• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framtiden med husbil

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Jag ger inte upp - tanken på att nyttja husbil framöver. Så här tror jag att några olika scenarier skulle kunna se ut,
1. Bränslepriserna landar på en lägre nivå när staten minskar, eller tar bort, bränsleskatten. Räddar entreprenörer, bönder m.fl. som har stora dieseldrivna fordon.
2. Möjligen kan vi tanka HVO eller annat till vettigt pris när produktionskapaciteten ökat. Tar tid innan det slår igenom.
3. Stora fordonstillverkare som Fiat, Mercedes m.fl. erbjuder ett konverteringskit som omvandlar moderna dieselfordon till en elbil. Plocka ut förbränningsmotorn med tillbehör, sätt in elmotor, batteripaket m.m. Kan bli dyrt, men billigare än att köpa något helt nytt, och frågan är för husbilar hur stora och tunga batterier som kan installeras innan maxvikten uppnås.
4. Motsvarande som ovan men med bränsleceller. Här är ett problem att det inte finns utbyggd infrastruktur för att tanka vätgas. Kan ta lång tid.
5. Helt nya el- eller hybrid-husbilar dyker upp på marknaden. Jovisst, bra för den som köper första gången men vad gör alla vi med förbränningsmotor? Skrota en kär ägodel ☹️
Hursomhelst, jag har tankat upp bilen fullt, ställt av den tillfälligt och inväntar bättre tider eller åtminstone tills bränslepriset stabiliseras högt eller lågt. Som det är nu vågar man inte ge sig iväg i Sverige på någon längre resa.
Men att ge upp den här rekreationsformen, nej det är inte planen.
Vad tycker ni andra?
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Jag åker till Europa där är bränsle priset billigare än här hemma och så finns bränsle som inte finns på många mackar här hemma.Jag vill inte tanka 98 oktan som ändå finns inte på många mackar ,I utlandet finns det fortfarande super 95 oktanigt bensin så hurra här kommer jag
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vi kommer inte att lägga av med husbilslivet. Tar utflyktsmål i närheten så milen blir färre. När jag tänker efter så har vi ju ganska stor tank (120 l) så vi tankar ju inte så ofta så det är lungt,,,,,,,,,,,,,,,, eller tänker jag fel? :(
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Vi kommer inte att lägga av med husbilslivet. Tar utflyktsmål i närheten så milen blir färre. När jag tänker efter så har vi ju ganska stor tank (120 l) så vi tankar ju inte så ofta så det är lungt,,,,,,,,,,,,,,,, eller tänker jag fel? :(
Fel och fel, du tänker en tankning framåt
Utflyktsmål i närheten låter vettigt i dessa tider.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vi ger heller inte upp (innan det kanske blir helt nödvändigt). Däremot så kommer inte husbilen att ställas på den 1:e april som har varit brukligt utan det får vänta tills vi tar en något längre tur, sen kommer den att ställas av igen, de små helgturerna som vi ibland brukat att göra får också vara så länge.
 

fal2720

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Nybro
HBK-Nr
33299
Medlemskap
2024
Vi gjorde en beställning av husbil efter höstens Elmia mässa och fick leveranstid till mitten av april.
Nu är leveransen flyttad till mitten av juli och jag är rädd att det dröjer ytterliggare, kanske augusti- september.
Och nu detta med bränslepriserna!
Funderar på att annullera min order för att i stället köpa torp, gå i pension 2 år tidigare eller ngt annat som inte
har med Bonus Malus eller dieselpriser att göra.
Tänker jag fel?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vi gjorde en beställning av husbil efter höstens Elmia mässa och fick leveranstid till mitten av april.
Nu är leveransen flyttad till mitten av juli och jag är rädd att det dröjer ytterliggare, kanske augusti- september.
Och nu detta med bränslepriserna!
Funderar på att annullera min order för att i stället köpa torp, gå i pension 2 år tidigare eller ngt annat som inte
har med Bonus Malus eller dieselpriser att göra.
Tänker jag fel?
Att gå i pension tidigare var det bästa beslut jag någonsin tagit :D Har du råd så GÖR det. Torp däremot, nej jag har en kåk och det räcker och blir över. Husbilen däremot vill jag inte göra mig av med. En bra begagnad är ju mitt förslag. Du får mycket bil för 300 till 400 k och då slipper du skatten och har ju råd med att fara runt lite också. Vi kör mellan 700 och 1000 mil om året och räknar vi med att vi absolut max gör av med 1100 l så blir det ju ca 6000 mera än vad det kostade i fjol. Jovisst, det är ju ganska mycket pengar men då får man snåla in på något annat.

Jag vet att många lever på gränsen och då finns det kanske inget att spara in på men vi har hur som hellre en lite äldre bil än betalar en massa skatt för en ny. Den pengen lägger vi isf på diesel och där är ju skatt på det ocksä.
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Vi gjorde en beställning av husbil efter höstens Elmia mässa och fick leveranstid till mitten av april.
Nu är leveransen flyttad till mitten av juli och jag är rädd att det dröjer ytterliggare, kanske augusti- september.
Och nu detta med bränslepriserna!
Funderar på att annullera min order för att i stället köpa torp, gå i pension 2 år tidigare eller ngt annat som inte
har med Bonus Malus eller dieselpriser att göra.
Tänker jag fel?
Inget är fel i sammanhanget. Skulle jag vara i din sits och vänta på ny bil som fördröjs så tror jag att jag skulle chansa på att ta bilen när den väl kommer. Men jag har å andra sidan alltid haft lite svårt med torp eller stuga på en och samma plats jämnt.
 

