• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fulel

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Spretar lätt i andra trådar om starkström och om det går överstyr så kan Admin flytta det hit. Var på ett jobb idag och tänkte då skapa denna tråd. Det var ett litet uppdrag i en lägenhet cirka 10 gammal, och där förväntar jag mig inte att någon har varit och pillat. Till skillnad från en villa, där är det mer regel än undantag med fulel. Öppnar strömbrytaren och ser på kopplingen att det inte stämmer. Enligt kunden kunde man bara tända och släcka på ett ställe, och när jag provar så är det halva sanningen.
För det beror på vilket läge denna trappomkastare står i. Skruvar då ner armaturen som sitter i takdosan, och där har jag sådan tur att den trappomkastare står i rätt läge. Annars så hade armaturen varit spänningsförande. Ena mellantråden (svart) ligger på jordanslutningen och den gul/gröna ligger oisolerad i takdosan. Då är jag rätt irriterad och frågan hustrun vem som varit här och pillat, det är min man. Hälsa honom att jag är rätt irriterad just nu, hade jag fått strömgenomgång så hade han och jag haft ett allvarligt samtal.
20210322_094801[1].jpg
20210322_094751[1].jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
När jag var tvreparatör hände det ganska ofta att man fick en stöt, chassiet på en gammal svartvit tv var direkt kopplad till stickkontakten så beroende på hur kontakten var vänd i kontakten så fick man fasen direkt i chassiet. Eftersom man oftast måste felsöka med strömmen på så kom man ibland åt antenn sladden som ju var jordad. Sen stod tv oftast vid ett värmelement så det var ganska spännande speciellt som man ofta var sönderstressad, max antal att besöka på en dag var 13 och då skulle man köra imellan ofta i rusningstrafik. Så det blev ett antal stötar att det är 25000v i högspänningen på en gammal färgtv gör ju inte saken bättre.
På en del av de första stod det stora skyltar varning för röntgenstrålning. Det var ju plåtskydd runt högspänningen men de måste ju bort när man skulle felsöka med spänningen på.

Jag trodde fulel var sån el som inte passerade elmätaren?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag var med på en slutbesiktning efter en totalrenovering av en mindre fastighet.
All el hade dessutom bytts ut.
Alla tändtrådar var gul/gröna.
Gissa om besiktningen blev godkänd.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag lät eleverna testa färgseendet är ju lite mer färger i elektroniken. Elektrikerna har ju inte mer färger än att de ska klara det men ofta är det inte elektrikern som drar kabel.
Pratade med en elektriker som skulle kolla elen i ett badrum, alla kablar låg löst i innertaket inga rör fanns, han åkte därifrån ville inte ha med den "installationen" att göra.
 

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Hjälpte granne där Pappa elektriker? hade installerat en toalettlösning med Uv ljus. grannen kom med uv lampor och frågade vad är fel
dom går sönder hela tiden, 400volt till utrustningen märkt 230V så kopplade pappa även till VV beredaren het vatten ska det va.
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Fulel för mig är när man tjuvar ström. En kompis från tonåren hade en pappa med egen elfirma. När han avled så uppdagades att han dragit en snygg ledning från lyktstolpen utanför huset och in till elcentralen. Han avled på 90-talet och de misstänkte att han gjort det vid husbygget på 60-talet :twitcy: :wideeyed::yes:.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag gjorde en elbesiktning åt en kompis på ett hus han ville köpa.
Kollade först elmätaren som satt ute på fasaden, var enfas....
Huvudcentralen satt i källaren och den var trefas....
Sedan satt det en central på den "ny" inredda vinden, också trefas..
Här blev jag lite förvånad eftersom det inte gick någon kabel in i centralen (kunde allt ligga i rör?) så jag lyfte på locket...
Allt låg infällt i väggen, utan rör...
Fast det värsta var kabeldimensionen, allt var draget med telefontråd...
Sedan hittade vi en "elcentral" till i en garderob, där var ett helt nystan med telefontråd kopplat till en mängd sockerbitar...
På bottenvåningen och i källaren var det inte riktigt lika illa men ändå lite telefontråd till diverse uttag inne och ute.
Samt en trefas spis kopplad till ett trefas spis uttag där alla faser var hopkopplade.
Han köpte inte det huset....
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Fulel för mig är när man tjuvar ström. En kompis från tonåren hade en pappa med egen elfirma. När han avled så uppdagades att han dragit en snygg ledning från lyktstolpen utanför huset och in till elcentralen. Han avled på 90-talet och de misstänkte att han gjort det vid husbygget på 60-talet :twitcy: :wideeyed::yes:.
Så hade jag också förr, preskriberat nu..
Bodde i en hyreslgh där värden inte "hade råd" att sätta upp motorvärmarstolpar.
Så vid min P-plats (vid en a områdets egna lyktstolpar) anordnades en gummikabel från lyktstolpen (gömdes i buskarna på dagen).
Hade motor och kupevärme på från jag kom hem på kvällen till jag åkte på morgonen :)
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
En släkting till mej grävde ner en stor och tung spole under kraftledningen.
Drog sedan kabel in i huset och kopplade in några cykellampor.
Det var på den tiden det inte fanns el i detta hus.
Ute dasset finns fortfarande kvar och används dock utan lampor och el. :)
Jag undrar om denna berättelse är sann eller bara en skröna. Den kom från min släkting så kanske den var sann.
Spolen låg iallafall i cykelboden när jag växte upp. :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag gjorde många jobb åt Statoil i hela södra Sverige på 1900-talets slut.
Jag vill inte berätta vilken station detta hände på, men mitt jobb var då att bygga upp nya diskar och inredning i butikerna.
Detta jobb medförde att elen måste dras om i och runt kassa disken.
All el är uppmärkt med nr som stämmer med automatsäkringen så det var lätt att stänga av elen för just den slinga det berörde....
Men en dag stämde det inte, vi provade många säkringar med elen var ändå på.
Så jag sa till min kollega gå du in och kolla vilken säkring som ramlar ner så kortsluter jag kablarna med en skruvmejsel....
Vi hittade nu vilken säkring det var, och kablen var felmärkt.
När min kontaktman på Statoil kommer för att se hur det går med jobben berättar jag om felmärkningen och att jag kortslöt kablarna med en skruvmejsel....
Då blir han likblek i ansiktet och säger med skräcken i rösten...
Men herre gud... Ser du det gula röret med alla kablar i precis vid din el kabel... Detta rör går ut till pumparna och det har hänt att bensin ångor har letat sig in via röret... Peter du kunde ha sprängt hela stationen i luften :swoon:
Nu gick det ju bra.... Men ibland får man lita på "han där uppe" när man pillar med el :twitcy:
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Fulel för mig är när man tjuvar ström. En kompis från tonåren hade en pappa med egen elfirma. När han avled så uppdagades att han dragit en snygg ledning från lyktstolpen utanför huset och in till elcentralen. Han avled på 90-talet och de misstänkte att han gjort det vid husbygget på 60-talet :twitcy: :wideeyed::yes:.

Hade han bara el då det var mörkt då?

//Jocke
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Tycker dom gamla ledningarna var rätt snygga & såg ju mycket mer tekniskt ut än ett rör i väggen där man inte ser kablarna!
Såg något program på TV där dom renoverade något gammalt hus och ville behålla orginalutseendet på den delen dom gjorde om och då hade dom något slags ”modernt” ersättningsmaterial som såg ut som det gamla, fast mer säkert!
 
Toppen