• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fricamping - hur hittar ni platserna?

W

Weckman

Guest
Brukar inte va så flitig med att göra inlägg men blir kanske lite irriterad när man antyder att vissa har förmåner pga av låga hbknummer och är gamla trotjänare.

Jag tycker att du skall vara väldigt glad att så många lägger ner otroligt mycket tid, helt ideellt, för att hålla igång denna klubb.
Och det finns plats för fler som vill hjälpa till.
Hade du läst inlägget så var det just det jag skrev. Vissa sitter på en otrolig kunskap och delar med sig samt är mycket duktiga.
Medans andra kritiserar och tycker trådskaparen i detta ämne bör byta till husvagn istället och är det helt Ok bemötande av en medlem med tidigt nummer ? ”Inte acceptabelt av högre nummer heller” Och inte var detta första gången.
Tror inte det verkar bli något medlemskap där inte.
 

Gunnarsson

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Hade du läst inlägget så var det just det jag skrev. Vissa sitter på en otrolig kunskap och delar med sig samt är mycket duktiga.
Medans andra kritiserar och tycker trådskaparen i detta ämne bör byta till husvagn istället och är det helt Ok bemötande av en medlem med tidigt nummer ? Och inte var detta första gången.
Tror inte det verkar bli något medlemskap där inte.
Jag hade synpunkt på din mening om att du antydde om låga hbknummer mm hade "förmåner", inget annat.
 
R

RobbeS

Guest
Tillbaka till tråden. I mitt raderade inlägg skrev jag att jag efter lite utforskande upptäckt att Sweden Topo maps också har satellitfoton. Jag brukar kolla närområdet på satellitfoton och speciellt då om jag hittar en intressant grusväg då man ganska bra kan se vad som finns längre fram. Har hittat flera fina avskilda platser på det sättet.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Brukar använda Lantmäteriets kartor. Finns som app och jag tycker att den innehåller mer detaljerad information än Topo. Om man är i fjällvärlden så är ju Fjällkartan, även den som app, ett bra alternativ.
 
F

F.d. 57484

Guest
Damn, vilken dålig stämning det blev. Jag reagerade redan igår på griniga kommentarer och tycker Weckman har rätt. Inte så kul att komma ny på det här forumet.

Min känsla - efter 27 års på nätet - är att det finns några på det här forumet som saknar internetvana och inte riktigt vet hur man beter sig på ett forum utan tror att det är lite som Twitter.

Det kan ju vara idé att ta tag i detta om man vill att folk ska betala. Jag har inga problem att betala för nättjänster via tex Patreon, men har lärt mig genom åren att utvärdera först.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
För att komma tillbaka till ämnet:

Tycker vi skall undvika uttrycket fricamping. Det ger intryck av att vi husbilsfolk campar överallt vilket ger motvilja mot oss.

Föreslår: plats för att övernatta. Finns kanske bättre alternativ. På dagtid parkerar vi där där det inte möter anstöt.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Damn, vilken dålig stämning det blev. Jag reagerade redan igår på griniga kommentarer och tycker Weckman har rätt. Inte så kul att komma ny på det här forumet.

Min känsla - efter 27 års på nätet - är att det finns några på det här forumet som saknar internetvana och inte riktigt vet hur man beter sig på ett forum utan tror att det är lite som Twitter.

Det kan ju vara idé att ta tag i detta om man vill att folk ska betala. Jag har inga problem att betala för nättjänster via tex Patreon, men har lärt mig genom åren att utvärdera först.
Jag hoppas att du fortsätter att utvärdera hbk. Det är nog svårt att hitta forum som är helt fria från uppkastningar som den du drabbades av. Tror nog att du kan se att det mesta är läsvärt och givande.
 

Palte

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
29965
Medlemskap
2022
Vi fricampar oftast, ställplats kanske kan bli aktuellt vid kusten där kommunen satt p-förbud nattetid men vi har alltid hittat något själva .
Tror de flesta håller sina smultronställen för sig själva så vill man hitta egna fricamping platser så använder jag Google maps. Vid badplatser och parkeringar i städer finns det ganska ofta gatuvy bra för att läsa ev parkeringsskyltar. Vill man bara hitta bra fricamp så är park4night bra. Hbk ställplatslista har inte gett mig så mkt. Däremot är tömningskartan riktigt bra men den kommer man åt utan att vara medlem.
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Kenth, din beskrivning motsvarar väl även vår fördelning. Vi hittar våra ställen ungefär så som beskrivits ovan.

