• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fulel

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Flerfamiljs fastighet byggt 1932, visst man redan då vad som gällde? Ojordat vägguttag i källarutrymme med betonggolv. Är det fulel eller inte?
20210324_111953[1].jpg
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Var säkert ok då. Har själv ett fungerande ojordat uttag utomhus på en ladugårdsvägg. Ladugården byggdes 1937.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Vet ju inte om uttaget sattes upp när fastigheten byggdes men det ser ut så. Försöker mig på en jämförelse. Ni har en kompis som har en villa med platta på mark byggd på 70-talet. Det huset har ojordade vägguttag överallt utom i köket och utomhus, finns där vägguttag i ett badrum så är det ett 110 volts med fulltransformator. Er kompis skall byta ut plastmattan i hallen till klinkers, skall han då byta sin vägguttag till jordade?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Vet ju inte om uttaget sattes upp när fastigheten byggdes men det ser ut så. Försöker mig på en jämförelse. Ni har en kompis som har en villa med platta på mark byggd på 70-talet. Det huset har ojordade vägguttag överallt utom i köket och utomhus, finns där vägguttag i ett badrum så är det ett 110 volts med fulltransformator. Er kompis skall byta ut plastmattan i hallen till klinkers, skall han då byta sin vägguttag till jordade?
Om man vet att uttaget är installerat före 1994 då får man utöka med ett ojordat eluttag i samma rum. Hallen räknas som ett tort utrymme.
Allt enligt övergångsreglerna 2008. Men problemet hur ska man veta om uttaget i det rummet är installerat före 1994. Moment 22 för en elektriker.

Om han byter ut uttaget i hallen till ett jordat. Då måste alla uttag i hela anläggningen bytas ut till jordade. Bort med transformatorn i badrummet. Krav att Installera jordfelsbrytare för badrum och uttag utomhus.
Resten av uttagen där är jag osäker om det är krav eller inte.

Hoppas att det blev rätt.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
42. Att ett vägguttag fungerar är ju inte tecken på att det är rätt installerat, ytterst tveksam till att det någonsin varit rätt.

44. Men hur vet man att man gjorde rätt redan då på 30 talet?

46. Jordfelsbrytare har inget med frågeställningen att göra. Men givetvis är det jättebra med en sådan. Om man provar den regelbundet.

47. Håller med dig om det mesta förutom att alla uttagen inte behöver bytas i hela anläggningen. Byter man ett uttag till jordat så skall man byta alla i samma rum. Är där ett valv till nästa rum så byter man även där. Står en dörr i garaget men karmen och gångjärnen är kvar så är det ett annat rum och då behöver man inte byta där.

Hade förväntat mig lite andra svar faktiskt. Drar jag samma frågeställning med el kolleger oavsett ålder så svarar säkert 90 % att det skall vara jordat vägguttag p.g.a. golvbyte. Och i synnerhet äldre som gått i pension. Men så är det inte för betonggolv, klinkergolv, marmor, skiffer, o.s.v. är icke elektriskt ledande.
 
Toppen