• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fruset vattenlås??

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Hur kommer man åt vattenlåset till diskhon i köket? Jag misstänker att det eventuellt har frusit eftersom vattnet inte rinner ur diskhon. Från undersidan diskhon går avloppsslangen bakom ugnen, jag kan sedan skymta lite av slangen nere vid golvet, med det sitter en skiva monterad framför utrymmet där slangen går ner i golvet. För att få bort den skivan måste man montera bort ugnen, vilket jag inte har möjlighet att göra. Hur i hela friden kommer man åt vattenlåset, skulle kanske behöva blåsa lite försiktigt med varmluftspistolen på låset. Kan man komma åt det underifrån? Fast avloppstanken sitter väl ivägen.
Jag satte på värmen i bilen igår, skall åka i morgon. Är det så att vattenlåset sitter på ett idiotiskt ställe utsatt för kyla så har man ju inte en chans att förhindra att det fryser...
Jag har haft loss avloppsslangen under diskhon för att konstatera att det inte satt något annat där som förhindrade vattnet att rinna ut.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Fruset vattenlås??

Jag skulle tälla en värmefläkt som blåser in under diskbänken. Det borde lösa isproppen på några timmar. Ha lite vatten i diskhon så du ser när det släpper.

Och jag skulle definitivt inte försöka med varmluftspistol. Alldeles för stor risk med överhettning så plastdetaljer förstörs.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

Bäst att försöka ha lite koll på vattenlåsen ifall oturen varit framme.
Det kan ju värsta fall ha frusit sönder och då har du ett vattenläckage där.

Lycka till

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

På min tidigare Dethleffs (-99) så satt det 2 vattenlås under bilen och dessa fick man ta bort locken på under vintern och placera hink inunder.

Så kolla under bilen vid bakaxel där tanken sitter så kanske du hittar dem.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag har haft en liten kupéfläkt ståendes inne i det utrymmet under ugnen (skåpet till diskhon) i ett par timmar nu men inget har hänt. Jag har lite vatten ståendes i hon för att kunna se om det släpper. Det var utifrån jag menade att värma lite försiktigt om man kommer åt nånstans. Vi tömde i T-sprit för ett par månader sedan för att förhindra att det skulle frysa i vattenlåset. Det märkliga är att igår rann vattnet igenom. Finns det mer än ett vattenlås? För när man spolar vatten i badrummet rinner det ut i tanken och ner i baljan som nu står under tanken. Om det nu är flera vattenlås, vart sitter dusch och badrumsvattenlåset då? Konstigt att då det vattenlåset inte har frusit... Sitter kökets vattenlås under golvet där man inte kommer åt?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Visst, jag hittade vatetnlåset direkt, satt vid bakaxeln. En lite frigolitburk satt trädd över, hålls på plats av ett band. Jag har skruvat loss bandet och tagit av frigolitöverdraget, och innanför ser man ett svart skruvlock som måste vara vattenlåset. Men det sitter som berget, dessutom har man en oerhört obekväm arbetsvinkel för att få loss det. Men locket kan ju vara fastfruset, jag kan ju ta hårtorken och blåsa lite försiktigt så kanske det tinar. Ska nog skicka ut gubben min att fortsätta med detta!

Tack för hjälpen iallafall!

Toppen