    El i Delhi 1.JPG
    417,5 KB · Visningar: 91

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.530
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
När jag var tvreparatör hände det ganska ofta att man fick en stöt, chassiet på en gammal svartvit tv var direkt kopplad till stickkontakten så beroende på hur kontakten var vänd i kontakten så fick man fasen direkt i chassiet. Eftersom man oftast måste felsöka med strömmen på så kom man ibland åt antenn sladden som ju var jordad. Sen stod tv oftast vid ett värmelement så det var ganska spännande speciellt som man ofta var sönderstressad, max antal att besöka på en dag var 13 och då skulle man köra imellan ofta i rusningstrafik. Så det blev ett antal stötar att det är 25000v i högspänningen på en gammal färgtv gör ju inte saken bättre.
På en del av de första stod det stora skyltar varning för röntgenstrålning. Det var ju plåtskydd runt högspänningen men de måste ju bort när man skulle felsöka med spänningen på.

Jag trodde fulel var sån el som inte passerade elmätaren?
Hej

Jodå, här finns en gammal TV-mecklare till.
Nog har man fått en och annan pärla från högspänningen (25.000 volt) i en Färg-TV. :D
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Såg något program på TV där dom renoverade något gammalt hus och ville behålla orginalutseendet på den delen dom gjorde om och då hade dom något slags ”modernt” ersättningsmaterial som såg ut som det gamla, fast mer säkert!

Programmet var säkert underbara "Det sitter i väggarna" med lika underbara Erika Åberg.

Grejorna kanske de hade köpt i Gysinge.

Pålle
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Här finns "moderna" bakelitbrytare mm.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Även jag är en f,d. tv-reparatör.
Förresten ni gamla tv-reparatörer har ni hört talas om PL36-metoden? Inte, - ja men då ska jag introducera den. Jag har använt den en gång men sen vågade jag inte fler gånger, för jag tyckte den var för effektiv. För er som inte vet, PL36 är ett slutrör högspänningsdelen på gamla svart-vita Tv på 60-talet.
Metoden går ut på att bli av med den jobbiga kunden som hänger över dig och Tvn och pratar/frågar hela tiden när du felsöker.
Steg 1. Låt Tvn värma upp ordentligt!
Steg 2. Tag Pl36 i toppkontakten och slit hastigt ut röret!
Steg 3. Lägg röret ovanpå Tvn.
Steg 4. Vänd dig bort och börja ohmmäta chassiet.
Steg 5. Kunden fattar tag om röret för att undersöka men upptäcker det du redan vet : Röret är knallhett!
Steg 6. Epilog, kunden går ut i köket och håller handen under kallvattenkranen!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
En sådan härva av kablar ser ju inte så snyggt ut. Kan det vara det som är "fulel"?

Sen kan man undra varför det tar så lång tid för en elektriker att komma när man behöver hjälp. Jag beställde ett lite jobb med att sätta upp en extra termostat till vår golvvärme och därmed få lite mindre ytor (färre rum) som styrdes av ett och samma termostat. De har inte kommit än vad jag vet men säker är jag inte. De kan ju ha dykt upp efter att vi sålde huset för fyra år sedan och efter 18 år sedan jag beställde jobbet. Vad kallas sådan väntan? Fulväntan?
 
F

f.d. 53452

Guest
En sådan härva av kablar ser ju inte så snyggt ut. Kan det vara det som är "fulel"?

Sen kan man undra varför det tar så lång tid för en elektriker att komma när man behöver hjälp. Jag beställde ett lite jobb med att sätta upp en extra termostat till vår golvvärme och därmed få lite mindre ytor (färre rum) som styrdes av ett och samma termostat. De har inte kommit än vad jag vet men säker är jag inte. De kan ju ha dykt upp efter att vi sålde huset för fyra år sedan och efter 18 år sedan jag beställde jobbet. Vad kallas sådan väntan? Fulväntan?
Hej Michael.
Kanhända det kallas för väntan. Eller så har du gett dig den på att syna uttrycket, "den som väntar på xxx väntar aldrig för länge". Lycka till och hör av dig när väntan är över. Eller som dom säger, "intet är som väntans tider".
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
En sådan härva av kablar ser ju inte så snyggt ut. Kan det vara det som är "fulel"?

