• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fryser om ryggen...

F

F.d. 53074

Guest
Dubbelsängen ligger ovanpå det stora bagageutrymmet som inte är speciellt väl isolerat. Det gör att sängen blir ganska kall och vi fryser om ryggen då vi lagt oss. Trots att vi tycker om att kramas...
Någon som har tips på bra isolermaterial som man kan använda? Kanske något som inte är mer än 1-2 cm tjockt och kan läggas under madrasserna?

Hälsning/Kjell, the cool one.:D
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Fryser om ryggen...

Se till så bara en fryser.Du får väl tilläggsisolera i garaget.. Det har vi gjort på vinden i huset.
Då blev det varmare.
/Vidhem
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: Fryser om ryggen...

Hej

Sök på tunn smidig isolering.
"Smeden" har skrivit om TermoReflekt.
/ Olle

Väljer du ett tjockare mjukt isoleringsmaterial, så får du även
ljuddämpande effekt.
/ Olle
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fryser om ryggen...

Jag skriver igen .... Men jag hade skrivit ett långt inlägg och sedan klicka på "posta" så kommer "sidan kan ej visas" fram och då blir man ju glad ..

Men ..

Jag tror att garaget är lika isolerat som bodelen men att det blir kallare för att man inte tillför någon värme som man gör i bodelen kolla om du kan öppna några ventiler i garaget så även det blir lite uppvärmt , det kan tyckas att elda för kråkorna då man inte är där men då kostar det "bara" i el och gasol .

Det du annars kan göra är att du drar en tunn slang som är upp till fönstrena och en T-koppling där och lägga slinga i taket på garaget och sedan isolera ner mot garaget .
Då har du som "golvvärme" i sängen ..


Hoppas det inte raderas nu .....
 
Senast ändrad:

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Fryser om ryggen...

Hej!

Prova med liggunderlag mellan madrass och sängbotten. På våran bil har vi varmluftsutsläpp i garaget och så är värmaren placerad under sängen så att det är en riktigt god o varm säng man kryper ner i.

Mvh Bert
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fryser om ryggen...

Hej Bengt-Åke
Ja du, luft fröser ju inte ,men tydligen dom som har luftvärme.
/Vidhem

Jag har luftvärme och fryser inte men sen kvittar det nog om man har luft eller vatten värme och vill ha värme på ett ställe som inte är uppvärmt .

Det är ju samma sak men hemmabostaden för har du el eller vattenburen värme i bostaden och ett rum utan element så blir det ju kallt där inne ändå .
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Fryser om ryggen...

Hej Kjell.

Du har med all säkerhet något luftutsläpp i garaget som en del redan har påtalat. Kolla att det inte är stängt. Du har inte uppgett i din profil vilken HB du har, så det är lite svårt för oss att hjälpa dej med konkreta tips.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.774
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fryser om ryggen...

Jag skriver igen .... Men jag hade skrivit ett långt inlägg och sedan klicka på "posta" så kommer "sidan kan ej visas" fram och då blir man ju glad ..

Men ..

Jag tror att garaget är lika isolerat som bodelen men att det blir kallare för att man inte tillför någon värme som man gör i bodelen kolla om du kan öppna några ventiler i garaget så även det blir lite uppvärmt , det kan tyckas att elda för kråkorna då man inte är där men då kostar det "bara" i el och gasol .

Det du annars kan göra är att du drar en tunn slang som är upp till fönstrena och en T-koppling där och lägga slinga i taket på garaget och sedan isolera ner mot garaget .
Då har du som "golvvärme" i sängen ..


Hoppas det inte raderas nu .....

jag undrar om golvet i garagen är speciellt isolerade?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.899
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Fryser om ryggen...

Tror också det blir enklast att ha ungefär innetemp i garaget, precis som i bilen för övrigt. Det kvittar nästan vad du isolerar med om det så småningom blir iskallt under madrasserna, kylan kryper upp. Så få in värme i garaget och har du luftburet är det ganska enkelt. Det enklast är ju om det redan finns något stängt värmeutsläpp, som flera redan påtalat.

