• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fricampa på vintern?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Hur bär man sig åt för att fricampa på vintern? Man behöver ju el, om inte annat så för att värmepannan skall fungera som den skall. Och litet ljus kanske. Och eftersom solcellerna knappast klarar av att ladda bodelsbatteriet tillräckligt under vintersäsongen måste man ju ha en annan lösning. Vi har hittills inte vågat oss på annat än att stå vid stolpe med 230V.

Men jag har förstått att det finns många här i klubben som fricampar på vintern. Hur bär ni er åt?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Fricampa på vintern?

Du behöver 20 för att driva 80A laddare,vill du av det mindre elverket skulle jag rekommendera att byta till en mindre laddare,80A får du inte ut under många minuter ,om du inte har väldigt stor batteribank.

Självklart räcker det lilla elverket, även om han "bara" kommer att få 79A de första minuterna, sen tar förmodligen inte batteribanken emot högre laddning, då spänningen stiger fort vid dessa strömmar.
Tror att har man konkat fram ett bärbart elverk så får det det gå nån timme.
Varför det sitter en sådan kraftig laddare monterad på en ordinär batteribank är ett litet mysterium, eftersom bly/syra batterierna inte kan ta emot dessa srtömmar under särskilt lång tid.

:confused:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fricampa på vintern?

Jag kan inte se likheten med en bullpåse:twitcy:
Det är säkert lättare för en del, men personligen har jag först 35km till husbilsparkeringen, sen ska man försöka hitta en husbilstvätt på söndag eftermiddag speciellt en med "ljummet vatten" å dom kryyyllar det ju av kanske 50-100km, å sen tillbaka till husbilsparkeringen med en nersaltad bil igen, allt för att få bo en helg i husbilen, låter inte lockande för mej iallafall.
:mad:

Även du får plats hemma på min betesvall. Visserligen kan det vara en hel del snö att skotta innan du kommer ut med bilen, men du slipper salt och smuts och behöver inte tvätta bilen över vintern och har som sagt hundratals mil rena vintervägar att köra på. Och naturligtvis blir det enklare att flyga hit upp till Östersund till helgerna än allt trassel du har med bilen där hemma. :D

aake
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Fricampa på vintern?

Självklart räcker det lilla elverket, även om han "bara" kommer att få 79A de första minuterna, sen tar förmodligen inte batteribanken emot högre laddning, då spänningen stiger fort vid dessa strömmar.
Tror att har man konkat fram ett bärbart elverk så får det det gå nån timme.
Varför det sitter en sådan kraftig laddare monterad på en ordinär batteribank är ett litet mysterium, eftersom bly/syra batterierna inte kan ta emot dessa srtömmar under särskilt lång tid.

:confused:
Jag instämmer helt, onödigt kraftig laddare, men nu finns den och om inte förr så kan den ju utnyttjas bättre om och när Li-batterier monteras!:)
 

Bilagor

  • 20160220_111825.jpg
    20160220_111825.jpg
    1,8 MB · Visningar: 14

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Fricampa på vintern?

Hittade nyss att din laddare drar 1400W när den går för fullt !!!
Ifall den mot förmodan laddar på för fullt, så kan det bli problem på 10A-stolpe med värme o allt den ska räcka till.
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Fricampa på vintern?

Ja det är ju ganska häftigt, men aldrig haft problem med säkringar som löser ut, hemma står den ansluten på 10A.
Samtidigt så kör vi som regel minst 10 - 15 mil sista etappen hem så bilen har ju då fyllt på en del.
Men kommer jag till en camping med tömda batterier av någon anledning så kan det ju vara tufft att köra 2kwh på pannan samtidigt så lösningen då får väl bli gasol enbart, tills den bulkladdat!
Även laddaren (inte ägaren) går att reglera ned en del genom att sänka output level.(tror jag)
 

Bilagor

  • 20160220_144604_001.jpg
    20160220_144604_001.jpg
    3,4 MB · Visningar: 9

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Fricampa på vintern?

Ja det är ju ganska häftigt, men aldrig haft problem med säkringar som löser ut, hemma står den ansluten på 10A.
Samtidigt så kör vi som regel minst 10 - 15 mil sista etappen hem så bilen har ju då fyllt på en del.
Men kommer jag till en camping med tömda batterier av någon anledning så kan det ju vara tufft att köra 2kwh på pannan samtidigt så lösningen då får väl bli gasol enbart, tills den bulkladdat!
Även laddaren (inte ägaren) går att reglera ned en del genom att sänka output level.(tror jag)

Sicken lyxladdare :)
 
F

F.d. 56027

Guest
Sv: Fricampa på vintern?

Jag har fricampat i säfsen from. Fredag förmiddag tom.Måndag förmiddag 7 helger på raken och sista helgen var den 18/3 - 21/3. Jag har en gammal Fiat Ducato (frankia) -89,den har jag 165W solceller och 195ah.AGM batterier,en helg var batterierna nere på gult (hälften) annars klarar jag mig och gröna lampan lyser och tom. blinkat fullt nån gång, det har laddat flera dagar när solen skiner även vinter,och jag har tv,dator,bryggare mm.Som jag kör med omvandlare och batterierna är ca. 3 år o solcellerna är 8 o 9 år gamla! Jag köpte bilen 2005 har använt den åretrunt sen ja köpte den! Man får ju ha koll på hur man använder sakerna o inte flera samtidigt! Och värmen funkar bra med gasolen. När vi hade kalla vintrar så -20 var det många gånger! Och bilen åkte jag till o från med varje helg då ladda det också sen ström dom andra dagarna mellan helgerna
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fricampa på vintern?

Jag är tacksam för att Peking tycks avstå från elakheter denna gång, men eftersom jag är så trög nu på morgonen att jag inte alls begriper hans inlägg så kanske jag missar innebörden?

aake
 
Toppen