• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framtiden med husbil

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
2.324
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Nu kommer troligen snart nästa käftsmäll till alla som behöver Adblue till sina fordon.
Eftersom Putin bombat anläggningen i Ukraina som tillverkar 70% av all urea. Så det kommer säkert att bli bristvara och prisökningar som följd.

...... Micke
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vi tänkte ställa husbilen i år och invänta billigare priser på drivmedel sedan räknade vi lite.
Kör max 150mil med HB på sommaren det blir en kostnadsökning på 750:- om dieseln är 5:- dyrare.
I jobbet kör jag 4-5 000 mil per år.
Där blir kostnadsökningen 20-25 000kr!
Det gäller att ha lite perspektiv....
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Hur som helst så verkar antalet husbilar på vägarna ha minskat radikalt. Jag hade en körning på ett antal mil (inte med husbil) både fredag och söndag, det var både på motorväg och mindre vägar och jag mötte inte en enda husbil på båda dagarna, Jag passerade tre ställplatser varav en som är mycket populär och normalt sett fullsatt, där gapade minst en tredjedel av platserna tomma, en annan populär plats som brukar hysa ett tjugotal husbilar på en helg vid den här årstiden, där stod 1 husbil och den tredje som passerades var helt tom.
Nu var det säkert en slump att jag inte mötte någon för en del har ju bevisligen kört till ställplatserna som jag såg men på två dagar vid den här årstiden på en helg med närmast vårväder har man tidigare på den här sträckan mött 25-50 husbilar så det är helt klart en radikal minskning.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
345
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Hur som helst så verkar antalet husbilar på vägarna ha minskat radikalt. Jag hade en körning på ett antal mil (inte med husbil) både fredag och söndag, det var både på motorväg och mindre vägar och jag mötte inte en enda husbil på båda dagarna, Jag passerade tre ställplatser varav en som är mycket populär och normalt sett fullsatt, där gapade minst en tredjedel av platserna tomma, en annan populär plats som brukar hysa ett tjugotal husbilar på en helg vid den här årstiden, där stod 1 husbil och den tredje som passerades var helt tom.
Nu var det säkert en slump att jag inte mötte någon för en del har ju bevisligen kört till ställplatserna som jag såg men på två dagar vid den här årstiden på en helg med närmast vårväder har man tidigare på den här sträckan mött 25-50 husbilar så det är helt klart en radikal minskning.
Härligt. Ger ju hopp inför framtiden att ställplatser kan användas som tänkt och inte behövs bokas flera veckor i förväg.
 

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
Jag ger inte upp - tanken på att nyttja husbil framöver. Så här tror jag att några olika scenarier skulle kunna se ut,
1. Bränslepriserna landar på en lägre nivå när staten minskar, eller tar bort, bränsleskatten. Räddar entreprenörer, bönder m.fl. som har stora dieseldrivna fordon.
2. Möjligen kan vi tanka HVO eller annat till vettigt pris när produktionskapaciteten ökat. Tar tid innan det slår igenom.
3. Stora fordonstillverkare som Fiat, Mercedes m.fl. erbjuder ett konverteringskit som omvandlar moderna dieselfordon till en elbil. Plocka ut förbränningsmotorn med tillbehör, sätt in elmotor, batteripaket m.m. Kan bli dyrt, men billigare än att köpa något helt nytt, och frågan är för husbilar hur stora och tunga batterier som kan installeras innan maxvikten uppnås.
4. Motsvarande som ovan men med bränsleceller. Här är ett problem att det inte finns utbyggd infrastruktur för att tanka vätgas. Kan ta lång tid.
5. Helt nya el- eller hybrid-husbilar dyker upp på marknaden. Jovisst, bra för den som köper första gången men vad gör alla vi med förbränningsmotor? Skrota en kär ägodel ☹️
Hursomhelst, jag har tankat upp bilen fullt, ställt av den tillfälligt och inväntar bättre tider eller åtminstone tills bränslepriset stabiliseras högt eller lågt. Som det är nu vågar man inte ge sig iväg i Sverige på någon längre resa.
Men att ge upp den här rekreationsformen, nej det är inte planen.
Vad tycker ni andra?
hoppas alla går över till el då blir dieseln billig. flyger inte till Thailand så jag skäms inte.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
345
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Väcker upp denna tråd igen nu när sommaren passerat. Min uppfattning är att antalet husbilar exploderat i år. Både nere i Europa och här hemma i Sverige.

Har sällan sett polskreggade husbilar. I somras var det fullt av dem nere i Europa.

Blir spännande och se hur utvecklingen ser ut nästa sommar (med tanke på inflation och konjunktur).
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Har skrivit om detta i flera andra trådar så tänker inte upprepa allt igen. Men detta, som NotaBene skriver, är ödesfrågan tycker jag.
Det är alldeles för många husbilar på för många ställen nu. Om inte samhället (regering, kommuner, näringsliv, entreprenörer, vi entusiaster mfl) gör något åt detta riskerar denna fina hobby självdö eller enbart bli ett intresse för pensionärer som inte är bundna till att semestra juni-augusti.
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
326
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Dyrare diesel och övergång till elfordon gör nog på sikt att färre kommer att ha råd med husbil.
Sedan är det väl också en hippie just nu, visa kommer nog att vilja flyga mer framtiden.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Campinglivet är en fluga just nu.
Allt har sin tid, och denna fluga kommer också att dö.
Kvar blir vi som på riktigt ser detta som en livsstil och inte "något vi har hakat på" för att alla andra i bekantskapen gjort det.
(Jag kan bara se in min egen krets......)

Det blir besvärligt för den som måste åka i ny husbil när det inte finns något vettigt att köpa.
När ICE motorer inte finns till salu, och eldrivna husbilar kostar som idag + 100% på grund av ett monumentalt stort batteri då "sållas agnarna från vetet".
 

Christer61

HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
33164
Medlemskap
2024
Vi har ju förmånen att kunna åka till danmark och tanka på våra resor. Tankar fullt varje gång vi lämnar danmark så klarar vi oss både hem,( Jönköping) och ner till hannover på nästa resa. Inflationen verkar inte slagit så hårt utomlands så det mesta är billigare än i Sverige.;)
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Vi gjorde en beställning av husbil efter höstens Elmia mässa och fick leveranstid till mitten av april.
Nu är leveransen flyttad till mitten av juli och jag är rädd att det dröjer ytterliggare, kanske augusti- september.
Och nu detta med bränslepriserna!
Funderar på att annullera min order för att i stället köpa torp, gå i pension 2 år tidigare eller ngt annat som inte
har med Bonus Malus eller dieselpriser att göra.
Tänker jag fel?
Baserat på vad man läser. Annullera om du kan. Du kommer ju aldrig att få någon bil förrän priserna faller till under ditt pris.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.137
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Blir lite fundersam här. Det finns ju ett kontrakt med an köpeskilling. Borde ju gå att ta via rättsliga instanser.
 

farfar66

FD HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Motala
HBK-Nr
18918
Medlemskap
2022
Jag sålde min Hymer i somras och köpte en Husvagn istället! Mindre risk för kostsamma reparationer, bekvämt med en personbil väl framme vid destinationen, större innerutrymmen jämfört med Hymer. Men jag står oftast månadsvis på en plats och far inte runt varannan dag, så vi är alla annorlunda och tur är det! Det faktum att ställplatserna är överfulla är ytterligare en anledning. Nu ska jag åka till baka till Portugal o kanske en tid i Spanien!
 
Toppen