Sedan beträffande jämförelsen vatten- och luftvärme så har jag f n Alde som är förbasktat komfortabelt och tyst. Det funkar utmärkt, särsklit en vinter som denna. Men det vete fasen om jag inte ändå gillar luftvärme bättre. Inte minst när man vill flytta, bygga om, eller bara optimera värmefördelningen. Truma har massvis av perforerade isothermaslangar, luftutsläpp, slitsar, spjäll, förstärkningsfläktar, mm, som gör det enkelt att transportera och variera värmen och bygga flera olika slingor med olika värmefördelning. Kostar inte så mycket och är lätt att göra själv. Bara man ger fasen i att hacka hål i slangarna med skruvmejsel eller dyl!

Dra om vattenburet är inte riktig samma grej! :( Sedan finns det en viss risk för läckage om gummislang och inte minst gummianslutningarna vi konvektorerna torkar och då blir det vattenskador.

Truma har dessutom nu tagit fram en golvvärme där man leder varmluft genom kanaler i golvet i stället för vattenrör. En annan fördel med luftvärme är att bilen blir lättare.

Här har min fru och jag lagt en jäkla massa pengar på en bil med Alde, osså talar jag emot mig själv! Men va fasen, man är väl inte helt komplett antar jag! Fast visst är Alde osså bra! :)
 
F

F.d. 53074

Guest
Sv: Fryser om ryggen...

Skulle förvåna mig mycket om bilen har olika isoleringsnivåer på olika ytor.

Tjolander, beskriv din bil o du kommer få hjälp.

Vår bil är en Home-Car P601 (Fiat) 2007. Det finns faktiskt såväl ett värmeutblås som ett galler mellan garaget och utrymmet där värmaren sitter. Men vid närmare eftertanke får jag nog kolla om värmeslangen kan vara igensatt på något sätt för det borde vara bättre värme.

I vilket fall som helst kommer jag att följa valda delar av de råd jag fått här ovan. Vad skulle man göra utan den här web-sidan????

Tack/Kjell :D
 
F

F.d. 55285

Guest
Sv: Fryser om ryggen...

Vi har en Home-car 621 2006 vi har stängt värmespjället
i garaget för vi fick för varmt underifrån för det kommer
även värme från pannan ;)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fryser om ryggen...

Kan vara så enkelt att någon av dom tre slangarna lossnat från värmaren.

Tror det löser sig för något isoleringsproblem är det inte.

Sen vad det gäller vatten/luftvärme så finns det en mycket stor fördel med luft tycker jag. Det är när man snabbt vill värma upp på höst å vår. Där blir vattenvärme trögare och tar längre tid. Fast ändå har vi vattenvärme i vår bil.
 
F

F.d. 53074

Guest
Sv: Fryser om ryggen...

Tack för alla tips! Ska kolla alla slangar etc innan vi tar årets premiärtur i påsk. Kanske kommer det att bli lite isolering under madrasserna också...

Glad Påsk!/Kjell :D
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Fryser om ryggen...

En tanke bara.....om man isolerar under madrasserna...är det ingen risk för att det bildas kondens då???? Inge kul med mögel på madrassens undersida.

I min Frankia har golvet samma isolering som resten av bilen. Det som skiljer är att garaget är utan dubbelgolv. Värmeutblås finns i samtliga lastutrymmen i dubbelgolvet så det blir en behaglig temperatur och inga kalla golv.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Fryser om ryggen...

hej det var en ny upptäkt jag kollade på min gamla o den nya bilen jag har ribbotten det blir nog bra cirkulation under sängarna den nya bilen verkar bli varmare än man är van vid jag gillar när det är ganska svalt ca 16-18grader på natten men jag får se ha en glad påsk håkan o britt
:twitcy::wub:
 
Toppen