• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fukt på framrutan

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Hej, någon som har ett bra tipps för att slippa fukten på framrutans insida?

Nu kommer vi till den period då matta på utsidan känns tidigt tycker vi, vi drar ner vårat aluminium jalusi och på morgonen när det varit ca 3 - 8 grader är det rejält fuktigt på insidan av rutan när man drar upp jalusin.

Ska bli spännande att se om det finns några tipps.
(att lägga något på utsidan frågar jag inte om):)
 
F

F.d. 6535

Guest
Sv: Fukt på framrutan

Jag delar problemet. Fukten finns i bilen. Den sätter sig på bilens kallaste yta.
Vanligtvis är det englasfönsterna. Bilens fönster. Om jag lägger mattor på utsidan av bilen
och får den superisolerad då sätter sig fukten på någon annan yta i bilen som vid detta tillfälle är den kallaste. Det kan vara en vägg i en garderob , ett överkåp med livsmedel
en sänglåda osv. På dessa platser är det inte roligt att få fukt , då är det bättre att ha
fukten på framrutan. Avfuktare är nog melodien!!!!

Är själva ute med våran husbil året om och har aldrig någonsin fått problem med fukt på sänglådor, väggar eller dyligt.
Vi duschar i våran bil varje dag när vi är ute, öppnar takluckan några minuter i duschutrymmet, samt slår på köksfläkten i samma veva, det är allt.

Kan det skilja mellan olika fabrikat ?
Vi har en Carthago.

:spinny:
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Fukt på framrutan

Är själva ute med våran husbil året om och har aldrig någonsin fått problem med fukt på sänglådor, väggar eller dyligt.
Vi duschar i våran bil varje dag när vi är ute, öppnar takluckan några minuter i duschutrymmet, samt slår på köksfläkten i samma veva, det är allt.

Kan det skilja mellan olika fabrikat ?
Vi har en Carthago.

:spinny:
Nog kan det skilja. Men trådskaparen var besvärad av fukt på framrutan och här håller jag med om att det är irriterande att ta bort fukten med en trasa. Min poäng var att om rutan inte är kallaste ytan på bilen så sätter sig fukten på någon annan kall plats och detta kan vara på ett ställe där man inte har så bra koll!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fukt på framrutan

Det tror jag inte stämmer, om du inte har någon annan mycket värmeledande yta som inte är isolerad.
I det här fallet så är ju rutan just en avfuktare, och när den inte är kall stannar fukten i luften och ventileras ut om ventilationen är o.k.
När det är kallt ute är ju luftfuktigheten ganska låg, så den behöver inte torkas extra.
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Fukt på framrutan

Helt rätt Charky.
Varm luft innehåller mer fukt, som kommer från användandet.
Dusch
Matlagning
Våta kläder
Tvätt
Plus att varje person omsätter ca: 2,4l vatten/dygn Genom urin, svett och genom den luft vi andas ut.
Så mitt råd använd en riktig avfuktare.
Kompressoravfuktare fungerar hyfsat i temp ner till plus 10-15 grader. Kapacitet från någon liter och uppåt/dygn beroende luftens fuktinnehåll och temp.
Sorptionsavfuktare utan kondensor fungerar i minusgrader. Kapacitet från någon liter och uppåt/dygn beroende luftens fuktinnehåll. (Fungerar bättre vid låga temperaturer)
Torrboll (glöm den) täta fordonet, sätt in antalet som motsvarar den vattenmängd den skall absorbera i tid?
Bästa alternativet är Sorptionsavfuktare som användes regelbundet. Dyra men rätt använda håller de fuktskadorna borta. (utom rena läkage genom kaross vattenslangar odyl.
MVH. Gunnar S
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fukt på framrutan

Då skall jag testa ställa in våran avfuktare när vi får hem bilen men det är ju inget man kan ha med när man åker och sen går ju kompressorn bara om fuktigheten är över 40 i luftfuktighet .
Står men på elplats så kan man ju använda acc'n men detta gällde ju vid fricamping och att man inte skulle göra av med så mycket energi .
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Fukt på framrutan

Hej Lasse!

