• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fristående eller Monterade stödben?

Kristiansson E

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
23911
Medlemskap
2022
Hej,
Vi har sedan 1 år en Knaus på 7,5 m. Vi stör oss lite på att det gungar när vi rör oss i bilen när den står still och har börjat kolla på stödben. Det finns ju allt från "domkraftsvarianten" som är lösa, till de som monteras men som skruvas manuellt till de som är elektriska och mer eller mindre helautomatiska. Priserna varierar därmed mellan 500 kr till 50-60 tusen och mer därtill. Är det någon mening att ens fundera på den enklaste varianten som är lösa eller ska vi sikta lite "högre" på en gång?
 
Hej,
Jag har haft mekaniska stödben typ Alko Clicfix både bak och fram som hissades upp/ner med en borrmaskin. Fungerade alldeles utmärkt.
 
De manuella AL-KOs stödben bort monterade, till förmån för E&Ps helautomatiska hydrauliska dito.
Nu använder vi stödbenen näst intill varje gång vi stannar över en timme på platsen, och vi vet med oss att vi kommer att röra oss i husbilen
 
Vi har stödben men använder dom i princip aldrig. Man vänjer sig vid lite gung, tänk på båtfolk där gungar det mest hela tiden och ingen som har problem med det. Helt övertygad att kroppen och knoppen vänjer sig vid lite gung efter ett tag.
 
Vi har stödben (manuella) men använder dem bara när vi har besökare som inte är vana att det gungargungar lite ibland, vid hård blåst eller då någon skall sova i alkoven (där märks ev gung mest...)
Vi har ingen tanke på att lägga stora summor på stödben men om just du tycker att problemet är stort och enkla stödben inte passar er går det ju att komplettera i efterhand.
 
Vi var ute efter ETT centralmonterat (i frampartiet) hydrauliskt stödben, mest för att få rätt höjd och slippa klossar. Men ack, nej, ingen vill montera något sådant. Synd att vi inte frågade Fransmannen med sin stora Concorde som hade bara ett h-stödben under motorn någonstans... Vi spanar efter honom fortfarande!
 
En av de första sakerna jag monterade bort när vi hämtat nuvarande husbil var stödbenen och då av två skäl. För det första sa erfarenheten från våra tidigare husbilarna att vi aldrig kommer att använda dem och för det andra att spara vikt.

Det finns också en annan aspekt på valet av eventuella stödben, nämligen hur lång tid det tar att få bilen körklar. Med ett par lösa stödben som spänns manuellt så går det att köra iväg direkt vid en nödsituation, visserligen på bekostnad av ett par förlorade ben. Med fast monterade, manuellt vevbara ben så kan det ta betydligt längre tid att komma iväg utan skador (men det går givetvis att köra iväg, men med skador på infästningarna av benen). De elektriska eller hydrauliska är väl ett mellanting tidsmässigt för att få bilen körklar.
 
Det finns också en annan aspekt på valet av eventuella stödben, nämligen hur lång tid det tar att få bilen körklar. Med ett par lösa stödben som spänns manuellt så går det att köra iväg direkt vid en nödsituation, visserligen på bekostnad av ett par förlorade ben. Med fast monterade, manuellt vevbara ben så kan det ta betydligt längre tid att komma iväg utan skador (men det går givetvis att köra iväg, men med skador på infästningarna av benen). De elektriska eller hydrauliska är väl ett mellanting tidsmässigt för att få bilen körklar.

Med luftfjädring med nivellering har man inte några problem om man snabbt skulle behöva komma iväg, dessutom mjukare gång under körning.
 
En av de första sakerna jag monterade bort när vi hämtat nuvarande husbil var stödbenen och då av två skäl. För det första sa erfarenheten från våra tidigare husbilarna att vi aldrig kommer att använda dem och för det andra att spara vikt.

Det finns också en annan aspekt på valet av eventuella stödben, nämligen hur lång tid det tar att få bilen körklar. Med ett par lösa stödben som spänns manuellt så går det att köra iväg direkt vid en nödsituation, visserligen på bekostnad av ett par förlorade ben. Med fast monterade, manuellt vevbara ben så kan det ta betydligt längre tid att komma iväg utan skador (men det går givetvis att köra iväg, men med skador på infästningarna av benen). De elektriska eller hydrauliska är väl ett mellanting tidsmässigt för att få bilen körklar.


Att köra iväg med AL-KO’s manuella stödben när de är nere funkar alldeles utmärkt utan att ha sönder infästningen. De viker sig nämligen snyggt bakåt/framåt beroende på ben och färdriktning.

