• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Friktionsdäck livsfarliga

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Friktionsdäck kan vara livsfarliga på sommaren speciellt på våt vägbana !!!
Bromssträckan är 20 m längre från 100km till noll jämfört med sommardäck !!!
När sommardäcksbilen stod stilla åkte friktionsdäcksbilen förbi i 40 km !!!
Friktionsdäck är framtagna för vinterbruk !
Åretruntdäck existerar inte !!!
Allt enl. Vi Bilägare.


Jojje
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Friktionsdäck kan vara livsfarliga på sommaren speciellt på våt vägbana !!!
Bromssträckan är 20 m längre från 100km till noll jämfört med sommardäck !!!
När sommardäcksbilen stod stilla åkte friktionsdäcksbilen förbi i 40 km !!!
Friktionsdäck är framtagna för vinterbruk !
Åretruntdäck existerar inte !!!
Allt enl. Vi Bilägare.


Jojje

Jag vill påstå att så kallade åretrunt däck har dåligt grepp på våt vägbana.Med min husbil som är framhjulsdriven (Renault Master) så är det mycket lätt att få "spinn" på framhjulen vid acceleration från stillastående, då vägbanan är våt. Detta fenomen är liknande då vägbanan är våt även vintertid, varför det förmodligen är så att åretrunt däck är sämre på våta vägbanor oavsett årstid.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Friktionsdäck är framtagna för vinterbruk !
Åretruntdäck existerar inte !!!
Allt enl. Vi Bilägare.
Jojje

Motormännen ock Norska NAF + Finnländsk organisasjon,tästar
ju däck år efter år.

Enligt dom eksisterar inte "Året rundt" däck.Sommar ock Vinter-
egenskaper låter seg inte kombineras i ett däck.

Vinter/friksjonsdäck er i många avseenden farliga sommarstid,som
jojje beskrev.:yes:

Ottar
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Hej
Sådana här tester har i regel inget större värde då de oftast är mycket enkelriktade för att påvisa ett önskat resultat.

Ett praktexempel på detta är M:s dubbdäckstester, där testas det endast nya dubbdäck på ett för dubbdäck idealiskt underlag, resultatet av detta är givet på förhand.
Jag har läst ett seriöst test av dubbdäck, där provades däcket dels som nytt och sen efter att ha gått 1500 mil på asfalt, där provades olika underlag vid bromsprov såsom is, snö, packad snö, snömodd och ren asfalt.
Det var alltså den verklighet som ett vinterdäck normalt används under.

/Stig
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Hej
Sådana här tester har i regel inget större värde då de oftast är mycket enkelriktade för att påvisa ett önskat resultat.

Ett praktexempel på detta är M:s dubbdäckstester, där testas det endast nya dubbdäck på ett för dubbdäck idealiskt underlag, resultatet av detta är givet på förhand.
Jag har läst ett seriöst test av dubbdäck, där provades däcket dels som nytt och sen efter att ha gått 1500 mil på asfalt, där provades olika underlag vid bromsprov såsom is, snö, packad snö, snömodd och ren asfalt.
Det var alltså den verklighet som ett vinterdäck normalt används under.

/Stig

Om man har testat ett sommardäck och ett friktionsdäck under samma förutsättningar med resultat som trådskaparen redovisar, hur kan man då försöka bortförklara resultatet, med att alla tester är vinklade och dom är felvisande.
Jag har kört c:a 30000 mil på friktionsdäck, ock min erfarenhet säger att däcket har sämre bromsverkan på våt och torr väg, så resultatet som redovisats stämmer väl med min egen uppfattning.

/Bosse
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Jag har kört på Michelins Vinterdäck de flesta av mina körda ca 25000 mil med husbilarna och har aldrig känt att de skulle ha sämre väggrepp på sommaren än de sommardäck som medföljde vid leverans. Däremot har jag upplevt dem som tystare.

Möjligen i ett extremfall så kan det göra skillnad, men åt vilket håll vet man tyvärr inte förrän situationen är ett faktum.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Det är stor skillnad på väghållning och bromssträcka med FRIKTIONSdäck och då menas den modellen som är sajpade lameller på, för dessa viker sig på varmt sommarväglag och dessa har ju väldigt mjukt gummi.

MEN...

Sedan finns alternativet odubbade vinterdäck dom så kallade Allväders däcken och dessa har inte dom djupa sajpningarna .

Jag har kört på Michelin Agilis M+S samt Continental VancoCamper 4season.
Temperaturen har skiljt mellan ca +45 till - 30.
Det var halast på vintern.. Nä men på sommaren var det inga problem MEN detta är inte dom omskrivna friktionsdäcken.

Friktionsdäck eller dubbdäck? - tips
 
Senast ändrad:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Ligger det lera, grus,löv,spannmål på asfalten är dom riktigt bra. Och på grusvägar är dom mycket bättre än sommardäck För att inte tala om blöta gräsmattor. Hade inte varit i vägen på Lergökarallyt 2011, trotts att jag kom fram med Michelin Camping, som inte är någon höjdare på gräs.
Det här är bara vad jag tycker. Ingen absolut sanning med andra ord.
För övrigt är det en jäkla skillnad på bromssträcka mellan bästa och sämsta sommardäcket.
Glad Påsk bosse b
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Stig skrev i inlägg nr 9 att ett dubbdäck normalt körs 1500 mil på asfaltväg (under ett år?).
Normalt i Varberg kanske, men här hemma har först den sista veckan asfalten tinat fram och då endast på E14, annars råder fortfarande vinterväglag. Eftersom vägarna inte saltas så får vi behålla vintervägarna till dess våren kommer. Jag har kört flera hundra mil med husbilen i vinter, men endast någon km på annat än is och snö. Normal användning!

aake
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

I innlandet från Østersund ock norrut,fins snövägar hela
vintern,ock kall,trö snö.

Oj,vad bra att åka på med dubbfria friksjonsdäck!!! :yes:


Ottar
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

I går var det + 3 och blött friktionsdäcken hade aningen bättre fäste än sommardäck
I dag är det + 6 och fuktigt kanske ska prov 2 av vardera diagonalt:swoon:
bosse bus;)
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Jag vill påstå att så kallade åretrunt däck har dåligt grepp på våt vägbana.Med min husbil som är framhjulsdriven (Renault Master) så är det mycket lätt att få "spinn" på framhjulen vid acceleration från stillastående, då vägbanan är våt. Detta fenomen är liknande då vägbanan är våt även vintertid, varför det förmodligen är så att åretrunt däck är sämre på våta vägbanor oavsett årstid.
Vad ärett året runt däck det är en myt att där fins året runt däck, man hör det ofta nämnas aven en del
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Sveriges bilägare är tydligen ett gäng dumskallar som håller på att byta mellan vinter och sommardäck när det finns ett däck som är lika bra som vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren :twitcy: Ja jag är inkluderad i denna skara.

MVH

Stig
 
Toppen