• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fukt!

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Fukt!

På våran Knaus så såg skarvarna lite suspekta ut, så nån timmes jobb med badrumssilicon och nu nyttjas duschen varje dag!

Håller med att det slarvas en hel del med husbilbyggnationer, fast lite kan man åtgärda själv för att minimera framtida strul!

Vi kanske skulle släppa in Martin Timell och byggfuskgänget på våra åk:rolleyes:

Anders & Marie-Anne som inte ställt på ännu:eek:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fukt!

Kanske är din husbil därför av bättre kvalité!!??

Simma lugnt - men inte i duschen!!;);)

Lasse

Vad gäller duschrummet kan det faktiskt vara så. En bekant inom VVS-branschen varnade mig för att installera dusch i bilen. Själv var han husvagnsägare.

Efter att ha studerat mängder av fabriksbyggda husbilar bestämde jag mig för att redan från grunden bygga så att inget vatten skulle kunna slinka in där det inte var önskvärt.

I det helt rensade innerutrymmet började jag med att lägga en matta i hela bilen med samma teknik som vid läggning av våtrumsgolv. Till duschrummet tillverkade jag ett separat golv lika stort som hela rummet och med 10 cm kanter. En golvläggare fick lägga in en vanlig svetsad våtrumsmatta i detta "kar". Från kanterna på "karet" byggde jag sedan väggarna och klädde dem utan skarvar runt om med väggmatta för våtrum.

Ett litet fönster lågt placerat och en taklucka ger luftgenomströmning.

Förutom dörrspringorna var hela rummet absolut vattentätt innan någon utrustning monterades.

Därefter monterades speglar, tvättställ, kassettoa och duscharmatur.
Vi duschar med fullt ös, stänger av vid intvålning, öser på igen. Samtliga armaturer är av hemmamodell ettgreppstyp. Har 135 l tank.

Rörelsehindrad hustru och jag tycker att hemligrummet är det bästa i bilen.

Hälsningar Alve:yes:
 
F

F.d. 29942

Guest
Sv: Fukt!

Wow!!! Vilken respons, tack alla som har svarat!
Nu vet jag att man kan fråga om saker härinne och få massa svar.

Tack än en gång Ing-Marie :yes:
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Fukt!

Har man duschen strax bredvid fönstret så kan man vid behov duscha utanför bilen också men kanske man behöver ha badbyxorna på.
Går ganska bra tycker jag har duschat så flera gånger..
 
Toppen