”Konsten” är att palla upp, ex. med träklossar.

Har råkat pröva när jag glömde veva upp dem.

Å andra sidan, vid en akut nödsituation, vad är problemet med förstörd mekanisk utrustning?

// Niklas
 
Hej
Den 21.05.19 har jag fått tid för montering av hydrauliska stödben från SHR Hydraulik. De har ett lite annourlunda uppbygt system. Hela "paketet" monteras under bilen så att inget packutrymme går förlorat.Inga nya hål borras utan allt blir monterat i de befintliga hål som finns i bilens chassie. Vid byte av HB kan enheten demonteras och flyttas över till den nya bilen. Willkommen bei SHR Hydraulik
www.youtube.com/watch?v=1uFd9EQXRLI
Mvh. Klas
 
Hej
Den 21.05.19 har jag fått tid för montering av hydrauliska stödben från SHR Hydraulik. De har ett lite annourlunda uppbygt system. Hela "paketet" monteras under bilen så att inget packutrymme går förlorat.Inga nya hål borras utan allt blir monterat i de befintliga hål som finns i bilens chassie. Vid byte av HB kan enheten demonteras och flyttas över till den nya bilen. Willkommen bei SHR Hydraulik
www.youtube.com/watch?v=1uFd9EQXRLI
Mvh. Klas
Vi har HPC där allt också är monterat under bilen. SHR ser ut att lyfta bilen betydligt högre än HPC
 
Hej
Den 21.05.19 har jag fått tid för montering av hydrauliska stödben från SHR Hydraulik. De har ett lite annourlunda uppbygt system. Hela "paketet" monteras under bilen så att inget packutrymme går förlorat.Inga nya hål borras utan allt blir monterat i de befintliga hål som finns i bilens chassie. Vid byte av HB kan enheten demonteras och flyttas över till den nya bilen. Willkommen bei SHR Hydraulik
www.youtube.com/watch?v=1uFd9EQXRLI
Mvh. Klas
Vad får du betala för denna lösning?
 
Hej
Den 21.05.19 har jag fått tid för montering av hydrauliska stödben från SHR Hydraulik. De har ett lite annourlunda uppbygt system. Hela "paketet" monteras under bilen så att inget packutrymme går förlorat.Inga nya hål borras utan allt blir monterat i de befintliga hål som finns i bilens chassie. Vid byte av HB kan enheten demonteras och flyttas över till den nya bilen. Willkommen bei SHR Hydraulik
www.youtube.com/watch?v=1uFd9EQXRLI
Mvh. Klas


Ser bra ut, har kollat runt lite på deras bilder och funderar på några frågor som jag inte sett svaren på:

1.) De flesta bilder på boxen med hydraulaggregat mm i, sitte rinstallerad på högt chassi (Fiat). ALKO:s chassi, som vi har på vår bil, är betydligt lägre. Hur hög är box inkl. infästning alt. vilken markfrigång behövs för att få plats med boxen under bilen?

2.) Har systemet någon nödfunktion (manuell sådan) så man kan få in benen även om elektroniken och den elektriska manövreringen av ventiler slutar fungera? Om så är fallet var är denne placerad (inte under bilen hoppas jag)?

3.) Markplattorna, i änden av kolvstängerna ser ut at vara fast monterade (ej ledbara). Eller ser jag fel?

En annan reflektion är placeringen av cylindrarna. På vissa bilder ser det ut som de sitter mitt i sprutet från däcken. Jag tänker då på saltade vintervägar = obra.

Skönt dock att se att det kommer nya aktörer så befintliga tvingas till vettigare prisnivåer. För tidigare prisnivåer om 65-70 000kr för en installation är orimligt (anser jag). Att många anser det prisvärt har jag full förståelse för och har inga problem med heller. Men priserna på ingående komponenter samt den tid för installation som åtgår (2 man x en arbetsdag) ger en rejäl vinst.

Vi kommer skaffa hydrauliska stödben till vår bil men väntar lite till. Under tiden samlar vi erfarenheter.

Hoppas du/ni blir nöjda med era nya stödben och att det fungerar bra!

Lycka till!
// Niklas
 
Ok, skall kolla mer där sen, såg ut som de lyfte några hundra kilon bara, med en hb på 4,5 t får de ju klara 1,2t vardera om fyra st ben. Eller är dessa bara enkla stödben och inga som kan lyfta bilen?
 
Tillbaka
Toppen