• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Friktionsdäck livsfarliga

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.894
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Men det handlar väl ändå inte om att "vara rädd att köra omkring i trafiken"
Och särskilt logisk är inte människan.

Tänker så här:
man har gjort ett aktivt däckval som förlänger bromssträckan med 10meter.

Hur mår man då efter en olycka, när man kanske kört ihjäl ett barn, som plötsligt dök upp på vägen.

Kompromissa får vi göra dagligen, och vi är alla olika :rolleyes:
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Om man är bakfull, trött eller allmänt okoncentrerad så upptäcker man faror sent, reaktionstid och reaktionssträcka förlängs alltså innan bromsningen påbörjats. Det är där största faran ligger. Barn i trafiken får man inte missa! Om man jämför bromssträckor med olika däck kunde man också jämföra bromssträckor med olika bilar och komma fram till att det skulle vara livsfarligt att köra omkring med husbilar när sportbilar har mycket kortare bromssträcka.
Åke
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Träffade en trevlig HB själ idag som berättade att han med sin respektive fick 2 punkteringar (friktionsdäck) och en explosion på ett däck under deras resa i Frankrike i år. Utan vägassistans hade han aldrig klarat det, det var ganska otäckt i nedförsbacken, sa han... Jag vet faktiskt inte mycket mer än så och kan inte svara på eventuella frågor.

Bra däck är en "billig" försäkring, men frågan är fortfarande vilka däck vi ska förse oss med till sommaren och hösten när vi väl ska söderut. Den här tråden handlar rätt mycket om däck-ideologi-och-filosofi m.m.(!). Ibland önskar jag att någon kunde skriva vad som inte var så bra med hans/hennes däck och varför, då kanske man skulle kunna utesluta det som inte fungerar... Att fråga en däcksäljare är inget alternativ, det funkar sällan. EU-däckmärkning hjälper en del, men hur funkar det i praktiken?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Om man är bakfull, trött eller allmänt okoncentrerad så upptäcker man faror sent, reaktionstid och reaktionssträcka förlängs alltså innan bromsningen påbörjats. Det är där största faran ligger. Barn i trafiken får man inte missa! Om man jämför bromssträckor med olika däck kunde man också jämföra bromssträckor med olika bilar och komma fram till att det skulle vara livsfarligt att köra omkring med husbilar när sportbilar har mycket kortare bromssträcka.
Åke

Bakfull????????? Redan där är man en brottsling vilket inte skall blandas in i en diskussion om vilka däck som är bäst.

Bennie
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Jag vet inte om det där med att ”anpassa sig efter fordonets utrustning” stämmer alla gånger. Det låter käckt och självklart att slänga sig med men stämmer nog sällan i vardagen.
Vem kör t.ex. saktare bara för att man har valt däck som man vet har sämre väghållning och längre bromssträcka än ett annat däck man kunde ha valt? Kör man i 80km/h på 90 vägarna för att kompensera för den längre bromssträckan? Knappast.

Väljer man en däckstyp som man vet har längre bromssträcka än ett annat så får man också räkna in vid valet att man också väljer en längre bromssträcka i praktiken. Panikbromsningar är ju sällan planerade.

Inget fel i att kompromissa när man gör sina val, det måste man, men det är fel att lura sig själv och andra att tro att man kan kompensera för dem genom att t.ex. vara en ”bättre” förare. Även om de flesta av oss förmodligen är övertygade om att vi kör bättre än de flesta av oss :D

Bättre att rakryggat stå för sina val. Det är lite skamligt att medvetet välja bort säkerhet men ibland är det säkraste och bästa varken ekonomiskt eller praktiskt försvarbart.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Bakfull????????? Redan där är man en brottsling vilket inte skall blandas in i en diskussion om vilka däck som är bäst.

Bennie

Man behöver inte förstå allt man läser, Bennie. Mitt inlägg hade en koppling till ett tidigare inlägg. Det var därför jag tog några ex. ur TrF 3kap 1pa. Trafiksäkerhet och Riskmedvetande är något jag sysslat med i många år.
Vem bestämmer vad som skall blandas in i en diskussion eller vilka utvikningar som får göras, Du?? Det finns en trådskapare och det finns moderatorer räcker inte det?
Åke
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.894
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Träffade en trevlig HB själ idag som berättade att han med sin respektive fick 2 punkteringar (friktionsdäck) och en explosion på ett däck under deras resa i Frankrike i år. Utan vägassistans hade han aldrig klarat det, det var ganska otäckt i nedförsbacken, sa han... Jag vet faktiskt inte mycket mer än så och kan inte svara på eventuella frågor.