Sen kan man undra varför det tar så lång tid för en elektriker att komma när man behöver hjälp. Jag beställde ett lite jobb med att sätta upp en extra termostat till vår golvvärme och därmed få lite mindre ytor (färre rum) som styrdes av ett och samma termostat. De har inte kommit än vad jag vet men säker är jag inte. De kan ju ha dykt upp efter att vi sålde huset för fyra år sedan och efter 18 år sedan jag beställde jobbet. Vad kallas sådan väntan? Fulväntan?
En sån väntan måste vara väldigt bra träning inför vaccinationen.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Finns lite fulel i Sverige.

Hade en gammal el-central som vi inte kunde bryta strömmen till, det visade sig att matarkabeln kom från grannens hus.

En hyresgäst där elen ingick i hyran körde extra värmefläktar och lät Tv vara på dygnet runt även om han resta bort, det visade sig då huset totalrenoverades att hans elförbrukning hade betalastat grannens elmätare under alla år.

Var hos min vän som köpt ny villa, där fanns ett större fritidshus som ingick på tomten, en gång i tiden så hade den egen elmätare men den hade killarna från elverket plockat bort och eftersom det fortfarande fanns ström kvar på alla 3 faser så hade dom bara satt upp en skylt med texten: Varning, bakström kan förekomma! Det visade sig efter lite efterforskning att strömmen till fritidshuset togs efter villans huvudsäkringarna men innan villans elmätartavla. Riktigt dåligt/klantigt av elverket, dessutom olåst skåp som vilken unge som helst kunde öppna.
Mycket enkelt att låna all el till fritidshuset för den oärlige, ner med fasadskåpet och lägg in matarledningen direkt in i en el-central inuti fritidshuset och låssas att det går på villans elmätare.

Apropå fulväntan.
Vi beställde eljobb till huset i Norrland, grannen bokade och släppte in elektrikern så han kunde montera ett par extra vägguttag och belysning i några klädkammare. Grannen fick boka elektrikern för att med vår dialekt kunde vi aldrig få hantverkarna att komma! Ganska snart började vi tjatade på grannen att vi inte fått faktura för eljobbet, han svarade ni kan vara lugna, betala kommer ni garanterat få göra. Med jämna mellanrum påminde vi grannen, ca var 6 månad då vi var på plats, men vi ett tillfälle så säger han har ni inte fått betala ännu, nä svarar vi! Men elektrikern dog ju på älgpasset i fjol. Så nu får jag smyga ner lite pengar för sista färden, kan nog räkna med att elektrikern står och väntar bakom sankte Pers portar och ska ha betalt, trots att det nu gått 25 år sedan jobbet utfördes.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
I min första villa bytte jag och farsgubben (han drev elfirma) ut all el. Det var fina tygkablar i pansarrör.
Jag hade en central på bottenvåningen och en i källaren.
Elmätaren satt ute på fasad men saknade mätarsäkringar. Dessa satt på vinden (troligen från tiden det var luftledning).
Vi satte centraler med automatsäkringar och jordfelsbrytare på båda plan.
I samband med detta hivade vi ut oljepannan och satte in bergvärme pump.
Eftersom jag är nyfiken på allt så förde jag statistik på elförbrukningen från dag 1 i huset.
Det konstiga var att efter 1,5år så hade jag samma förbrukning med värmepump som det var med oljepannan.
Då gjorde jag lite detektivarbete och det visade sig att centralen i källaren var inkopplad före elmätaren och den andra efter.
Jag felanmälde det till Elverket men sedan kom stormen Gudrun och gubbarna fick väl annat att tänka på för det kom aldrig någon och fixade
under de åren jag hade huset...
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Toppen