• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fukt!

F

F.d. 29942

Guest
Hejsan allihopa!!

Hur är det med fukt i husbilen om man duschar, jag har hört att det inte ska vara så bra.

:music-icon:Man ska ha husbil!
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Fukt!

Det vore ju skit till husbil om man inte kan duscha i den det är ju en av dom fina grejerna med husbil man får väl glänta lite på takluckan
 
F

F.d. 29942

Guest
Sv: Fukt!

Tyckte jag också, vi har inte fått den ännu, så jag vet inte
riktigt hur det fungerar, det var en bekant med husvagn som
sa så.

Tack för ditt svar, nu kan jag duscha i lugn och ro!
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.297
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Fukt!

Har varit runt och tittat på en hel del husbilar de sista 2 åren.
Javisst - dusch finns i husbilen - sa de - både privata och företagsbilar.
Ok - hur fungerar den då - frågar jag.
Njae - det vet vi inte - vi har inte använt den.

9 av 10 som hade dusch sa att de inte använt duschen - vet inte riktigt hur jag ska tolka det??
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Fukt!

Nu har vi bott i vår husbil över 18 månader nu och duschat nästan varje morgon... och inte syns det eller luktar någon fukt.

Men jag tror att skötseln, dvs. torka duschen efteråt och öppna takluckan samt att inte lämna de fuktiga handdukarna dit att torka är viktigt i det långa loppet. Vi torkar handdukarna ovanför sängen på en stång (duschgardinstång) som vi installerad mellan väggarna.

Duscha lugnt!

Hälsning från Torrevieja på väg ner till Sydspanien igen
anita&jyrki
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fukt!

Viktigt är nog att redan från början öppna takluckan.
Problemet eller bristen i de flesta fordon är nog att det saknas lämpliga tilluftsöppningar i nedre delen av duschutrymmet.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fukt!

Vi duschar i husbilen men det första vi gölr är att öppna takluckan för missar man det så blir det mycket fuktigare inne på toan än om den är öppen .

Sen får man ju vara vaksam så man ställer sig så att det blir fall mot avloppet och det vill ju inte till många cm förrän det rinner åt fel håll .

Jag gjorde så också att jag vaxade med snabbsprayvax på väggarna så rinner vattnet av lätt men givetvis så torkar vi med trasa efteråt .

Sådant : Vaxa bilen på ingen tid alls - Auto Motor & Sport

Turtle wax it wet .
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Fukt!

Nja, om en husbil vore riktigt byggd, dvs med rejäla och hållbara tätningar mellan väggar och vägg och tak så vore väl duschning inget problem. Tyvärr, är det inte så i många fall och det upptäcks i de flesta fall inte förrän det är för sent, dvs då fuktgarantin gått ut.
Allt för många har upptäckt detta för sent, tyvärr. Nu tillhör inte jag den skaran, men har å andra sidan aldrig duschat i husbilen. Varför ska man det? Alla campingar har ju dusch!
Och fricampar du är det väl oftast vid en sjö eller ett hav, som i så fall löser alla duschproblem!!
Ok, en del öppnar takluckor, men vad hjälper det om skarvar är otäta:confused::mad::p;):oops:rolleyes::cool:. Husbilar är smäck, byggda så de rasar som ett korthus vid kollision eller häftig avåkning. Detta gör naturligtvis att efter några hundra mil har bilen flexat så pass mycket att många tätningar, både in- och utvändigt inte håller måttet. Dessutom har vatten en underbar förmåga att tränga sig in i de mest otroliga ställen. Och en öppen taklucka under duschning hjälper absolut inte mot otätheter - vatten rinner inte uppåt!!!

Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Fukt!

Har haft både husvagn och husbil med duschkabin, och det är väl klart som korvspad att man ska använda duschen om den finns där. Sedan kan man väl underlätta med att torka upp så gott man kan i duschkabinen, brukar ha en liten fönsterskrapa och en wettex och torka ur det mesta.

Tycker att man kan dra en parallell, med att man ska inte använda en bil för då kan den rosta. Ha den inställd i garage och aldrig ta ut den någonsin och inte köra 1 meter, då kommer du garanterat att kunna uppvisa en perfekt bil om 50 år.