fal2720

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Nybro
HBK-Nr
33299
Medlemskap
2024
Ni verkar inte ha gett upp hoppet på husbil i alla fall :) Det ger ju lite pepp på att vänta ut leveransen.
Men i mörka stunder funderar man på om husbilseran är över och har man då investerat stort i en bil
som inte går att sälja = 0 i värde så kan man bli lite deppig.
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Ni verkar inte ha gett upp hoppet på husbil i alla fall :) Det ger ju lite pepp på att vänta ut leveransen.
Men i mörka stunder funderar man på om husbilseran är över och har man då investerat stort i en bil
som inte går att sälja = 0 i värde så kan man bli lite deppig.
Så kan jag också tänka ibland, såklart.
Men jag har kommit fram till att mitt beslut i frågan om husbilen i alla fall inte ska avgöras av internationella banditer i Kreml som Putin och hans anhang. Inte så länge jag har den minsta valmöjlighet.
 

Isdahl

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27275
Medlemskap
2024
Är i Spanien sedan drygt tre månader. När jag kom hit kostade dieseln 13, 5 kr. Igår fyllde jag upp 75 liter för 17,50. Har drygt 300 mil hem. Är i Sevilla på fri camping 1 km från centrum. Var på husbilskamp för service å riktig dusch, 60 kr. Frikampade även i Almeria, Malaga å Cadiz, aldrig längre bort från stranden än 300 m. Totalt har jag campat för 2000 kr på 3,5 mån. Bränsle, gas å camping kostar mig ca 20 000 kr för 4 mån.
Fantastisk vinter med 16-22 grader. Mer sol här än på Kanarieöarna. Sällan under 10 på natten. Endast 5 regndagar.
Pensionär Isdahl som närmast kör till Salamanca, å hemåt via San Sebastian
 

fal2720

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Nybro
HBK-Nr
33299
Medlemskap
2024
Låter härligt men det tar några år innan jag är där och kan ge mig iväg på långresor utan att behöva tänka på försörjningsplikten :-(
Frågan är då om det kommer att ges möjlighet till att med diesel bil korsa Europa eller kommer den fina, dyra husbilen stå
upppallad utan hjul och tjänstgöra som husvagn!
Kanske är jag för pessimistik?
Coronaångest, elprisångest, krigsångest och som grädde på moset har jag fått husbilsångest när jag tvingas välja väg!
 

fal2720

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Nybro
HBK-Nr
33299
Medlemskap
2024
Ett ilandsproblem, yepp jag vet, men om man slår sönder alla spargrisar man har kan man få lite ont i magen.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vi har en husbil som kostar , enligt oss och många andra, mycket pengar. (dock mindre än många nya "vanliga märken".)

Att inte använda detta redskap för förbättrad livskvalitet på grund av en kostnadsökning på 750 kronor i månaden är enligt min åsikt idioti.
(900 mil / år X 2 liter milen = 1800 liter diesel. Skillnad 17 kr VS 22 kr litern (Såifa) = 5 kr litern. 5 kr litern X 1800 liter = 9000. 9000/12 månader = 750 kronor i månaden.

Har du en "vanlig" husbil som körs på 1 liter milen, halvera kostnadsökningen.

Ovanstående betyder inte att jag tycker dessa energipriser är OK.
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Vi har en husbil som kostar , enligt oss och många andra, mycket pengar. (dock mindre än många nya "vanliga märken".)

Att inte använda detta redskap för förbättrad livskvalitet på grund av en kostnadsökning på 750 kronor i månaden är enligt min åsikt idioti.
(900 mil / år X 2 liter milen = 1800 liter diesel. Skillnad 17 kr VS 22 kr litern (Såifa) = 5 kr litern. 5 kr litern X 1800 liter = 9000. 9000/12 månader = 750 kronor i månaden.

Har du en "vanlig" husbil som körs på 1 liter milen, halvera kostnadsökningen.

Ovanstående betyder inte att jag tycker dessa energipriser är OK.
Bra med lite siffror så man ser storleksordningen på extrakostnaderna. Visserligen kostar dieseln mer än 22 kr/liter där jag tankar, men hursomhelst, det är klokt att göra lite kalkyler. Själv har jag sänkt hastigheten från motorvägsfart på 110 km/tim till 85-90 km/tim. Under en resa ToR 40 mil, sparades ungefär 130 kr i bränslekostnad ( förbrukningen gick ner från 1.1 liter/mil till 0.96 liter/mil i genomsnitt).
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Vi har en husbil som kostar , enligt oss och många andra, mycket pengar. (dock mindre än många nya "vanliga märken".)

Att inte använda detta redskap för förbättrad livskvalitet på grund av en kostnadsökning på 750 kronor i månaden är enligt min åsikt idioti.
(900 mil / år X 2 liter milen = 1800 liter diesel. Skillnad 17 kr VS 22 kr litern (Såifa) = 5 kr litern. 5 kr litern X 1800 liter = 9000. 9000/12 månader = 750 kronor i månaden.

Har du en "vanlig" husbil som körs på 1 liter milen, halvera kostnadsökningen.

Ovanstående betyder inte att jag tycker dessa energipriser är OK.
de flesta av oss har husbilar som kostar mer ell mindre beroende på olika faktorer ! som jag sagt tidigare är det ingen spargris snarare Ebberöds bank ! för övrigt tycker jag som du att grejorna ska användas så mö det går ! annars kör in skiten i köket och använd det som skafferi !
 
Toppen