I vart fall vi finner det värt mödan att ha utrustat / kompletterat husbilen för ca 5 dygns vistelse (inklusive daglig duschning etc.). Om någon är intresserad kan jag mer utförligt precisera dessa kompletteringar (då förmodligen i en egen tråd, väl?).
Åke
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Vi nattparkerar på andra platser än ställplatser och campingar till 99%. Det brukar bli badparkeringar när badgästerna åkt hem, skogsvägar som ofta slutar i en vändslinga, parkeringar vid friluftsområden/motionsanläggningar eller, i urbana miljöer, helt vanliga parkeringar. Innan vi kör in på skogsvägar kollar vi noga att det inte finns brevlådor eller andra tecken på att det skulle ligga bostäder längs vägen.

Hittills har vi aldrig blivit inparkerade utom vid ett par tillfällen i England och en gång i Tyskland. Där är det inte ovanligt att parkeringar låses under natten. Eftersom skyltar då brukar tala om att parkeringen låses vid skymningen så passar det oss bra. Som inlåst lär vi inte bli störda.

I Tyskland blev vi inparkerade på en stor grusplan med fin utsikt som var helt tom. När vi vaknade på morgonen stod där säkerligen 25 - 30 försäljare med sina marknadsstånd och bilar som omöjliggjorde avfärd. De sålde stenar och mineraler samt utrustning för att leta och förädla sådana. Rund omkring i bergssidorna pågick letande efter mineraler och det metalliska klickandet av hammare mot sten hördes överallt, ungefär som vid Berlinmuren tiden efter dess fall. Intressant och lärorikt!
 

axgren

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
376
Medlemskap
2024
Vi campar på campingplatser till 80% för dels så känns det säkrare men framför allt finns det så fina campingar med grönytor och trevliga människor att prata med........Vi gillar inte asfaltsöknar där husbilar står packade som Sardiner eller att köra in i en buske över natten......Dom 20% som blir kvar blir platser i Norrland, hos kompisar eller snabbövernattning
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Då får man vänta tills du jobbat klart.

Tror inte du behöver vänta speciellt länge, finns väll ingen traktorförare som lämnar traktorn frivilligt och går ut i skogen.:eek:
Det är nog större chans att bli miljonär på lotto än att man blir in-parkerad av en förarlös traktor.

Men skulle man ha den turen så får man göra så som du skriver, vänta tills föraren återkommer!;)
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Tror inte du behöver vänta speciellt länge, finns väll ingen traktorförare som lämnar traktorn frivilligt och går ut i skogen.:eek:
Det är nog större chans att bli miljonär på lotto än att man blir in-parkerad av en förarlös traktor.

Men skulle man ha den turen så får man göra så som du skriver, vänta tills föraren återkommer!;)

Njae, senaste veckan har jag lämnat traktorn kvar på skogsvägen varje dag från morgon till kväll( bortsett från lunch och lite vila hemma i köket) när jag varit ute med röjsågen. Det kunde ha blivit en lång dag för den som övernattat nere vid sjökanten.
 

Aoks

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Malmö
HBK-Nr
30246
Medlemskap
2021
Ibland får man hjälp av Google maps. Vi är på väg hem från vildmarksvägen och blev inlurad på en grusväg när vi egentligen skulle till Fågelsjö Gammelgård söder om Sveg på E45. Iallafall så körde vi på "fel" grusväg och insåg att vi fått en "genväg" av Google, en sådan som tar 20min längre tid. Men en bit in fann vi en liten plats längs dammen till kraftverket som vi stannade på. Grillade och åt mat men tyvärr kom det lite mycket bilar här så vi åkte ändå till Fågelsjöns ställplats och här är lungt och tyst samt att vi har pratat med tre andra husbils ägare.

6B751397-26F0-4635-BF0A-17CA3E34FC2D.jpeg
56DE17A6-6F97-429B-ACD0-55C543D4F9A6.jpeg
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Vi brukar göra såhär: sverige är ju inte bara skog utan också skog och insjöar. Varje län har oftast omfattande kanske tom "okända" insjöar för den utomstående. Gå in på ex Wikipedia när du efterfrågar ex insjöar i Varbergs kommun, du får ett stort antal med koordinater,maxdjup, volymmängd mm. Därefter söker du upp sjön med koordinaterna. Studerar man nu noga brukar man finna liten väg att använda för att komma ner till sjön. Vi har gjort så och gör så och funnit våra små "pärlor" för "fricamping" på detta sättet
mvh
Fincan
 
Toppen