Bra däck är en "billig" försäkring, men frågan är fortfarande vilka däck vi ska förse oss med till sommaren och hösten när vi väl ska söderut. Den här tråden handlar rätt mycket om däck-ideologi-och-filosofi m.m.(!). Ibland önskar jag att någon kunde skriva vad som inte var så bra med hans/hennes däck och varför, då kanske man skulle kunna utesluta det som inte fungerar... Att fråga en däcksäljare är inget alternativ, det funkar sällan. EU-däckmärkning hjälper en del, men hur funkar det i praktiken?

Instämmer,
Min kollega fick på sin husbil förrförra sommaren 3 punkteringar på europa-tur!!!

Ska fråga honom om ev. orsak till dessa.
:)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Vanligaste orsaken till "oförklarlig" punktering är att man har haft för lågt lufttryck i däcken.

Tyvärr finns det husbilister som tycker det ger en mjukare körning med väldigt lågt luftdryck i däcken. Kan så vara, men det kan också vara direkt livsfarligt.

Se även inlägget: Rätt lufttryck i däcken
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Vanligaste orsaken till "oförklarlig" punktering är att man har haft för lågt lufttryck i däcken...

Ja det är dumt att åka med för lågt däcktryck. Tror dock inte det är speciellt vanligt om inte något hänt med däcket eller ventilen förstås så luften läckt ur...
Jag tror precis som Montreal att punkteringarna på husbilar mest beror på gamla och bristfälliga däck som har fått hänga med i alltför många år. Vi sliter på dem för lite.

Jag kan inte minnas att jag sett någon husbil åka med extremt lågt tryck. Personbilar har jag däremot sett ett antal.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

I förra veckan satte jag på 4 nya Michelin Agilis Camper + stålventiler. Däckfirman pumpade upp dem till 5,0bar. "Om du kör med mindre tryck blir HB'n otrevlig att köra, däcken blir varmare & slits fortare" var firmans argument. Hur det är med detta återstår att se. Firman är "gammal i gården" med lång erfarenhet så man får väl lita på att dom vet vad dom talar om.

Bennie
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.894
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Nu när vi är inne på lufttryck i däcken.
Kan det inte vara så att man rek. ett högre tryck
då det inte är helt ovanligt att husbilsförare inte känner till sitt aktuella axeltryck, och kan riskera att överbelasta däcken :confused:

Alla vi som har yrkeskort minns säkert all teori runt lastfördelning/axeltryck som det maldes på bilskolan,
något som jag tror saknas när man tar ett B-kort. :confused:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.767
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Jag har under ett antal år kört både Michelin XC Camping och därefter Agilis Camping med lufttryck anpassade efter Michelins tabell för axellaster. Däcken slits jämnt och snyggt, och köregenskaperna är utmärkta, syns inte heller något konstigt på däcken. Men bilen är däremot betydligt trevligare att åka i. Bilen har Maxichassie alltså 16" hjul, hur bilar med 15" hjul och däcksbelastning mycket nära eller t.o.m. över däckens bärighet blir vet jag däremot inte?
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

I förra veckan satte jag på 4 nya Michelin Agilis Camper + stålventiler. Däckfirman pumpade upp dem till 5,0bar. "Om du kör med mindre tryck blir HB'n otrevlig att köra, däcken blir varmare & slits fortare" var firmans argument. Hur det är med detta återstår att se. Firman är "gammal i gården" med lång erfarenhet så man får väl lita på att dom vet vad dom talar om.

Bennie

Har följt den här tråden lite då å då men först nu äntligen fått se ett bra däck.
Var visserligen inne på att köpa just dom men nu kom avgörandet, tack.


Stålventiler: Jag får googla lite på stålventiler.:yes:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.894
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Va tusan har du tittat på för däck tidigare då :confused:

Detta däck måste vara nämnt flera gånger i "alla däcktrådar"
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Jag har tittat på mina däck!
Mitt största intresse är inte husbilen och detta forum så jag har nog missat en hel del.:(
 

idemis

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
14043
Medlemskap
2025
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Behövs vinterdäck i Europa om husbilen väger över 3,5 ton. Den är då klassad som lastbil tror jag?
 
Toppen