• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fransmän?

F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fransmän?

Har besökt de flesta Europeiska länder i jobb och som turist men aldrig satt min fot i Frankrike. Jag har fått dåliga vibbar av det landet och folket genom mitt jobb:mad: Ett mer egensinnigt folk finns knappast på kartan enligt mig.
Allt annat än franskt är tydligen fel men så heter vän icke fransk Babar på franska:)
É france kanske är lite finare?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Man bör nog skilja ut parisarna från befolkningen i övrigt. De som bor i Paris har tydliga storstadsmanér och eftersom de anser att Paris är Världens centrum så kan de bli lite jobbiga ibland!

Jappe

D

Deleted member 11118

Guest

Frankrike härligt semestra i gjort så i 15 år, hustrun pratar ganska bra franska.

Första gången jag hör om att man skall ha 2 alkoholmätare med sig. Jag tror det räcker med en, enligt det hustrun kan läsa på franska.

Tror inte man blir av med turister på grund av detta.

Senast redigerad av en moderator:

Anita Anka

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
942
Medlemskap
2022

Uschianamej sådan tråkig läsning!
Vi tycker att Frankrike är ett fint, vackert och trevligt land.
Fransmännen är som alla lite varierande.
Det handlade väl om Alkoholmätare eller?
Anita

Forsmyr

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
7520
Medlemskap
2025
F

F.d. 3747

Guest

:wideeyed: åååå Frankrike som är så mysigt o välordnat för husbilar, förstår inte problemet riktigt ?!?! Har aldrig under våra resor råkat ut för otrevliga människor, alla väldigt väl inställda till oss husbilsfolk.
Om man köper en mätare så kan man väl likaväl köpa två, kostar ju inte "skjortan"....
Vi återkommer varje höst ivarjefall !! :yes:

F

F.d. 29925

Guest

Nog en klar fördel om man kan det inhemska språket. Av någon anledning så verka det såsom det fanns ett stort motstånd mot att prata t.ex. engelska.

På en av mina resor ville restaurangens kypare absolut inte förstå varken engelska eller tyska. Inga broblem då man kunde peka på matsedeln vad som skulle passa för dagen.
När notan kom och kalaset skulle betalas räknade jag upp en summa som var några franks mindre än summan på notan. Med orden "keep the change" överlämnades pengarna, och se med en gång så ansträngde sig kyparen med en föklaring på visserligen dålig men ändå förstålig engelska.;)

Har även råkat ut för liknade när jag skulle hyra en cykel men då var det bara cykelhandlaren som inte "ville förstå" tror jag, men han tillkallade i alla fall sin hustru och hon kunde både engelska och tyska. Men att han hängde med i samtalet framgick klart då han direkt till hustrun kunde lämna svaren utan att hon översatte.:)

D

Deleted member 11118

Guest

En oehörd fördel att kunna språket, som min hustru kan väldigt bra. Jag kan bara några ord men en sak jag lärt mej genom åren är att alltid hälsa på franska, att du sedan får en massa ord på franska tillbaka spelar ingen roll för du har visat vänlighet och sedan går det oftast att prata engelska eller tyska. Sen beror det också på var i Frankrike man är, i turistregionerna och i Paris är det inga problem med engelska men ute på landet är det si och så.

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Tillbaka till alko-mätaren.

Logiken är fantastisk. Du sitter på krogen och dricker, testar och mäter säj 0,3 promille. Oha, kan dricka lite till. När jag kommer till 0,49 så är det dags att köra hem.

Det enda borde vara: drick inte när du skall köra, och då behövs ingen alko-meter.

Men chansen/risken att bli stoppad är minimal, och böterna överkomliga på 11 euro.

D

Deleted member 11118

Guest

Fransk logik fattar man aldrig, men så är nu reglerna. Helt skruvade, bara acceptera.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

En oehörd fördel att kunna språket, som min hustru kan väldigt bra. Jag kan bara några ord men en sak jag lärt mej genom åren är att alltid hälsa på franska, att du sedan får en massa ord på franska tillbaka spelar ingen roll för du har visat vänlighet och sedan går det oftast att prata engelska eller tyska. Sen beror det också på var i Frankrike man är, i turistregionerna och i Paris är det inga problem med engelska men ute på landet är det si och så.

Just så är det! Först måste man anstränga sig litegrann och försöka få kontakt på franska. Har man bara gjort det så är vägen öppen till kommunikation på alla möjliga språk. Ibland kan det bli en salig språkblandning där även franska ingår!

Jappe

F

F.d. 9344

Guest

Det är väl inte så besvärligt att köpa 2st. alcomätare
för ett par euro, har man inte råd med det är det
nog lika bra att stanna hemma.

Nej det är det inte, men det är principen. Pålagor och till vad nytta? Skall dessa Alkomätare vara för självkontroll? Heller skall de vara till för att fransk polis skall slippa tillhandahålla dylika vid en alkokontroll?
Visst vi kan acceptera allt för att få besöka ett land men bil. I en del länder skall du ha.
1. Full uppsättning av reservlampor till alla de lysen som finns på bilen. Böter om dessa inte finns. Har ett baklyse slocknat under färd så är det böter.
2. Refelkstvästar om du blir stående på vägen (Bra) men att få böter om du ingen har:wideeyed:

3. Vad blir nästa pålaga? Att du skall ha en medpassagerare som har behörighet att framföra ditt fordon om du blir oförfmögen till det:confused:

Så kan vi hålla på i oändlighet. Det är nog dax att vi får likriktade bestämelser inom EU.
Skit samma vilka men lika

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52994

Guest

Just så är det! Först måste man anstränga sig litegrann och försöka få kontakt på franska. Har man bara gjort det så är vägen öppen till kommunikation på alla möjliga språk. Ibland kan det bli en salig språkblandning där även franska ingår!

Jappe
Be din fru översätta den här länken Radar detectors in France | AA
Det här gäller fartkameror, men det finns säkert en lagtext om Alkomätare också

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Hårda straff minsann i Frankrike. Franska polisen har uppenbarligen tröttnat på buskörningen. Fängelse + konfiskation av fordonet kanske borde införas i Sverige också som straff för buskörning!

Jappe

F

F.d. 3747

Guest

Vi har vistats mycket ute på landet i Frankrike...även i Vence, men konsigt nog så har alltid engelskan gått bra. Bara man är artig, hälsar o har ett leende på läpparna så brukar det lösa sig....men visst finns det "surpuppor" även där precis som överallt ...
Visst är det knäppt med alkomätaren som man ska ha, men nu är det så och det är ju bara att ta seden dit man kommer,inget att reta upp sig på...:msn_party:

F

F.d. 9344

Guest

Tillbaka till alko-mätaren.

Logiken är fantastisk. Du sitter på krogen och dricker, testar och mäter säj 0,3 promille. Oha, kan dricka lite till. När jag kommer till 0,49 så är det dags att köra hem.

Det enda borde vara: drick inte när du skall köra, och då behövs ingen alko-meter.

Men chansen/risken att bli stoppad är minimal, och böterna överkomliga på 11 euro.

MEN då har du ju förbrukat en eller möjligen två alkomätare eftersom du vill kolla efter andra "intaget"och eftersom du skall ha två i bilen hur löser du det?
Kanske de säljs på krogen där du satt och drack?

Bra jobbat av de Lobbyister för tillverkare av dessa Alkomätare som lyckat få ett politikst beslut på detta i Frankrike.
Inget annat än ren buissnies.

Det finns bara ett alternativ. Kör du bil så gör du det nykter inte en droppe alkohol i blodet.
Mätare eller ej.

Toppen