• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fricampa på vintern?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Hur bär man sig åt för att fricampa på vintern? Man behöver ju el, om inte annat så för att värmepannan skall fungera som den skall. Och litet ljus kanske. Och eftersom solcellerna knappast klarar av att ladda bodelsbatteriet tillräckligt under vintersäsongen måste man ju ha en annan lösning. Vi har hittills inte vågat oss på annat än att stå vid stolpe med 230V.

Men jag har förstått att det finns många här i klubben som fricampar på vintern. Hur bär ni er åt?
 
S

Staffan W

Guest
Sv: Fricampa på vintern?

Undrar varför en del verkar ha batterier som räcker hur länge som helst. Jag har jämt ont om ström. Jag har ingen teve men däremot jobbar jag med bärbar dator en hel del.
Skaffade ett andra bodelsbatteri i vintras. Det blev LITE bättre.

Staffan
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Fricampa på vintern?

Vi har möjlighet att ha 4st 100ah batterier, på vintern räcker det ungefär 4 dygn.
Vi brukar vara ute en vecka, så lite körning eller nät en natt behövs.
Belysning o tv från ca: kl.5 till 23.Invertern går under natten för att ladda laptops o telefoner, samt på morgonen till kaffe o hårfön.har inget elverk, så gäller att ha koll på batterierna (vanliga förbrukningsbatterier) nu i mars börjar solpanelerna leverera och sen är det inga problem!:spinny:
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Fricampa på vintern?

Mest lite sunt förnuft....

VA
- se till att ev fryskänsliga punkter är skyddade (vattenledningar, tankar, avtappningskranar)
- kan man inte skydda gråvattenavtappningen...håll kranen öppen och använd ett kärl

EL
- ha en tillräckligt stor batteribank för bodelen
- friska batterier
- helst led-lampor i belysning som används frekvent
- gärna ngn form av extra elkälla (litet elverk eller bränslecell)

VÄRME
- lita aldrig på 220V försörjning!
- väl fungerande gasolpanna
- gärna gasolen dubblerad med en dieselpanna (relativt liten kostnad, stort värde)

Finns säkert massor med andra synpunkter kring detta oxå ...men dom här funkar för oss...

//Janne
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Fricampa på vintern?

Batterierna brukar räcka, trots att vi använder dieselvärme (eller kanske därför) och kompressorkyl (behöver knapp el på vintern),
MEN, vi har med oss ett elverk, ifall strömmen skulle ta slut.
Vi står inte stilla mer än ett par dar på samma ställe.
220v kan man använda hemma!
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Fricampa på vintern?

OK, så om man har lyckats lösa det här med el- och värme, så räcker det ju ändå inte hela vägen. Min erfarenhet är att toan t ex måste tömmas var tredje dag. Hur löser ni det på vintern?
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Fricampa på vintern?

Batterierna brukar räcka, trots att vi använder dieselvärme (eller kanske därför) och kompressorkyl (behöver knapp el på vintern),
MEN, vi har med oss ett elverk, ifall strömmen skulle ta slut.
Vi står inte stilla mer än ett par dar på samma ställe.
220v kan man använda hemma!

Vilken sorts elverk har ni? Hur mycket effekt lämnar det? Hur länge? Hur mycket bullrar det? Och hur stor plats tar det? (Har ni det i garaget?)
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Fricampa på vintern?

Det enklaste,OCK dyraste,mest bekväma,ock med
lägst vikt,är EFOY.

Efoy produserar mer El en jag förbrukar,ock den
förbrukar bränsle vinterstid lika kostnaden/dygn på et
par øl.Utav den orsaken ska jag ha det i min nya bil.

Jag har hört talas,aldrig att låta den gå på "auto",då
den går mer enn nödvändigt.När voltmätarn visar ner
mot 12,5 volt,ska den startas,og man låter den gå til batt.
är fulladdat.Då dröyer det en god del timmar,för den
behöver startas igjen.

Efoy är dyrt,men komfortabelt,ock det stör inte dom
andra som är när inntill.
 
Senast ändrad:

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Fricampa på vintern?

Hej du bör ha elverk om du fricampar på vintern någon längre tid på samma ställe, på vintern är det ingen som irritera sig på elverk som på sommarn för alla vet att det är ända möjligheten att klara sig.
Ha de Paffw
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Fricampa på vintern?

Det enklaste,OCK dyraste,mest bekväma,ock med
lägst vikt,är EFOY.

Efoy produserar mer El en jag förbrukar,ock den
förbrukar bränsle vinterstid lika kostnaden/dygn på et
par øl.Utav den orsaken ska jag ha det i min nya bil.

Jag har hört talas,aldrig att låta den gå på "auto",då
den går mer enn nödvändigt.När voltmätarn visar ner
mot 12,5 volt,ska den startas,og man låter den gå til batt.
är fulladdat.Då dröyer det en god del timmar,för den
behöver startas igjen.

Efoy är dyrt,men komfortabelt,ock det stör inte dom
andra som är när inntill.

Instämmer helt .... är oxå min erfarenhet efter en tid med EFOY

//Janne
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fricampa på vintern?

hgpuke

Som flitig vintercampare och nu på morgonen precis hemkommen efter två dygn i vildmarken så vill även jag ge mina kommentarer till dina frågor.