Men varför köper man en husbil?? för att titta på den?? visa upp den?? eller kanske använda den, för min egen del så har jag köpt den av sistnämnda anledning.
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Fukt!

OK, visst det är upp till var och en hur man vill använda sin husbil. Jag både köper den, tittar på den, visar upp den och använder den, men duschar på campingar. Jag bara påpekade att många har ångrat att man använde duschen och att husbilar i grunden är lågkvalité! Vem skulle godkänna sådana fuskbyggen i det permanenta boendet??Men vad gäller duschningens vara eller inte vara i husbilen är valet givetvis vars och ens!;)

Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Fukt!

Ångan kondenseras på väggarna och andra kalla ytorna, mot det hjälper takluckan och god ventilation säkert.

Sedan finns det bilar och bilar med olika duschar och tätningr och ventilation, liksom olika sätt att plaska med vattnet....

På vår förra bil blev hela utrymmet våt efter duschen, hade bara en duschgardin, men dennna nuvarande känns riktigt bra med sitt ordentliga, separata duschutrymme.

hälsning
jyrki
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fukt!

Siden 2000 har vi regelmessig brukt duschen i vår husbil, forrige bil hadde vi i 8 år uten problemer ved duschen. Ved den årlige kontrollen måles det om det er fukt rundt duschrommet, og er det det så skal det repareres med en gang.
Duschrommet skal være laget for normal bruk.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.930
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fukt!

Nja, om en husbil vore riktigt byggd, dvs med rejäla och hållbara tätningar mellan väggar och vägg och tak så vore väl duschning inget problem. Tyvärr, är det inte så i många fall och det upptäcks i de flesta fall inte förrän det är för sent, dvs då fuktgarantin gått ut.
Allt för många har upptäckt detta för sent, tyvärr. Nu tillhör inte jag den skaran, men har å andra sidan aldrig duschat i husbilen. Varför ska man det? Alla campingar har ju dusch!
Och fricampar du är det väl oftast vid en sjö eller ett hav, som i så fall löser alla duschproblem!!
Ok, en del öppnar takluckor, men vad hjälper det om skarvar är otäta:confused::mad::p;):oops:rolleyes::cool:. Husbilar är smäck, byggda så de rasar som ett korthus vid kollision eller häftig avåkning. Detta gör naturligtvis att efter några hundra mil har bilen flexat så pass mycket att många tätningar, både in- och utvändigt inte håller måttet. Dessutom har vatten en underbar förmåga att tränga sig in i de mest otroliga ställen. Och en öppen taklucka under duschning hjälper absolut inte mot otätheter - vatten rinner inte uppåt!!!

Lasse

Men om man använder bilen på vintern, och inte är vinterbadare ;)
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Fukt!

Då tar man in på en camping! Annars blir det problem!!!!;);)

Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fukt!

I 15 år har vi använt duschen i husbilen varje morgon under alla våra resor. Helt otroligt bekvämt att slippa släpa grejer fram o tillbaka till offentliga duschar. Inte minsta problem med fukten. Men det är ju ett hemmabygge förstås.

Simma lugnt.
:)
 
F

F.d. 55395

Guest
Sv: Fukt!

Har mont. en ca. 10 cm lång hasp mässing pådörren kör med toadörren på glänt snabbt
torrt efter dusch. Monterade även handukstorkstång biltemas 12 watts kopplad till 220v
omvandlaren fungera fint till handuk o småtvätt .
Hälsningar Ahusknut.
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Fukt!

I 15 år har vi använt duschen i husbilen varje morgon under alla våra resor. Helt otroligt bekvämt att slippa släpa grejer fram o tillbaka till offentliga duschar. Inte minsta problem med fukten. Men det är ju ett hemmabygge förstås.

Simma lugnt.
:)
Kanske är din husbil därför av bättre kvalité!!??

Simma lugnt - men inte i duschen!!;);)

Lasse
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Fukt!

Tur att det finns fuktmätare när man ämnar köpa begagnat nästa gång :D:rolleyes:
Gurra
 
Toppen