• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Framhjulslager

F

F.d. 29892

Guest
Hej,är det någon som bytt framhjuls lager själv på fiat-03, behöver man några spesialverktyg för att göra det själv frågas Sepen.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
738
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Framhjuls lager

Du må vel ha en ca 10t presse for å presse ut og inn hjullageret? Ellers ikke noe spesialverktøy?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.177
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Framhjuls lager

Mitt lager satt bara med 4 ton och det är smidigt att köpa en låsringstång för ca: 90 mm .

Har du 15" eller 16" hjul original ? Anledning till frågan är att dom tog hem fel lager till min bil och det stod detta på Mekonomen samt i "VIN" koden (Vehicle Identification Number ).

Jag fick det stora lagret för maxichassie 16" hjul men skulle ha det lilla lagret som är 89*48*44mm .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Framhjuls lager

Kan tänka mig att det krävs avdragare eller slipskiva för att "öppna"
det gamla lagret.

För att montera det nya lagret har jag, på polsk hotellparkering,
använt lagom hammare och stålstång mot lagrets innerring på
inre lagret på en Mercedes för att få det på plats till den vitryske
ägarens förundran.

Genom att sätta stålstången omväxlande på 4 olika ställen på lagrets
innerring, N-S-O-V, så kom lagret på plats långsamt men säkert.

Med betydligt större bruxtid än om ägaren hade fått "bånka på" på
ytterringen med stor yxa. Huga!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Framhjuls lager

Kan tänka mig att det krävs avdragare eller slipskiva för att "öppna"
det gamla lagret.

För att montera det nya lagret har jag, på polsk hotellparkering,
använt lagom hammare och stålstång mot lagrets innerring på
inre lagret på en Mercedes för att få det på plats till den vitryske
ägarens förundran.

Genom att sätta stålstången omväxlande på 4 olika ställen på lagrets
innerring, N-S-O-V, så kom lagret på plats långsamt men säkert.

Med betydligt större bruxtid än om ägaren hade fått "bånka på" på
ytterringen med stor yxa. Huga!

:confused::confused: Alla hjullager som jag har bytt har haft "presspassning" på ytteringen och "lös passning" på innerringen.:confused::confused:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.199
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Framhjuls lager

Använder man skims för att anpassa lagret?
--------------------------------------------------------------------------------------
I de bilar som har framhjulslager med delade/två st. separata yttrbanor behövs distanser/shims mellan innerbanorna. De lager som har en hel ytterhylsa till båda rullbanorna är anpassade vid tillverkningen till rätt mått.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.801
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Framhjuls lager

Och slå aldrig på någon typ av rullningslager, det ger materialskador som sedan visar sig i form av förkortad livslängd. Lager skall alltid pressas på plats! :)
 
Toppen