När vi hade Niesmann så släppte vi ner mörkläggningsgardinen och sedan drog vi upp den lite, då öppnades små hål i gardinen och då blev de ingen fukt på rutan, funkade i allafall ner till -20.

/Gunnar
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Fukt på framrutan

Då skall jag testa ställa in våran avfuktare när vi får hem bilen men det är ju inget man kan ha med när man åker och sen går ju kompressorn bara om fuktigheten är över 40 i luftfuktighet .
Står men på elplats så kan man ju använda acc'n men detta gällde ju vid fricamping och att man inte skulle göra av med så mycket energi .

Detta har jag gjort och det fungerar utmärkt. När man har el. Dessutom när bilen är hemma så ligger det inte två personer och en hund och släpper ut vattenånga.

Men teknik-lasses problem och många med honom är den irriterande fukten på rutan när
bilen används och ej har tillgång till 220W. 12 volts avfuktare hade varit toppen!
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Fukt på framrutan

Se inlägg 39#

För första gången i år har det varit så mycket fukt på framrutan att det nästan började rinna.

Tog fram "damsugarskrapan" och tro det eller ej, den torkade torrt utan att det rann en droppe, behållaren däremot blev det en hel del vatten i!:)

Fortsättning följer...
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Fukt på framrutan

hej chris o benny det var en bra ide på vår nya bil finns 2st utblås fram brevid stollarna man kan leda värmen upp till rutan med lösa slangar som man tar bort när man kör
I vår bil(Fiat 2009) har vi gjort följande åtgärder:
#1. Jag har tillverkat ett lite tjockare drapperi(typ täckjacketyg) som hänger ifrån taket så nära framrutan och dörrarna som möjligt. Drapperiet knäpps fast och går ända ner till golvet.
#2. Jag har dragit fram en luftkanal(finns i moduler hos Claes Olson) på vänster sida om förastolen (precis ovanför handbromsen) som blåser varmluft in i det mellanrum som bildas mellan drapperiet och bilens ytterväggar. Brukar även strypa övriga utblås för att få en större luftström framåt till hyttan.(detta får man prova sig fram till).

Dessa åtgärder har gjort att det inte blir någon kondens i hytten samtidigt så blir det inget kallras vilket gör att hela bilen känns varmare och mer ombonad.

OBS! Via har inget annat skydd på in eller utsida.

//Benny
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Fukt på framrutan

Har man en bil som t.ex Kabe med en Webastovärmare, sätter man bara igång den med fullt pådrag i defrostermunstyckena så tar det inte många minuter att få bort fukten på rutan.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fukt på framrutan

Har man en bil som t.ex min Peugeot Boxer med en Webastovärmare, sätter man bara igång den med fullt pådrag i defrostermunstyckena så tar det inte många minuter att få bort fukten på rutan + isen på utsidan. :D

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Fukt på framrutan

Snabbaste sättet vi hittat på är att ta en fönsterskrapa. Tre drag - klart!
(och extremt ekonomiskt & miljövänligt...)

hälsn
jyrki
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fukt på framrutan

Hmm
Någon som testat olika alternativ och hittat en bra lösning?
MVH KEJO


Vi köpte en Kärsher WV50 :
Kärcher WV50 - Sök på Google

Och då man har gjort snabbstopp och inte vill montera vintertäcket så blir det ju lite kondens och i helgen så blev det väl 1-1,5 dl på rutan vilket blir mycket för en handuk .

Den fungerar nästan perfekt för att jag drar den i sidled och man får tömma den lite oftare då annars så sprutar vattnet ut .
Den är även kalasbra att ha hemma till rutorna och egentligen helt fantastisk .
 
Toppen