• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fricamping - hur hittar ni platserna?

F

F.d. 57484

Guest
Som nyblivna husbilsägare undrar vi: Hur gör ni för att hitta ställen för fricamping? Att bara köra ut på en skogsväg som ser bra ut på kartan slutar lätt i att man får vända på en trång eller obefintlig vändplats. Eller att man hamnar på någons tomt. Hur hittar man rätt?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
En metod är att parkera husbilen och sen cykla eller gå till ev intressanta platser.

2004-2005 gick och cyklade jag de 53 milen Gotland runt. Ställde först cyklen i målet och bilen i starten - gick sträckan - cyklade sedan tillbaka och hämtade bilen. Det tog 48 turer. Helt otroligt så mycket man kan upptäcka med den metoden. Ett annat attraktiv område med bra stigar och cykelvägar är Skåne.

2005 gjorde jag samma sak med Fårö - 8,5 mil på 5 turer. 2006 tog jag pilgrimsleden på Gotland. Från S:t Olofs holm till Visby domkyrka.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Som nyblivna husbilsägare undrar vi: Hur gör ni för att hitta ställen för fricamping? Att bara köra ut på en skogsväg som ser bra ut på kartan slutar lätt i att man får vända på en trång eller obefintlig vändplats. Eller att man hamnar på någons tomt. Hur hittar man rätt?
Bli medlem i husbilsklubben så får du tillgång till Ställplatslistan.
 
F

F.d. 57484

Guest
Bättre att fricampa som trådskaparen efterfrågar. Finns ändå inga Ställplatser lediga efter kl 10:00 i dessa tider ändå. För att få tips om Fricamping behöver @Danielhbg inte vara medlem och inga andra heller.
Vi har i alla fall kommit fram till att ställplatser inte är vår grej. Ofta torftiga miljöer. Hellre då en campingplats. Eller ännu hellre fricamping. Har fått några riktigt bra tips som ska testas under nästa vecka!
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Ett tips är att våga testa småvägar, även grus. Kolla på kartan att det är en väg som leder ut någonstans. Ofta kan det finnas någon liten improviserad parkering att nyttja, speciellt om vägen går utmed vatten. Byborna brukar ju parkera någonstans när dom skall bada & fiska. Dessutom är det kul att köra småvägar & det brukar ofta finnas mer att se än utmed stora landsvägen.
I norra halvan av Sverige (inlandet speciellt), finns många möjliga platser, dels timmerupplag som ligger nära vägen & som är tömda nu på sommaren. Dels finns en hel del ”naturrastplatser” av mer eller mindre officiell karaktär, kan alltså sakna all service inkl. soptunna. Vissa av dom finns där också för att folk skall kunna stå någonstans när dom vill ut i naturen.
Om man besöker affärsidkare på landsbygden, typ butiker & gårdsförsäljning, så kan man ju snällt fråga om man får stå kvar på parkeringen över natten. En del av dom har såklart fattat att det kan va intressant & skyltat ställplats, då brukar dom såklart ta en avgift också.

Själv skulle jag aldrig köra in på en skogsbilväg som markägaren byggt för att köra ut timmer. Finns flera skäl till detta, 1) den är privat & den som byggt den har inte fått en krona i bidrag 2) du vet aldrig när timmerbilen kommer för att lasta & det är inte ovanligt att dom gör det efter mörkrets inbrott 3) såg markägaren att du körde in & blev förbannad så kanske han parkerar in dig 4) han eller någon annan i jaktlaget parkerar bilen på vägen kl. 05 och du befinner dig innanför.
I södra halvan av landet har många markägare tröttnat på såna ”fasoner” då ligger det stenar eller en trädstam över vägen som bara går att flytta med lastmaskin/skotare.
 
R

RobbeS

Guest
Såg för övrigt att Sweden Topo Maps också har satellitfoton. Om jag söker en nattplats och hittar en mindre grusväg så kollar jag alltid på satellitfoton vad som finns längs vägen. Har hittat en del bra fricampingplatser på det sättet här uppe.
 

Gunnarsson

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Brukar inte va så flitig med att göra inlägg men blir kanske lite irriterad när man antyder att vissa har förmåner pga av låga hbknummer och är gamla trotjänare.

Jag tycker att du skall vara väldigt glad att så många lägger ner otroligt mycket tid, helt ideellt, för att hålla igång denna klubb.
Och det finns plats för fler som vill hjälpa till.
 
Toppen