Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag tvivlar, mäter du inte bara fukten i tyget inte inne i väggen?
Hej,Och, Ja, det går att mäta fukt i aluminiumlaminat men det får man nog göra med ultraljud och andra litet mer komplicerade metoder än vanlig mätning av ledningsförmågan. MVH Hans
Jo, visst gör jag det (mäter fukten i tyget) men vad mer i en ”modern” vägg av sandwich-konstruktion är fuktkänsligt menar du?
Jag har en bestämd känsla, grundad i min mättekniska bakgrund, att om man nu lyckas få in fukt i isoleringen mellan aluplåtar (hur vet jag inte) så kan t.ex ljudhastigheten i laminatet ändras med fuktighetshalten. Likaså kan jag tänka mig att kapacitansen ändras. Man ansluter en växelström på insida och utsida och mäter kapacitansen. Hela laminatet kan ju betraktas som en stor kondensator. Likaså vämeledningsförmågan ändras säkert. Man värmer på en sidan av laminatet och mäter hur fort temperaturen ändras på andra sidan.Hej,
Mina källor ställer sig tvivlande till det, så kan du förklara lite mer Hans?
DS
Bra frågan, men något måste det väl vara som man tar upp till flera tusen per år för att leta efter.
//Conny
PS
Är det verkligen rätt länk till fuktmätare från Jula?
DS
Hej skalman52,
Det är en bra inventering av möjligheter att mäta fukt i husbilar som inte gäller enbart aluminiumklädda. Men då dagens vanligaste isolering XPS, med ett närmast oändligt antal slutna celler, inte kan innehålla något vatten bortsett ifrån de celler som är öppna på en eventuell snittyta. Så det handlar inte om att mäta
”fuktighetshalten”, utan letar efter fritt vatten i exempelvis spalter. Och precis som du avslutar så måste man skilja på garanti, täthetskontroll och inte blanda ihop det med fuktkontroll.
...
//Conny
Hej,Har haft min bil inne för täthetskontroll enligt garantikrav,bilen har aluminiumskal,ingen fuktmätning sker utan endast visuell kontroll på tätningar skarvar osv.,frågade specifikt hur kontrollen går till,upptäcks något misstänkt läckage mäts ytan med instrument för att verifiera om det är fukt eller inte, går inte att mäta fukt med något instrument på aluskal säger verkstaden.
Har aldrig haft något misstänkt läckage,enbart visuell kontroll.Hej,
Har du sett hur kontrollen går till? Som exempel:
//Conny
- Hur gör man?
- Vilken yta är det?
- Vad har ytan för material?
- Vad är det för instrument, eller vad har det för färg?
Fick vid min första fuktmätning 2018 värden på alla ställen i protokollet.
2019 var värden i väggarna kryssade, med motiveringen att det inte går att mäta dessa värden. Just pga aluminiumväggar.
Min naturliga fråga blev ju då :
Hur kunde ni göra det förra året???
Verkstaden sa att man gått på uppskattade värden (från Kabe).
Jag kan säga att min tilltro för vad jag betalar en tusenlapp föll rätt rejält.
Ser bara detta som en onödig utgift numera, mest för att behålla ett hyfsat andrahandsvärde - för jag tvivlar starkt på att man uppger de faktiska värden som uppkommer... Och att jag någonsin kommer få nytta av sk. "fuktgarantin".
Hej,
Ser ut att vara Kabe,Fumiko&Lasse fick ett snyggt protokoll som bara säger att fukt går inte att mätas i plåt.Hej,
Vad är bilen för fabrikat?
//Conny