• Nu finns det en Beta test av Nya Husbilsplatser!
    En beskrivning av nya funktioner hittar ni på : Klicka Här för Instruktion.
    Eller direkt till nya Husbilsplatser : Klicka Här för Nya Husbilsplatser.
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Karosseri Fuktskada

tklev

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
34793
Medlemskap
2025
Får fukt mitt på väggen under sidofönstret enl bild. Har silikonet o tätat runt förardörren mot karossen men fortfarande kommer lite fukt på innerväggen mot långsoffan ! Kan inte se varifrån det kommer! Endast en fläck på väggen insidan! ( ungefär som jag markerat med svart ring) som sprider sig ner mot soffan ! Bilen är -90 års hymer camp,
Kan ngn tipsa om var det kommer ifrån! Kan inte se ngt från varken tak eller vägg ovanför denna plats!???
Tacksam för svar!!

1758730213382.png

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Får fukt mitt på väggen under sidofönstret enl bild. Har silikonet o tätat runt förardörren mot karossen men fortfarande kommer lite fukt på innerväggen mot långsoffan ! Kan inte se varifrån det kommer! Endast en fläck på väggen insidan! ( ungefär som jag markerat med svart ring) som sprider sig ner mot soffan ! Bilen är -90 års hymer camp,
Kan ngn tipsa om var det kommer ifrån! Kan inte se ngt från varken tak eller vägg ovanför denna plats!???
Tacksam för svar!!

Visa bilaga 241552
Har du haft ur fönstret och samtidigt tätat om det?

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Tacksam för svar!!

Visa bilaga 241552
Den långa skenan/gångjärnet på ovansidan av fönstret håller nog inte tätt.
Tätmassan mellan den och väggen har nog torkat. Vattnet rinner ner mellan skenan och väggen.

Nödlösning.Testa och lägga på en sträng med fogmassa på ovansidan av aluminiumskenan/ gångjärnet. Då kan det inte rinna vatten mellan skena och väggen. Det fungerade på min gamla Hymer, jag använde Tec7.

Om du tänker rengöra med tex rödsprit innan du fogar akta fönstret, plasten tål inte kemikalier. Plasten krackelerar totalt och spricker sönder. Jag har gjort den missen vid ett annat tillfälle.

På min bil rann vattnet in i bilen ner på en sittplats. Antagligen har gummilisten släppt någonstans på din bil. Tätningen runt listen är antagligen kass. Testa om det går att tryck upp listen på från insidan av bilen, i överkanten av fönstret bakom aluminiumlisten. På min bil är listen lös i överkanten, det räckte med Tec7.

Det syns på bilden att det har runnit vatten från taket ner mot fönstret.

Om du har en aluminiumplåtar på taket kolla att set ser okej ut. På min bil satt det skruvar i varje hörn på den stora plåten. Plåten var även limmad. Vatten kom in under plåten och trängde in genom skruvhålen. Även takräcket sitter fast med skruvar som kan läcka.
Kolla även under bilen att golvet ser okej ut. På min bil har jag lagat golvet samt några bärande reglar i golvet. Det var två plåtar på mitt tak och takräcke, jag har tagit bort allt:-(

Det behöver inte vara ett problem på din bil men kan vara bra att kolla upp taket och golvet under bilen.

Jag har en likadan bil som du har.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tänk på att köra upp på nivåklossar så du får ett litet fall bakåt. Gör jag inte det blir det en liten karvarande pöl med vatten på taket och överskottet rinner ner över kanten mot sidofönstret.

Toppen