Förr genom åren så var alltid gasolförrådet den begränsande faktorn för hur länge det gick stanna ute i den norrländska vildmarken (dessutom är det orimligt dyrt att byta gasolflaskor på bensinstationer i fjälltrakterna). I de senaste två bilarna har jag därför gått över till dieselcentralvärme, standard i min nuvarande och i den föregående så lät jag byta ut Truma gasol mot Truma Combi Diesel. Diesel finns att köpa överallt och jag ser till att tanka fullt innan jag lämnar civilisationen.

Vad gäller elförsörjning så har jag förvisso en bränslecell, Efoy 140, men den monterar jag ur innan vintern! Dels för att den är mycket dyr i drift (mer än 30kronor per kWh), dels för att den är köldkänslig (och jag kallställer alltid mellan turerna) men främst för att dess surrande stör mig betydligt mer än generatorn, vilken endast behöver någon enstaka timme gångtid per dygn.
Generatorn, en Honda 20i, går på tomgång vid laddning och hur mycket den laddar beror på vilken laddare bilen är utrustad med, i mitt fall en laddare på 30A. Det krävs alltså omkring 6h gångtid för Efoy för att motsvara vad generatorn laddar på 1h.
Som vi står vid vildmarkscamping så får vi aldrig campande grannar. En och annan personbil som parkerar över dagen men aldrig andra campingekipage, sannolikt beroende på att så få husbilar klarar att ta sig fram med tungt släp till de ställen vi väljer. Jag skall senare idag lägga in några nya bilder i tråden http://www.husbilsklubben.se/forums/t93700/

Som någon redan skrivit så klarar man toalettbekymren länge med dubbla kasetter, dessutom kissar vi i skogen när vi är ute i vildmarken. Toalett med stor tank för svartvatten vill vi inte ha eftersom en sådan enligt min uppfattning inte gärna låter sig tömmas i hemmatoaletten.

Här ett par bilder från gårdagen. Notera att jag fäster generatorn med en härdad kätting runt släpets ram (alternativt direkt i bilen). Generatorn har varit i bruk i snart 10 år och den har aldrig krånglat. Eftersom den står oanvänd mellan vintrarna så tömmer jag den på bensin efter vintern (och kör den f.ö. på akrylatbensin, vilket ytterligare lär minska risken för driftsstörningar):
IMG_0190.JPG
IMG_0192.JPG

aake
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Fricampa på vintern?

Jag tycker att Aake beskriver förutsättningar för fricamping på vintern på ett föredömligt sätt.

De gånger vi fricamping i skidområdena i fjällen och inte haft elverk så har det fungerat då vi förflyttat oss mellan anläggningarna. Kanske att man på kvällen får starta bilen och ladda batterierna, har fungerat för oss.

Nu har jag ett elverk som jag kan ta till om det behövs. Dieselvärmare är ju att föredra men det är ju inte många som har det. Det blir att släpa med sig gasol eller att köpa på plats och det är som sagt inte gratis.

Kenneth
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Fricampa på vintern?

Om man anser sig ha behovet så är det otroligt intressant det du nämner Aake, avseende bränslecellen.
Funderat länge över detta. Ett rent ohemult kWh-pris och det tar tid/låg effekt.
Enligt min beräkning är det till och med värre än du beskriver det. Tekniken är ju i grunden rätt enkel
så någon torde göra sig en veritabel förmögenhet på extremt kort tid helt enkelt. Vi kan räkna med att
det kommer att ändra sig dramatiskt när etablering kommer från fler tillverkare.

Fram tills dess verkar ett litet tystgående (Honda otroliga!) elverk kosta en bråkdel och leverera
hög och stabil effekt. Tar kort tid att komma tillbaka till fulladdat igen och 3 kWh (250 Ah vid 12 V)
kostar 2,1 liter bensin (0,7 l/kWh) och tar 210 minuter.

Tar vi med investeringen så innebär det att på 1.000 kWh producerad energi så kostar ett/en:

- Bensindrivet elverk inkl avskrivning cirka 18:-/kWh.
INV 10.000:-/1.000 + DRIVM 8:-/kWh (0,7 l x 12:-/liter).

- Bränslecell som förbrukar 0,9 l per kWh kring 92:-/kWh.
INV 22.000:-/1.000 + DRIVM 70:-/kWh (0,9 l x 78:-/liter)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fricampa på vintern?

Ett par kommentarer till om elverket. När man låter generatorn ladda genom att ansluta till bilens ordinarie elintag så går elverket på tomgång. Min Honda 20i drar då 0,4 L/timme och ett 10i, vilket duger lika bra går rimligen ännu snålare och är dessutom billigare och lättare.
När man stänger luftskruven är elverket luktfritt och jag förvarar det i ett lastutrymme i samma plan som bodelen, en garageförvaring torde alltså vara idealisk.

aake
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Fricampa på vintern?

Ingen tvekan utan att elverk är den optimala garantin!
Tror ni att ett 10i skulle räcka då jag har en 80A laddare i bilen eller måste det till en 20i för att klara det?
 
Toppen